55 Reacties

4 jaar geleden

Bv is juist supergemakkelijk! Geen gedoe met flesjes afwassen en steriliseren. En je kan heus wel afkolven zodat je man ook eens kan geven. Wij hadden s nachts een goeie taakverdeling: ik bv, hij luiers of rondlopen bij krampjes. En van bv slaap te trouwens heel snel en diep terug in. Ik zou zeggen : geef het een kans. Je kans weten wat het is als je het doet.

4 jaar geleden

Zwanger van de tweede. Omdat de eerste eerder kwam ( vermoedelijk) heb ik heel de kraamweek verpest met continu kolven, ontstekingen, sliep amper meer en de kleine moest bijgevoed worden met kunstvoeding. Ik ga het nu weer proberen bv. Maar als dit niet lukt en weer een gedoe is dan laat ik dit niet meer afhangen aan mijn normen dat ik bv belangrijker vind. Hij is een gezonde jongen en lekker avontuurlijk geworden op kv, en daarnaast heb ik 3 maanden zelf in de conveuse gelegen en ook kv gehad heb ook geen bijzonderheden... dus hier no pressure ik probeer in ieder geval even bv en als ik ga werken sws weer kv.

4 jaar geleden

Reactie op Michelle C

Ik wilde bij de eerste heel graag borstvoeding geven, maar door een hel van ...
Precies dit gehad! Ik voelde me zo rot... achteraf dacht ik wat deed ik nou moeilijk. Was net een koe, na 2 dagen al ontstekingen, constant kolven, een kind dat super onrustig was van mijn stress en die ongeduldig was met aanhappen...

4 jaar geleden

Op netflix staat een documentaire 'Babies' waar het in 1 aflevering gaat over borstvoeding en waar het allemaal goed voor is. Een aanrader om te kijken! Ik ga het in ieder geval proberen.

4 jaar geleden

Ik heb zelf maar 1 bv gegeven in het ziekenhuis. Voelde te pijnlijk en werd gelijk leeg gezogen. Vroedvrouwen geloofde dit niet en zeiden probeer toch maar de andere kant ook en geniet er toch van als je dan nog steeds zelfde denk kan je stoppen met medicatie. Andere kant ook geprobeerd maar net het zelfde gevoel. Ondertussen met mijn partner besproken dat het toch flesjes zullen worden omdat ik het echt niet fijn vond. Bij zijn eerste flesvoeding dronk ons kleintje gelijk 50cc waar iedereen van verschoot. En me toen wel gelijk geven dat het tijdens de bv pijnlijk moet geweest zijn. We zijn nu bijna 1,5 jaar verder en tweede onderweg en hebben nu al beslist om toch weer voor flesvoeding te gaan. Partner vond ook dat hij meer betrokken is dan. En ook meteen een band kon opbouwen. Ik moet wel zeggen dat ik er zo van overtuigd was om bv te geven dat dit wel een paar weken als falen voelen voor me dat ik niet heb door gezet. Maar nu helemaal blij met hoe het is gelopen. Ook een kleine voetnoot toen ik net bevallen was had ons zoontje reeds stoelgang gemaakt in de buik wat er voor zou kunnen gezorgd hebben dat hij echt honger had bij die eerste aanleg. En ook net na de bevalling werd ik door een vroedvrouw heel bruusk behandeld en na nog geen 5 minuten met men zoon in de armen meteen uitgekleed om hem te voeden wat voor mij heel onbegrijpelijk en te ruw overkwam waardoor ik denk ik al ben beginnen paniekeren... Maar dus dit is voor iedereen anders...en mijn mening is ook of je nu flesjes geeft of borstvoeding je ziet je kindje even graag en hij of zij jou ook dus laat je niet wijs maken dat bv alleen een teken van echte moederliefde is!

4 jaar geleden

Je moet vooral doen waar JIJ je goed bij voelt... Dit is ook mijn eerste kindje, en heb ook getwijfeld maar er ook voor gekozen om geen borstvoeding te geven. Ik ben van mening dat mijn kindje niets aan een ongelukkige moeder gaat hebben, omdat ik het gevoel krijg dat ik borstvoeding moét geven.

4 jaar geleden

Ik heb aan mijn bijde kinderen borstvoeding gegeven. Ik ben ook van principe je hebt nog 3 maanden na je bevalling en dan slaapt je kindje of de meeste kindjes door. Dat jij als moeder deze taak op je neemt is niet meer dan normaal want de vader krijgt maar 2 weken en moet al weer gaan werken. Wat ik misschien ook wil meegeven is dat je dit misschien zelfs niet wil afgeven omwille van de sterke band. En of je nu op moet voor de fles of voor de borst wakker ben je toch. Stel dat je in het bos een wandeling maakt dan is je borst altijd op temperatuur terwijl dit niet het geval is met de fles. Ik moet wel zeggen ik ben voorstander van borstvoeding wil ik je overtuigen om dit ook te doen. Nee want wanneer je er niet achterstaat zal je zien dat het toch niet zal lukken. En dan doe je het beter niet uiteindelijk moet je deze keuze dus zelf maken en kan je vriend je hier niet in sturen want het zal niet lukken. Veel succes met het maken van de keuze

4 jaar geleden

Er zijn informatie avonden bij de vk over borstvoeding. Ga daar eens langs. Ik vond het zelf erg leerzaam.

4 jaar geleden

Ik ben benieuwd hoe bv geven is en of het gaat lukken. Wegens lactose intolerantie in mijn vriends familie wordt borstvoeding bij ons aangeraden. Maar ik weet ook dat zowel ik als mijn broertje na kort bv te hebben gehad over moesten op kv, omdat de bv te weinig voedingsstoffen had

4 jaar geleden

Reactie op Evelien_82

Bv is juist supergemakkelijk! Geen gedoe met flesjes afwassen en steriliser ...
Hier zelfde ervaring. De eerste week vond ik echt niet leuk. Ik was zo moe en het deed pijn en wanneer ik eindelijk klaar was, moest ik zo ongeveer meteen weer. Maar ik heb doorgezet, mhv goede kraamzorg, en daarna was het 9 maanden supereasy en heel gezellig. Op werk kolven was eigenlijk wel een lekkere pauze.

4 jaar geleden

Het is jouw keuze, omdat het jouw lichaam is waar de melk uit komt. Ik ben pro borstvoeding alleen ga ik er geen mooier verhaal van maken dan het daadwerkelijk is. Ja de eerste maanden is het zwaar, maar erna is het echt een moment met je kindje. Verder kan er geen compromissen gemaakt worden. Dat je partner je bijvoorbeeld steunt op de momenten dat je borstvoeding geeft, denkend aan drinken en eten geven (heel belangrijk de eerste maanden). Nogmaals het is jouw keuze en als je liever echt de fles wilt geven dan is dat ook prima, genoeg kinderen die daar op groeien. Alleen snap ik je partner ook, dus ook een tip, praat met elkaar en probeer open te staan voor beide kanten. En leg hem uit waar jij tegen aan loopt of mee zit. Of bang voor bent, omdat je natuurlijk nog zwanger bent nu.

4 jaar geleden

Sorry zie wat foutjes, ik bedoelde kunnen er geen compromissen gesloten worden? Een vraagteken en met eten en drinken bedoel ik dat je partner het jouw geeft wanneer je druk met de kleine bent. Mijn enige negatieve van borstvoeding was de eerste maanden met de krampjes (maar dat hebben ze ook met de fles, vanwege de darmen die moeten wennen en ontwikkelen) en nu ik zwanger ben dat het gevoelig is, maar mijn zoontje pakt het goed op, want die drinkt nu ook water uit de fles, als de melk wat minder vloeit.

4 jaar geleden

Reactie op KinaVince

Ik heb zelf maar 1 bv gegeven in het ziekenhuis. Voelde te pijnlijk en werd ...
Zo'n brute behandeling van de verloskundige helpt niet zo net na de bevalling. Hier ging dat heel anders. Eerst een uurtje knuffelen met de baby en daarna proberen aan te leggen. Mijn zoontje was niet super hongerig, dus daarna hebben ze hem eerst aangekleed en bij papa laten kroelen. Toen ik lekker opgefrist was, in kalmte nog een keer proberen. Was heel ontspannen en rustig. Wat er voor zorgde dat ik geen druk voelde. De kraamhulp nam dat ritme thuis over. Dat maakte voor mij wel dat het juist heel ontspannen en fijn was. Natuurlijk ook wel wat klachten, in twee jaar gehad als borstontsteking en kloofjes, maar met de juiste behandeling was dat zo over. Als je die ontspanning niet (kan) hebben, dan had ik het ook echt niet zo lang volgehouden. Bij mij lag de flesvoeding ook al klaar in de kast, maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Doe vooral allemaal waar jij je goed bij voelt. Bij twijfel zou ik het zeker proberen, zodat je het jezelf niet kwalijk neemt dat je het niet geprobeerd hebt.

4 jaar geleden

ik heb 2 jaar lang bv gegeven en mooiste wat ik had kunnen doen ! en ja het was ook zwaar en pittig! mijn partner pakte de kleine snachts ik liet dr drinken en hij legde dr weer terug.. zo wisselde wij het af... onthou wel borstvoedig hoort echt GEEN pijn te doen! juiste begeleiding helpt je heel veel!

4 jaar geleden

ik heb 2 jaar lang bv gegeven en mooiste wat ik had kunnen doen ! en ja he ...
ik ging overal naartoe hoor... ook shoppen met de kleine.. mooi discreet shirtje aan en niemand die het ziet of een borst ziet

4 jaar geleden

Bij mn eerste was t echt drama het lukte gewoon niet en had zulke enorme kloven dat zelfs de kraamverzorgster ervan schrok. Ik heb die eerste dagen geen begeleiding bij het voeden gekregen omdat we veel minder uur kregen door personeelstekort. Ik heb altijd geroepen dat ik nooit meer borstvoeding ga geven. Maar nu twijfel ik, wellicht dat het met goede begeleiding wel lukt en anders is flesvoeding ook prima.. mn 1e is er ook prima van gegroeid en vrijwel nooit ziek

4 jaar geleden

Het is nog vroeg, je kan je van alles voornemen en afspreken, maar het gaat straks zoals het gaat, dat kun je vooraf niet in een draaiboek vastleggen. Voornemen voor borstvoeding /fles te gaan is natuurlijk prima maar het gaat zoals het gaat.

4 jaar geleden

Ik heb dr niets mee, ik zei jaren geleden al “ik ben geen koe”, domme uitspraak misschien maar mij zegt het niets. Ik heb ook 2 tepelpiercings en het idee dat ik ze dan moet uit doen voor iets dat ik niet eens wil... omdat het het beste voor de baby is heb ik er aan zitten denken om het wel te doen de moment dat ik hoorde dat ik zwanger was maar nu 8 weken van dat nieuws verder ik ga toch passen, niets voor mij. Jij moet kiezen waar je je goed bij voelt, niet wat je vriend zegt te doen, het is niet zijn lichaam denk ik dan.

4 jaar geleden

Ik heb dr niets mee, ik zei jaren geleden al “ik ben geen koe”, domme uitsp ...
wist je dat je kan voeden met piercings? ;)

4 jaar geleden

wist je dat je kan voeden met piercings? ;)
Heb opgezocht; je moet ze steeds verplicht uit doen uit veiligheid (in - uit op die plaats is echt teveel gedoe) Daarbij komt het ook dat de melk er dus langs meerdere kanten kan uitkomen als de gaatjes open zijn, wat voor de baby niet goed is want dit zou teveel kunnen zijn Als er bv een infectie komt terwijl je de voeding geeft en de piercings hebt kan dit gevaarlijk zijn voor de baby en moet het voeden ook stoppen Als je ze tijdig laat dichtgroeien dan is het geen probleem, maar het kan zijn dat er een paar kliertjes beschadigd zijn waardoor melk geven nog altijd moeizamer zijn... Dit alles bijeen en het idee dat ik er al niets mee heb heeft het een no go gemaakt voor me.