20 Reacties

4 maanden geleden

Ik deed het gewoon, niet nadenken, borst eruit.. je ziet Volgensmij ook niet echt veel. Je kan misschien ook zo’n speciale doek kopen, had ik via Shein en anders een hydrofiele doek voor eroverheen?

4 maanden geleden

Ja, dat doe ik. Eigenlijk overal. Laatst zelfs bij een uitvaart... Ik draag dan een voedingshemd met een blousje of vestje eroverheen. Dan zit ik er niet heel bloot bij. Daarnaast een spuugdoek aan de onderkant van de borst en hydrofiele doek om over je schouder te draperen. Als je doeken in leuke kleurtjes/printjes hebt, lijkt het net een sjaaltje of bij je kleding horen.

4 maanden geleden

Ik probeer het te vermijden want voel me er niet goed bij. Ik kolf liever handsfree en geef dan een flesje

4 maanden geleden

Ik vond het de eerste keer zo spannend! Is echt even een drempel die je over moet ofzo, maar met een grote hydrofiel of doek zie je echt niks. Nu met de derde hou ik alleen mn hand er soms voor en dan shirt weer omlaag, zie je ook niks!

4 maanden geleden

Snap dat je het onwennig vind hoor.. hopelijk vind je de ontspanning om het gewoon te doen! Het went snel en het is ideaal als je langer weg bent. Hier was mijn 1e x weer in het openbaar, zoontje was ruim 3 weken met uitzicht op de olifanten :)

4 maanden geleden

Met een voedingsdoek, van Shein. Ideaal. Maar liever thuis.

4 maanden geleden

Bij mijn oudste heb ik een jaar borstvoeding gegeven zonder ooit een keer openbaar te voeden. Als ik moest voeden vond ik eigenlijk altijd wel een afgezonderd plekje: auto, pashokje, zelfs wc (alleen als het er een beetje schoon was), ... Nu met de tweede merk ik dat ik er veel minder moeite mee heb om openbaar te voeden. Ik denk dan maar: 'het zijn allemaal vreemden, die zie ik toch nooit meer terug' 😅 Ik voed alleen nooit met bekenden erbij, dat vind ik wel moeilijk. Maar dan vind ik eigenlijk altijd wel weer een afgezonderd plekje. 😊 Ik heb gelukkig snelle drinkers, dus ben dan met 10-15min. weer terug.

4 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad een paar dagen geleden zo’n voedingsdoek besteld dus ik ga het gewoon eens doen en hopelijk wordt het minder onwennig.

4 maanden geleden

Ik doe t gewoon als het nodig is. trek dan vaak wel expres een voedingstop aan zodat er zo weinig mogelijk bloot hoeft, en is ook gewoon makkelijk. Zo'n doek vind ik zelf echt onhandig en mn oudste vond het echt vreselijk dus die heb ik ook gewoon lekker weg gedaan. Het is in het begin onwennig maar op een gegeven moment sta je er niet eens meer bij stil, is het de normaalste zaak van de wereld

4 maanden geleden

Bij de oudste bijna 2 jaar borstvoeding gegeven in het eerst wat onwennig zeker bij bekenden. Maar al snel word je daar makkelijker in. Zodra mijn oudste wat ouder werd en op schoot zat en dorst had trok ze ook gewoon zelf m’n shirt naar beneden en begon te drinken dus dan gaat het subtiele er wel vanaf 😉

4 maanden geleden

Yes overal! Trein, park, verloskundige praktijk…. Ik zorg dat ik bijv een v hals hemd aan heb waardoor ik wel redelijk bedekt ben. Verder geen doeken over de baby oid

4 maanden geleden

Ik las ergens de tip om te oefenen voor de spiegel thuis. Dan zie je hoe weinig mensen eigenlijk kunnen zien. Andere tips waren om twee hemdjes te dragen zodat je een hemd eronder en de ander er boven bijv kan laten. Ik heb het ook pas twee keer in openbaar gedaan maar wil het blijven doen zodat het steeds makkelijker word :)

4 maanden geleden

Jahoor. Met borstvoedingshemdjes / shirts is er niks van te zien en het is bij mij ook het principe. We zijn zoogdieren en dan gaan mensen doen alsof borstvoeding raar is. Krijg ik jeuk van. 🤣 dus als iemand er in t openbaar wat van zegt... kom maar op

4 maanden geleden

Ben ook heel benieuwd hoe anderen dit doen. Qua kleding heb ik daar wel een idee over.. wat ik mij vooral af vraag; waar ga je dan voeden? Bijvoorbeeld in een wachtkamer van de verloskundige of fysio? En als je dan aan de beurt bent? Of doe je het dan na je afspraak? En ga je dan ook waar je bent het hele ritueel doen (ene borst, schone luier, andere borst, boertje)? Of als je bijvoorbeeld in een restaurant zit of in de trein, let je dan nog op waar je precies gaat zitten? Ik ben erg zoekende merk ik haha!

4 maanden geleden

Reactie op Manuelle24

Ben ook heel benieuwd hoe anderen dit doen. Qua kleding heb ik daar wel een ...
Ik geef in het openbaar meestal 1 borst, zodat de honger tenmimste gestild is.

4 maanden geleden

Ik doe het overal waar ik zelf lekker kan zitten. Bij voorkeur doe ik het op een stoel met een rugleuning, maar anders voldoet een simpel bankje ook. Ik denk er niet bij na. Het is gewoon tiet eruit en baby eraan. Daarna probeer ik het zo goed mogelijk af te dekken dat je bijna niets ziet. Vaak hebben mensen niet eens door dat ik aan het voeden ben. Ik draag vaak een topje met een shirt er overheen. Topje gaat dan bij die borst omlaag en het shirt gaat omhoog. Zo kan je alles toch nog goed bedekken. Bij het aanleggen hou ik vaak mijn hand even voor mijn borst zodat je dan (net voor je baby eraan ligt) ook minder ziet. Vaak draai ik op dat moment ook even met mijn rug naar de menigte of andere mensen toe, zodat ze het niet kunnen zien. 😊

4 maanden geleden

Ik voed zeker in het openbaar, ik heb ook een zoon van 5 dus ik ben veel buiten de deur, zeker in de weekenden. Ik heb al op de meest uiteenlopende plekken gevoed: pashokjes, de bowlingbaan, in het museum, op een bankje onder de achtbaan in een pretpark etc. Ik vind het moment dat ik m'n borst eruit haal altijd nog even ongemakkelijk, maar dit maakt het voor mij makkelijker: - voordat ik m'n baby uit de wagen haal, zorg ik dat ik alles al heb: telefoon, grote hydrofiele doek en een normale hydrofiele doek - ik zoek een zoveel mogelijk afgelegen plekje op of ga met m'n rug naar de mensen zitten - ik doe mn jas uit, anders wordt het zo'n geprop - dan pak ik m'n baby, doe mijn shirt omhoog, klik m'n bh los en leg m'n baby aan - dan is mijn buik wat ontbloot, daar drapeer ik de grote hydrofiele doek overheen en ook gedeeltelijk over mijn borst. De eerste keer vond ik ook heel moeilijk en een enorme overwinning. Ga anders naar een plek waar je je op je gemak voelt. Sommige horeca etablissementen hebben een sticker op de deur met "breastfeeding friendly" oid. Of even thuis oefenen voor de spiegel, hoe je het in het openbaar zou doen. Succes!

4 maanden geleden

Als ik weet dat ik ergens in het openbaar ga voeden doe ik wel iets van voedingskleding aan. Ik vind de shirtjes van noppies heel fijn. Mijn ervaring is dat veel mensen het niet eens door hebben en als ze het dan zien ook snel wegkijken(vooral mannen). Ik heb al gevoed op een muurtje bij de speeltuin (was niet eens de enige met baby aan de borst), in horeca, in een museum, op een verjaardag. Baby is nu 7 weken oud. Als je kind eenmaal aangelegd is zie je vrijwel niets omdat het hoofd ervoor zit.

4 maanden geleden

Wat m’n vriendin zei, leek me zo logisch! Als je ergens bent waar je openbaar niet makkelijk kan voeden kan je eventueel zo een handsfree borstkolf gebruiken (super slim). Als je dat voor het voedingsmoment hebt, heb je genoeg tijd. Nu gaat bv geven al redelijk makkelijk bij mij, dus heb ik al af en toe bij een dagje buiten met peuter de baby gevoed, maar ik vond het wel een goed idee!

4 maanden geleden

Reactie op Manuelle24

Ben ook heel benieuwd hoe anderen dit doen. Qua kleding heb ik daar wel een ...
Als ik weet dat ik rondom een afspraak moet voeden, probeer ik een kwartiertje eerder te zijn. Als baby dan honger heeft voor de afspraak heb ik nog tijd om te voeden. Laatst bij het consultatiebureau had ze pas honger tijdens/na de afspraak. Dan voed ik erna. En nee, meestal doe ik dan niet het hele ritueel. Vaak echt alleen voeden (geef altijd maar 1 borst) en wanneer echt nodig, ook schone luier. Heb ondertussen wel gemerkt dat eigenlijk iedereen wel begrip heeft voor een hongerige baby. Mijn fysiotherapeut vond het bij m'n eerste ook geen enkel probleem dat ik tijdens de afspraak even moest voeden. Maar nu ben ik ook wel gezegend met snelle drinkers (max 10 minuten). Ik let vaak wel op waar ik ga zitten. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen. Dus vaak kies ik wel een rustige plek met zo min mogelijk mensen. Maar als het niet anders kan, voed ik gewoon waar ik op dat moment ben. Heb ondertussen al op veel plekken gevoed. Horeca, uitvaart, kermis, bankje buiten, langs de snelweg, in de auto, in de apenheul. Het wordt vanzelf makkelijker. Er is maar 1 ding dat ik uit principe niet doe, en dat is voeden op het toilet. Daar houd ik echt niet van, alleen die geur vaak al. En vind naar het toilet gaan of voeden nogal een groot verschil, voeden is volgens mij niet iets dat we stiekem hoeven te doen. Bij m'n eerste vond ik het ook allemaal wel lastig. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.