4 Reacties

3 jaar geleden

Hier ook ervaring mee bij mijn eerste een flinke scheur gehad. Bijna een totaal ruptuur. Mijn tweede was gewoon via de normale weg (ook wat gescheurd) wel stuk minder. Ik heb geen idee natuurlijk hoe het bij jou was en hoe ze het gehecht hebben want ik denk wel dat het mee speelt. Mijn verloskundige heeft het redelijk netjes gehecht en de tweede keer de gyneacoloog en bij de derde helemaal nergens last van gehad (wel in een bevalbad bevallen)

3 jaar geleden

Ik ben bevallen van me dochter met een totaal ruptuur als gevolg....... helaas duurde herstel u mnd en ik heb er na 4 jaar nog steeds last van helaas. Nu zwanger van de 2e en in overleg met de gynecoloog toch besloten voor een geplande keizersnede deze onderschat ik ook totaal niet. Heb angst voor vaginaal bevallen en wederom een totaal ruptuur vandaar deze keuze

3 jaar geleden

Vriendin van me had bij haar eerste bijna totaal ruptuur. Ze is zelfs onder narcose geweest om de boel weer aan elkaar te zetten. Tweede bevalling ging gewoon goed. Geen scheurtjes, geen knip. Er is een lange tijd gezegd dat als je de eerste keer zo ver inscheurt dat je de volgende keren een knip moet, maar onderzoek heeft uitgewezen dat dat absoluut niet nodig is! Laat je dit ook niet aanpraten door de verloskundige. Bij een knip weet je zeker dat alles stuk is, bij scheuren kunnen het ook kleine haarscheurtjes worden en die genezen veel sneller (en minder kans op bekkenklachten). Ik zou gewoon voor een natuurlijke bevalling gaan als dit de enige reden is 😉

3 jaar geleden

Na mijn eerste bevalling ook een 3b ruptuur. Gelukkig heel weinig klachten gehad. Supergoed gehecht door gynaecoloog op de OK. Tijdens deze zwangerschap krijg ik op gegeven moment een consult bij de gynaecoloog waarbij ze gaan kijken met inwendige echo (via anus...😏) hoe goed het allemaal geheeld is van binnen. Op basis daarvan geven ze een advies over de bevalling, vaginaal of keizersnede. Ik hoop in ieder geval weer thuis te kunnen bevallen. 🙏🏻