18 Reacties

2 jaar geleden

Onze dochter is bijna 1,5

2 jaar geleden

Vind het eigenlijk wel overdreven zo jong al naar de logopedist. Wat vind je er zelf van?

2 jaar geleden

Je mag ook gewoon zelf beslissen hoor. Het cb geeft alleen advies. Gehoor testen kan nooit kwaad. Maar ik ken zat kinderen ( werkte op de opvang) die pas gingen praten met 2 jaar. Niet onzeker worden hoor! Dat kan zoveel wegnemen van het lekker genieten van je kind.

2 jaar geleden

Reactie op mommyJoyandYared

Vind het eigenlijk wel overdreven zo jong al naar de logopedist. Wat vind j ...
Beetje overdreven ook. Het is goed dat het er is. En dat er een kno arts meekijkt top, maar logopedie ik denk dat ik daar nog mee wacht.

2 jaar geleden

Reactie op mommyJoyandYared

Je mag ook gewoon zelf beslissen hoor. Het cb geeft alleen advies. Gehoor t ...
Bedankt voor je bericht! Klopt het is ook een advies en dat kno arts meekijkt is fijn, maar een logopedist vind ik wel een stap verder gaan. Ik denk dat ik daar ook mee zal wachten. Elk kind is anders en het is geen boekje. Onze dochter liep al met 10 maanden en sommige kinderen lopen pas met 2 jaar en dat is met praten ook zo

2 jaar geleden

Hier veel papppapappapappa. Mamma doet ze niet aan. Verder geen woordjes maar brabbelt wel veel en sinds kort ook weer ieuwe klank (ohhhh, als ze bijv iets op de grond gooit inclusief heel verbaast kijken 😄). Maak me zelf geen zorgen. Haar gehoord is goed ze reageert op van alles. Heb je het idee dat ze wel dingen snapt? Onze dochter snapt namelijk wel al steeds meer worden merken wij. Bijv. boven (dan gaat ze al naar de deur van de trap), melk/fles, lekker (met handje zwaaien) en zo nog wat woorden. Heb ervaring met preverbale logopedist dit was ivm niet eten en textielen leren/leren kauwen etc dus totaal wat anders, maar heeft gewerkt!

2 jaar geleden

Ik volg ik gok dat wij binnekort het zelfde pad gaan bewandelen 28 april mogen wij terug naar het cb. Ze snapt wel van alles dus het ligt niet aan haar oren denk ik. Maar hier geen woordjes wel klanken idd mamamama papapapa diediedie. Ze loopt wel en kan wel een specifiek zoef zoef beestje aanzetten als ik haar vraag waar gigi giraffe, Hugo hamster of Kyra kat is🤭( soms moet ik wel het liedje zingen)

2 jaar geleden

Wij hebben vanaf haar geboorte iedere drie maanden een afspraak met de logopedist, maar de focus lag voorheen nog telkens op de mondbewegingen rondom het eten en drinken. Ons meisje zegt ook nog niet veel echte woorden, maar daar zegt niemand iets over omdat ze tweetalig wordt opgevoed. Ze vonden het wel bijzonder bij het consultatiebureau dat ze nog geen dierengeluiden nadeed, maar dat doen we nooit met haar dus had ze dan zelf maar moeten weten? 😅

2 jaar geleden

Reactie op Liescodeluxe

Wij hebben vanaf haar geboorte iedere drie maanden een afspraak met de logo ...
Oh dat doet Hanna dus wel een vis 🐠 kan ze na doen ze is gek op haar dieren boek 🤭

2 jaar geleden

Ons kindje loopt ook al bij de logopedie. Het begon eigenlijk met eetproblemen, hij wilt niks met een harde structuur etc. Of iets in zn handjes vasthouden. Maar sinds kort kijken ze ook naar zijn ontwikkeling (dat wouden wij zelf) want hij begrijpt eigenlijk nog niks voor zijn leeftijd. En praten of brabbelen doet hij al helemaal niet. Dat praten maak ik me eerlijk gezegd niet veel zorgen over omdat ons eerste zoontje ook pas met 2,5 echt ging praten. Maar al met al vind ik het wel fijn dat ze hem goed kunnen observeren en kijken wat/of er iets aan de hand is.

2 jaar geleden

Ik volg even aangezien wij ben ik bang zelfde traject in moeten. Onze zoon is 16 maanden, brabbelt honderduit maar echte woorden dus niet. Papapapa en soms mamama en die en dat lijkt het soms. Verder echt alleen gebrabbel. Hij lijkt ook nog niet echt dingen te begrijpen als we iets vragen of dergelijke. Ik weet zeker dat zijn gehoor goed is en hoop dat hij straks in ene een sprong maakt. Wij moeten in mei weer terug naar cb (ook vanwege gewicht/lengte). Wij lezen elke avond voor en proberen van alles maar hij lijkt er gewoon geen interesse voor te hebben. Hij is zo ontzettend druk dus heeft er ook geen aandacht voor. Ik wil mij geen zorgen maken maar doe het onbewust toch 😩

2 jaar geleden

Mijn dochter zegt ook nog niet echt woordjes, maar doet wel dierengeluidjes na. Om heel eerlijk zie ik het ook maar weinig op het werk dat kinderen echt al praten met 1,5 jaar.

2 jaar geleden

Ons zoontje is 16 maanden. Vrij vlot met lopen (13 maand), maar praten? Nee hoor. Papaaaa is eigenlijk voor ons allebei inclusief oma bedoelt als hij wat wil hebben of gewoon omdat ie het leuk vindt. Verder zeggen we vaak: ‘wat doe je??’ En dat zegt ie al heel lang, nja de klanken dan. Ik maak me echt totaal geen zorgen. Hij begrijpt heel veel. Daarbij denk ik dat veel mensen, inclusief het cb, soms vergeten dat het nog zulke kleine mensjes zijn die zo ontzettend veel indrukken krijgen op een dag en ontzettend veel ‘moeten’ leren. Ieder kind is anders en laten we ze ook een beetje dreumes laten zijn. Ik zou me niet te veel laten leiden door wat het cb zegt en op je eigen gevoel afgaan. Als jij je prettig voelt een check te laten doen door de kno arts, maar de logopedist een stap te ver vindt.. het kan over een paar maand ook nog als je je er dan nog niet goed bij voelt.

2 jaar geleden

Ons zoontje van 16 maanden heeft ook nog geen enkel woord gezegd behalve brabbelen en jajajajaja 😅 ik maak me er zelf geen zorgen over, komt vanzelf wel!

2 jaar geleden

Toevallig had ik er gister nog met mijn moeder over, mijn dochter kan de hele dag door de oren van mijn hoofd kletsen, maar er zitten geen verstaanbare woorden bij. Het enige wat ze zegt maar vaak in mijn ogen onbewust is beppe Pake bah en haar favoriete pop nana. (Pepi nana). Als ze Bumba op tv ziet is het steeds ba ba ba. Ik heb zelf geen idee hoe ver ze nu al moeten zijn in de ontwikkeling hier van. Begrijpen doet ze wel heel goed en weet ook wat ik bedoel als ik iets benoem. Maak me er geen zorgen om en natuurlijk is het bij ieder kind anders. CB werkt in mijn ogen te veel via de boekjes, en kijken niet verder dat elk kind zich anders ontwikkeld. Logopedie vind ik op dit moment nog een stap te ver, ze leren rond deze tijd al zoveel (lopen enz). Kind moet wel een beetje kind blijven en zich kunnen ontwikkelen

2 jaar geleden

Toevallig had ik er gister nog met mijn moeder over, mijn dochter kan de he ...
Groniger standaard houd in dat met 18 maanden de meeste kinderen 3 woorden kunnen zeggen. Dat wordt ook aangehouden bij het cb. Wij zijn overigens ook bekend met de preverbale logepedist in het verleden ivb met eten. Ze begint nu pas ' de oren van mijn hoofd te kletsen' en ' hele verhalen te vertellen in haar eigen taal' sinds een week

2 jaar geleden

Mijn dochtertje is nu 15 maanden en zegt ook bijna niets. Mama, papa, poes en aai. Maar als ik haar vraag: "waar is Vicky?" Wijst ze naar zichzelf. "Waar is papa?" Wijst ze naar papa. "Waar is Voldy?" Rent ze naar de witte poes en zegt ze "Aai Poes!" Vraag ik: "Waar is Videl?" Rent ze naar de zwarte poes (die dan nog harder weg rent) "Wie heeft er een dikke pens?" Tilt ze haar shirtje op en klopt ze op haar buik. 🤣 Misschien zegt ze nog niet veel, maar ze begrijpt genoeg. Ik denk dat het hier vanzelf komt.

2 jaar geleden

Nouuu, vriendin van ons haar kleine meid ging pas praten met 2 jaar en zelfs nu zegt ze nog niet hele zinnen (2,5). Onze dochter van 1,5 snapt alles en snapt wat ze wel en niet wilt.. maar praten? Ze zegt alleen ja en nee. Geen papa of mama of iets anders dus is na mijn mening volkomen normaal😁