33 Reacties

4 jaar geleden

Wat vervelend voor je! Zelf heb ik er geen ervaring mee. Mijn nichtje heeft er beide zwangerschappen erg last van gehad. Ik had er nog nooit van gehoord. Veel sterkte!

4 jaar geleden

Reactie op Denisec

Wat vervelend voor je! Zelf heb ik er geen ervaring mee. Mijn nichtje heeft ...
Dankje! Ja het is erg vervelend en natuurlijk gevaarlijk voor de baby. Maar gelukkig vrij zeldzaam. Alleen maar goed dat zo weinig dames reageren eigenlijk😉 haha.

4 jaar geleden

Reactie op M02

Dankje! Ja het is erg vervelend en natuurlijk gevaarlijk voor de baby. Maar ...
Dat wel maar vond het sneu voor je dat er nog geen reactie was :-). Hopelijk valt het allemaal mee voor je !

4 jaar geleden

Ik word helemaal gek van mijn benen! Ik had dan ook een topic geopend hierover en daar kwam de tip om hooikoorts pillen te gebruiken. Die slik ik nu af en toe als het te erg wordt en het werkt echt! Maandag mag ik voor t eerst naar de vk dan vraag ik er even naar want als het iets ergs is moeten we er op tijd bij zijn natuurlijk.

4 jaar geleden

Reactie op Joyce1981291

Ik word helemaal gek van mijn benen! Ik had dan ook een topic geopend hiero ...
Ik hoop het niet voor je! Cholestase komt eigenlijk pas vanaf het derde trimester voor bij 0.1 tot 2%. En het is vooral in handpalmen en onder voeten. Niks werkt tegen de jeuk, omdat het wordt veroorzaakt door afvalstoffen die het lichaam niet uit kunnen. De vorige keer kreeg ik Ursochol, en mentholzalf maar tegen de jeuk werkt dat niet echt. Hooguit paar seconden. Maar ik zou het zeker aangeven bij de vk, want las dus dat het in nog zeldzamere gevallen ook al eerder kan beginnen. En als je het wel hebt weet ik niet of hooikoortspillen de oplossing zijn. Of je moet iets nieuws hebben uitgevonden😜 haha zou fijn zijn!! Laat me even weten of er wat uit komt bij de vk😊

4 jaar geleden

Ik heb het gehad bij mijn eerste zwangerschap. Jeuk overal, in mijn haar, armen, benen. Ook ‘s nachts. Ik dacht toen ook aan een allergie. Mijn man vertelde het toen aan de gynaecoloog bij een controle. Onmiddellijk werd een levertest gedaan en bleek ik cholestase te hebben. Heb toen medicatie gekregen en ik mocht geen vetten meer eten. Het bleek heel gevaarlijk te zijn zonder behandeling. Ik ben nu 12 weken zwanger en de kans is groot dat ik het terug krijg, maar dan wel pas in de derde trimester. Nu moet ik zeggen dat, als ik ergens kriebel voel, ik meteen een beetje zenuwachtig word. :-) Het is wel het seizoen voor allergieën. Dus het kan allergie zijn hè! Maar ik zou het zeker melden aan je verloskundige. Zo kunnen ze het uitsluiten met een bloedtest. Veel succes! En je bent er niet alleen mee! ❤️

4 jaar geleden

Ik heb het gehad bij mijn eerste zwangerschap. Jeuk overal, in mijn haar, a ...
Eindelijk, een lotgenoot haha🙈 Voor jullie ook spannend dan! Ik ga er ook vanuit dat het voor zo ver nog gewoon andere kriebel is. Moet er ook niet aan denken om het nu al te krijgen, vreselijk! Ben je ook ingeleid de vorige keer? Hier hebben ze hem met 36 weken gehaald.

4 jaar geleden

Reactie op M02

Eindelijk, een lotgenoot haha🙈 Voor jullie ook spannend dan! Ik ga er ook ...
Ik zou wel ingeleid worden op 38 weken maar ben net ervoor spontaan bevallen. 🙃 Het kan wel zijn dat je er vroeger last van hebt hé! Je weet maar nooit. die jeuk, die ik toen had, zou ik zo herkennen. Ik werd er helemaal gek van! Ik hoop van harte dat het niet zo is! 😀 dat mager dieet was een ENORME uitdaging. Haha! Nu ben ik in verwachting van een tweeling dus hoop dat het gewoon niet terug komt. 😃 Ik wist niet dat er zo weinig vrouwen last van hadden. Jij wel?

4 jaar geleden

Ik zou wel ingeleid worden op 38 weken maar ben net ervoor spontaan bevalle ...
Ja de gyn vertelde dat hel erg zeldzaam is. Gelukkig! blijkbaar komt het meer in Zuid Amerika en Azië voor. Nauwelijks in Europa.. Maar voor zo ver ik weet ben ik super Europees haha. Oeh een tweeling! Spannend😁

3 jaar geleden

Hi, ik ben gisteren gediagnosticeerd met zwangerschapscholestase. Omdat ik 36.6 zwanger ben willen ze de zwangerschap gaan inleiden. Erg geschrokken maar nu hopen dat de kleine gezond geboren wordt. :)

3 jaar geleden

Reactie op hannahw

Hi, ik ben gisteren gediagnosticeerd met zwangerschapscholestase. Omdat ik ...
Hi, wat waren jou symtonen? Ik heb extreme rode hand en voetzolen. Niet echt jeuk, meer idee van dat ze in de fik staan. Moet morgen bloedprikken voor zwangerschapscholestase

3 jaar geleden

Reactie op Kleintje1991

Hi, wat waren jou symtonen? Ik heb extreme rode hand en voetzolen. Niet ech ...
Jeuk in handen en voeten. Handpalmen heel gevoelig maar uiteindelijk jeuk over hele lichaam. Vorige week vrijdag is de jeuk (pas) begonnen. Maandag bloed geprikt en moest gisteren gelijk naar ziekenhuis. Kan dus blijkbaar snel gaan 😳

3 jaar geleden

Bij mij is het met 34+5 vastgesteld. De jeuk valt bij mij reuze mee, vooral na het douchen heb ik het. In het ziekenhuis gaven ze aan dat er weinig onderzoek naar is gedaan en de richtlijnen (ook qua inleiden) gebaseerd zijn op ouder onderzoek. Vorig jaar is er een nieuw onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat de medicatie alleen werkt tegen de jeuk maar je baby niet kan beschermen (https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/ursodeoxycholzuur-lijkt-niet-effectief-bij-zwangerschapscholestase-.htm). Ik ben om die reden gestopt met de medicatie omdat in de bijsluiter stond dat je enkel moet nemen als het strikt noodzakelijk is. Van inleiden is bij mij geen sprake omdat de waardes nog redelijk laag blijven. Het wordt nu per week bekeken. Misschien allemaal al bekend bij jullie maar omdat het zo weinig voorkomt en er wisselende verhalen zijn, wilde ik het toch delen. Sterkte met de jeuk!

3 jaar geleden

Bij mij is gisteren (bij 38 weken exact) vastgesteld dat ik zwangerschapscholestase heb. Gelukkig zijn de waarden nog laag genoeg dat ze niet gelijk wilden inleiden. Ik moet vrijdag weer terug naar het ziekenhuis voor bloedonderzoek en dan wordt besloten hoe we verder gaan. Ze hebben mij aangeraden geen medicatie te gebruiken, zolang het nog dragelijk is zonder. De medicatie heeft namelijk dusdanig veel invloed dat ze geen betrouwbaar vervolgonderzoek meer kunnen doen. En dus ook niet goed kunnen zien of de cholestase erger wordt en ingrijpen noodzakelijk is. Ik moet goed opletten of de jeuk erger wordt in de komende dagen, en als dat zo is, bellen. Maar door de diagnose ben ik me ook meer bewust van de jeuk, dus het is best lastig te onderscheiden of het erger wordt of niet.. Hebben jullie nog tips om wat minder te focussen op de jeuk?

3 jaar geleden

Reactie op AnnabelT

Bij mij is gisteren (bij 38 weken exact) vastgesteld dat ik zwangerschapsch ...
Vervelend! Ik herken die focus op jeuk wel. Maar fijn dat je al 38 weken bent en ze het nog kunnen afwachten. Voor mij helpt het om niet in de warmte te zitten, dus geen warme douche, de verwarming niet te hoog, geen dikke sokken en sporten veroorzaakt het ook (hoewel ik daar nu niet zoveel puf meer voor heb). Als ik het snachts krijg, leg ik m’n handen en voeten even onder de deken vandaan. Mentolgel heb ik ook gehoord maar dat hielp bij mij niet.

3 jaar geleden

Overigens douche ik wel 😅 alleen zo kort mogelijk en iets minder heet

3 jaar geleden

Reactie op hannahw

Jeuk in handen en voeten. Handpalmen heel gevoelig maar uiteindelijk jeuk o ...
Ja ik heb het ook pas sinds 1.5 week ofz Jeuk alleen na het douchen. Jeetje dat gaat snel!!!! Ze zei idd dat de uitslag van nier en lever en vrij snel is, alleen prikken ze ook op galzuren en dat schijnt 2 weken te duren...... dus is afwachten of ik snel wat hoor.

3 jaar geleden

Reactie op Kleintje1991

Ja ik heb het ook pas sinds 1.5 week ofz Jeuk alleen na het douchen. Jeetje ...
Ik had dus binnen een dag de waarden van de galzuren. Die helaas flink te hoog waren >50

3 jaar geleden

Reactie op hannahw

Ik had dus binnen een dag de waarden van de galzuren. Die helaas flink te h ...
Woow dat is snel, wel shit dat ze te hoog zijn... Dan hoop ik dat ze hier ook zo snel zijn 🙌. Haat wachten van onzekerheid

3 jaar geleden

Reactie op Pipster

Vervelend! Ik herken die focus op jeuk wel. Maar fijn dat je al 38 weken be ...
Thnx voor de tips! Ik ga proberen of het bij mij ook helpt. Wel onhandig, want ik heb het al de hele zwangerschap ijskoud, zelfs met die hete dagen afgelopen zomer.. ;-)