17 Reacties

25 dagen geleden

Hier gaan ze dat waarschijnlijk ook voorschrijven. Mijn zoontje is dysmatuur geboren. Daar schijnt het ook voor te "helpen". Weet nog niet zo goed wat ik doe. Maar aan de andere kant...aspirine kan geen kwaad. Baad het niet dan schaad het niet.

25 dagen geleden

Ik heb ivm meerdere biochemische zwangerschappen (wel positief testen maar dan toch een paar dagen na verwachte ongesteldheid toch ongesteld worden), aspirine geslikt omdat dat een bloedverdunner is en zou kunnen helpen met innesteling. Geen idee of dat het was maar ben nu dus inderdaad zwanger. Mijn gynaecoloog zei dat ik daar nu (met 7-8 weken) echt mee moet stoppen, en dan vanaf 12 weken weer mee kan beginnen. Dus het kan wel! Maar de gyn raadt dus aan vanaf 12 weken te slikken.

25 dagen geleden

Yes, ik heb dit ook te horen gekregen! En inderdaad met de instructie om het vanaf 12 weken (en voor 16 weken) te slikken en te stoppen met 36 weken. Volgens mij kan het inderdaad weinig kwaad, ik heb besloten het wel te gaan doen.

25 dagen geleden

Ik heb dit advies ook gekregen ivm eerdere dysmatuur en besloten het niet te doen omdat het de kans op en dysmatuur verkleinende van. 12% naar 9%. Dit vind ik een een vrij klein verschil en onvoldoende werkend. Risico’s zijn in mijn beleving te weinig onderzocht en te onderzoeken wat permanent een hele zwangerschap slikken voor een effect heeft op een ongeboren kind. Eén klein kind wordt ook wel groot!💕

25 dagen geleden

Ik ben er vanaf 6 weken mee begonnen en moet het t/m week 36 gebruiken. De klinisch verloskundige vertelde dat ze het tegenwoordig steeds meer voorschrijven omdat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft en er geen risico's aan kleven. De doorbloeding schijnt o.a. ook beter te zijn door de aspirine en dat is mooi voor de placenta. In mijn vorige zwangerschap begon ik er mee met 12 weken. Ik krijg het omdat ik 40+ ben, een te hoog bmi heb en in principe is dit wederom mijn eerste kindje. Als zoiets kleins een boel ellende kan voorkomen of verminderen, dan neem ik dat graag.

25 dagen geleden

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap acute ernstige pre-eclampsie gekregen en afgelopen week in het ziekenhuis werd al verteld dat het goed is om daar bij week 10-12 mee te starten inderdaad. Enige nadeel wat ze kon noemen is dat als je nog een miskraam zou krijgen, je dan heviger zal bloeden aangezien het een bloedverdunner is. Maar verder niks. Ik heb overigens daar ook het advies gekregen om calcium als supplement in te nemen. Er is inmiddels ook veel onderzoek naar dat dat net zo of wel effectiever is in vermindering van kans op PE. En dan heb je het over een dosering van 1 gram per dag ongeveer. Dus dat doe ik ook.

25 dagen geleden

Reactie op Emmy W

Ik ben er vanaf 6 weken mee begonnen en moet het t/m week 36 gebruiken. De ...
Ik ben ook 40+ en advies ivm beginnende zwangerschapsvergiftiging is om wk 14 te starten mocht het goed blijven gaan.

24 dagen geleden

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap HELLP + PE. En bij de nacontrole werd al gezegd dat ik waars bij mijn volgende zwangerschap Asprine vanaf ong 12 a 14 weken moet gaan slikken. Nu ben ik nog niet zo ver dus ik wacht het af wat het advies dan tzt gaat zijn. Maar ik denk wel dat ik het ga doen aangezien mijn dochter dysmatuur & prematuur was

24 dagen geleden

Mij is het ook geadviseerd, in dit geval vanwege een te hoge bmi. Dit is ons eerste kindje en ik vond het erg ingewikkeld om hier een goede keuze in te maken, ik weet namelijk überhaupt nog niet hoe ik een zwangerschap ga doormaken en hoe mijn lijf zich daarvoor inzet zegmaar. Maar heb een avondje allerlei ervaringen gelezen van anderen op internet en besloten het toch te gaan doen vanaf 12 weken. Ik lees meer voordelen dan nadelen dus vind het de moeite waard, als ik daarmee risico's verklein.

24 dagen geleden

Bij mijn eerste zwangerschap ook geslikt vanwege een te hoog BMI. Volgens mij vanaf 16 of 18 weken. Tot 36 weken, ook veel over ingelezen en weinig nadelen kunnen vinden (maar ook nog te weinig onderzoek gedaan dus moeilijk goed te onderbouwen). Deze zwangerschap zal ik het waarschijnlijk ook weer het advies krijgen en aannemen.

24 dagen geleden

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap in week 35 pre-eclampsie ontwikkeld. Ik heb een ziekenhuisopname van twee weken gehad. Tijdens mijn nagesprek gaf de verloskundige van het ziekenhuis ook aan dat het advies is om tijdens een tweede zwangerschap asprine te nemen vanaf 12 weken. Dit ga ik ik dan ook zeker nemen omdat ik zo erg hoop dat het me deze keer bespaard blijft 🙏🏽

23 dagen geleden

Ik heb tijdens de eerste zwangerschap pre eclampsie gehad. En tegen mij is ook gezegd dat ik een soort aspirine (bloedverdunners) kan slikken om de kans te verkleinen bij deze zwangerschap. Maar morgen krijg ik er meer over te horen. Als het verder geen gekke bijwerkingen heeft dan ga ik het wel doen.

23 dagen geleden

Hi, fijn deze vragen, dit topic. Ik heb dit vandaag ook gehoord dat ik er overna moet denken of ik ascal (aspirine/bloedverdunner) wil slikken. Ik weet het nog niet zo goed. Ik heb een gevoelige maag, dus mogelijk moet ik er dan ook een maagbeschermer bij. Maar ik weet helemaal niet hoe mijn zwangerschap gaat verlopen. Het is onze eerste zwangerschap. Dus ik was ook opzoek naar mensen met ervaring of voors en tegens. Ik kan op internet weinig tegens vinden.

23 dagen geleden

Reactie op Lumic2025

Hi, fijn deze vragen, dit topic. Ik heb dit vandaag ook gehoord dat ik er ...
Dat komt omdat er ook vrijwel geen tegens zijn.

23 dagen geleden

Hai, Dit is mijn 3e zwangerschsp en ik kreeg ook het advies om ascal te gaan slikken voor de derde keer. Dit omdat ik de vorige twee zwanngerschappen steeds hoge bloeddruk had tegen het einde en dat is een risico voor zwangerschaps vergiftiging. Ascal/Aspirine is onder de bloedverdunners de meest onschuldige bloedverdunner die er is. Het zorgt ervoor dat de doorbloeding naar de placenta wat meer geoptimaliseerd word waardoor het risico op zwangerschaps vergiftiging verkleind word. Je zult merken dat als je het slikt je wat sneller een blauwe plek zult hebben of een wondje blijft iets langer doorbloeden maar dat is het dan ook wel. Ik heb er destijds (5 jaar geleden) enorm over getwijfeld maar het toch gedaan. Er was toen ook vrij weinig over te vinden. Zwangeren die een hoog risico vormen word geadviseerd dit te slikken: - vrouwen met een hoog bmi - vrouwen met hypertensie in de voorgeschiedenis - vrouwen met hellp/pre eclampsie/ in de voorgeschiedenis - vrouwen die zwanger zijn waarvan hun moeder zwangerschapsvergiftiging/hellp of hoge bloeddruk heeft gehad Hoop dat het zo een beetje helderder is

23 dagen geleden

Reactie op K.Girlsmom

Hai, Dit is mijn 3e zwangerschsp en ik kreeg ook het advies om ascal te gaa ...
Nu je zegt dat je er sneller een blauwe plek door kunt krijgen, leg ik pas de link met de aspirine en de trombose spuiten en de blauwe plekken die ik daar de vorige keer van kreeg. Is dat mysterie ook weer opgelost voor me 🫣