21 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou nu niet meteen al te veel stressen en eerst overleggen of ze dat voor jou kunnen regelen. Straks is dat geen probleem en dan heb je je voor niks zorgen gemaakt. Als je niet kan werken, kan je niet werken en als ze je graag langer aan het werk willen hebben, zal je minder lange dagen moeten maken. Anders houdt het straks al vroeg op. Overleg eerst met de verloskundige, voordat je je heel druk gaat maken om 'wat als'.

3 jaar geleden

Volgens mij bedoelen ze een ‘zwangerschapsverklaring’ dan kost het bedrijf het niks als je ‘ziek’ bent en betaald UWV jou salaris gewoom door.

3 jaar geleden

Reactie op Bitterballetje

Ik zou nu niet meteen al te veel stressen en eerst overleggen of ze dat voo ...
Ja dat is waar heb je gelijk in! Ik begin gelijk te stressen inderdaad en dat is niet goed. Ik zal maandag wel gaan bellen naar de verloskundige hoe of wat. En wat je zegt als ze er niet mee eens gaan zijn ze me veel eerder kwijt

3 jaar geleden

Gewoon vragen aan je verloskundige voor een verklaring dan kan s dat ook opgelost.

3 jaar geleden

Zou het ook even overleggen met je huisarts. Die schrijven meestal wel briefjes uit. Ik kreeg het advies van de gynaecoloog om nu al te stoppen met werken. Inderdaad schrijven hun geen briefjes uit. Succes

3 jaar geleden

Hier ook zwanger van een tweeling. Een zwangerschapsverklaring heb ik ook gekregen maar daarnaast kreeg ik inderdaad een papiertje mee waarop staat dat er vanuit de gynaecoloog geadviseerd word om tussen de 20 a 24 weken nog maar 4u per dag te gaan werken. Wat je zou kunnen doen is dit navragen bij je eigen gynaecoloog. Het is namelijk een algemeen advies dat in heel Nederland geld voor een meerlingzwangerschap. Je zou je dus voor 4u ziek kunnen melden. Die 4u word dan betaald voor het uwv. En dan 4u pdag werken..

3 jaar geleden

Ik kreeg ook dit advies maar dan van de fysio, en moest ook van het werk een brief hebben, dus nagebeld en kreeg de volgende dag netjes een mail om aan mijn baas te kunnen geven.

3 jaar geleden

Dit is ook wettelijk verplicht denk ik maar dit krijg je wel van je genecoloog.

3 jaar geleden

Klopt dit advies heb ik ook gekregen . Dit is een algemeen advies. Ik geloof dat je recht heb op meer pauzes. Als jij je werk te zwaar vindt dan kan jij je ook een gedeelte ziekmelden. Hun voelen niet wat jij voelt. Zelf heb ik ook gewerkt als kapster en werkte op een gegeven moment 2 uur per dag. Nu ben ik 13 weken zwanger van een tweeling en ik merk dat ik bepaalde werkzaamheden als zwaar ervaar. Denk vooral om jezelf en de baby's.

3 jaar geleden

Reactie op Denisec

Klopt dit advies heb ik ook gekregen . Dit is een algemeen advies. Ik gelo ...
Ja ik merk ok aan mezelf het huis poetsen dan ben ik al klaar voor een hele dag. Klinkt gek maarja. Na deze dagen werken had ik gewoon helemaal last van me buik en werd er gewoon misselijk van. Nu begon een collega zich er mee te bemoeien dat ik halve dagen wil en in de ochtend me eigen het beste voel enz. Ik heb gewoon geen zin om me eigen te moeten verantwoorden ik heb veel moeite moeten doen om zwanger te worden en voel me nou dus echt aangevallen en ik wil geen enkel risico lopen door het werk dat ik bijv complicaties krijg!

3 jaar geleden

Reactie op Ann1994

Ja ik merk ok aan mezelf het huis poetsen dan ben ik al klaar voor een hele ...
Ik zou het echt aangeven en vooral het advies opvolgen van de verloskundige! Hun voelen gewoon niet wat jij voelt. Ik zou dit ook heel duidelijk aangeven en alleen met je leidinggevende bespreken. Heel naar dat jij je aangevallen voelt. Hebben ze er ook een mening over ? Heb je soms harde buiken? Ik voel ze soms al wel ik ben 13 weken zwanger.

3 jaar geleden

Je kunt ook altijd nog aangeven dat je gesprek wil met de arbo arts om medisch advies rondom meerling zwangerschap uit te brengen. En als ze niet per meteen in gaat op halve dienst tijd en halve ziekmelding, je genoodzaakt bent om je helemaal tot nadere orde ziek te melden. Totdat arbo uitspraak heeft gedaan. Het is een beetje dreigen, maar je staat er wel mee in je recht. Je mag je namelijk ziek melden zonder opgaaf van reden en zelf arbo inzetten.

3 jaar geleden

Reactie op Meez

Je kunt ook altijd nog aangeven dat je gesprek wil met de arbo arts om medi ...
dit dus inderdaad....mocht je geen briefje krijgen van verloskundige, gynaecoloog of huisarts is dat altijd nog een oplossing. En geloof me. Iedere bedrijfsarts neemt een zwangere in bescherming.

3 jaar geleden

Reactie op Denisec

Ik zou het echt aangeven en vooral het advies opvolgen van de verloskundige ...
Jaa ik voel die harde buiken okal vooral als ik dan inderdaad gewerkt heb dan voel ik me zo beroerd.. Ben namelijk ook nog steeds heel misselijk en kan weinig tot bijna niks wegkrijgen

3 jaar geleden

Reactie op Meez

Je kunt ook altijd nog aangeven dat je gesprek wil met de arbo arts om medi ...
Dankjewel!! 😘

3 jaar geleden

Veel succes! Ik heb helaas ook heel wat weken stress en strijd gehad. En ben nu echt wel blij dat ik heb doorgezet omwille van mijn gezondheid en die van de kleine! En dan te bedenken dat jij een meerling draagt en daar dus ook lichamelijke ongemakken bij hebt. Even volhouden, maar arbo beschermd zwangeren echt heel erg. En het loont om je cao na te kijken, want als daar ook iets in staat over de arbeidstijdenwet heb je helemaal een extra lijstje met voorwaarden die je mag stellen.

3 jaar geleden

Ik heb het ook gehad. Ik werk in de thuiszorg. Ik heb aangegeven aan de verloskundige dat ik het niet meer vol hield die uren te werken. Ik ben nu 13weken en sta sinds vorige week in een parttime werken parttime ziekte uitkering. In principe heb ik amper loonverlies. Ik woon wel in België dus in Nederland is het misschien anders. Maar bij mij deed ze niet moeilijk. Als het van haar afhing wilde ze zelfs een volledige werkverwijdering aanvragen. Bespreek het zeker. Ik dacht ook dat ik geen hulp zou krijgen.

3 jaar geleden

Als je het niet voorlegt aan je verloskundige dan weet je het niet. Vraag gewoon hoe het zit en vertel hoe jeje lichamelijk voelt. Niet invullen want je weet het niet. Brutaal mens heeft de halve wereld dus gewoon ff vragen

3 jaar geleden

Reactie op Ann1994

Jaa ik voel die harde buiken okal vooral als ik dan inderdaad gewerkt heb d ...
De misselijkheid is ook erger bij stress. Ik zou idd dit met de verloskundige bespreken. Ik wens je veel succes :-).

3 jaar geleden

Reactie op Ann1994

Ja ik merk ok aan mezelf het huis poetsen dan ben ik al klaar voor een hele ...
Pffff, het huis poetsen heb ik al geen energie voor en ik ben maar zwanger van 1 kindje! Zorg echt goed voor jezelf, kan me alleen maar voorstellen hoe zwaar het is om de hele dag te staan, ben erg blij met mijn zittende beroep.