55 Reacties

4 jaar geleden

Bij al mijn 5 kindjes gegeven. laatste dochtertje tot haar 3 en half jaar. ze is nooit ziek griep niks. zoveel weerstand beste voeding die je je kindje kan schenken. Niet alleen heel gezond maar ook zo mooi om te kunnen doen het creërd echt een speciale band. En je kan kolven.dan kan je partner of moeder ook gewoon flesje geven

4 jaar geleden

Ik denk dat iedereen zelf mag kiezen of je wel of niet borstvoeding wilt geven. Op voorhand zeggen dat het pijnlijk is, veel moeite kost en er veel tijd in gaat zitten weet je nog niet. Mijn zoontje lag naast me in een co sleeper, snachts voeding ging gemakkelijk, voeding ging snel dus er zat helemaal niet veel tijd in. Daarnaast gaf ik makkelijk borstvoeding buiten de deur. Je kunt het altijd proberen en elk moment overstappen op kunstvoeding. Wellicht nu nog niet zo mee bezig zijn en lekker genieten van je zwangerschap. Daarnaast namen wij soms ook kunstvoeding mee en kolfde ik als we thuis kwamen.

4 jaar geleden

Heel eerlijk is de makkelijkste ik kan doen borst voeding en beste. Geen gezeur met flessie maken fles schoonmaken fles steriliseren voorraal als je buiten ben. Heel grof gezegd baby huilt of honger tieten eruit deken erover heen of dat speciaal borstvoeding doek en je bent zo klaar. Zelf snachts je slaap toch zonder bh dus is maar hempje of shirt omhoog en klaar ipv uit bed en echt fles maken en juiste temperatuur ook nog met je slaape koppie baby huilt langer omdat die moet wachten. Als vrouw zijnde we hebben onze natuurlijk instinct al eerste keer is zeker zwaar maar wanneer je je balans kan vinden geloof me genieten van moederschap xx Succes met nadenken. Ik zou eerst probeer maar. Hou je opties open. Mocht je het toch niet fijn vind kan je overstappen. Als je je kan aanwennen is beste wat je aan je kind kan schenken.

4 jaar geleden

Ik ben zwanger van de tweede en heb borstvoeding als heel erg fijn ervaren! Eerste twee weken is inderdaad doorzetten. Maar daarna is het ook erg makkelijk: nooit flesjes klaar maken, melk altijd op temperatuur, nooit eten hoeven mee nemen voor je baby. Als je borstvoeding geeft kom je ook heel snel weer in een diepe slaap na dat je hebt gevoed. Je lichaam is er echt voor gemaakt! Aan het begin zul je heel vaak voeden, maar dat wordt al heel snel minder en dus ook veel minder intensief! De tijd dat mijn kindje nog borstvoeding kreeg snachts lag hij naast mij in een cosleeper. Ik hoefde er dus nooit uit en dat was heeerlijk. Je moet je ook bedenken dat als je flesjes moet maken je dan meerdere keren het bed uit moet, flesje moet maken, geven etc. Dat zijn zoveel meer handelingen en dan ben je weer helemaal wakker. Borstvoeding geven kun je half slapend in het donker bij wijze van! En ook als je man flesjes zou doen, wordt je dan zelf niet wakker door dat hij erin en eruit gaat etc? Het is ook onwijs goed voor je kindje en voor jullie band. Zelf vind ik het zo bijzonder en fijn! Het blijft natuurlijk je eigen keuze maar borstvoeding heeft zeker ook zijn voordelen. Zelfs in de nacht. Maar het is natuurlijk helemaal aan jou! Jij moet je er goed bij voelen.

4 jaar geleden

En trouwens en over het kolven: na drie maanden ging ik weer werken en kolfde ik om de 4 uur. Ik kolfde 2x 15 min. Mijn reistijd was een uur naar werk anders zou je het misschien wel redden met 1x kolven. Toen mijn kindje minder ging drinken kon ik ook langer zonder kolven. Maar ging eigenlijk aan het begin nooit heel lang weg.. Wou ik ook niet. Ondertussen kan ik al een aantal maanden een hele tijd weg zonder dat ik kolf en daar last van heb. Denk sinds 8 maanden. Mijn zoontje is nu 11 maanden, geef nog steeds borstvoeding maar omdat ik zwanger ben van de tweede is het wat minder en vul ik het aan met een flesje!

4 jaar geleden

Borstvoeding is super mooi als je het kan geven, maar zo echt hard werken dat zeg ik je eerlijk. Zodra het allemaal op gang komt, dan kom je er wel achter hoe fijn en handig het is geen gedoe met flesjes etc. Toch handig om uit een flesje drinken wel te.oefenen voor de dagen dat je weg bent. Maar zeker het is hard werken. Je zou ook kunnen zeggen dat je het tijdens je verlof geeft altijd beter dan niets. Keuze is helemaal aan jou. Mijn eerste heeft het 6 weken gehad, nou gezond kind hoor met al die flesjes haha. Doe wat jou goed voelt.

4 jaar geleden

Ik weet het ook nog niet. Vervelend dat je partner niet achter je staat op dit punt. Ik wil het wel proberen maar er zeker geen moeten van maken als het niet gaat gaat het niet. Ik ben ook groot geworden zonder 😁! Als ik weer ga werken wil ik sowieso weer afbouwen.

4 jaar geleden

Jou lichaam, jou keus. Als het jou keuze is om toch geen borstvoeding te geven dan is dar jou keuze. Van kunstvoeding worden kindjes ook echt wel groot hoor. Als je vriend het hier niet mee eens is krijgt hij met mij aan de stok 😜 als je echt niet wil dan wil je niet, klaar toch

4 jaar geleden

Mijn vriend vindt borstvoeding ook belangrijk.. en toch heb ik van het begin af aan gezegd; ik doe het niet .. toen ik nog niet zwanger was dacht ik: misschien probeer ik het wel, maar nu ben ik ervan overtuigd om het toch niet te doen.. Het is jouw lichaam, jouw keuze .. jij zal degene moeten zijn die het elke keer opnieuw doet.. ga je hier gelukkig van worden als je het tegen je zin doet ? Denk aan jezelf.. ook zonder de situatie over het borstvoeden zal er al een grote verandering zijn in je leven.. Als je er dan zelf niet achterstaat is het eens zo moeilijk je aan te passen.. veel succes!

4 jaar geleden

Ik wilde bij de eerste heel graag borstvoeding geven, maar door een hel van een bevalling kwam het maar niet op gang, 2 weken bloed zweet en tranen en begeleiding van een lactatiekundige maar er kwam niet meer dan 3 druppels. zo enorme stress van gehad en voelde mezelf falen als moeder. Ik denk dat die stress nog erger is voor je kindje dan het feit dat je geen borstvoeding geeft. Mijn dochter is nu 2 en heeft alleen flesvoeding gehad.. ook nooit ziek of problemen. Ik ga het nu weer proberen maar wil absoluut niet meer die stress en frustratie. Er zijn altijd voor en nadelen, het belangrijkste is denk ik dat je je gevoel volgt, een blije mama is het belangrijkste voor je kindje. Heb het er eens over met de verloskundige of een lactatiekundige, wellicht samen met je vriend. Meer kan je nu niet doen denk ik. Je kan toch niet in de toekomst kijken hoe het allemaal gaat lopen, volg je gevoel! Uiteindelijk doe je wat jij het beste vindt voor jou en je kindje.

4 jaar geleden

Ik heb 5 jaar als kraamverzorgster gewerkt, en ben zeker voor borstvoeding, MAAR.... Als je hele lijf en hoofd het gevoel heeft dat het niet bij je past, heeft het geen zin om het te proberen! Je lichaam zal onbewust tegenstribbelen en daardoor je kleine straks ook. Borstvoeding geven is gewoonweg niet voor iedereen weggelegd, Ik raad je aan je gevoel te volgen en met flesvoeding te voeden! Jij blij, baby blij. En vooral niet luisteren naar de borstvoedings maffia. Jij moet het doen en de omgeving heeft vaak makkelijk praten👍😉

4 jaar geleden

Ik ga niet zeggen wat je wel of niet moet doen, ik schrijf enkel en alleen mijn eigen ervaring voor je op... Mijn 1e heeft 7 weken bv gehad... ik vond het een hel! Hapte niet goed aan en kreeg gruwelijke tepelkloven. Doordat hij niet goed dronk werd ik onrustig en hij dus ook. Dronk niet genoeg. Gevolg, dikke borstontsteking met hoge koorts. Gaan powerkolven obv van lactatiekundige, maar zat er zo doorheen, dus af gaan bouwen ipv cold turkey stoppen. Overgestapt naar kv en wat een verademing! Meneer dronk, was tevreden en een happy mama. Hij is nu 3.5 jaar en hij js welgeteld 2x ziek geweest. 1x na de vaccinatie en 1x een flinke griep(toen hij 2 was!). Dus sorry als ik nu iemand tegen haar hoofd stoot... bv gekregen hebben wil niet altijd iets zeggen over de weerstand die een kind zal opbouwen... Nu zwanger van de 2e en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om bv te gaan geven. De kv in Nederland is van goede kwaliteit en voldoet aan wettelijke eisen, dus die 2e krijgt gewoon lekker poedermelk.

4 jaar geleden

Ik heb 2 jaar borstvoeding gegeven en vond het juist erg makkelijk. De eerste paar weken vond ik alleen pittig. Half slapend kan je de borst snachts geven waardoor je niet uit bed hoeft. Ik viel ook snel weer in slaap en was minder moe hierdoor. Als je melk kolft kan je partner ook een flesje geven. Bij mijn eerste kind heb ik geen bv gegeven. Ik voelde mij daar niet goed bij en de bevalling en moederschap overviel mij waardoor ik voor de fles gekozen had. Doe waar jij jezelf goed bij voelt.

4 jaar geleden

Dankjewel voor al jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan. Wellicht dat ik het wil proberen tijdens mijn verlof tijd afgewisseld met kv idd. Ik ga erover nadenken dames, dank jullie wel 😊

4 jaar geleden

En evt via de vk een workshop/cursus/uitleg bijeenkomst over borstvoeding. Want uit je reactie haal ik een beetje dat je nu nieuwe dingen hoort en leest. En dan kun je daar ook meteen interactief vragen stellen. Misschien ook goed voor je vriend om dan te horen dat er ook minder mooie kanten aan bv zitten, maar ook minder mooie kanten aan flesvoeding. Helpt misschien om het gesprek weer open te krijgen dan op je kraambed ruzie als jullie niet op een lijn zitten.

4 jaar geleden

Bij mij 1e bv gegeven. Snachts ging mijn vriend eruit om te verschonen er. Ik ving voeden. Alleen zal je er niet voor staan. Maar ik twijfel zelf ook. Heb ong 8 werken bv gegeven. Het was echt vrezelijk. Hij dronk niet goed. Had helemaal geen leuke baby (ik zelf was ook niet leuk) had hele hongerig baby die zelfs aan normale kv niet genoeg had. Wou het bij deze weer doen. Andere kant wil ik mijn zoontje er veel bij betrekken. En heb geen zin in weer die ellende. Maarja het kan ook heel erg goed gaan deze keer. Gelukkig hebben we nog een paar maandjes om erover te denken

4 jaar geleden

Voor mij het mijn eerste kindje. Neem aan die van jou ook. Ik heb gelijk gezegd ik borstvoeding geven. Het is zo goed voor het kindje. Het is wel een taak maar daar heb je het toch wel voor over? Voor je kleintje🤷🏽‍♀️. Toch? En misschien kan je wel helemaal niet. Lukt het het niet. En geen ruzie maken. Heb je helemaal niets aan.😘

4 jaar geleden

Voor de een is borstvoeding geven een enorme beproeving en voor de ander juist niet. Uiteindelijk is er maar 1 die kan bepalen wat je doet en dat ben jij. Bv geven zal eerst even wennen zijn waardoor het in het begin misschien even pijn doet, maar in principe mag borstvoeding geven geen pijn doen. Doet het wel pijn, dan is het verstandig om een lactatiekundige om advies te vragen. Het kan zijn dat de baby dan bijv. niet goed aanhapt. De nachten vond ik overigens een fijn intiem momentje met de kleine. En ze sliep de eerste weken naast het bed waardoor het met het hele opstaan etc. wel meeviel. Ik heb toen liggend borstvoeding gegeven. Echt super relaxed. Mijn vriend deed 's nachts dan de luier waardoor ik lekker kon blijven liggen. Als je overigens bv geeft, dan maakt je lijf een hormoon aan waardoor je erna makkelijker weer in slaap valt, dus dat is ook een voordeel. En trouwens, laat je door niemand wat aanpraten, als je het echt niet wil of het bv geven niet aan kunt, is kunstvoeding een prima alternatief.

4 jaar geleden

Hier een ervaren borstvoeder. Doet borstvoeding pijn: nee, dan gaat het niet goed en kan je beter een lactatie deskundige inschakelen. Moet je borstvoeding geven: dat is jouw keuze en je vriend kan alleen zijn wens uitspreken. Mijn zus heeft net een kindje gehad en voor haar werkte het niet om alle voedingen via borstvoeding te geven, dus zij maakt een combi met flesvoeding. Op deze manier kan haar vriend bijspringen en heeft zij ook af en toe rust. Kost borstvoeding veel tijd: dat ligt aan de methode die je gebruikt. Voeden op verzoek zorgt vaak voor meer/vaker voeden en kost meer tijd. Voeden op vaste tijden lijkt minder belastend. Kan je nog op pad: ja zeker. De eerste keer vond ik het heel spannend om buiten de deur voeding te geven, maar met de juiste kledij (voedingsshirtjes, voedings bh) en een grote XL hydrofiele doek word je snel handig. Mocht de twijfel toeslaan heb ik het volgende advies: koop een verpakking flesvoeding, maar probeer wel de borstvoeding op te starten na de bevalling. De kraamhulp zal je helpen met aanleggen, zodat de kans op kloven minder is. Als je wel probeert, dan kan je achteraf geen spijt hebben. Mocht het echt niks voor je zijn, dan heb je de flesvoeding al in huis 😉.

4 jaar geleden

Mijn oudste heeft 16 maanden borstvoeding gehad. Ik vond het juist makkelijk. Ze sliep naast me, dus hoefde snachts het bed niet uit voor een flesje oid. Toen de kraamzorg de deur uit was verschoonde we snachts ook niet meer bij 1 plasje een luier. Daardoor sliepen we allemaal enorm goed. De eerste week waren m'n tepels wel wat gevoelig vanwege het starten met borstvoeding, maar dat hoort erbij en verdwijnt ook snel weer (en stelt niks voor vergeleken met de lijn9van een bevalling, wondinfectie enz😂). Ik voedde ook gewoon ergens anders, ging ik even apart zitten. Dit kan trouwens ook met kv nodig zijn, niet alle kindjes drinken de fles in het openbaar/met andere mensen erbij, omdat ze dan snel afgeleid zijn. Het is je eigen keus, maar laat je niet gek maken door horrorverhalen op internet, daar vind je maar zelden positieve verhalen met een prettige afloop. Sommige kraambureaus of lactactatiekundigen hebben borstvoedingsinformatie avonden die je kunt volgen tijdens de zwangerschap. Ik heb daar destijds een eerlijk, helder verhaal gekregen en wist daardoor redelijk wat te verwachten.