24 Reacties
2 jaar geleden
Hey mama, mijn zoontje heeft ook extreme eczeem op zijn wangetjes sinds zijn 4 maanden, we hebben alles geprobeerd van dermatologen naar kinderartsen zalfjes creme cortisone , voedsel opgelet melk veranderd noem maar op.. mijn man heeft vroegr ook veel eczeem gehad dus denk misschien dat hij het daarvan heeft? Kan ook gewoon babyeczeem zijn en dat het op hun 2/3 jaar vanzelf zal wegtrekken. Voor nu hou ik het gewoon gehydrateert met een creme en olie en pas ik op met zeep op zijn wangetjes. Als er iemand is die nog tips heeft is dat zeker welkom ben echt helemaal radeloos😅
2 jaar geleden
Hoi! Ik ben met mijn dochtertje bij een homeopaat langs gegaan. Ze zat helemaal onder en ik had niet zo'n zin in hormoonzalf omdat het ook veel in haar gezichtje zat. Hij heeft haar getest op alle soorten voedingsmiddelen en op alles wat we gebruiken qua douchespul/insmeerspul. Bleek dat ze op veel dingen heftig reageerde. Ook hebben wij op zijn aanraadde Orthiflor start gekocht. Want wanneer de darmen niet goed werken, kan eczeem heftiger worden.
Dus lang verhaal kort;
1. Etenswaren skippen waar haar darmen niet goed op reageerde.
2. Orthiflor start voor rustige darmpjes
3. Alles weggooien waar ze niet goed op reageert qua smeersels. (Ze reageerde bijv niet goed op soja wat ik veel producten zit)
Nooit meer last gehad van eczeem!
Het klinkt zweverig allemaal. Maar het heeft ons onwijs geholpen!
VRIEND
2 jaar geleden
Onze dochter heeft constitutionele eczeem. Smeren hormoonzalf (hydrocortison of triamcinolonacetonide 0,1 of 0,05) teerzalf en vasaline/parafine.
Ze heeft ook een tijd geen koemelk gehad maar neocate en ook geen producten met melk erin en ook geen peulvruchten (waaronder soja). Bij ons is het geen kma, eczeem is in de ca 5 maanden dat ze nu neocste gebruikt ook niet minder dit was vooral omdat dit lichter verteerbaar is en ze ernstige darmklachten had. Nu we met de melkladder melkproducten introduceren ook geen verschil in hevigheid eczeem. Blijven dus maar smeren en als jeuk te hevig is krijgt ze voor het slapen druppels tegen de jeuk. Ook hebben we op recept van die krabpakjes.
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! We zijn inderdaad niet van plan om bij hem ook 30 jaar de hydrocortison te gebruiken. Ik heb hem tot 6 maanden orthiflor gegeven. Ik ga eens kijken of dat helpt. Thanks voor de tips en hopelijk wordt het minder bij de kleintjes!
2 jaar geleden
Deze crème werkt bij ons zoontje nu heel goed. Hiervoor diverse vetcrèmes gebruikt zoals cetomacrogol, koelzalf, Lanette vaseline en ook een tijdje inoli crème (werkte ook een hele tijd goed totdat weer een uitbraak kwam). Het is echt uitproberen. Met hormoonzalf zit mijn zoontje al op klasse III, maar de laatste keer heeft hij het eigenlijk zonder gedaan omdat we 3,5 week moesten wachten op de afspraak van de dermatoloog. De hormoonzalf die hij als laatste kreeg werkte niet bij hem (werd dikker en roder en hij schreeuwde het uit als we het erop smeerden) dus hebben we het niet meer gebruikt. Nu weer een andere hormoonzalf gekregen, maar die heel weinig gebruikt omdat zijn huid tot nu toe nog onder controle is.
2 jaar geleden
Er is soms een aparte allergie polie in het ziekenhuis. In Venlo is dat een vrij nieuwe afdeling. Ik ben zelf niet geweest maar 2 vriendinnen wel. Beide kids hebben andere onderliggende allergieën. En hoe beter hierop gelet wordt, hoe minder last van eczeem.
Onze jongste heeft ook eczeem en reageert op melk en kou(verwarming). Ik ben niet zo fan van de hormoon zalf. Een bekend die nu 50 is heeft door te veel hormoon zalf te gebruiken dat eczeem naar binnen slaat en hierdoor steeds gordelroos ontstaat. Heel vervelend. Ik overweeg een luchtbevochtiger op de kamer te zetten nu met de winter. Iemand ervaring mee?
Ikzelf heb als baby ook altijd eczeem gehad en koemelk allergie. Over de koemelk allergie ben ik over heen gegroeid. Eczeem heb ik met vlagen nog last van. Vooral opletten met kouder weer, niet te vaak, warm en te lang douchen. Maar dat zal wel bekend nieuws zijn.
2 jaar geleden
Reactie op suus789
Er is soms een aparte allergie polie in het ziekenhuis. In Venlo is dat een ...
Dat is misschien een goede! Wij hebben morgen een afspraak bij de huisarts, die heeft met de dermatoloog gesproken. Hormoonzalf hebben wij inderdaad liever ook niet. Wij gebruiken ook een luchtbevochtiger! Dat werkt voor zijn astma heel goed heb Ik het idee. Wat vervelend he dat het zo genetisch is. Ik vind het zo zielig! Wordt jouw kindje ook wakker van de jeuk? 🙄
2 jaar geleden
Dat is misschien een goede! Wij hebben morgen een afspraak bij de huisarts, ...
Gelukkig is de eczeem redelijk onder controle met voeding en vette zalf. Helaas zei de dermatoloog vorig week dat ze mogelijk vintiligo heeft. Voor nu alleen onder de oksel, ze is nog erg jong maar lijkt er wel op. (vintiligo is een auto immune ziekte waardoor pigment uit de huid verdwijnt en er witte plekken ontstaan, niet erg, alleen cosmetische vervelend en goed opletten met zonnebrand smeren)
2 jaar geleden
Hier al mijn hele leven erge eczeem en sinds ik weet dat ik allergisch ben voor eieren en koemelk is het een heel stuk minder (dat eet ik nu niet tot nauwelijks). In de koude wintermaanden laait het helaas toch weer meer op. De enige crème die mijn huid verdraagt is Cerave crème (verkrijgbaar bij de online apotheek Viata). Ik kan verder niets verdragen, nog geen likje nivea. Heb in de afgelopen jaren duizenden euro's (geen grapje) uitgegeven aan crèmes, maar dit werkt als enige. Andere crèmes leken vaak te werken, maar gingen dan na een aantal weken toch weer branden, irriteren en trekken. Heb de hele kruidvat, etos, apotheek, ziekenhuisapotheek, internwt, you name it, leeggekocht, maar dit werkt als enige voor mij al bijna twee jaar nu. Ongekend!
Ik heb zelf slechte ervaringen met hormoonzalf. Ik wist niet dat je er verslaafd aan kon raken, maar dat is dus blijkbaar wel zo. Het werkte eerst top, maar ik had steeds meer crème nodig en steeds zwaardere crèmes, tot ik las over verslaving en ik volledig stopte (en ik smeerde eigenlijk al heel weinig, niet eens dagelijks en vaak zelfs twee of drie weken niets en dan weer lokaal een heel klein beetje). Wat een hel!!! Mijn hele huid lag maandenlang open, maar inmiddels ben ik 'afgekickt'. Er komt hier niets anders meer in dan cerave en een aangepast dieet.
Voor mijn dochter hetzelfde: alleen die crème en geen koemelk. Ze doet het erg goed op die combi! Nu in de winter heeft ze wat meer plekjes, maar ze zijn bijna meteen ook weer weg. Ook smetplekken zijn met één of twee keer smeren verdwenen overigens.
Verder de standaardtips:
- niet lang en heet douchen/badderen
- geen droge ruimtes (pas op met verwarming)
- het liefst luchtige kleding (geen zweterige, broeierige stofjes)
- vermijd dingen die kunnen kriebelen (labeltjes in kleding bijv. Ga je eenmaal krabben, dan kun je niet meer stoppen.)
- houd de huid gehydrateerd. Als kind wilde pure amandelolie nog wel eens helpen, maar daar kan ik nu niet meer tegen. Het blijft vet op mijn huid liggen en gaat broeien, waardoor ik gek word van de jeuk.
- geen zeep, shampoo, etc. gebruiken, want dat droogt enorm uit. Mijn dochter doucht en baddert alleen met water, verder niks.
- laat je kindje checken op allergieën.
Sterkte! 🍀 Eczeem is vreselijk en zo zielig voor die kleintjes!
2 jaar geleden
Reactie op suus789
Gelukkig is de eczeem redelijk onder controle met voeding en vette zalf. He ...
Wat heftig! Hopelijk krijgt ze er niet meer last van en jullie ook niet. Zo zielig als die kleintjes wat hebben😔
2 jaar geleden
Hier al mijn hele leven erge eczeem en sinds ik weet dat ik allergisch ben ...
Thans voor je verhaal! Vreselijk die hormoonzalf, je hebt helemaal gelijk. Ik wist ook niet datje er verslaafd aan kon raken, wat heftig. Gaan we goed op letten dus. Wat vervelend dat je er ook last van hebt en jullie kleine ook! Hier is het inmiddels een infectie geworden, eerst antibiotica en dan hopelijk beter. Dat van die 1000en euro's snap ik helemaal, je probeer 't alles wat mogelijk is. Het is echt jammer dat ze hier nog nooit wat voor hebben gevonden, behalve middeltjes om het een soort van tegen te gaan helaas🙄. Bedankt voor de tips!
2 jaar geleden
Heftig verhaal, fijn dat jullie wat gevonden hebben om het onder controle te krijgen. Sterkte ermee🍀
Misschien de moeite of even te kijken of je via de belastingdienst wat terug kunt krijgen. Kan vaak meer als je denk, maar meeste weten het niet dus doen het niet.
Dit is de link voor de dieet/afwijkende voeding. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/dieetlijsten/dieetlijst-2021
2 jaar geleden
Beetje late reactie, maar welke cerave crème. Aangezien je een verzachtende en hydraterende lijn hebt. Nu weer een paar dagen aan het klote met mijn zoon. Hij heeft een aardbeienvlek op z’n arm en daar een eczeem reactie. Omdat het een aardbeienvlek is genezen wondjes minder snel. Dus nou tussen de 5 en 10 korstjes wat maar niet genezen wil, maar natuurlijk jeukt als een malle. En niks werkt.. overdags doet ie er gelukkig niks mee, maar snachts minimaal 3 keer wakker omdat ie weer zo’n jeuk heeft:-(
2 jaar geleden
Reactie op 2020mama
Onze dochter heeft constitutionele eczeem. Smeren hormoonzalf (hydrocortiso ...
Wat voor een druppels krijgt ze voor het slapen om rustig te worden
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op charmaine90
Wat voor een druppels krijgt ze voor het slapen om rustig te worden
Tegen de jeuk krijgt ze Fenistil druppels als ze veel jeuk heeft en aan het krabbelen is.
Verschilt hoeveel het nodig hebben soms weken niet en dan weer meerdere keren per week De eczeem gaat op en af.
2 jaar geleden
Reactie op 2020mama
Tegen de jeuk krijgt ze Fenistil druppels als ze veel jeuk heeft en aan het ...
Ik heb toevallig vandaag een mail gestuurd naar de dermatoloog. Dat de cortisone niks hadden gedaan en of antihistamine niks is. Maar zij wil zwaardere zalf voorschrijven en vindt antihistamine niks voor zijn leeftijdsklasse… heb er zo’n hekel aan als ze niet mee werken.
Want vorig jaar begon het ook in de lente te verergeren en was de jeuk in de herfst/winter minder. Maar toch denkt zij niet dat het is gerelateerd aan iets van pollen allergie of hooikoorts.
2 jaar geleden
Reactie op 2020mama
Dank je wel voor het snelle antwoord trouwens. Ik ga het toch nog eens doorzeuren. Hoewel ik zie dat je die druppels ook zo op internet kan bestellen…
Verder krijg ik vandaag nog orthiflor poeder binnen. Hoop dat dat ook al iets doet
2 jaar geleden
Reactie op 2020mama
Ik heb toch de druppels gekregen:-) ze wilde eigenlijk die zwaardere hormoonzalf proberen. Kijk je ook naar de plek hoe het eruit ziet of je het geeft?