36 Reacties

3 jaar geleden

Oke ik ga nu reageren en je zal niet op dit antwoord wachten. Maar als het een beperking is waarmee je een “goed” leven kan hebben. Overgroot opa, opa en papa leven er blijkbaar al jaren mee en buitenom het niet kunnen werken hebben ze dus andere goede kanten. Ze kunnen dus kwalitatief Goed leven. Je man is niet zwaar beperkt waardoor hij hulpbehoevend is. Maar omdat je kind misschien wat meer begeleiding nodig heeft 🤷🏼‍♀️ Als het nu gaat om een leven waarin je kind geen kwalitatief goed en waardig leven heeft zoals dat je kind bijv. Een kasplanten word snap ik om het af te breken. Maar als het verder gezond is behalve een ontwikkelingsachterstand of autisme kan hebben. Waarom denk je überhaupt na om dan de zwangerschap af te breken. En nee ik ben niet anti abortus ik respecteer ieder zijn keus daarin. Maar om een gezonde zwangerschap af te breken kan ik niet begrijpen. Ik ben het in deze eens met je man afbreken terwijl er een gezond kind op de wereld kan komen behalve dat hij geestelijk wat achter loopt of complexer is vind ik niet kunnen. De fout van de medici zou ik wel stappen in zetten want is een grove fout dit mag gewoon niet gebeuren.

3 jaar geleden

Ik werk zelf met mensen met een lichamelijke en geestelijke beperking.. als ik zo hoor kan jou man prima voor jullie en zichzelf zorgen en nadenken keuzes maken wat hij wilt. Waarom zou je je kind weg laten halen als de kans groot is dat hij dit ook kan? Mensen met autisme denken anders en zien veel dingen zwart wit maar dat betekend niet dat je ze niet kan leren hoe iemand anders ergens over denk en ze toch soort van inlevingsvermogen te geven op hun eigen manier ? Het is natuurlijk jou keuze hoop dat je de goede maak

3 jaar geleden

Reactie op jo-mi

Oke ik ga nu reageren en je zal niet op dit antwoord wachten. Maar als het ...
Ik heb gewoon schrik dat ik geen goeie moeder zou zijn voor t kindje. Ik steek al de energie in mijn man om hem dagelijks te ondersteunen. Ons meisje van 4 vraagt ook veel aandacht natuurlijk ze heeft die deletie niet dus is heel actief en rot verwend Ik weet niet of ik het aan kan terwijl ik enkel beste voor hem wil. Mijn man kan niet gaan werken, niet zelfstandig wonen ... En ik ... Ik blijk MS te hebben en ga zelf niet snel maar wel achteruit.... (Nu pas vastgesteld. Gaan ze het wel allemaal halen als ik zelf van hulp stillekes aan afhankelijk word?

3 jaar geleden

Reactie op Maricarmen

Ik werk zelf met mensen met een lichamelijke en geestelijke beperking.. als ...
Jullie hebben er voor opleiding gehad :) en ik weet niet waar ik zou moeten beginnen... :( mocht t autisme zijn oke maar als het zwaarder word? Ze spreken van mogelijk zware verstandelijke handicap

3 jaar geleden

Reactie op Adiesta

Ik heb gewoon schrik dat ik geen goeie moeder zou zijn voor t kindje. Ik st ...
Daar rol je van eigens in! Je gaat ondersteuning krijgen mocht het een zwaardere beperking zijn, en op het moment jij er niet meer voor kan zorgen gaan ze naar een instelling die het van je over nemen en ze ook de juiste zorg geven. Je moet niet enkel de bomen op de weg zien maar het pad waar je wel overheen kan. Je hebt in ieder geval de kennis al wat er voor je man nodig is. Je dochter zal er ook mee om kunnen gaan en het leren. In mijn omgeving is een jongetje zwaar lichamelijk beperkt en licht geestelijk. Spier ziekte SMA zij krijgen dagelijks zorg begeleiding thuis en zijn oudere zus en broer doen ook mee de zorg. Als het echt een zware beperking is kun je alsnog kijken om je zoon op een bepaalt moment deels na een dagbesteding of instelling te brengen zodat het dragelijk blijft.

3 jaar geleden

Als eerste veel sterkte, want om eerst te horen dat alles goed is en daarna toch iets aan de hand. Dat lijk me ook wel heel moeilijk. Maar alle mannelijke van papa's kant heeft het een beetje.. Is het niet oneerlijk als je deze jonge man ook geen kans zou geven dan?.. Dat je bang en onzeker bent is normaal maar dat moet niet de keuze zijn om zijn leven weg te nemen toch? Uiteindelijk is het natuurlijk jou keuze maar denk zeker dat je een hele goeie mama zal zijn...

3 jaar geleden

Autisme is lastig maar wr zijn vele vormen van, van zwaar tot licht. Ass heeft ook echt voordelen, puurheid, eerlijk, hart op de juiste plaats. Veel mensen schijnen ass te hebben en niet iedereen heeft die stempel. En als je zoon die stempel heeft, so what! Lees boeken over ass zodat je weet hoe te dealen. Zelf zou ik het echt erg vinden om weg te halen. Mensen met ass zijn omdanks hun handleiding prachtmensen. Kijk maar naar je vriend :)

3 jaar geleden

He? Jullie hadden toch juist geen nipt gedaan? Dat zei je 4 dagen geleden

3 jaar geleden

Reactie op dasksideofpink

He? Jullie hadden toch juist geen nipt gedaan? Dat zei je 4 dagen geleden
Blijkbaar die bloed met 11 weken en een beetje die genomen was bij ziekenhuis was voor de nipt maar door emoties hadden we dat niet door. Toen ik bij gyne zei dat nipt niet nodig was zei ze ah hier die is al gebeurd. Hoog tijd om van hun (die ziekenhuis)weg te gaan vrees ik.

3 jaar geleden

Autisme is lastig maar wr zijn vele vormen van, van zwaar tot licht. Ass he ...
Dat is waar. Hele geruststelling

3 jaar geleden

Dank jullie wel. We gaan het een kans geven maar moeten ons erop voorbereiden. We wachten af op nog een een puntie in leuven want lijkt gewoon een circus in de uza. Ja nee jongen meisje jongen.... Dit laten we echt niet zo. Maar we gaan het een kans geven. Nu paar boeken bestellen om te komen te weten wat ons allemaal te wachten staat en voorbereiden...

3 jaar geleden

Hallo Adiesta, alvast veel sterkte. Heftig wat je moet meemaken nu. Jij weet het beste hoe jouw leven er uit ziet en of je er nog extra zorg bij kan nemen. Ik zou je er alvast nooit voor veroordelen. Ik lees net dat je een liefdevolle thuis met de nodige aandacht wil geven, en het verschrikkelijk zou vinden als dat je niet lukt. Misschien dat een gesprek met een deskundige je wel verder kan helpen. Ik hoop alvast dat je de nodige begeleiding krijgt hierin want dit moet allesbehalve simpel zijn. Nog veel goede moed.

3 jaar geleden

Reactie op Emha

Hallo Adiesta, alvast veel sterkte. Heftig wat je moet meemaken nu. Jij wee ...
Dank u wel!

3 jaar geleden

Veel sterkte! Ik begrijp dat je erover denkt om de zwangerschap te onderbreken. Dat is geen gemakkelijke beslissing, maar het is absoluut geen moord. Daar kiezen mensen voor omdat ze hun kindje en zichzelf een aangenamer leven gunnen dan een leven met een beperking. Zo'n leven kan erg zwaar zijn en, zoals je het beschrijft, wordt er al veel zorg van jou gevraagd. Het moet ook wel draaglijk blijven. En inderdaad, misschien valt de beperking van je kindje nog mee - dat weet je niet op voorhand. Maar laat je niet beïnvloeden door mensen die dit als een slechte optie voorstellen. Zoiets moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Iemand anders kan niet voor jou beslissen dat jij en je kindje dat allemaal maar moeten aankunnen, je weet zelf het best wat voor jullie gezin draaglijk is en wat niet. Wacht de resultaten af en praat nog eens met je man. Misschien kan het personeel in Leuven bij slecht nieuws je man uitleggen dat er heel wat op jouw schouders terechtkomt, want hij stelt die keuze wel heel simplistisch voor.

3 jaar geleden

Heel veel sterkte toegewenst! Het zal geen gemakkelijke keuze zijn eender wat je kiest, ga je ermee door of stop je hierbij. Maar ik denk wel dat je hiermee moet doorgaan. Dit is Géén klein foutje! Dit hadden ze kunnen voorkomen met je naam te vragen, je adress, je geboortedatum, etc. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij en je partner de juiste beslissingen neemt, de beslissing die jullie Samen willen. 🙏🙏🙏

3 jaar geleden

Reactie op Artricks

Veel sterkte! Ik begrijp dat je erover denkt om de zwangerschap te onderbre ...
Weet u ... Mensen die mijn man niet kennen zeggen dat hij helemaal een droom man is. Ik moet nooit kuisen in huis, ik moet maar vragen en ik krijg alles, ons dochtertje is 4 (in september 5) ik heb nooit een pamper moeten doen of 1 flesje moeten geven, hij heeft alles zelf gedaan, ook snachts. Maar toch is het zwaar. Mentaal ben ik soms op. Als hij iets herstelt moet hij eerst proberen op zijn manier en pas als mislukt mag ik zeggen hoe het wel lukt. Hij probeert, komt een probleem tegen en slaat dicht. Voor buiten wereld gaat alles perfect maar tussen 4 muren heeft hij hulp nodig. Hij kan geen telefoon doen naar instanties en moet me altijd bellen als hij in de winkel staat voor boodschappen en is iets van de lijst op dan slaat die beetje in paniek en moet ik hem kalmeren. Weegt zwaarbmaar zoals hier mensen zeggen... Hij is niet slecht. Hij doet echt alles voor de kleine wat mogelijk is. Als ik naar hem kijk wil ik 100 % voor t kindje gaan maar van zodra er problemen komen, dan moet ik toch 2 keer nadenken of ik het kan als er zo 2 waren

3 jaar geleden

Reactie op Kyuubi

Heel veel sterkte toegewenst! Het zal geen gemakkelijke keuze zijn eender w ...
Dank u wel. Ze hebben alles ook wel gevraagd en mevrouw bevestigde dat ze mijn dossier voor haar heeft en dat het zeker is dat het meisje is en zonder afwijking. Ze heeft 2 keer herhaald dat bij kindje geen deletie is aangetroffen :( dank u wel heb ik nu echt veel aan zo comment

3 jaar geleden

Ik begrijp uw keuze ikzelf heb ook een vorm van ass ik ben naar het gewoon beroeps onderwijs geweest en heb wel een diploma. Ik heb eerst nog op de regulier werkvloer gewerkt. Maar ben na het alleen te moeten opvoeden en een zoon met ass, ADHD, jill de la tourette, en een leerachterstand. In een zware depressie terecht gekomen. Maar ben ondertussen al 5 jaar opnieuw aan het werk wel deeltijds en toch op de reguliere arbeidsmarkt. Waarvoor ik fier ben. Mijn zoontje is ondertussen 10 jaar. En we zijn opzoek naar een leefgroep waar hij zich beter kan ontwikkelen. Ik hou hem te klein. Als je snapt wat ik bedoel en ik wil hem alle kansen geven. Nu zal je denken waarom begin je dan nog aan een kindje met de wetenschap die je nu hebt. Wel mijn zoontje zowel als ik zijn gelukkig ook met ons beperkingen. We hebben het vaak moeilijk en voelen ons niet begrepen. Maar we kunnen nog heel veel betekenen in deze wereld. Dus waarom zouden we het niet doen. Het moeten niet allemaal docters en advocaten zijn. Wij kunnen bijvoorbeeld heel goed details zien. Waardoor we de foutjes zien die iemand anders maakt. Hoe sjiek is dat. Maar jij staat aan de andere kant van het leven en leeft in een andere wereld als wij. Is deze mooier? Ik zou het niet weten. Ik ken deze wereld niet. Als ik soms zie hoe andere zich soms kunnen opjagen omdat de andere in een gesprek grimassen geeft of zelfs dingen zegt die ze anders bedoelen dan vind ik dat ik geluk heb dat ik dit niet opmerk. Maar het mes snijdt aan twee kanten. En ik kan me dan weer opjagen in iets waar ze eigenlijk iets anders mee bedoelen. Het is niet gemakkelijk voor jou om ons altijd te begrijpen en het is niet altijd gemakkelijk om jullie te begrijpen. Veel geluk met het maken van de keuze. Ik wens je het beste.

3 jaar geleden

Reactie op jo-mi

Oke ik ga nu reageren en je zal niet op dit antwoord wachten. Maar als het ...
Ergens begrijp ik het wel ik heb ook gereageerd je kan mijn stukje ook lezen ik leef ook in die andere wereld. Simpel is het niet maar het is wel heel juist ook wat jij zegt mijn vriendin is getrouwd met mijn broer hij heeft ook ass. En geeft aan dat het niet gemakkelijk is dat is het ook zeker niet nog voor de ene nog voor de andere. Maar iemand met ass kan wel leren om hierbij om te gaan. Het fijt is dat een vrouw dit gemakkelijker zal doen en willen dan een man.

3 jaar geleden

Autisme is lastig maar wr zijn vele vormen van, van zwaar tot licht. Ass he ...
Dit is oh zo waar.