17 Reacties

3 jaar geleden

Bloeddruk meten, wegen, dan gaan liggen (buik bloot) en doet de verloskundige koude gel op je buik om vervolgens het beeld van je kindje te zoeken en zien (als het allemaal goed is uiteraard) Zo gaan bij mij de echo afspraken :) oh en bij termijnecho moet ik ook bloedprikken

3 jaar geleden

Valt te zien hoeveel weken je al bent voor de eerste echo. Anders kan deze nog inwendig zijn ook.. alle, in België toch 🤔😂

3 jaar geleden

alleen een echo en praatje voor de rest niks

3 jaar geleden

Het ligt er een beetje aan met hoeveel weken je gaat, wie het doet en of je een inwendige of uitwendige echo krijgt. Bij een inwendige moet je in een stoel met van die gespreide beensteunen. Je bent dan vanaf je middel naakt (op sokken na). De gyn/vk brengt dan een staaf naar binnen waarmee hij de echo maakt, de beelden zie je op het scherm. Je voelt hier niets van overigens, ik heb er meer dan tien gehad en het doet echt geen pijn. Bij een uitwendige moet je je broek zo laag mogelijk naar beneden doen. Je gaat liggen en de gyn/vk smeert een koude gel op je buik en gaat er dan met een apparaatje overheen. Soms moet ze flink duwen om beeld te krijgen (de mijne vroeg steeds of ze me geen pijn deed). Afhankelijk van hoeveel tijd ze neemt loopt ze even de baby met je langs: hier zie je de beentjes, armpjes, etc. Bij mij lieten ze pas vanaf 10 weken en hoger een hartslagje horen. Ze meet op het scherm hoe groot de kleine is en kan dan bepalen hoe ver je bent (soms is dat moeilijk als je al een vroege echo hebt). Na de echo krijg je meestal één of meerdere fotootjes van de echo mee en normaal gesproken heb je nog een gesprek over NIPT, andere bloedtest, nieuwe afspraak maken, bloeddruk meten, etc. (bij de termijnecho in ieder geval). Hopelijk heb je hier wat aan! Het kan natuurlijk wel per praktijk verschillen.

3 jaar geleden

Reactie op Dyane

Bloeddruk meten, wegen, dan gaan liggen (buik bloot) en doet de verloskundi ...
ow wat was ik blij dat de gel bij mij warm was 🙈😂

3 jaar geleden

Hier was het: liggen op de tafel, onderbuik ontbloot. Koude gel erop en de echokop op m'n buik. Ze zullen bij de eerste echo misschien wat harder drukken, dat is wat oncomfortabel. Maar niet echt gevoelig. Als ze slecht beeld hebben, dan vragen ze of ze inwendig mogen proberen. Als je dat wilt proberen te voorkomen helpt het om een paar glazen water van te voren te drinken, dat drukt je baarmoeder omhoog. Het beeld van een inwendige echo is wel duidelijker dan een uitwendige echo. En persoonlijk vond het het meer "koud" dan echt ongemakkelijk. Focus vooral op het beeldscherm en kijk naar je wondertje. De verloskundige vertelt je wat ze ziet en geeft je een indicatie van je uitgerekende datum. Echo duurt iets van 5-10 minuten. Je krijgt een plaatje/foto mee als herinnering.

3 jaar geleden

Ik heb beide gehad eerste echo, zowel inwendig als uitwendig omdat mijn baarmoeder nog vrij diep lag. Eerst mocht ik liggen op de tafel en heeft ze uitwendig een echo gemaakt (broek en onderbroek goed over je heupen trekken en koude gel op je buik) je moet een volle blaas hebben (dan komt je baarmoeder wat naar voren) daarna toch even plassen, broek en onderbroek uit, benen optrekken en je knieën spreiden. Beetje tegendruk geven en dan komt er een inwendig echoapparaat naar binnen (voel je inderdaad niks van!!) Van inwendig krijg je wel mooiere echofoto's overigens!🥰🥰

3 jaar geleden

Reactie op Deems1991

Ik heb beide gehad eerste echo, zowel inwendig als uitwendig omdat mijn baa ...
Ik was bij de eerste echo 10+3 en kom mijn baby heel goed zien bewegen en alles mooi zien (inwendig) dooierzak, navelsteng, hersenontwikkeling, volle blaas bij de baby

3 jaar geleden

İk had gewoon uitwendig met 6.5 weken. Ze kon het met zoeken vinden gelukkig

3 jaar geleden

Reactie op SindsDien

ow wat was ik blij dat de gel bij mij warm was 🙈😂
Hier ook warme gel😊

3 jaar geleden

Hier hadden ze ook warme gel. De eerste keer was bij mij vroeg en na uitwendig (geen beeld) kreeg ik de keus. Inwendig of op een later moment terugkomen. Ik heb toen voor inwendig gekozen. Je voelt hier idd niks van. De tweede keer bij 10+5 moest er wel hard geduwd worden met de echo apparaat maar de kleine was duidelijk zichtbaar van buiten

3 jaar geleden

Eerst uitwendig (warme gel), maar blaas was te vol dus naar de wc. Vervolgens inwendige echo (werd wel gevraagd of ik daar bezwaar tegen had). Deed geen pijn, merkte er zelf niks van. Wel erg gespannen, aangezien het de eerste echo. Gelukkig een leuke verloskundige!

3 jaar geleden

Meer 1ste echo was met 7+3 (al dacht ik 8weken te zijn) deze was direct inwendig omdat het nog zo vroeg was. Daarna heeft ze mijn bloeddruk en gewicht opgeschreven en een boekje met mijn medische gegevens enzo gemaakt. Ook 5 mooie echo foto's mee gekregen! De 2de echo was met 12 weken. Hier heeft ze eerst uitwendig geprobeerd en hoewel ik vond dat ze best wel een mooi beeld kreeg van de baby heeft ze toch ook nog een inwendige echo gedaan.. Die beelden waren wel mooier dan uitwendig. Daarna moest ik nog bloed laten trekken voor de Nipt test die uitslag kreeg ik na 9 dagen te horen. Een gezond meisje 🥰 veel succes!

3 jaar geleden

Het ligt er een beetje aan met hoeveel weken je gaat, wie het doet en of je ...
Haha, ik doe altijd mijn sokken wel uit, vind het zo stom om alleen sokken aan te hebben

3 jaar geleden

Reactie op dasksideofpink

Haha, ik doe altijd mijn sokken wel uit, vind het zo stom om alleen sokken ...
Snap ik! 😂 Ik voelde me ook een beetje idioot, maar mijn blote voeten zijn nog niet klaar voor de zomer, zullen we maar zeggen...

3 jaar geleden

Reactie op Dyane

Bloeddruk meten, wegen, dan gaan liggen (buik bloot) en doet de verloskundi ...
Bij mij is nog geen 1x bloeddruk gemeten en ook niet gewogen. Ik ben morgen 14 weken.

3 jaar geleden

Hier morgen ochtend eerste termijn echo. Gewoon bij de dokter. Bloeddruk meten Wegen Hb prikken Dan echo, gewoon via buik (want met 7.4 ook via buik echo gehad) Hier moet ik usb afgeven en dan wordt alles opgenomen. Dus kan eindeloos terug kijken. Mijn dokter heeft ook 3D/4D op z’n echo apparaat 😃 Zo blij mee. En elke controle een echo😃