10 Reacties

één jaar geleden

Ik heb altijd alleen gekolfd maar t is gewoon waar jij je,elf prettig bij voelt. Live voeden ging bij mij niet door te vlakke tepels

één jaar geleden

Ja, net waar jij het beste bij voelt en energie voor hebt. Ik vond het enorm zwaar, kolven. Ik wou dat ik mijn kindje via de borst, voeding kon geven. Maar dat ging niet, aanhappen lukte niet. Via fles ging het perfect

één jaar geleden

Ik heb t/m 13 maanden gekolfd voor onze dame en vond het loeizwaar. Nu had ik ook nog een huilbaby, waardoor mijn dag en nacht bestond uit flesje geven, kolven met een huilende baby, kind in slaap proberen te krijgen, flesje en kolfspullen schoonmaken, melk invriezen en opnieuw. Ik was wel gezegend met een goede productie (1,4 liter per dag). Ben blij en trots dat ze zo lang van mijn melk heeft mogen drinken (en ook twee andere kindjes er deels op gevoed zijn), maar zou het bij een tweede niet weer doen. Zeg ik nu, zonder hormonen haha. Naast mijn ervaring nog antwoorden op je vragen. Ik ben begonnen met aan de kolf, want ze had een sonde. Ik gebruikte hiervoor de Medela ziekenhuiskolf die je kunt huren. Heb ook direct een lactatiekundige ingeschakeld voor goede hulp. Ik ben vervolgens overgegaan op de oude medela freesyle kolf tweedehands, maar er bestaan ook kolfconsults waarin je kunt ervaren wat goed bij je past. Ik heb een kolf van Aliexpress (goedekope versie van de Elvie), maar die had maar weinig opbrengst Ik heb tussen ongeveer 2 en 12 weken ook af en toe borstvoeding live gegeven in plaats van uit een fles. Als ik een verstopte melkklier had, was dit zo verholpen als me dochter bij mij dronk terwijl het veel gemasseer, warmte en gekolf kostte bij het niet-live voeden. Ik genoot wel intens van het moment dat ze (goed) bij me dronk. Onze lichamen zo dicht bij elkaar, ik niet als een koe aan de machine, heerlijk. Mis het soms nog.

één jaar geleden

Hier weigerde ze in het begin de borst waardoor ik de eerste week wel moest kolven. Elektrische kolf deed de eerste dagen echt teveel pijn dus kolfde ik alles met de hand. Daarna overgegaan op een 2ehands medela freestyle. Die heb ik gebruikt tot ze 1 werd (in combi met live voeden). Ik moet wel zeggen dat ik het fulltime kolven met zo’n kleintje best pittig vond. Was blij toen ze wel uit de borst ging drinken. Er is op Facebook ook een groep voor fulltime kolvers. Daar zullen ze vast tips voor je hebben. Misschien handig om je vast in te lezen op therapeutisch voeden en natuurlijke maaginhoud. De hoeveelheden die borstvoeding kindjes drinken zijn meestal anders dan bij kunstvoeding. Vaker drinken en kleinere hoeveelheden. De eerste weken is 10-12 voedingen heel normaal, soms nog wel vaker. Daarna 8–12.

één jaar geleden

Ben je aanvullend verzekerd? Dan krijg je meestal een vergoeding voor een kolf. Bij mijn eerste zat ik bij Menzis en kreeg ik 200 euro terug, nu bij CZ kreeg ik 80. Ik kreeg bij beide ook een lactatiekundige vergoed en die is ook verrekte handig. Bij mijn eerste heb ik 14 maanden fulltime gekolfd. Meteen op dag 2 van de kraamweek gestart. Dat kan dus prima! Ik had een Horigen chicture op advies van de lactatiekundige. Dat is een kolf met zachte schelpen (de meesten hebben hard plastic) waardoor de kolf ook kan masseren in plaats van alleen zuigen. Ook in het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes wordt Horigen aangeraden. Wel duur, maar ik heb destijds maar 20 euro zelf moeten betalen door mijn verzekering. Horigen heeft nu ook een draadloze kolf, ik denk dat die helemaal super is, maar nooit geprobeerd omdat ik die andere al had. Allerbeste tip: schaf een kolfbeha aan! Dan heb je je handen vrij. Doordat je niet zo krampachtig die flesjes zit vast te houden kun je ook nog eens beter ontspannen, wat je productie weer ten goede komt. Gaten knippen in een oude beha kan ook, maar ik vond het een goede investering om er een te kopen. Andere tips: - Probeer in het begin minimaal iedere 3 uur te kolven. Op een gegeven moment ga je merken dat je met wat minder ook wel toe kan, maar dat zal een paar weken of maanden duren. Na ruim vier maanden zat ik op 4x per dag en was de nacht er ook af. Hier heb ik langzaam naartoe gewerkt en mijn productie liet het toe. - Schaf melkbakjes aan om de melk in te bewaren in de koelkast (bijvoorbeeld die van Philips avent) - de zakjes van Medela zijn top voor in de vriezer, want die nemen minder ruimte in in de vriezer dan de bakjes. Je kunt ze beter stapelen. Wel helemaal uitvouwen en zo breed mogelijk openhouden, anders klopt de maatvoering niet. - tussen de kolfbeurten door kun je de kolf in een theedoek bewaren in de koelkast. Je hoeft dan niet iedere keer alles af te wassen. Ik spoelde de kolf altijd alleen maar af (met koud en met warm water: het een breekt de vetten af en het andere de eiwitten). Maximaal eens per dag waste ik alles af, meestal zelfs maar eens in de zoveel dagen, maar ik ben misschien ook wel een loedermoeder. Anders hield ik het niet vol. - schaf vast een koeltasje aan zodat je de melk mee kan nemen als je bijvoorbeeld naar het CB moet. - denk vast na hoe je de melk wil opwarmen. Een flessenwarmer kan, maar het kan ook in een beker met heet water. De magnetron wordt meestal afgeraden vanwege te sterke snelle opwarming en hot spots, al worden de adviezen wel soepeler merk ik. - schrijf op de bekertjes melk hoe laat je gekolfd hebt en op welke datum. Zo vergeet je nooit hoe oud de melk is. De tijd is handig omdat je het beste de melk kan geven die past bij het moment van de dag. In moedermelk zitten 's avonds en 's nachts bijvoorbeeld hormonen die het kindje helpen slapen. Het is handig als je dus niet om 23.00 uur ochtendmelk gaat geven en andersom. Zo, wat een verhaal, sorry! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik vond fulltime kolven echt heel zwaar, dus ik voel me altijd een soort van geroepen om andere moeders te helpen. Als het ook maar iets kan verlichten... Ik geef de 2e nu live borstvoeding en dat is echt zoveel minder werk. Maar, dat moet gezegd worden, kolven gaf me wel veel meer flexibiliteit en vrijheid. Ik moet nu altijd bij mijn kleintje in de buurt zijn en alle nachtvoedingen ook alleen doen. Het kolven heeft dus ook voordelen.

één jaar geleden

Een mini tip wegens weinig ervaring: je kunt een kolf ook huren! Even googelen op kolf huren + je woonplaats. En ook dat wordt soms vergoed door de zorgverzekeraar. Alleen de opzetstukken moet je dan zelf kopen.

één jaar geleden

...Toch ben ik nieuwsgierig waardoor je de keuze van te voren al maakt om fulltime te kolven.. als ik dat mag vragen?! Ik heb zelf vanaf het begin live gevoed waardoor ik niet helemaal de ervaring heb wie jij wellicht zoekt. Maar ik zou niet weten waardoor je niet meteen full time zou kunnen kolven. Wel weet ik dat met kolven vaak minder opbrengst is dan live voeden, wat wellicht in kan houden dat je nog net 1x vaker zou moeten kolven dat dat je voed (op welke manier dan ook) aan de andere kant kolft een kolf misschien direct goed, wat je kindje misschien niet direct goed doet , wat je productie juist ten goede komt. Misschien iets om in gedachten te houden. Ik denk dat je als je de "begin" stuwing krijgt wel moet oppassen dat je dat niet alleen maar totaal leeg gaat kolven om dan uiteindelijk over productie tegen te gaan (vraag/aanbod principe) Kolf kan prima 2e hand, je kunt alle onderdelen waar melk doorheen komt of aan je lichaam zit uitkoken/schoonmaken. Alleen steriliseren is niet voldoende; afwasmiddel breekt vetten af, dus 2hands zou ik het even afwassen en daarna steriliseren; zit je altijd goed. Ik hoop dat ik je hiermee toch nog bruikbare info heb gegeven

één jaar geleden

Bedenk me nog ineens wat door de andere reacties. Mocht je gaan voor een 2e hands kolf kan je die evt bij de Prenatal laten checken of de batterij nog krachtig genoeg is (tenminste dat kon 2 jaar terug). Zeker als je nog niet weet of je het door wilt zetten is het misschien zonde om veel geld aan uit te geven aan een nieuwe kolf. Daarnaast is het soms ook even zoeken welke fijn werkt voor jou

één jaar geleden

Reactie op Mamavtwee

...Toch ben ik nieuwsgierig waardoor je de keuze van te voren al maakt om f ...
Tuurlijk mag je dat vragen. Ik heb nooit het gevoel gehad het mooi te vinden dat er een kind aan de borst ligt. Ik wil het proberen maar voel de behoefte niet om dat te doen waar mensen bij zijn bijvoorbeeld. Ik weet dat het helemaal normaal is borstvoeding maar ik heb er op de een of andere manier een schaamte gevoel bij. Ik dacht als ik alleen ben kan ik haar aanleggen en als er mensen zijn dan zorg ik dat ik afgekolfde melk heb. Bij mijn zoon hebben we alleen kunstvoeding gebruikt maar vind het zo duur terwijl ik het eigenlijk gewoon gratis bij mij draag. Als het allemaal mag lukken natuurlijk, vind het een lastige keuze

één jaar geleden

Reactie op FirsttimeMommy..x

Tuurlijk mag je dat vragen. Ik heb nooit het gevoel gehad het mooi te vinde ...
Oh, maar daar ben je niet alleen in hoor! Dat herken ik wel! had zelf ook geen romantisch beeld bij borstvoeden en ik houd er ook niet van om met anderen in de buurt te voeden. Maar omdat ik allergisch en excemerig aangelegd ben en op 23 jarige leeftijd kanker heb gehad (en die laatste slaat nergens op, dat weet ik; dat is puur mijn gevoel) wilde ik toch graag borstvoeding geven omdat ze zeggen dat kinderen dan minder last van kwaaltjes/exceem hebben. Dat was/is mijn voornaamste reden om te borstvoeden. Ik zorgde meestal dat ik voordat mensen kwamen dat ik de baby gevoed had. Of ik ga op de baby kamer voeden en schuif later (weer) aan. En op pad gaan deed ik het eerste half jaar gewoon niet graag. (Of voor die tijd kolven) ik heb nu een 2e kindje van 4 maand en doe eigenlijk hetzelfde. Als je alleen bent met het voeden gaat het ook gewoon beter! En eerste half jaar geef ik mij zelf een mijn lichaam aan mijn kind om het maar zo te zeggen. En daar bedoel ik alleen maar meer dat ik geen hele dagen van huis hoef te zijn (werken daar gelaten). Full time kolvers vind ik echter strijders. En kolven en dan ook nog voeden. Dubbel werk.. dus als je dat gaat doen vind ik jou bij voorbaat al een heldin😁 Borstvoeding is super makkelijk en goedkoop als het allemaal wil. Zo niet, is het ook een drama 🙈 Maar proberen kan natuurlijk altijd en switchen kan ook altijd! geef niet té snel toe aan kv als het begin niet wil. Je lichaam is natuurlijk geen robot wat meer en druk op de knop reageert😉 Elke keuze is goed, laat ik dat nog even voor de duidelijkheid benoemen😉