10 Reacties

14 dagen geleden

Geregistreerd partnerschap is zelfde als trouwen met dezelfde regels (alleen is er vaak niet zo'n soort groot feest). Het voordeel is dat er bij geboorte niet zo'n administratieve rompslomp aan vastzit als wanneer je geen geregistreerde partnerschap/niet getrouwd bent. Mijn partner en ik zijn niet getrouwd en hebben geen geregistreerde partnerschap. Dus wij moeten op tijd het kindje laten erkennen en registeren, gezag enz regelen... Ik heb wel aan geregistreerde partnerschap gedacht, puur voor het gemak, maar besloot er niet voor te gaan; we zijn immers al 1,5 jaar verloofd (wilden eigenlijk volgend jaar mei trouwen, maar toen kwam er iets anders tussendoor wat uitgerekend in mei valt 🤗), en geregistreerde partnerschap zou dan beetje dubbelop zijn (en dus duur). We gaan die administratieve rompslomp gewoon tegemoet en trouwen een jaar later. 😋

14 dagen geleden

Reactie op Usagi

Geregistreerd partnerschap is zelfde als trouwen met dezelfde regels (allee ...
Gefeliciteerd met de verloving! Wij hebben vorig jaar voor een GP gekozen omdat we toen een huis hadden gekocht en een GP ook in die gevallen veel voordelen biedt. En inderdaad bij kinderen: het scheelt veel administratie. Goed om te weten is dat er 2 kleine (juridische) verschillen zitten tussen trouwen en een GP. Bij een GP geldt normaliter dat geen tussenkomst van een rechter nodig is op het moment dat jullie zouden willen scheiden, terwijl dat bij trouwens wel zo is. Daarbij is het dan wel zo dat zodra het kindje er is, ook bij het ontbinden van een GP tussenkomst van een rechter nodig is. Dit verschil tussen trouwen en GP komt dan dus te vervallen. Een ander verschil is dat het bij een GP niet mogelijk is om te kiezen voor de zogenaamde “scheiding van tafel en bed”, waarbij je feitelijk scheidt maar officieel getrouwd blijft. Wat ook goed is om te weten, is dat je in veel gemeenten een GP gratis kan sluiten door op een bepaald tijdstip naar de gemeente te gaan. Bovendien kun je een GP op elk gewenst moment laten omzetten in een huwelijk, mochten jullie in de toekomst nog willen trouwen. Conclusie is in mijn optiek dus dat een GP vooral veel voordelen biedt en weinig nadelen heeft. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ook in geval van een GP (als je dat zou willen) moet nadenken over huwelijkse voorwaarden. Daarvoor zou je dan naar de notaris moeten en dat kan wel prijzig zijn

14 dagen geleden

En een tamelijk groot verschil is dat GP niet erkend wordt door andere landen. Meeste landen kennen het niet terwijl het getrouwd zijn wel erkend wordt. Dit is natuurlijk enkel van belang mocht je ooit emigreren of zoals ik vanuit Nederland naar België verhuizen :)

14 dagen geleden

Tegenwoordig hoef je niet persee te trouwen of geregistreerd partnerschap te doen om het goed te regelen voor je kindje. Sinds 1,5 is daar wat in veranderd. Wij zijn zelf een paar dagen geleden naar het gemeentehuis geweest zodat mijn vriend ons kindje kon erkennen. Daardoor is hij nu officieel de vader en wettelijk alles goed geregeld. Ook kunnen we daardoor na de geboorte online aangifte doen van ons kindje.

14 dagen geleden

Mijn vriend en ik gaan toevallig 20 november een GP aan zodat alles ten eerste goed geregeld is voor de baby en ten tweede omdat ik dezelfde achternaam wil als ons kindje en dus mijn aanstaande man. We houden het wel klein en budget vriendelijk met alleen onze ouders, broers en schoonzus. Gaan wel lekker uiteten met elkaar daarna en we gaan ook ringen dragen, omdat we niet van plan zijn te trouwen. Dus wel een beetje romantisch, maar vooral wegens praktische redenen.

14 dagen geleden

Op een paar kleine verschillen na is een geregistreerd partnerschap hetzelfde als trouwen. Voor je kindje geldt dat je partner automatisch de vader wordt van je kind en ook het gezag heeft. Dat kan je echter ook eenvoudig via de gemeente regelen. Maar let wel op: zonder GP of huwelijk is je partner niet je erfgenaam als er iets zou gebeuren! Je kind is dan enig erfgenaam. Je partner mag dan wel beslissen over dat vermogen, maar het is voor je partner veel fijner om zelf erfgenaam te zijn en vrije beslissingen te mogen nemen. Daarnaast is dat vermogen dan bij 18 jaar van je kind. Als je geen GP of huwelijk hebt, zou ik dus wel naar een notaris gaan om je te laten voorlichten over een testament. Wat mensen ook vaak vergeten is dat je met een huwelijk of GP ook een partneralimentatieverplichting binnenhaalt. Hoeft geen reden te zijn om het niet te doen, maar ik zou er wel over nadenken en niet klakkeloos iets aangaan “omdat het dan maar geregeld is”. Er komt meer bij kijken dan dat 😉

13 dagen geleden

Wij gaan ook GP doen en later omzetten naar een huwelijk

10 dagen geleden

Wij gaan voor samenlevingscontract met aanvullend testament + mn vriend erkent het kindje. Dit omdat we nog willen trouwen binnen nu en een paar jaar! En GP is zogoed als hetzelfde als trouwen en het verder niet veel voordelen heeft voor ons op dit moment.

9 dagen geleden

Reactie op nkkhbf

Op een paar kleine verschillen na is een geregistreerd partnerschap hetzelf ...
Een ander klein verschil is dat GP in het buitenland een andere status kan hebben. In veel landen wordt het niet juridisch erkend, trouwen wel. Dus als je van plan ben vaak naar het buitenland te gaan, of er zelfs te gaan wonen, is trouwen een handigere optie.