16 Reacties

3 jaar geleden

Ik gekozen voor combinatie omdat ik dan ook een echo heb en ik die anders pas 30 juni heb (vorige 21 april)

3 jaar geleden

Nipt, minder riscios voor een miskraam

3 jaar geleden

Reactie op RXXNA

Nipt, minder riscios voor een miskraam
Combinatie test zitten geen risico's aan voor een miskraam. Is ook gewoon bloedtest en nekplooimeting.

3 jaar geleden

Nipt is betrouwbaarder

3 jaar geleden

Reactie op RXXNA

Nipt, minder riscios voor een miskraam
Dat wist ik niet dank je wel

3 jaar geleden

Ik kies voor de nipt omdat wanneer er iets uit de test komt, je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie moet doen om het 100% zeker te weten. Hier zit natuurlijk het risico op een miskraam aan vast. Ik heb dan ook besloten dat ik enkel een vlokkentest of vruchtwaterpunctie wil laten doen mocht er uit de test komen dat het kindje 1 van de afwijkingen heeft waardoor het niet levensvatbaar is. Komt er 1 van de andere afwijkingen uit, wil ik geen verder onderzoek dus hoef ik daar ook niet op te testen. Voor mij dus geen combinatie test. Het kan namelijk ook zijn dat jij, of ik of een ander gezond persoon ook een chromosoom afwijking heeft, waar je helemaal niks van merkt/ weet. 😊

3 jaar geleden

Reactie op Lynnm

Nipt is betrouwbaarder
Ja dat had ik vernomen idd. Is dat de enigste reden om een nipt te doen? Ik las hieronder minder kans op een miskraam...... maar verder niet zo veel

3 jaar geleden

Reactie op Nienke2311

Ik kies voor de nipt omdat wanneer er iets uit de test komt, je een vlokken ...
Klinkt helemaal ligisch idd en zo sta ik er wel in ja idd alleen verder onderzoek mocht het niet levensvatbaar zijn. Dank je wel 😉

3 jaar geleden

Reactie op Bimbie

Combinatie test zitten geen risico's aan voor een miskraam. Is ook gewoon b ...
Ja die had ik dus ook met ke 1e dochter idd toen was er geen keuze. Is goed bevallen maar hoor zo vaak de Nipt heb overlegd met de vk maar blijft even een mix in mijn hoofd wat te doen

3 jaar geleden

Ik heb de nipt gedaan, dit is een bloedafname bij de u; de moeder. Denk niet dat je perce drager moet zijn van 1 van de trisomies maar je kind 'kan' het (misschien) wel hebben. De vlokkentest of vruchtwaterpuncties kunnen wel schadelijk zijn, dacht ik gelezen te hebben. (En pijnlijk ook blijkbaar) deze ga ik enkel doen als het echt nodig is.

3 jaar geleden

Reactie op YvetteZ

Ja dat had ik vernomen idd. Is dat de enigste reden om een nipt te doen? Ik ...
Nipt is betrouwbaarder inderdaad, maar een combinatietest geeft geen risico voor een miskraam dat is onzin. Alleen de vlokkentest of vruchtwaterpunctie hebben een risico hierop.

3 jaar geleden

Ik kreeg te horen van mijn vk dat als de combinatietest nirt goed zou zijn, je alsnog NIPT krijgt. En inderdaad Nipt zou betrouwbaarder zijn.

3 jaar geleden

Mij was verteld dat combinatie test minder betrouwbaar is dan de Nipt. Volgens mij is op de website van de overheid een vergelijkingstabel te vinden.

3 jaar geleden

Reactie op YvetteZ

Dat wist ik niet dank je wel
Pure onzin. Zowel de NIPT als de combinatie test zijn bloedafnames. Alleen bij de combinatie test krijg je een extra echo waar ze de nekplooi meten. Dit zorgt absoluut niet voor een evtuele miskraam. Zowel bij NIPT als combinatietest kun je daarna kiezen voor vervolgonderzoeken als er afwijkingen worden gevonden, die ook veelal hetzelfde zullen zijn. Óf een vlokkentest óf vruchtwaterpunctie

3 jaar geleden

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2309487-nipt-test-tijdens-zwangerschap-blijkt-betrouwbaarder-dan-gedacht.html Of pak de folder erbij van de rijksoverheid die je als het goed is ook ter info van de vk hebt gekregen

3 jaar geleden

Combinatietest vonden we niks, dan wordt er gekeken naar verhoogd risico maar niet naar een echt "wel of niet". Zo krijg je bijvoorbeeld terug dat je een verhoogde kans hebt op syndroom van down (bv 200 op 100 ipv 500 op 100) maar dan is het nog steeds 1% kans dus daar schiet je niet zoveel mee op vonden wij. Bij de NIPT wordt er wel gekeken naar of het er daadwerkelijk zit. Die is héél nauwkeurig (99%) en dan kan je ook nog gratis kiezen voor nevenbevindingen. Down vonden we niet zo eng, maar met Patau of Edwardssyndroom zijn de meeste kindjes niet levensvatbaar en sterven binnen het eerste jaar na geboorte. Die lijdensweg zouden we ons kind wel echt willen besparen, daarom hebben wij ervoor gekozen de NIPT-test wel te doen, ondanks dat geen van ons beiden een verhoogd risico had op het doorgeven van een chromosoonafwijking. Deze week de uitslag teruggekregen en die was gelukkig goed. 😄