68 Reacties

3 jaar geleden

wij willen een jaar of 3/4 wachten, zodat mijn zoontje naar school gaat en ik dan tijd heb voor de 2de. maar dit is ook niet te plannen, maar het zou voor ons de meest ideale situatie zijn.

3 jaar geleden

Ik ben aan het wachten op een jaar maar het kriebelt al 😋

3 jaar geleden

Ik ben zwanger geworden van de 2e toen mijn 1e 9 maanden was. Ik vond de zwangerschap wel pittiger omdat je nog een kleintje hebt, maar ik vind het zo dubbel en dwars waard! Nu is mijn oudste 21 maanden en de jongste 3 maanden :)

3 jaar geleden

Ik heb gehoord dat ze aanraden om minstens 9-12 maanden te wachten om terug zwanger te worden. Wij gaan, als onze eerste 9 maanden oud is, terug stoppen met anticonceptie ☺ Bij de eerste duurde het 7 maanden om zwanger te raken 😉

3 jaar geleden

Voor ons is het nooit echt een keuze geweest. Het duurde iets meer dan 3 jaar voor ik zwanger was van de eerste. Heb daar ook medische hulp bij nodig gehad (onze natuurlijke zwangerschapskans lag op dat moment op minder dan 1%). Toen ze een jaar werd, was ik er klaar voor om voor een tweede te gaan, want ja, stel dat het weer 3 jaar duurt 🤷🏻‍♀️ Maar mijn man vond het toch wat snel, want ja, stel dat het nu wel in 1 keer lukt. We probeerden het dus eerst een paar maanden zelf, maar werd gewoon keurig elke maand ongesteld. In oktober '17 lieten we een cryo ontdooien en terugplaatsen. En acht dagen later een positieve test. In juli '18 werd onze tweede dochter geboren. Er zit 2 jaar en 5 maanden leeftijdsverschil tussen mijn oudste en middelste. Ons gezin was echter wel compleet. Dachten we. In maar vorig jaar stond ik daar toch ineens weer met een positieve test. Tussen 2 en 3 zit 2 jaar en 4 maanden.

3 jaar geleden

Tussen mijn dochters zit 2 jaar en 2 maanden. Dus ongeveer na een jaar en 4 maanden weer zwanger geraakt.

3 jaar geleden

Wij wachten tot nr 1 een jaar is en gaan dan weer proberen. 't kriebelt ook al, maar willen nu nog eerst volop van de eerste genieten en alle tijd en aandacht aan haar besteden. (niet dat dat niet kan met een tweede hoor, voelt voor ons gewoon fijner) We willen anderzijds ook niet te lang wachten zodat 't leeftijdsverschil niet heel groot wordt.

3 jaar geleden

Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad, daar raden ze sowieso aan minimaal een jaar te wachten. Na een jaar of 2 was ik weer toe aan een tweede en toen mn dochter net 3 was kregen we een zoon er bij :) ik vind het wel fijn zo, ze is nu over 8 maanden 4, dan lekker naar school. Prima zo, niet te lang gedoe met 2 kinderen 😆 Als ze naar school is, heb k iets meer ruimte.

3 jaar geleden

Ik was bij de 1e erg ziek geweest met spoedkeizersnede bij zwangerschapsvergiftiging, dus ons werd dringend aangeraden minstens een jaar te wachten. We zijn er weer voor gegaan toen onze oudste 1 jaar en 4 maanden was en 2 maanden later waren we zwanger. De oudste was bij de geboorte 2 jaar en 3 maanden. Ik ben wel blij dat we ruim een jaar gewacht hebben en dat mijn oudste redelijk zelfstandig was (qua lopen, luisteren als je wat vroeg), want qua rugklachten was deze zwangerschap wel pittig. Ik had hem niet meer goed kunnen sjouwen. Het leeftijdsverschil vind ik ook erg leuk 😁

3 jaar geleden

Onze bedoeling was na 1 jaar de volgende te krijgen. Helaas de week voor mijn oudste 1 werd een miskraam gehad. Precies een jaar erna weer zwanger en nu een gezonde zoon toegevoegd aan ons gezin. Leeftijdsverschil is 2.5 jaar en een week 😁 vind het ideaal, de oudste praat en is al lekker zelfstandig maar verschil is niet super groot

3 jaar geleden

Hier tussen de 1e en 2e zit op 2 weken na 2 jaar, was pittig, omdat de oudste totaal nog niet wilde lopen en de 2e heeft een ernstige hartafwijking, dus was het op meerdere fronten erg pittig. Daarna door omstandigheden pas na 3 jaar zwanger geworden van de 3e, dat was best relaxt, de oudste 2 konden zo goed als alles zelf en gingen allebei al naar school. De 4e kwam daar weer 2 jaar later en was ook prima te doen, behalve dan dat het een zware zwangerschap was. En na 4 maanden was ik onbedoeld weer zwanger van een 5e. 🤭 dat was wel echt de zwaarste zwangerschap, je bent dan totaal nog niet ontzwangerd en had er lichamelijk erg last van, ook nu na de bevalling van de laatste nog zwaar, gelukkig dankzij de lockdown wel makkelijker, we kunnen en mogen toch nergens heen, maar ideaal is anders.. maar het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je zelf door je zwangerschappen heen danst.

3 jaar geleden

Mijn oudste is 3,5, de 2e is net twee geworden en de jongste 3 maanden. Bij de eerste na 6 maanden gestopt met anticonceptie en na de tweede ook, maar hebben we een miskraam gehad voor we zwanger werden van onze zoon, daarom zit daar wat meer tijd tussen.. We wilden ze graag kort op elkaar en hebben heel veel geluk dat het ook zo mocht zijn! Het is een gekkenhuis hier hoor, met 2 peuters en een baby. Maar I love it!

3 jaar geleden

Tussen onze 1e en 2e zit dus 6,5 jaar verschil. Niet bewust, maar het is zo gegaan. Wij wilden na onze 1e weer snel zwanger worden. Dat lukte na 7 maanden maar dit was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Daarna nog 2x zwanger geweest; allebei een miskraam. Na 6 jaar eindelijk ons 2e wondertje in onze armen (nu 13 weken oud).

3 jaar geleden

Tussen mijn 2 oudste zit 1,5 jaar verschil , was niet gepland ik had liever iets langer gewacht( maar werd zwanger dwars door de anticonceptiepil ) was best heel pittig , zeker tijdens me zwangerschap, maar moet nu ze wat ouder zijn wel eerlijk zeggen dat ze veel aan elkaar hebben , al had ik zelf liever een jaartje extra gewacht , dan zitten ze nog steeds aardig dicht bij elkaar , en zou hun band denk ik nog steeds goed zijn , en voor bij iets makkelijker en wat meer van kunnen genieten qua zwangerschap en kraamperiode

3 jaar geleden

Tussen onze oudste dochter en ons zoontje zit 2,5 jaar (en 9 dagen 😉). Bevalt erg goed. De oudste kon al goed praten, lopen en veel zelf doen en dat was vooral aan het eind vd zwangerschap wel handig. Een tweede zwangerschap, zeker vlot na de eerste, kan pittiger zijn omdat je lichaam pas daarvoor ook al een baby heeft gehad en dat is toch een aanslag. Plus je hebt al een kleine rondlopen, je kunt niet meer zo op je gemakje doen als tijdens de eerste zwangerschap. Een vriendin van mij had de eerste twee ook snel op elkaar (1 jaar en 5 maanden ertussen) omdat het weer kriebelde, maar vond dat achteraf echt te snel en te pittig. Haar latere kinderen scheelden ongeveer 2,5 jaar en dat vond zij ideaal. Bezint eer ge (vroeg) begint zou ik willen zeggen 😊

3 jaar geleden

Hier ook wachten tot het weer mag heb een keizersnede gehad maar de gyneacoloog zei dat ik na 10 a 11 maanden mag proberen weer. Ik ben niet de jongste meer en wil heel graag nog 2 kindjes als het ons gegeven is.

3 jaar geleden

Pas als het lichaam helemaal hersteld is en het verantwoord is te proberen. Zou niet willen dat er iets mis zou gaan omdat ik zelf te ongeduldig was en te vroeg begonnen ben 😬

3 jaar geleden

Mocht ik ooit gezegend worden met een 2e dan hoop ik dat het pas over 4 jaar is. Ik had HG en het was echt een hel. Ik wil dat zo'n klein kindje niet aandoen dat mama 9 maanden ziek is omdat er een broertje of zusje komt

3 jaar geleden

Wij hebben een dochtertje van 18 maanden en een zoontje van 15 weken. Na mijn bevalling van mijn dochter ben ik na ongeveer 7 maanden zwanger geraakt. Het is wel eens zwaar, maar het gaat super goed

3 jaar geleden

Hier ook de eerste en wij willen onze kindjes als we het geluk hebben om een tweede te mogen krijgen, het liefst ook dicht bij elkaar. Wij zijn van plan om na 6 maanden weer te stoppen met anticonceptie