26 Reacties
5 jaar geleden
Bij mijn vorige bevalling ook gehad. Kwamen erachter door urineweg infectie. Toen antibiotica infusen gehad vanaf het breken vd vliezen. Onze dochter is helemaal gecheckt en deed het heel goed. Wij hebben wel de eerste week bewust zo veel mogelijk (zieke) mensen weggehouden van onze dochter om risico’s te verkleinen. Maar dat is nu makkelijk met de Corona. We extreem veel vocht vast gehouden na de bevalling vanwege het infuus. Ben nu 36 weken en heb het helaas weer/nog steeds. Dus wederom bevallen met antibiotica.
5 jaar geleden
Ook ik heb GBS ik ben vorige week dinsdag bevallen van een gezonde jonge wel te vroeg 35+3 weken. ik kreeg voordat mijn vliezen gebroken waren een infuus van een half uur met antibiotica daarna nadat mijn vliezen gebroken waren ook antibiotica voor geloof ik 10 minuten ook via infuus. De norm is dan dat je vaak 24 uur in het ziekenhuis moet blijven maar omdat onze kleine man te vroeg was moesten we 10 dagen blijven we zijn sinds vandaag thuis ☺️
5 jaar geleden
Reactie op Amandawe
Ben je dan verplicht bevallen met inleiding of kan dat ook nog natuurlijk a ...
Mag ook afwachten. Ik ben toen met 37+3 bevallen. Dag ervoor inleiding besproken vanwege zwangerschapvergiftiging maar geen ontsluiting, diezelfde nacht is het uit zichzelf begonnen. Zette toen niet door waarvoor wel weeenopwekkers en de gyn die mijn vliezen moest breken. Vanaf dat moment zijn ze ook begonnen met antibiotica infuus. 3x een infuus van bepaalde tijd zo uit mijn hoofd. Volgens mij mag een verloskundige tegenwoordig ook antibiotica geven dus ben je niet automatisch medisch.
5 jaar geleden
Direct bellen inderdaad als je denk dat het begint. Ik word met 39 weken ingeleid ivm GBS. Maar dat komt doordat onze oudste hier erg ziek door is geweest. Ik wist niet dat ik draagster was. Bij de tweede aan het ab infuus bevallen. Deze bevalling ging snel dus vandaar de inleiding. Ze moeten natuurlijk wel de tijd hebben om de ab er optijd in te krijgen. Verder is dit geen belemmering tijdens je bevalling ofzo. Alleen maar fijn dat ze het weten en er naar kunnen handelen in het ziekenhuis. Ze houden je daarna ook nog even wat langer ter observatie.
5 jaar geleden
Hoi Viss,
Wat een vervelende ontdekking! Hopelijk heb je alsnog wel een fijne bevalling ondanks de streptokokken b.
Over het onderwerp van jouw vraag is een aantal maanden geleden het topic 'Streptokokken B' aangemaakt. Dit kun je, als het goed is, ook vinden via https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-november-2020/streptokokken-b-vaO24y
Dat topic heb ik gesloten, maar wellicht staat er informatie voor jou tussen waar je iets aan hebt!
Mocht de link niet werken, laat het me dan zeker even weten, dan kijk ik met je mee hoe je toch goed bij het topic kunt komen!
Lieve groet,
Anna
5 jaar geleden
Reactie op Erge
Heb net te horen gekregen dat ik ook strep. B heb. Geen blaasontsteking. Ma ...
Volgens mij krijg je nu geen antibiotica omdat het voor jezelf niet schadelijk is, en het dan nu na de kuur wel even weg kan zijn maar met 40 weken net zo goed weer terug kan zijn.
Je bent namelijk altijd drager van GBS als je het eenmaal hebt, alleen soms is het passief en soms actief.
Nu een antibiotica kuur nemen geeft dus 0 garantie en heeft dus meer nadelen dan voordelen
5 jaar geleden
Reactie op Erge
Heb net te horen gekregen dat ik ook strep. B heb. Geen blaasontsteking. Ma ...
Misschien denken ze dat AB niet meer zal helpen en invloed zou kunnen hebben op de baby?
Maar zolang je het maar tijdens de bevalling krijgt zou het goed moeten zitten. Dit is wat mij is verteld door mij vk..
Ik ben zelf ook gbs positief getest..
5 jaar geleden
Reactie op Sarah23
Weet iemand hoe dit zit als je positief getest bent voor streptokokken B en ...
In beide gevallen kan ervoor gekozen worden om een antibioticum toe te dienen. In het eerste geval voor jezelf (kraamvrouwenkoorts of infectie van de wond) en in het tweede geval ter bescherming van de baby.
5 jaar geleden
Ik ben bij m'n eerste met infuus bevallen ivm gbs bacterie. Nu ben ik geen actief drager, komt in ieder geval niet uit testen en wij hebben toch besloten infuus te willen ivm evt wel hebben op dat moment. De artsen gaan de discussie wel om de haverklap aan of ik dit wel wil en moet doen, maar lees overal dat je altijd drager bent van de bacterie net zoals een koortslip. Wij hebben daarom dit besloten mr artsen blijven 't toch proberen haha... Fijn dat 't er nu niet zit maar wil geen risico hebben dat 't kindje dadelijk ziek wordt.
5 jaar geleden
Ik ben bij m'n eerste met infuus bevallen ivm gbs bacterie. Nu ben ik geen ...
Ik moet ook nog een beslissing nemen (ben nog aan het wachten op uitslag vd test). Weet jij toevallig of de bevalling met infuus in het ziekenhuis wel of niet vergoed wordt als je geen actief drager bent?
5 jaar geleden
Ik ben bij m'n eerste met infuus bevallen ivm gbs bacterie. Nu ben ik geen ...
Het is niet zo gek dat de artsen die discussie aangaan omdat het geen meerwaarde heeft. Het dragerschap houd je je hele leven. Het gaat erom of de bacterie actief is als je gaat bevallen. Als je bij 36 weken kweken laat afnemen waaruit blijkt dat de bacterie niet actief is (en zoals je aangeeft is dit bij jou zo) heeft het ook geen zin om AB toe te dienen tijdens de bevalling. Daarnaast is zomaar AB voor je lijf en de baby ook niet standaard goed omdat het je gewone immuunsysteem verstoort. De kans dat je je baby besmet met een actieve GBS is al klein (1 op 100), laat staan als de bacterie niet actief is! Dus ik begrijp wel dat de artsen niet staan te springen om deze interventie te doen op een ip gezond lijf.
5 jaar geleden
Reactie op bems
Het is niet zo gek dat de artsen die discussie aangaan omdat het geen meerw ...
Aan de andere kant kan het wel zo zijn dat de bacterie met 36 weken passief is en met 40 weken actief. Gbs kan in een paar weken van passief naar actief gaan. Testuitslag met 36 weken is dus alleen een (redelijk betrouwbare) indicatie, maar geen garantie voor hoe het rond 40 weken is.