64 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb staaltabletten gehad na m'n eerste zwangerschap. Ik kreeg alleen last van obstipatie. Wat weer verholpen werd met darm medicatie
4 jaar geleden
Reactie op LISAXX
Wellicht kan het ook helpen om het op een 'natuurlijke manier' op te lossen ...
Dit heb ik juist gedaan na eerste keer bloed prikken en heeft helaas niet geholpen. Alles volkoren, noten, peulvruchten, spinazie, appelstroop
4 jaar geleden
Reactie op Fowenique
Ik neem het sinds 20weken en ben nu 29weken. Gelukkig geen bijwerkingen
En wanneer neem jij de tabletten in voor of na het eten?
4 jaar geleden
Mijn man (oke niet zwanger) gebruikt al maanden ijzerpillen vanwege een ernstig tekort en hij heeft 0 bijwerkingen.
4 jaar geleden
Ik moest met deze tabletten al vroeg beginnen omdat mijn waarden ook laag waren, net op het randje. Toen heeft de vk mij geadviseerd om 2 tabletten per dag te nemen...na een paar dagen was ik nog misselijker en voelde me beroerd. Blijkbaar was dit een te hoge dosis voor mij. Nu volstaat het om er 1 per dag tijdens het eten (om de bijwerkingen te verminderen), of om de dag ruim na het eten te nemen. Ik neem hem om de dag en de laatste keer dat ik me moest laten prikken waren mijn waarden prima! Vanochtend weer geprikt dus hoop dat het nog steeds goed is 🤞🏽
Mijn advies: volg de instructies op en je zult vanzelf merken of het werkt, zo niet overleg dan met de vk om te zoeken naar een passende oplossing :)
Maar zo te lezen heeft het overgrote deel nergens last van!
4 jaar geleden
Reactie op Bijku
Ik ben benieuwd hoe laag jullie ijzer staat dan? Ik heb zelf ook altijd een ...
Bij mij man was het onmeetbaar laag.... kwam geen waarde meer uit. Na een maand of 3 pillen slikken zat ie op 30. Toen moest ie 2 maanden stoppen om te kijken wat er gebeurde. Na 2 maanden niks geslikt te hebben stond ie weer op 10😒
4 jaar geleden
Reactie op Meez
Zie hieronder van deverloskundige.nl
Dit zijn ondergrenzen, wat het minimaa ...
Hb zegt niet zo heel veel.
Je hb gaat namelijk pas zakken als je ijzervoorraad (ferritine) echt compleet verbruikt is.
4 jaar geleden
Reactie op Iertje
Noten eten en groene sapjes drinken met bijvoorbeeld spinazie.😬
Als je echt ijzertekort hebt dan helpt dat vaak niet genoeg.
4 jaar geleden
Ik helaas maar de pillen kwamen eruit gelijk. Toen vloeibaar ijzer bruis tabletten geprobeerd nou kotsmisselijk kwam er ook gelijk weer uit toen maandje geleden aan de ijzerinfuus 3 kwartier as dinsdag prikken en kijken of ik weer een ijzerzakje infuus nodig heb. Bij mij was infuus dus enige optie omdat de andere niet binnen bleven.
4 jaar geleden
Hb zegt niet zo heel veel.
Je hb gaat namelijk pas zakken als je ijzervoor ...
Ben ik het niet mee eens. Ferritine is niet per se 1-op-1 een maatstaf voor je ijzer voorraad die opgemaakt/omgezet wordt om ijzer te hechten aan je rode bloedcellen. Maar dat is een hele andere discussie overigens. Ieder persoon is uniek, individu. Bij mij is mijn ferritine eigenlijk altijd heel laag, Hb prima, geen symptomen om te laag ferritine verder te onderzoeken.
4 jaar geleden
Reactie op Meez
Ben ik het niet mee eens. Ferritine is niet per se 1-op-1 een maatstaf voor ...
Ik zeg alleen wat de internist ons uitgelegd heeft.
Mijn man had namelijk wel heel veel klachten maar werd door de huisarts weggestuurd want zijn HB was niet afwijkend genoeg.
Totdat de internist ferritine liet prikken en die onmeetbaar laag was. De waarde was letterlijk <1.
Hij heeft nu allemaal onderzoeken moeten ondergaan om te kijken waarom hij dus heen ijzer opneemt. (Darmscopie, maagscopie etc). Met ijzerpillen merkte hij na 3 weken al verbetering in zn klachten.
Oke misschien niet helemaal vergelijkbaar met als je zwanger bent maar toch.
4 jaar geleden
Ik zeg alleen wat de internist ons uitgelegd heeft.
Mijn man had namelijk w ...
Hopelijk hebben ze kunnen vinden wat de onderliggende oorzaak is, zodat ze daarop gericht te werk kunnen gaan. Als ferritine dusdanig laag is, gaan ze wel onderzoeken waar de oorzaak ligt. Veel mensen hebben een laag ferritine zonder het te weten en zonder klachten, en tja, wat is dan laag 😉 ik heb bij de bloedbank gewerkt dus vandaar mijn reacties.
In ieder geval, in eerste instantie wordt uitgegaan van het Hb. En dus de waarden die ik heb gepost als ondergrens. Maar ook gerelateerd aan klachten.
@Kellykleingeld, heb jij verder nog specifieke vragen of dingen die je wilt weten, ivm je vraag over de ferrofumeraat.
4 jaar geleden
Ik zit sinds paar weken aan ferrofumaraat 2 per dag. Gaat prima kleine tabletjes neem ze in ochtend en avond met kop thee. Ontlasting is nu zwart van kleur en kost meer moeite maar om de paar dagen lukt het nog. ( sorry voor detail ) niet misselijk ofzo. En nu geen last meer van flauwtes. Voel me stuk beter en meer energie. Gebruik ze nu 3 weken en zo ie zo tot 10 september dan bespreken of ik ze langer moet gebruiken
Sterkte.