33 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Koninginvanhetgezin
Klopt, er zijn CAO’s waarbij het inderdaad wel volledig betaald is maar ik ...
Van kolf recht krijg ik al helemaal de rillingen over me heen dat het bepaalt is hoe lang je daar recht op hebt en anders ook moet inleveren. Ik blijf het onvriendelijke regelingen vinden.
3 maanden geleden
Maar het is niet helemaal betaald ouderschapsverlof. Het is tegen 70%, en v ...
Het is altijd wel egens beter geregeld dan hier. Het kan ook erger, in Amerika bestaat er niet zoiets als betaald zwangerschapsverlof. Dan moet je geluk hebben in je arbeidsvoorwaarden en anders heb je gewoon pech. Als je het daarmee vergelijkt hebben wij het hier dan best wel weer goed💁🏻♀️ Als je het je niet kan veroorloven om die 30% in te leveren kan je ook 1 dag per week opnemen, dan verlies je maandelijks nauwelijks salaris. Waarom wil je na 3 maanden nog heel graag alles van je kind meekrijgen maar na een bepaalde periode niet? Als je 1 dag in de week opneemt ipv alles achter elkaar, kan je uiteindelijk net zoveel extra tijd doorbrengen met je kind alleen verdeeld over een een langere periode.
3 maanden geleden
Reactie op Jansje90
Van kolf recht krijg ik al helemaal de rillingen over me heen dat het bepaa ...
Je mag 1/4 van je werkdag bezig zijn met kolven. Dat is bij een gemiddelde werkdag van 8 uur toch 2 uur. Dat is toch wel genoeg lijkt me?
3 maanden geleden
Klopt, er zijn CAO’s waarbij het inderdaad wel volledig betaald is maar ik ...
Mijn opmerking was voor degene die er niet van op de hoogte zijn. De CAO’s die het aanvullen zullen vast in de minderheid zijn, maar het is zonde als deze regeling niet gebruikt wordt ivm financiële redenen, terwijl het wel aangevuld wordt. Dit staat helemaal los van de discussie of mensen het wel of niet kunnen missen.
3 maanden geleden
Reactie op Ukkie21
Het is altijd wel egens beter geregeld dan hier. Het kan ook erger, in Amer ...
Maar dat het in Amerika zo geregeld is betekend niet dat het bij ons geweldig geregeld is. Het is gewoon beter geregeld dan daar. Net als dat het in Scandinavië weer beter geregeld is dan hier, vind ik dan.
Ook 1 dag in de week is voor veel moeders niet haalbaar. Het is altijd makkelijk om hier over te oordelen als je zelf (gelukkig) niet in die positie staat 😊
Ik denk dat je na 3 maanden maar ook na 3 jaar zoveel mogelijk van je kind wil meekrijgen. Er zullen heel veel vrouwen zijn die graag thuisblijfmoeder zouden zijn maar dit is tegenwoordig gewoon vaak niet meer mogelijk. Sowieso is bewezen dat de eerste 1000 dagen vanaf conceptie ontzettend belangrijk is voor de hechting. Als je het zo bekijkt is 3 maanden na geboorte je kindje naar de opvang moeten brengen natuurlijk niet veel
3 maanden geleden
Je mag 1/4 van je werkdag bezig zijn met kolven. Dat is bij een gemiddelde ...
Ja, tot de leeftijd van 9 maanden. Daarna mag het ook nog, maar in je vrije tijd. Dat is voor veel vrouwen een reden om (noodgedwongen) te moeten stoppen met borstvoeding geven
3 maanden geleden
Ik begin eind november pas weer, ben met al mn kindjes 7/8 maanden thuis geweest. Werk gelukkig maar 1 of 2 ochtenden in de week maar pff heb er nu al geen in. Het blijft zo naar voelen om je kindje weg te brengen terwijl ze het helemaal niet willen 😭 Lijkt nu met mn 3de nog moeilijker op de een of andere manier.
3 maanden geleden
Ik begin eind november pas weer, ben met al mn kindjes 7/8 maanden thuis ge ...
Oh heerlijk zo lang!
Als ik van tevoren had geweten hoe het zou zijn had ik in 1x m'n betaalde verlof opgenomen en onbetaalbaar verlof gebruikt voor 1 dag in dr week als ik weer aan de slag ga.
Maargoed, nog 3 weken vrij hierna 🫠
3 maanden geleden
Ik zit deze topic te lezen en dacht moet toch even iets typen.
Ik vind dat de regeling in Nederland echt steeds beter wordt en heb niet te klagen. Zowel voor vader als moeder is er de afgelopen jaren meer bijgekomen en hebben we de mogelijkheid om langer bij de kleine te zijn of tijdelijk minder te werken en niet gelijk veel geld mis te lopen.
Ik heb gekozen om mijn 70 % ouderschapsverlof gelijk op te nemen, dus onze dochter is 5 maanden als ik ga werken. Mijn partner neemt dan een paar weken vaderschapsverlof op, zodat ik weer kan inkomen op mijn werk en balans te vinden.
We werken daarna allebei 4 dagen. Top geregeld vind ik.
We kunnen naar Scandinavië kijken, maar iedereen werkt na dat jaar fulltime en gaan alle kids 5 dagen in de week naar de opvang, dat is de reden waarom ze daar een jaar verlof hebben, anders is het niet te betalen. Dat willen wij niet in Nederland, we willen graag parttime werken, dus dan is de regeling hier toch daarvoor goed geregeld ?
Ik begin half oktober weer met werken, is dubbel, maar heb er ook weer zin in. Even weer onder de volwassen mensen en ergens anders mee bezig zijn. Houd veel van onze dochter en zal haar zeker gaan missen, maar hoort erbij en denk dat ze er echt niet minder door gehecht raakt aan ons als ouders.
3 maanden geleden
Ja, tot de leeftijd van 9 maanden. Daarna mag het ook nog, maar in je vrije ...
Ik heb het geluk dat ik tijdens het kolven uiteindelijk gewoon mijn werk kan doen… maar dat geldt helaas niet voor iedereen en ik weet ook niet of het mijn productie ten goede komt 😓
3 maanden geleden
Ik begin maandag weer, baby is dan 12 weken. Ik zie er veel minder tegenop dan ik bij de oudste deed. Toen wilde ik echt niet meer werken, maar toen ik eenmaal weer begonnen was, vond ik het toch ook wel weer lekker om gedeeltelijk met wat anders bezig te zijn dan met de kinderen. Daar hou ik me nu maar aan vast. Ga wel wat minder uren werken, dat is wel een fijn idee.