16 Reacties
2 maanden geleden
Wat rot zeg en wat een stress. Misschien kan je de huisarts bellen om een afspraak te maken. Uitleggen over je zorgen en dat je haar graag wil laten nakijken die de huisarts zsm.
Misschien kunnen zij je rust geven. Vanuit ervaring uit de omgeving is dat het consultatiebureau vaak en snel wil onderzoeken terwijl er achteraf dan niets aan de hand blijkt te zijn
2 maanden geleden
Wat naar dat ze toen niet gewoon hun zorgen hebben geuit ipv de telefoon. Ik zou de afspraak met de kinderarts gewoon door laten gaan. Beter een keer te veel dan te weinig. Ik lees nog een advies om eerst langs de huisarts te gaan… het CB ziet veel meer kinderen en ook kinderen met achterlopende ontwikkeling dan de huisarts. Je kan je zorgen wel bespreken met je huisarts, maar denk dat die het advies van het CB volgt. Puur omdat ze over het algemeen weinig erg jonge baby’s zien (veel minder dan het CB).
2 maanden geleden
Oh meid maak je geen zorgen! Er werken hele lieve mensen bij het cb, maar helaas ook flinke horken af en toe. Wat slecht dat ze dit zo brengen. Ik werk zelf met kinderen, en ze ontwikkelen zich echt allemaal op hun eigen tempo. Als jouw meisje een zware eerste 3 maanden heeft gehad is het niet gek toch, dat ze daarin wellicht wat minder ver is dan gemiddeld? En ook zonder zware periode ontwikkelen kinderen zich niet gelijk, of met alles in dezelfde volgorde. Dat zijn immers gemiddeldes. En bij een gemiddelde betekend dat er net zoveel kinderen later zijn als vroeger. En toch zien we dat dan als te vroeg of te laat, terwijl dat dus eigelijk een scheve manier van denken is als het om gemiddeldes gaat. Als 50 babies iets kunnen met 2 maanden, en 50 pas met 4 maanden is het gemiddelde 3 maanden. En dan denken we bij 4 maanden dat ze langzaam zijn, terwijl de HELFT het dan pas kan. Zo werken gemiddeldes. Dus neem ze niet te letterlijk!
Wij moesten met ons zoontje (toen 2 maanden) ook naar het ziekenhuis voor uitgebreide controle want hij volgde niet met zn ogen en keek je niet/nauwelijks aan. Werden we ook een beetje bang gemaakt dat hij slecht zou zien (wij hadden zelf totaal niet die indruk). En in het ziekenhuis vond de arts het ook totaal geen reden tot zorgen. Die gaf juist aan dat kinderen dat wel vaker pas met 3 maanden gaan doen, en ze normaal pas gaan onderzoeken als ze het met 3 maanden nog niet doen. Dus cb was zelfs vroeg. En jahoor, een week later deed hij het wel gewoon. Van de een op de andere dag.
En mn 1e zoontje maakte ik me lang zorgen om. Die heeft een aandachtsspanne van 2 seconden. Is nu 3,5 en in zn hele leven nog niet één keer een puzzeltje kunnen leggen omdat hij zich na 2 seconden verveelt of afgeleid is. En nu sinds 2 weken knalt hij ineens puzzels van 12 stukken in elkaar zonder blikken of blozen, gooit hij hem weer overhoop en legt hij hem opnieuw. En dat dan 4x achter elkaar. Dat we echt denken, hoe dan!?
Ik zou je echt niet druk maken. Onderzoek is goed, uitsluiten is ook een voordeel, al is het voor je eigen gemoedsrust.
2 maanden geleden
Ik hoor dit vaker over cb’s, heb 2 vriendinnen die met hetzelfde verhaal liepen als jij. Huilbaby’s en weinig tummy time omdat dat alleen maar vervelend was voor de baby. Daar vond het cb ook van alles van en kwam ook met adviezen om langs een arts te gaan. Beide kindjes zijn helemaal ‘bijgetrokken’ om maar even zo te zeggen, niets aan de hand. Ik vind zoals hierboven ook gezegd wordt, dat het cb vaak te veel vasthoudt aan de gemiddeldes. Als je het fijn vindt zou ik zeker de afspraak met de arts doen, maar zou er niet te zwaar aan tillen.
Ik vind overigens ook dat je dit best mag terugkoppelen naar de dame van het cb. Lesje ‘hoe breng ik dingen over’ kan geen kwaad want dit is heel bijzonder. Soms vergeten ze dat ze met (nieuwe) moeders te maken hebben en dat bepaalde dingen best wat onrust kunnen veroorzaken aan de andere kant van de lijn.
2 maanden geleden
Ik zou het inderdaad even terugkoppelen aan het CB dat je de communicatie niet fijn hebt ervaren en vragen of je niet over 1 maandje terug kan komen om te kijken of het al verbeterd is (omdat je dan ook kan kijken of de fysio heeft geholpen). Mocht het dan nog steeds niet beter gaan, kun je altijd nog naar het ziekenhuis gaan. Bedenk maar goed dat ze onderzoeken om dingen uit te sluiten en dat als er niks is je dat ook meteen weet. Beter te vroeg dan te laat er bij zijn denk ik altijd maar. Heel veel succes en sterkte!
2 maanden geleden
Maak je geen zorgen. Mijn zoon liep ook laat. Pas voor z’n 2e verjaardag. Nooit gekropen, rond tafel gelopen etc. Nou naar kinderarts geweest. Volgens iedereen zou hij hypermobiel zijn etc. Nou de kinderarts zei, er is niks mis met dit kindje. Hij heeft gewoon geen haast. En inderdaad. Hij loopt, maar grove motoriek is hij met alles iets later. Praten daarentegen kan hij zo goed. Dus ze ontwikkelen het ene sneller dan het andere.
Jouw baby ontwikkelt zich op z’n eigen tempo ☺️ kijk wat de arts zegt en geef idd terug dat deze manier van communicatie echt niet prettig is voor jou
2 maanden geleden
Maak je niet al te druk alsjeblieft!! Het consultatiebureau bedoelt het vaak goed, maar is soms ook slecht in communicatie en stuurt je al gauw door( wat soms ook wel goed is om iets uit te sluiten) beter voor niks, dan te laat. Maar mijn zoontje oudste kwam ook op het CB toen hij 2 was en hij praatte slecht, later weer terug en verwijzing logopedie gehad en iedereen op het CB maakte zich zorgen dat hij zich niet goed ontwikkelde. Mogelijk moest hij als het zo door zou gaan naar speciaal onderwijs....nou geloof me ik werd en stik onzeker van...ondertussen is hij 9jaar en hij praat de oren van m'n hoofd en je merkt er niks meer van dat hij ooit slecht en laat ging praten.
Dus dit is ook weer een voorbeeld vanuit de praktijk😊
2 maanden geleden
Maak je niet druk! Ik moet volgende week naar het CB en weet zeker dat ze ook over de tummytime beginnen. Mijn dochter doet dit ook niet omdat ze er simpelweg een hekel aan heeft op haar buik te moeten liggen.
2 maanden geleden
Reactie op nhams
Maak je geen zorgen. Mijn zoon liep ook laat. Pas voor z’n 2e verjaardag. N ...
Hier ook een dochter die met grove motoriek altijd wat achter liep (niet mega, binnen de lijnen, maar wel later dan de andere 3 meisjes op de opvang destijds die in dezelfde maand geboren waren). Echter liep ze vér voor met spraak. De andere kinderen konden goed klimmen enzo maar zeiden pas een paar woordjes, mijn dochter had veel hulp nodig met buiten spelen maar kon daar in volledige zinnen met moeilijke woorden om vragen.
Nu ze 4 is, is het nog steeds zo. Wandelen vindt ze leuk, maar niet te ver, en zo gaat het met veel dingen. Echter kan ze mega goed Nederlands, redelijk goed Engels en zelfs een beetje Japans. Het ligt er maar net aan waar de interesses in liggen en ik geloof ook echt dat dat al vanaf baby af aan tot uiting kan komen.
Mijn zoontje lijkt dezelfde kant op te gaan, met tummy time gaat ie gewoon ‘chillen’ en hij lijkt liever lui dan moe te zijn 😂. Echter brabbelt hij er met z’n 2,5 maand al op los en probeert hij heel bewust na te praten (en klinkers lukken zelfs vaak al). Maar z’n hoofd optillen vertikt ie hoor.
Niet te druk om maken, ze zijn nog zo jong en moeten al zoveel leren, het komt wel…
2 maanden geleden
Hier ook een dochter die met grove motoriek altijd wat achter liep (niet me ...
En bedenk ook: ze leren echt duizend dingen tegelijk. Zelfs bewust scheten laten moeten ze leren 😂. Als wij veel nieuws tegelijk moeten leren kan dat al flink lastig zijn, hoe moeilijk is dat dan wel niet voor die baby’s die álles moeten leren. Zelfs goed drinken, zelf troosten proberen, in slaap vallen, bewust persen om te poepen, dat die ledematen van hun zijn, dat ze die ledematen kunnen bewegen, dat als ze te hard bewegen ze zichzelf slaan, letterlijk alles is nieuw. Ze kunnen ook niet alles tegelijk leren. En leren kost ook nog eens mega veel energie, wat bij een huilbaby helaas vooral aan het huilen opgaat.
2 maanden geleden
Nou bij mij zaten ze ook te piepen dat onze dochter nog niet sterk in haar nekje was en niet goed volgde. Tummy time lukt gewoon niet, ze haat het! Raakt helemaal in paniek als ze op haar buik moet, en eergisteren bezoek CB en ze was ineens uitmuntend dus zo zie je maar. Wel heel naar de manier waarop ze zoiets doen met een na telefoontje
2 maanden geleden
Ik zou je er geen zorgen om maken, mijn zoontje hield zn nek al omhoog met 2 weken en me eerste bij 4 wkn ofso. Bij cb houden ze van die stomme grafieken aan en verwachten ze dat elke kind het zelfde moet groeien en wegen en even snel met alles is. Het duurt waarschijnlijk gwn wat langer bij jou kindje. Zou je er niet al te druk over maken nu en lekker genieten 🥰
2 maanden geleden
Ik ken iemand die precies hetzelfde had, dochtertje leek slap in haar hele lijfje en liep achter op bepaalde motorische gebieden. Naar de kinderarts, allemaal onderzoeken waar natuurlijk niks uit kwam. Nu een kerngezond, vrolijk en lief meisje van 4 die heel goed kan rennen en springen etc.
Zegt dus nog niks! Ze nemen gewoon het zeker voor het onzekere.