38 Reacties
4 maanden geleden
Ten eerste je faalt totaal niet als je stopt!
Ten tweede, bedenk even goed voor jezelf wat je echt wil. Wil je heel graag BV geven, maar is t vooral kut nu t drinken wat moeizamer gaat? Of wil je het juist alleen voor de kleine, maar zelf vind je het helemaal niks?
Bij mij ging het bij precies 6 weken ook ineens heel moeizaam en sinds 3 dagen is het ineens gestopt en gaat t weer goed. Met bv zijn er ook altijd fases.
Is het anders een idee om (als je door wik gaan) volledig bv te geven en niet meer te kolven? Want ook al ben je dan lang van huis dan kan je nog altijd buiten gewoon BV geven, daar is niks mis mee 鉂わ笍
4 maanden geleden
Pittig kan het zijn he. Ik ben met 4 weken gestopt vanwege al dat gefriemel aan mijn lijf. Hierdoor werd ik mega ge茂rriteerd als mijn man ook nog eens lichamelijk contact zocht (gewoon een simpele kus of knuffel).
Happy mama, happy baby.
Je faalt totaal niet als het je te veel word. 6 weken heb je je kindje dan je melk gegeven. Van flesvoeding worden ze ook groot 馃槈
4 maanden geleden
Reactie op Ikieee
Ten eerste je faalt totaal niet als je stopt!
Ten tweede, bedenk even goe ...
Ik doe het vooral voor haar. Eigenlijk doe ik het alleen voor haar, want zelf vind ik het niet chill. Ik vind het wel speciaal en een intiem moment met mn dochter, maar verder vind ik het allemaal best kut.Borstvoeding alleen geven is eigenlijk geen optie, ik geef geen borstvoeding in het openbaar. Iedereen dat dat wel doet, helemaal prima natuurlijk, maar voor mij is dat geen optie.
4 maanden geleden
Reactie op Ab itsme
Pittig kan het zijn he. Ik ben met 4 weken gestopt vanwege al dat gefriemel ...
Ja vind het heel pittig. Nu op t moment ga ik weer door de grond omdat m'n rechter borst op t moment enorm pijn doet. Ik kan nu niet slapen en zij komt straks over een uurtje weer omdat ze wil eten. Het breekt me zo echt op.
Niet slapen + pijn + voel me bijna vastgebonden aan huis omdat ik continu bezig ben met die voedingen. En dan ben je niet meer zwanger, maar moet je nog steeds erom denken wat je eet en drinkt etc.
4 maanden geleden
Reactie op StephTahirovic
Ik doe het vooral voor haar. Eigenlijk doe ik het alleen voor haar, want ze ...
Je eigen geluk en rust is ook belangrijk! Als buiten BV geven geen optie is en je vindt het over het algemeen niet fijn om 眉berhaupt te geven, dan kun je gerust over naar KV. Je faalt niet. Je hebt nog genoeg jaren om een goede moeder te zijn voor je kindje dat wordt niet bepaald door BV of KV. Ik heb bij mijn eerste na 3 dagen de handdoek in de ring gegooid, omdat t gewoon niet lukte. Hij groeide lekker goed op KV en doet t super, hij wordt dinsdag 2! Bij mn tweede lukte t wel en ik wilde het zelf. Dat is belangrijk, wat je ZELF wil!! Maak je eigen niet zo gek en doe wat goed voelt voor jou. Je baby zal hoe dan ook groeien, hoe dan ook mijlpalen behalen en hoe dan ook gek zijn op zijn/haar mama.
4 maanden geleden
Misschien kan een lactatiekundige nog wat bruikbare tips geven.
Dingen dat voor ons werken:
- baby laat veel los aan de borst: meestal heeft ze dan geen honger meer maar wel zuigbehoefte
- niet borsten leeg kolven die niet leeg worden gedronken. Zorgt alleen voor meer productie. Je lichaam moet dit zelf afstemmen .
-bezoek? Ik ga apart zitten om te voeden. Mijn baby rustig voeden heeft prioriteit
- buiten de deur? Voeden of flesje mee en kolven net voor vertrek of bij thuiskomst .
Als het niet meer gaat, dan is dat zo. Dan heb je 6 mooie weken meegegeven aan je baby. Ik zou echter niet stoppen tot je advies hebt gehad van een lactatiekundige. Anders krijg je misschien spijt. Veel succes!
4 maanden geleden
Ik zou stoppen als je je zo voelt. Ik ben met mijn eerste ook te lang doorgegaan terwijl het niet meer ging. Je eigen mentale gezondheid is heel wat waard en is ook heel belangrijk voor je kindje. Jammer als deze bijzondere tijd veel minder leuk wordt door dit. Je faalt NIET!! Je gaat zo opgelucht zijn als je kv geeft
4 maanden geleden
Ik denk dat de combinatie van live bv, veel kolven en flesjes moeten geven te veel is. Daar zou ik ook op afknappen. Is het wel een optie voor je om buiten de deur te voeden als je bijvoorbeeld in een aparte kamer in je eentje kan voeden?
Maar als je wil stoppen, is dat ook ok茅. Met zes weken heb je echt wel een beeld van hoe het is en dan denk ik dat de kans dat je spijt krijgt van stoppen niet zo groot is. Ik vind dit een mooi artikel: https://borstvoeding.com/artikelen/voorjebegint/voorbereiding/wat-als-ik-wil-stoppen-met-borstvoeding-geven/
4 maanden geleden
Je moet doen wat goed voelt! Bij de eerste 3 maanden aangemodderd, tot hij zelf besloot dat het genoeg was. Nu bij nummer 2 na 4 weken besloten dat het genoeg was. Ik deed al hybride geven, maar het werd zo'n strijd aan de borst voor hem. Mijn borsten zijn heel groot en zwaar en had een enorme toeschietreflex, waardoor hij zich regelmatig verslikte. En het was zo zwaar dat hij snel in slaap viel om 5 minuten later weer te gillen van de honger. Dan gaven we uiteindelijk kunstvoeding. Ik had het idee dat ik alleen maar met voeding bezig was. Nu een week gestopt en het geeft zoveel rust! En ik heb die dag door de hormonen ook heel erg gehuild om het stoppen, maar ik vind zijn en mijn gezondheid en wellbeing belangrijker dan koste wat kost borstvoeding te geven.
Ik ben trouwens cold turkey gestopt. Dat was 1,5 dag heel vervelend door hele gespannen en pijnlijke borsten. Als het echt niet ging drukte ik het overtollige er met de hand uit om de druk van de ketel te krijgen. Na 48 uur werden de borsten al soepeler en de dag erna had ik ook geen lekkage meer.
4 maanden geleden
Herkenbaar! Ene moment voel ik me een soort melkfabriek en het andere moment ook. Lijkt wel of de binnenkant van mijn melkhoofd opeens staat opgeschreven, alleen was bij mij nog niet echt opgekomen dat helemaal stoppen ook een optie is! Doen wat goed voelt is het beste advies alleen moet je wel weten wat dat dan is, ik dan. Dank voor dit topic, heb helaas geen tips, ga wel volgen voor inzichten <3 in ieder geval succes met je keuze en echt doen wat goed voelt voor jou! Cb wordt zelfs een beetje boos als ik zeg 'jamaar die kleine baby' nope, 'moeders moet content zijn dan is de baby dat sowieso ook'. Misschien helpt dat nog een beetje <3
4 maanden geleden
Ik ben bij mijn eerste best lang doorgegaan en toen ik weer ging werken vond ik het kolven juist wel weer fijn: even een momentje voor mezelf op die drukke werkdagen!
Maar tot die tijd is het inderdaad soms doorbijten. Dat vond ik toen en dat vind ik nu ook weer. Wat hier helpt is om het kolven wat makkelijker te maken. Als ik weet dat ik de deur uit moet die dag dan zet ik 鈥榮 ochtends of 鈥榮 nachts (wanneer mijn borsten vol aanvoelen) een collector op de borst waar ik niet mee voed en kolf ik zo een hele voeding bij elkaar. Het kost me dan geen extra tijd en het ding is ook best makkelijk schoon te houden. Ik heb er eentje van Lansinoh, maar je hebt ze ook van Hakaa of Elvie. Wel opletten dat je ongeveer evenveel verzamelt als dat je voedt, anders krijg je al snel last van overproductie en worden die pijnlijke borsten alleen maar erger.
Zelf heb ik geen ervaring met hybride voeden, maar een goede vriendin wel. Zij vervangt 1 voeding per dag door kunstvoeding. Welke voeding dat is, is afhankelijk van hoe de dag loopt. Als ze bijvoorbeeld de deur uit gaat dan is het die, als er die dag niets op de planning staat dan is het vaak de avondvoeding. Zo heeft zij iets meer vrijheid en kan haar vriend ook regelmatig een voeding doen.
Misschien kan je iets met bovenstaande ervaringen, maar als je er echt helemaal klaar mee bent is stoppen natuurlijk ook gewoon een optie!
Je schrijft dat je op je eten en drinken moet letten. Dat valt normaal gesproken wel mee (zie bijvoorbeeld het artikel hierover op borstvoeding.nl). Waar zit voor jou de grootste uitdaging in? Zelf let ik eigenlijk bijna nergens op, alleen alcohol drink ik met mate.
4 maanden geleden
Je verhaal herken ik, ik heb ook een aantal weken zo aangemodderd omdat ik liefst live bv wilde geven. Ik raakte van gefrustreerd en door de hormonen helemaal emotioneel. Op een gegeven moment de knoop omgezet omdat ik zag dat mijn dochter veel beter deed als ik afkolfde en in een flesje haar voedde. Dat is natuurlijk waar je het voor doet. Nu probeer ook af en toe de borst aan te bieden. Vooral omdat mijn man weer is gaan werken en kolven dan niet altijd lukt.
Verder heb ik een handsfree apparaat waarmee ik kolf. Wij zijn afgelopen dagen hele dag op pad geweest. Ik heb in een caf茅 waar bijna niemand was gekolfd en een keer op het strand. Een xxl hydrofiele doek om mijn nek en niemand ziet wat. Koffie drinken en je bent zo klaar. Ook laat ik 4 uur tussen de sessies zitten om idd niet alleen maar van voeding-voeding te leven. Zo langzamerhand bouw ik nachtkolven ook af. Je moet even handigheid in vinden.
En: als je wilt stoppen, is dat natuurlijk ook gewoon dikke prima! Je hebt al 6 weken je best gedaan. Je moet ook aan jezelf denken en vooral kunnen genieten 馃
4 maanden geleden
Reactie op Medska
Je verhaal herken ik, ik heb ook een aantal weken zo aangemodderd omdat ik ...
Merk je vermindering in je productie met kolven nu je er 4 uur tussen laat zitten? Hoe bouw je het nacht kolven af en merk je daardoor nog een afname in de melk productie? Ik Kolf fulltime maar ben zo bang dat met die stappen de productie af gaat nemen..
4 maanden geleden
Ik lees dat je geen bv in het openbaar geeft dat begrijp ik. Zelf gebruik ik een voederdoek van moments. Je ziet dan niks en kan ik toch in het openbaar de baby voeden.
Ik kolf ook niet en laat de kleine alleen maar bij me live drinken.
Misschien dat een optie voor je?
Bij m'n 1e moest ik ook continue kolven omdat ik niet zo voederdoek had en ook niet openbaar wou voeden.
4 maanden geleden
Herkenbaar!!!! Zit nu ook midden in het dilemma stoppen of doorzetten. Vind het zo erg als ik stop, maar ik heb geen leven zo.
4 maanden geleden
Gewoon stoppen dan toch, het moet wel leuk blijven hoor!
Ik kolf zelf fulltime, dus dan heb je wel controle over je momenten. Maar ik ben eigenlijk nooit heel lang van huis in deze periode van zijn leven, dus dat is ook makkelijk praten..
4 maanden geleden
Sinds een paar dagen ben ik fulltime gaan kolven en dat geeft zoveel rust! Hij krijgt nu 4 a 5 flesjes bv en 2 flesjes kv. Hij is nu ook een stuk relaxter. Op deze manier wil ik kijken of het lukt om hem t/m week 6 (is nu 4W+2D) elke dag nog 2/3 flesjes bv te geven. Zo kan ik rustig afbouwen en is voor hem de overgang bv naar kv niet zo heel groot. Dan vind ik het ook wel welletjes. Partner gaat dan weer aan het werk en er rent hier nog een peuter rond, die ik voor mijn gevoel nu ook af en toe te kort doe.
4 maanden geleden
Herkenbaar!!!! Zit nu ook midden in het dilemma stoppen of doorzetten. Vind ...
Ja dit dus. M'n leven is borstvoeding op het moment. Heb heel veel voor d'r over, maar ga d'r nu zelf aan onderdoor