24 Reacties

10 maanden geleden

Mijn zoon is van november 2020 en mijn dochtertje is nu 3maanden oud. Ik had op zich de 2 kindjes qua leeftijd dichter op elkaar willen hebben maar mijn man wilde het iets rustiger aanpakken. Mijn zoon is helemaal weg van zijn kleine zusje. Hij wil heel de dag met alles helpen en als we andere mensen tegen komen verteld hij meteen dat dit zijn kleine baby zusje is. Misschien dat het nog wat gaat afnemen als ze met zijn speelgoed gaat spelen, maar voor nu is het dikke mik! Ik vind 2 kinderen hebben enorm mee vallen. Je hoort veel negatieve verhalen over vermoeid zijn en nergens aan toe komen. Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee. Ik maak geen dagplanning, dus wat niet gebeurd in huis, dat gebeurd misschien morgen wel. En ik heb genoeg momenten voor mezelf, mijn dochter gaat rond 18.30 naar bed en mijn zoon rond 19.00. Het zijn makkelijke slapers en worden zelden wakker voor 7.00. Wanneer mijn man thuis is van werk vermaakt en verzorgd hij de kindjes samen met mij

10 maanden geleden

Leeftijdsverschil bij ons is 5.5 jaar. Oudste dochter is van Juli 2015 en jongste zoon van november 2020. Ik heb nooit de wens gehad voor 2 kinderen. Ik was oké met 1 kindje nooit bewust bezig geweest voor een 2e. T was bij ons ook niet makkelijk en als grote verrassing kwam de jongste 5 jaar later. Moest even wennen aan t idee maar gelukkiger kon je mij niet maken. Hij werd geboren en meteen voelde ik nu is het oké en zijn we compleet met z'n 4en. Heb ergens toch altijd iets gemist ofzo

10 maanden geleden

Waarom eigelijk deze vraag? Ben je nieuwsgierig of zit er iets anders achter?

10 maanden geleden

23,5 maand leeftijdsverschil. Net geen 2 jaar ertussen. Ik vind het fijn dat onze zoon al wat meer zelf kan en veel wil helpen. Vind het ook behoorlijk intens om voor een baby en peuter te zorgen. Ik vond de overgang van 1 naar 2 kinderen minstens zo heftig als van 0 naar 1 kind.

10 maanden geleden

Ik heb een dochter van 4 december 2020 en nu nog een dochter van 17 april 2023. Dus bijna 2,5jaar verschil. Dit komt omdat we eerst nog getrouwd zijn tussendoor. En misschien ben ik nu wel blij met het verschil. De oudere zus kan al veel zelf (is al een half jaartje zindelijk) en wil ook graag helpen. De overgang van 1 naar 2 is toch echt anders ala van 0 naar 1. Nu heb je 2 kinderen met ieder hun eigen ritme, maar okk daarin vonden wij snel weer ons ritme.

10 maanden geleden

Dochter van 2,5 en zoon van 1 maand oud. Dus 2,5 jaar verschil. Niet heel bewust zo gekozen, toen het begon te kriebelen voor een 2e gewoon voor gegaan en het was snel raak. Onze dochter is heel lief en meestal ook gehoorzaam dus het gaat prima. Tuurlijk echt wel lastige momentjes maar dat heb je altijd wel denk ik, welke leeftijden dan ook.

10 maanden geleden

4 jaar en 3 maanden, bewuste keuze de oudste naar de basisschool zodat ik weer tijd had voor de baby.

10 maanden geleden

De oudste is van nov 2020, de jongste van april 2023. Als ik geen miskraam had gehad , was de jongste in augustus 2022 al geboren. Dus vandaar het verschil in leeftijd. Ik vind het eigenlijk allemaal wel te doen. Tuurlijk is het af en toe echt pittig maar had zelf verwacht dat van 1 na 2 echt heftig zou zijn.

10 maanden geleden

Reactie op Natas12983

Waarom eigelijk deze vraag? Ben je nieuwsgierig of zit er iets anders achte ...
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er altijd erg nieuwsgierig naar hoe dit bij mensen zo gegaan is en hoe ze dit ervaren!!😄 Wij nu aan het proberen voor een 2e kindje. Ik had altijd een wens voor een kleiner leeftijdsverschil. Helaas mocht ik vanwege medische behandelingen eerder niet zwanger worden (stuitpijn sinds vorige bevalling, behandelingen met röntgenstraling en later TENS). Vandaar dat onze dochter sowieso minimaal 3 jr is voordat er nog een kindje komt. Dit vind ik aan de ene kant wel erg jammer. Met een kleiner leeftijdsverschil kunnen ze makkelijker samen spelen. Aan de andere kant geeft het ook misschien meer rust bij het opvoeden, omdat de oudste dan al meer zelf kan. In dit geval had ik niet echt keuze, dus dan moet ik het maar accepteren dat het zo gelopen is

10 maanden geleden

Reactie op Inge1992

De oudste is van nov 2020, de jongste van april 2023. Als ik geen miskraam ...
Hier echt precies hetzelfde! Oudste nov 2020 en jongste april 2023. Ook een miskraam gehad tussendoor en dan zouden wij ook aug 2022 de tweede hebben gekregen. Ik moet zeggen dat ik het nu toch wel prettig vind dat de oudste redelijk veel zelf kan. Traplopen, is overdag zindelijk en je kunt er goed mee communiceren. Dus wat dat betreft vind ik 2,5 jaar een fijn leeftijdsverschil

10 maanden geleden

Hier nu ook bezig voor een tweede kindje. Helaas in mei een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Het komt wanneer het komt denk ik. Ik heb meerdere broers en zussen en met allemaal een fijne band. De beste band nog met mijn zus waar ik 7 jaar mee scheel, en dat was vroeger ook al. Je weet het toch nooit hoe de kinderen met elkaar zijn. Ik denk zelf niet dat leeftijdsverschil daar echt een groot invloed op heeft. Ik had vroeger een vriendin en zij scheelde maar liefst 10 jaar met haar broer en ze zijn nog steeds de beste vrienden.

10 maanden geleden

Mijn zoon is 9 en mijn dochtertje 2... Na mijn zoon wilde ik geen kinderen meer, door een ellendige zwangerschap en dramatische bevalling. Echter ging het toch weer kriebelen en na 7 jaar kwam mijn dochtertje.... Het grote voordeel vind ik de zelfstandigheid in veel dingen van mijn zoon! Heerlijk!

10 maanden geleden

Onze dochter is van eind oktober 2020 onze zoon is bijna 6 maanden (Jan 2023). Ik wilde graag dat het na de 2e verjaardag van mn dochter zou zijn. En ik moest mn vriend overtuigen omdat hij het moeilijk vond dat ik het na Hanna 's bevalling en heropname zo moelijk had. Dus het is 2 jaar en 3 maanden geworden :) ik had haar echt geen groter kado kunnen geven ze is helemaal gek op hem en wil aan iedereen vertellen dat Jonah haar broertje is🧡💚

10 maanden geleden

Onze oudste is van november 2020 en de jongste van januari 2023. Wij wilden graag 2 a 2,5 jaar er tussen. Is gelukt, maar door een zware zwangerschap viel het wel tegen. Door bekken en rug klachten kon ik op het laatst weinig nog met de oudste doen. Ik was blij dat hij kon traplopen. Maar wat is hij blij met zijn broertje. Wil hem aan iedereen showen, haha! In het begin moeilijk een ritme kunnen vinden met 2, viel me wel tegen. Maar het wordt steeds makkelijker. De tweede gaar gewoon mee met de flow.

10 maanden geleden

Hier zit er net geen 2 jaar tussen. Ik vind het wel goed te doen. De jongste zijn we wel wat makkelijker in. Waar ik bij pelle altijd best vast hield aan zijn Schema moet Fieke maar wat meer mee gaan in het schema van haar grote broer. Dus moeten we boodschappen doen terwijl het slaaptijd is dan slaapt ze wel in de maxicosi. De Kids zijn echt heel lief voor elkaar. Dus dat is echt geweldig om te zien. Alleen als 1 van de twee ziek is vind ik het echt pittig.

9 maanden geleden

Hier wordt de tweede straks geboren in augustus, er zit dan 2 jaar en 9 maanden tussen. Lijkt mij heel fijn. Onze eerste begrijpt veel, kunnen we veel uitleggen en we hebben lekker tijd samen gehad om dingen te ondernemen. Voor ons lijkt dit ideaal.

9 maanden geleden

Reactie op Boterbloem4321

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er altijd erg nieuwsgierig naar hoe di ...
Ik heb een beetje vergelijkbaar verhaal. Mijn dochter is van november 2020. Ik ben nu net weer zwanger en als alles goed gaat is zij 3,5 als de baby wordt geboren. Niet zo gepland, maar vanwege 3 chronische ziektes was het een heel proces van medicijnen afbouwen en andere dingen op orde krijgen. En toen duurde het bijna een jaar voordat ik zwanger werd. En het duurde ook even voordat ik mentaal toe was aan een tweede hoor...

9 maanden geleden

Wij hebben 2 dochters. Oudste van november 2020 en jongste van juni 2022. Zit dus 19 maanden tussen. Het is echt super gezellig. De meiden zijn nu al dikke vriendinnen. Oja en nummer 3 is onderweg. Nu 7 weken zwanger dus het verschil met de oustde is dan 3 jaar en 4 maanden en jongste 1 jaar en 9 maanden. We kijken er enorm naar uit. Het is druk.. maar zo gezellig 🥰

9 maanden geleden

Onze oudste zoon is maart 2019 en de jongste van november 2020. de oudste help de jongste heel veel met dingen,,, ze dagen elkaar wel uit en hebben wel eens ruzie maja hoort erbij. Ze zijn nu wel dikke vriendjes maar dat is ook anders geweest aangezien de jongste meer als 2 jaar nonstop heeft lopen huilen.

9 maanden geleden

Oudste 11-11-2020 jongste 21-10-2022. Oudste was net 1 en toen zeiden we tegen elkaar dat het ons leuk leek als ze over een tijdje een broertje of zusje zou krijgen. Op Valentijnsdag zag ik een positieve test waarbij ik blijkbaar zo verschrikt keek dat mijn partner mij vroeg of ik daar wel blij mee was en het wel wilde 🙈 ik kon niet geloven dat het zo snel kon gaan. Ik had er liever iets meer leeftijdsverschil tussen gehad, toen. Nu is het prima. Nog lekker tegelijk met de kinderen een middag slaapje kunnen doen. Oudste wil met alles helpen maar vaak is ze daar nog net te klein voor. Je moet ze wel beiden echt in de gaten houden