33 Reacties
3 maanden geleden
Ik zou het nu nog niet trekken hem weg te brengen naar het kdv. Ik heb heel lang verlof door vakantie die ik terug krijg. Ik had anders vorige week weer moeten werken. Terwijl ik pas 2 weken weer kleine wandelingetjes kan maken en nog niet lang kan staan zonder pijn. Ik ben nog volop in herstel. Vind het verlof zo onvriendelijk kort in Nederland. Ik zou never nooit al kunnen werken mijn lijf is nog helemaal in de kreukels. Hoe voelen jullie je fysiek? Wel al echt de oude ivm werk ?
3 maanden geleden
Reactie op Jansje90
Ik zou het nu nog niet trekken hem weg te brengen naar het kdv. Ik heb heel ...
Fysiek zou ik morgen alweer aan het werk kunnen gelukkig. Maar als je nog niet echt in staat bent om te werken dan moet je werk daar toch wel wat mee doen?
Het is voor mij meer het mentale stuk. Even dramatisch gezien is ze bijna een jaar lang elke dag bij me geweest (het grootste deel in m'n buik natuurlijk, maar toch 😋)
En het idee dat je dan ineens weer moet werken en haar aan het eind van de dag pas weer ziet terwijl je er nu elke dag voor haar bent.. bah
Ik ben heel blij met het kdv waar ze heen gaat dus dat scheelt wel iets, maar ik zie er zo tegenop
3 maanden geleden
Reactie op Debs14
Fysiek zou ik morgen alweer aan het werk kunnen gelukkig. Maar als je nog n ...
Ik heb het nu ook wel hoor dat ik al sterk weerstand voel om hem weg te brengen. Mijn oudste ging met 8 weken al dagen wennen om met 10 weken weer aan de slag te kunnen. Dat heb ik zo anders ervaren ik was zo ‘moe’ van het baby verzorgen hele dag dat ik eigenlijk blij was dat het kdv het even kon overnemen en ik weer ‘normaal’ kon werken. En nu zo anders. Door dat ik fysiek zo slecht ben ben ik ook hele dag met hem op de bank zonder afleiding de stap naar normaal werk leven lijkt zo heftig groot.
Ik begin nu in september maar hoe het er nu naar uit ziet weet ik niet eens of het haalbaar is. Heel moeizaam herstel van een keizersnede.
3 maanden geleden
Ik herken je gevoel helemaal! Ik heb nu nog precies 4 weken vrij, maar vind 't vreselijk bij de gedachte dat ik straks weer moet gaan werken.. het liefste ben ik het hele eerste jaar bij mn kleine thuis.
3 maanden geleden
Bij mijn oudste moest ik er ook niet aan denken om weer te gaan werken. Ik heb toen ook nog een paar maanden ziek thuis gezeten waardoor ik pas begon toen hij 8 maanden was. Ik begrijp je dus heel goed! Nu ga ik in september weer werken, mijn dochter is dan 4 maanden. Ik kijk er wel naar uit om mijn oude leven weer op te pakken en haar mee te nemen in het ritme. Ik heb ervoor gekozen om een jaar lang minder te werken in plaats van langer thuis zijn, omdat ik de balans tussen werken en er voor mijn kinderen zijn heel belangrijk vind. Ik heb er ook zin in om weer iets totaal anders te doen dan 100% voor de kinderen te zorgen en het huishouden doen etc. Ik vind mijn werk ook erg leuk, misschien scheelt dat? Uit ervaring weet ik ook dat ik de afwisseling tussen werken en thuis zijn heel fijn vind omdat het moederschap me op sommige momenten ook naar de keel kan vliegen. Het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik weet dat ik mijn dochter zo direct 3 dagen per week wat minder zie, maar ik ben wel elke avond thuis en voorlopig ligt ze 's nachts nog bij me. Maar als je twijfelt of er nog niet klaar voor bent, kun je met je werk overleggen of je nog wat vakantie of verlof kunt nemen.
3 maanden geleden
Reactie op jdyjngrdn
Bij mijn oudste moest ik er ook niet aan denken om weer te gaan werken. Ik ...
Ik denk dat het inderdaad scheelt als het eenmaal zover is en ik die eerste drempel over ben.
Ik heb ook gekozen mijn ouderschapsverlof over het jaar heen op te nemen in plaats van in 1x, vond ik een fijner idee.
3 maanden geleden
Ik moet volgende week weer beginnen en snap je helemaal. Hier ook regelmatig huilbuien erdoor. Het voelt zo onnatuurlijk om je baby weg te brengen nu hij nog zo afhankelijk is. In plaats van hem te voeden ga ik op werk aan een apparaat zitten, zo gek.. Daarnaast vind ik het ook pittig om weer zoveel verantwoordelijkheid te gaan hebben terwijl ik ‘s nachts weinig slaap. Ik had als tip gekregen om alvast een paar uurtjes naar je werk te gaan om weer even te wennen en je collega’s te zien. Dit heb ik deze week gedaan en was zeker gezellig, maar heeft mij helaas niet geholpen in er minder tegenop zien. Ik heb wel gedeeld dat ik het lastig vond en daar was veel begrip voor, dat helpt wel een beetje
3 maanden geleden
Ik zie er ook zó tegenop! Ik moet half september weer maar bij het idee dat ik hem 9 uur (of zelfs iets meer) niet zie kan ik wel janken😭 hij gaat 2 dagen naar zijn oma’s en 1 dag naar de opvang en die dag op de opvang vind ik nog het ergst. Dan krijgt hij niet álle aandacht en wat als hij me mist of niet kan slapen 😢😢😢 Zou het liefst ook het eerste jaar bij hem blijven… Moest eigenlijk eind augustus weer werken maar heb er 3 weken vakantie aangeplakt. Soms nog spijt dat ik niet meer vakantiedagen heb opgenomen!
3 maanden geleden
Ik moet zaterdag weer beginnen. 😨 Weliswaar 24 uurtjes dus voelt echt als bijna niet werken maaar vind het zo’n dubbel gevoel! Wat zijn die 4 maanden voorbijgevlogen, raar om “deze tijd” een soort van af te sluiten. Gevoel dat ik mij straks helemaal niet kan focussen op werk haha
3 maanden geleden
Reactie op Jansje90
Ik zou het nu nog niet trekken hem weg te brengen naar het kdv. Ik heb heel ...
Nou, ik moet zeggen dat je opmerking "zo onvriendelijk kort" een beetje overdreven vind. De meeste vrouwen zijn (redelijk) goed hersteld hoor na 10-12 weken. Je hebt zo'n 3 maanden vrij plus nog zo'n 2 maanden betaald ouderschapsverlof. Je zou dus bijna een half jaar vrij kunnen hebben na je bevalling. Vind ik net per se onvriendelijk kort hoor.
TS, ik begin begin september weer, mijn dochtertje is dan bijna 4 maanden. Ja, liever had ik nog wat langer verlof gehad maar ik denk dat het nooit lang genoeg is🙈 Maar tegelijk heb ik ook heel leuk werk dus daar wel weer een heel klein beetje zin in😅 Maar goed, neemt niet weg dat ik heel graag nog wat langer met mijn baby thuis had gezeten🥹 Maar met mijn zoontje beviel het eigenlijk best oke, had mijn draai redelijk snel weer gevonden!
3 maanden geleden
Hier ook totaaaal geen zin. Ik ga 2 dagen werken voor 7u per dag, maar met het kolven en geen ritme dat we hebben, kijk ik er absoluut niet naar uit :(
Hoe ik ga werken met deze nachten? Geen idee. Bij dochter niet (overdag) gewerkt tot ze net 1 was met kdv vanaf 9 maanden. Ik besprak het met mijn partner hoe bizar het is dat ik tot die tijd élke dag, letterlijk altijd met haar was. We hebben nooit een oppas gehad of haar ergens laten logeren. En nu moet ik m’n knulletje gewoon al alleen laten bij oma en papa😭
3 maanden geleden
Reactie op Ukkie21
Nou, ik moet zeggen dat je opmerking "zo onvriendelijk kort" een beetje ove ...
Maar het is niet helemaal betaald ouderschapsverlof. Het is tegen 70%, en veel gezinnen kunnen die 30% nou net niet missen.
Als je vergelijkt met bijv. Scandinavië is het wel echt kort 😅 ik vind het ook wel erg kort, maar inderdaad wat je zegt; het is waarschijnlijk nooit lang genoeg. Maar 3 maanden is echt nog zo jong 🥹
3 maanden geleden
Reactie op Koninginvanhetgezin
Maar het is niet helemaal betaald ouderschapsverlof. Het is tegen 70%, en v ...
Hangt van het CAO af of betaald ouderschapsverlof 70% is. In sommige CAO’s wordt het aangevuld tot 100% door de werkgever en lever jezelf geen salaris in. Mocht je onder een CAO vallen, dan loont het om dat nog even na te lezen!
3 maanden geleden
Reactie op Koninginvanhetgezin
Maar het is niet helemaal betaald ouderschapsverlof. Het is tegen 70%, en v ...
Precies het is niet volledig betaald. En vergelijk het inderdaad is met Scandinavië een jaar thuis. Als ik mij niet vergis ook voor vader super lang. Na 10 weken je baby verplicht weg brengen en in een kamertje op je werk melk afkolven. Je bent misschien fysiek van ongemakken af maar een lichaam hersenen hebben 2 jaar nodig weer echt als de oude te worden. Als mannen kinderen hadden gekregen was er vast jaar lang verlof inclusief jaar lang kraamzorg en huishoudelijke hulp 😜 ik vind mijn werk ook leuk maar als ik bekijk op termijn dat ik nog tot 67 moet heb ik nog genoeg tijd om plezier te hebben op mijn werk en de tijd met mijn baby is niet zo lang. Ik zou zelf liever de keuze hebben niet zo snel gescheiden te worden en optimaal de tijd met baby nu door te brengen.
3 maanden geleden
Reactie op Liesebeest
Hangt van het CAO af of betaald ouderschapsverlof 70% is. In sommige CAO’s ...
Klopt, er zijn CAO’s waarbij het inderdaad wel volledig betaald is maar ik gok dat het er heel wat minder zijn dan van die van 70% 😊
Het is heel fijn dat mensen nu die mogelijkheid hebben begrijp me niet verkeerd, maar 30% van je salaris inleveren is toch nog behoorlijk wat. Het dure leven van tegenwoordig maakt het voor veel ouders dus niet mogelijk om langer thuis te blijven. Om rond te kunnen komen moéten ze dus wel weer na 3 maanden aan het werk gaan.
Ik zou ook pleiten voor langer verlof en ik zou ook pleiten voor een langer kolfrecht maar ja wie ben ik 😆
3 maanden geleden
In NL moet je ook weer snel aan het werk er is nog geen ritme en de baby heeft mama en papa nog zo erg nodig. 2.5 a 3 maanden is nog zo jong
Hoop toch echt dat ze dit een keer gaan veranderen..
in Zweden bvb ben je het 1e jaar met verlof er is ook geen opvang te vinden voor ervoor het is pas vanaf 1 jaar.
Ik ben zelf gastouder,
ik start met werken maar met me kleintje blijft erbij.
Heeft voor en nadelen haha
Sterkte alle mama s 🌺🌺