37 Reacties

3 maanden geleden

Snap je helemaal hoor! Ik ben tijdens mijn zwangerschap al overal gaan kijken gastouder en opvang. Mijn voorkeur ging naar een dagopvang, maar als nog zie ik er enorm tegenop om mijn dochtertje straks “achter te laten” bij voor mij onbekende.. maar vaak vinden ze het juist leuk en ook voor het sociaal aspect is het heel goed. Je bent vast niet enige mama met deze gevoelens bij de opvang en ze zullen het vast begrijpen🙏

3 maanden geleden

Onze kleine meid ging met 12 weken ze heeft het echt naar haar zin daar. Lacht veel, slaapt goed heel relaxed en ook niet overprikkeld thuis. Voor ons een echte opluchting omdat ze eerst een huilbaby was (nu zijn we er achter wat ze heeft, en huilt ze niet veel meer). Maar die meiden hebben er beter voor geleerd dan dat wijzelf kennis hebben over de kleine meid. Dus heb er echt 0 moeite mee om haar achter te laten. Het is een opluchting juist. Even geen mama hoeven zijn. Ze geven regelmatigneen update in hun app met foto’s en verslagen. Wat ook wel heel fijn voelt. Maar vooral naar je eigen gevoel luisteren. Als het niet goed voelt niet doen. En anders inderdaad een andere opvang of gastouder zoeken.

3 maanden geleden

Ons zoontje gaat naar de opvang als hij 15 weken oud is. Ik snap je gevoel helemaal, ik vind het ook wel een ding om hem achter te laten (heb ik sowieso, ook bij familie). Nu scheelt het dat hij op de groep komt met onze dochter en we de pm-ers al kennen, dan voelt het minder onbekend. Nu moet er toch gewerkt worden dus ik probeer me vooral niet teveel te laten leiden door de gedacht dat hij straks naar de opvang moet, maar extra te genieten van de momentjes die we nu nog samen hebben. Ik sluit me aan bij wat er al is gezegd, doe waar je je goed bij voelt en weet ook dat je echt niet de enige bent met zulke gevoelens.

3 maanden geleden

Onze oudste dochter is nu 2,5 maar ging vanaf 12 weken naar de opvang. Vanaf het begin af aan heeft ze het naar haar zin (voor zover je dat kunt zien aan een baby) en ze heeft echt een heleboel vriendjes en vriendinnetjes daar. Ze leert ook echt super veel. "Het arme kind" zal dus wel meevallen zoals je stelt. Jongste dochter gaat straks vanaf begin september naar de opvang en is dan 16 weken.

3 maanden geleden

Dank beide! Dit helpt al enorm om er wat neutraler naar te kijken. Poe hee 😅

3 maanden geleden

Ik snap heel goed je gevoel dat je denkt dat hij nog te klein is voor de opvang, dat had ik ook. Mijn eerste kindje ging met 7 1/2 maand naar de opvang mijn tweede kindje met 10 maanden en mijn zoontje Gaat met 10,5 maand naar de opvang toe. Helaas heeft niet iedereen deze luxe, maar je kan kijken of je misschien wat meer ouderschapsverlof achter je verlof kan plakken

3 maanden geleden

Bij ons is de opvang vanaf 6 maanden, jonger kan niet maar zelfs dat vond ik veel te vroeg haha. Mijn 3de gaat nu met 11 maanden, is super persoonlijk natuurlijk wat je te vroeg vind + je moet het ook met werk regelen dan.

3 maanden geleden

Wij waren erg vroeg ingedeeld bij de opvang en hebben dus maar een extra lange wentijd gepakt. Vanaf 8 weken is onze kleine steeds wat meer uur naar de opvang gegaan. En eigenlijk heeft hij vanaf het begin een geweldige tijd daar. Hij slaapt er beter dan thuis en we proberen nu wat dingen die we geleerd hebben van de opvang ook thuis toe te passen (met succes trouwens!). Het was best wennen en moeilijk (vooral voor mijzelf), maar volgens mij is het juist goed voor onze kleine :) Hij leert denk ik ook echt van het kijken naar de andere kindjes daar 🤗

3 maanden geleden

Ik heb vandaag de eerste wendag gehad voor mijn dochter die morgen 10 weken is! Erg fijn, eerst een gesprekje en daarna 2.5 uur alleen gebleven gebleven. Het ging super goed! Over 2 weken begin ik weer met werken en ik wen er liever langzaam aan, dan dat het allemaal in 1 keer gebeurt.

3 maanden geleden

De oudste (nu 13 maand). Is vanaf 8 weken fulltime gegaan en de jongste start met 15 weken omdat we zo met vakantie uitkomen. Maar met de oudste nog 0 secondes spijt van gehad. Als ze zo klein zijn zijn ze meestal favoriet van de leiding

3 maanden geleden

Reactie op Milanani

Snap je helemaal hoor! Ik ben tijdens mijn zwangerschap al overal gaan kijk ...
Dankjewel, heel lief! Ik was echt opeens enorm in paniek na dat bezoek aan de opvang en door jouw reactie kon ik er een beetje beginnen uit te komen (ook die van de andere mama's hoor, maar jounes was zo snel en treffend). Niet ter verdediging, maar meer uitleg waarom ik dit en alle andere zaken niet van te voren heb geregeld. Het duurde zo lang (jaaaaaren) om zwanger te worden en ik wilde niets anders doen dan anders om het niet te jynxen 😅 daar zit ik dan nu mee hahaha maar ik zou ook niets liever willen, want daarmee zitten betekent mooi wel dat mn mannetje er is 🩵🩵🩵🩵 Ook ben ik nu pas in staat fatsoenlijk antwoord te geven. We gaan wel lekker die opvang doen, want idd hij zou het juist misschien superleuk kunnen vinden en hij is een beetje verlegen zo schattig, misschien helpt hem zo'n omgeving dan ook juist weer wel. Superdank echt!

3 maanden geleden

Reactie op ilo92na

Onze kleine meid ging met 12 weken ze heeft het echt naar haar zin daar. La ...
Ook superdank! Wat fijn dat het huilen is opgelost, wat was er met haar (als je wilt delen)? Ik heb al moeite als een sprong of regeldagen een lied zonder eind lijken, wat goed zeg, knap! En wat chill dat het nu zo goed gaat en dat je opvang dus ook als een opluchting kan zien. Die snap ik nu ook en herinnerde mij dat ze zeiden dat er updates gedurende de dag zijn, zo fijn 🩵 en ze weten veel meer en beter dingen over baby's en dat zat eerst ook niet in mn pluslijstje haha. 🩵

3 maanden geleden

Reactie op saffiee

Ons zoontje gaat naar de opvang als hij 15 weken oud is. Ik snap je gevoel ...
Dankjewel! Ik ben nu ook zeker nog nog nog meer aan het genieten van hem! En ben ook gerustgesteld te zien dat er meer mama's zijn die het achterlaten niet het leukste vinden wat er is. Pffff hoor. En dochter ging ook met 15 weken?

3 maanden geleden

Reactie op Kims2022

Onze oudste dochter is nu 2,5 maar ging vanaf 12 weken naar de opvang. Vana ...
Wat superleuk dat ook jij zegt dat ze het juist leuk vinden daar, ik had een totaal blinde vlek daarvoor haha. Dankjewel! En 12 en 16 weken geeft ook fijn inzicht, fijn!

3 maanden geleden

Bij ons is de opvang vanaf 6 maanden, jonger kan niet maar zelfs dat vond i ...
Ohh hoef je zelf niet te kiezen dat zou echt een uitkomst voor mij zijn, ik kan absoluut niet omgaan met keuzes. Maargoed dat geeft weer andere uitdagingen kan ik me voorstellen. En wat chill dat ook 6 maanden nog te vroeg is. Hier ook! Maar ook dat werk dus dat moet gebeuren hier. Dank voor je antwoord! Lief🩵

3 maanden geleden

Ik heb vriendinnen die zonder probleem en schuldgevoel hun kindjes naar de opvang brengen na 12 weken. Ik had dit zelf niet, zelfs na 6 maanden (bij de 1ste) vond ik het een ramp en ging tegen mijn gevoel in. Nu hebben we het zo gepland dat mij partner vanaf september ouderschapsverlof opneemt en hoeft ons zoontje pas bij 10 maanden. Ik denk dat de kids ook goed af zijn bij de opvang maar je intuïtie is ook belangrijk. Lastig wel... succes!

3 maanden geleden

Toen ik stage liep in de kinderopvang kwam er een meisje al voor hele dagen naar de opvang toen ze 6 weken oud was, samen met grote zus mee. Medewerkers spanden zich echt in voor het kleine hummeltje en de kleine deed het super! Ik heb totaal geen vangnet in de buurt, dus compleet afhankelijk van onbekenden. Ik had mijn oudste ook ingeschreven op een KDV, maar uiteindelijk een buurtbewoner gevonden die haar baan niet meer leuk vond en eigenlijk niet meer wilde werken maar wel een zakcentje nodig had. Zij is vanaf dat hij 6 maanden maanden is op hem gaan passen. Zij is uitgegroeid tot een soort van oma voor hem. Zij zal de jongste vanaf een leeftijd van 4,5 maanden ook onder haar hoede nemen. Omdat ik zelf gewerkt heb in de kinderopvang, denk ik echt dat de medewerkers alles in het werk stellen om de baby’s het naar hun zin te maken. Maar vanwege mijn onregelmatige rooster zijn wij erg blij met onze huidige oppasconstructie.

3 maanden geleden

Heyhey! Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn eerste, zij is vanaf 12 weken naar de kinderopvang gegaan. Ik had vanaf dat ze 6 weken was echt buikpijn en spanning dat ze erheen ging. Ik voelde me zo slecht. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd naar de opvang, dat ik zoveel spanning had dat ze niet moesten opkijken dat ik huilend haar zou brengen de eerste keer. Toen kreeg ik terug, dat ze dat veel vaker te horen krijgen, en dat ze er alles aan doen om je gerust te stellen. Soms stuurde ze een berichtje tussen door hoe het ging. Soms een extra foto en ik mocht altijd bellen als ik wilde weten hoe het ging. Uiteindelijk bleek ik het als moeder het er moeilijker mee te hebben als de kleine zelf. Ze doen er echt alles aan om goed voor de kleine te zorgen. Je moet ze alleen even leren vertrouwen omdat je toch je kostbaarste bezit ergens afstaat. Het komt echt goed. En deze gevoelens zijn zo normaal.

3 maanden geleden

Onze dochter gaat vanaf 18 weken naar de gastouder, omdat mijn verlof er dan op zit. Gastouder past veel beter bij ons omdat het lekker kleinschalig is met verschillende leeftijden door elkaar waardoor er echt een gezinssituatie ontstaat. Onze dochter zal ook de enige baby zijn, rest van de kindjes is tussen de 1 en 4 jaar oud. We hebben ook een super goede klik met de gastouder (hebben een uitgebreid ontmoetingsgesprek gehad van 2 uur lang en ze is ook op kraamvisite geweest). Ik denk dat ik daarom niet veel moeite zal hebben met haar daar naar toe brengen. Voor de rest hebben mijn ouders al een aantal keer op onze dochter gepast om te wennen aan het niet bij haar zijn. Vond het de eerste keer echt geen leuk gevoel, maar het went.

3 maanden geleden

Onze oudste ging vorig jaar met 10 weken voor het eerst naar de opvang. Ik heb zelf ruim 10 jaar in de kinderopvang gewerkt maar vond dit toch wel een dingetje. Helaas konden wij niet anders ivm werk. Nu heb ik mijn verlof verlengt en gaat onze jongste over 3 weken pas naar de opvang dan is hij 16 weken. Ik heb zelf dan nog een weekje vrij zodat hij niet gelijk een lange dag hoeft.