14 Reacties

één maand geleden

Zou het gesprek met ze aangaan en duidelijk je/jullie grenzen aangeven mbt waar ze zich mee mogen bemoeien en waar niet mee. Als je er niks van zegt, worden ze zich er ook niet bewust van. Verder, als jullie zelf alles fijn kunnen oplossen, is hun hulp gewoon niet nodig. Ik zou dan aangeven dat je contact opneemt op het moment dat je ze wel nodig hebt.

één maand geleden

Het willen pakken van de regie is voor ons niet herkenbaar, maar ik voel me veel prettiger bij mijn ouders en het oppassen dan bij mijn schoonmoeder. Wij laten ons kindje nog niet een hele dag bij de moeder van mijn vriend, omdat we nog niet het vertrouwen hebben dat het dan helemaal goed gaat. Als je het zelf kan opvangen is dat natuurlijk heel fijn, maar voor je kindje is het goed om ook andere verzorgers te ervaren en voor jezelf ook fijn een dagje zonder. Ik zou met je schoonouders afspreken dat 1x in de twee weken (of minder kan ook) voor jullie voldoende is en op jullie voorwaarden. De reden dat het fijn is met je eigen ouders is dat ze waarschijnlijk dezelfde ideeën hebben als jij. Ik merk dat dat met schoonouders toch anders is, dus dan toch maar wat kaders afspreken.

één maand geleden

Hetzelfde hier. Ik laat mijn schoonmoeder eerst oefenen bij ons thuis. Ik moet met mijn eigen ogen zien dat zij mijn kind verzorgt zoals ik het wil. Wanneer ze dat kan, mag ze voor haar oppassen (wanneer wij aan het werken zijn). Tot die tijd alleen onder mijn toezicht. En anders gewoon niet (alleen oppassen).. Hier ben ik heel strikt in, mijn kind is het aller belangrijkste in mijn leven. Niets of niemand en geen enkel belang staat daarboven, ookal is het lullig voor mijn schoonouders. Dat boeit mij helemaal niks😅 Als zij iets willen (voor de kleine zorgen), laat hen dan maar bewijzen dat ze dat volgens de normen van de ouders kunnen. Ookal is het bot van mij/jou, laat de regie niet uit je handen pakken! Ik geef mijn moeder altijd het voorbeeld: mijn moeder past op want: - ze volgt mijn regels op - ze doet wat ik zeg - ze respecteert mijn regels: (bv geen tv aan wanneer de baby er is) - ik ben ook streng voor mijn moeder - het gaat om het belang van het kind - regelmaat en voorspelbaarheid is heel belangrijk Etc etc Mijn schoonouders willen ook deels regie pakken, zo vervelend! We waren bij ons thuis en hebben de tv uit gezet nadat mijn dochter wakker werd. Want geen screentime voor zo’n kleine baby. Zegt mijn schoonvader: wat maakt het uit, alsof ze nooit tv gaat kijken in haar leven.. Misschien stel ik mij aan hoor, maar mijn kijd=mijn regels en mijn huis=mijn regels.

één maand geleden

Ik zou me eerlijk gezegd wel gekwets voelen als ik die schoonouders was. Zeker als je te horen krijgt je voor mijn gevoel zijn mijn ouders beter. Dat klinkt voor mij als buitenstaander nogal subjectief en dominant. Maarja ik kom zelf ook van een andere cultuur. Ik zou zeggen: ik respecteer jullie, maar wij willen liever niet te veel aan een vaste dag vast zitten. Hoe kunnen we tot een oplossing komen waarbij iedereen zich goed voelt?

één maand geleden

Hier ook een beetje een lastig gevoel over mijn schoonouders.. Mijn zoontje gaat vanaf morgen elke maandag naar mijn schoonouders. Nu is hij al 2x een halve dag geweest op zondag, maar ik heb allebei de keren een slecht gevoel gekregen. Gebrek aan liefde is het niet, want ik weet heel zeker dat ze heel lief zijn voor hem en dat hij veel aandacht krijgt. Alleen zijn er wat dingetjes voor gevallen: - Mijn zoontje drinkt niet altijd even goed uit de fles. Daarom beginnen we eerst met een halve fles borstvoeding en als hij het achter elkaar op drinkt, dan warmen we nog meer op. Nu had hij een halve fles gekregen, maar had het met moeite opgedronken dus kreeg hij niet de rest. 2e keer kreeg hij de andere helft. Dit dronk hij achter elkaar op, maar ze hebben niet meer gegeven, terwijl ik dit wel heb gezegd. Bij het halen heb ik het nog een keer aangegeven, maar ik kreeg geen reactie alleen een apart gezicht. - Laatst kreeg hij een hapje activia/pap. Hij had er geen last van, maar is natuurlijk niet de bedoeling dat hij nu steeds dingen krijgt wat nog niet mag (hij is 5 maanden). Ik vond het niet heel erg, maar de reactie vond ik wel vervelend. “Bij opa en oma mag alles wel wat thuis niet mag”. Ik wil echt niet dat hij elke keer wat krijgt wat niet de bedoeling is… - Ze hebben nog een neuszuiger van 26 jaar oud die ze bij hun zoons hebben gebruikt… dit vind ik eigenlijk wel vies en wil liever niet dat dat gebruikt wordt. Ik vind het best lastig om dit allemaal te zeggen, aangezien ik ook zo’n gezicht als reactie kreeg. Mijn man gaat er wel iets over zeggen tegen zijn ouders, maar ze zeggen ook steeds: wij hebben 3 zoons opgevoed dus wij weten het wel.

25 dagen geleden

Reactie op Hdgtx

Hier ook een beetje een lastig gevoel over mijn schoonouders.. Mijn zoontj ...
Wow ik zou dit ook echt niet chill vinden. Vooral dat hapje??? En bij opa en oma mogen dingen, nou zo werkt het niet

25 dagen geleden

Mijn schoonouders willen niet oppassen en mijn eigen ouders wel gelukkig. Onverwachts langskomen heb ik echt een intense hekel aan dus dat zou ik zsm aankaarten. Verder misschien een lijst maken met wat jullie belangrijk vinden en dit bespreken? Met je vriend erbij natuurlijk

25 dagen geleden

Reactie op Taurus1994

Wow ik zou dit ook echt niet chill vinden. Vooral dat hapje??? En bij opa e ...
Nee, dat vind ik ook… Vandaag ging ze wandelen om de tijd dat hij moest slapen. Prima als hij in slaap valt tijdens het wandelen, maar dat deed hij niet. Vervolgens leggen ze hem ook niet daarna in bed! Ik kom aan en hij was al ruim 4 uur wakker (normaal gesproken zit er 2 uur wakkertijd tussen). In bed gelegd en hij viel meteen in slaap. Dan kunnen ze zeggen dat hij niet moe lijkt, maar hij is toch moe!

25 dagen geleden

Onverwacht langs komen zou ik ook niet fijn vinden. Maar ik zou het je vriend laten vertellen tegen haar anders word jij erop aangekeken. Ik begrijp je gevoel dat je hem/haar liever naar je eigen ouders brengt dat heb ik ook. Maar ik laat m'n schoonouders wel oppassen. Hun zijn ook trotse opa en oma. En hier is dat ook dat hun het beter weten maar aan de andere kant, zij hebben ook hun kinderen groot gebracht en ik denk als je dat allemaal gaat verbieden dat ze dadelijk niet graag bij hun zijn en dat vind ik ook fijn dat ik zonder zorgen weg zou kunnen. Maar het voelt altijd beter om naar je eigen te brengen.

25 dagen geleden

schoonouders brengen je partner groot vanaf de buik tot de man die hij vandaag is. Lieve moeders houden jullie er ook rekening mee dat ook jullie een keer schoonouders zijn? Ik vind het soms vrij naar hoe er naar schoonouders wordt gekeken en hoe hard de grenzen zijn die gesteld worden. Persoonlijk had ik ze wel een uurtje in de week oppassen gegund. Al is het zodat ze een band kunnen opbouwen. Er valt natuurlijk altijd afspraken te maken. Als moeder en dochter krijgen jouw eigen ouders automatisch voorrang. Ik snap best dat schoonouders zich dit realiseren en proberen vast te klampen aan wat ze wel kunnen om zichzelf betrokken te houden.

25 dagen geleden

Mijn ouders én schoonouders passen niet vast op en ik ben daar wel blij mee. Geen gedoe en strijd die je hoeft aan te gaan. Als we ze dan brengen dan kunnen ze wat mij betreft ook echt opa en oma zijn. Ik merk bij mijn schoonouders dat ik dat ook wel prima vindt, want ze gaan meteen over grenzen heen als mijn zoon er is. Wij geven echt heel weinig mee, maar dan nog denken ze het beter te weten. Hun kinderen waren zo’n 40 jaar geleden voor het laatst klein en ik kan je garanderen dat er in die tijd veel veranderd is. Ik ben het eens met het feit dat het JOUW kind is en niet van hen. Jij weet wat het beste is. Heeft niks met onaardigheid naar schoonouders te maken, maar zo lang ze eigenwijs zijn weet ik niet zo goed wat ze dan verwachten? Aan de liefde ligt het niet, daar twijfelt niemand aan, maar die liefde mag toch ook voor de ouders zijn? En het respect wat daarbij hoort?

25 dagen geleden

Reactie op Hdgtx

Nee, dat vind ik ook… Vandaag ging ze wandelen om de tijd dat hij moest sla ...
Ja en gewoon luisteren naar wat jij zegt.. jij kent hem het beste. Heel apart en vermoeiend

24 dagen geleden

Reactie op Hdgtx

Nee, dat vind ik ook… Vandaag ging ze wandelen om de tijd dat hij moest sla ...
Dit hadden wij ook vandaag. Bij ons is het 1,5/2 uur maximaal. Vandaag bij schoonouders 3,5 uur… Ze zeiden dat ze niet wilde slapen en is ook gaan lopen…. Drama, wij net een huilende baby naar bedje gebracht

24 dagen geleden

Reactie op am86

Mijn ouders én schoonouders passen niet vast op en ik ben daar wel blij mee ...
Kan me ook heel goed voorstellen dat je dat niet hebt gedaan en dat ze dan indd lekker opa en oma kunnen zijn. Irritant hè over die grenzen en denken dat ze alles weten…… Error