25 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op YKAH
Zijn spraak op het randje? Mijn zoontje is 15 maanden en zegt niet eens mam ...
Ja ik vond het ook een beetje hard, had het ook niet verwacht. Maar ze zeiden dat die al auto geluiden na moest doen en wijzen en dingen zeggen.... ik trek mij normaal nooit zoveel van cb aan, maar vanwege zijn lichamelijke ontwikkeling komt nu alles samen en dan wordt je toch een beetje down 😪
2 jaar geleden
Reactie op Aloha
Ja ik vond het ook een beetje hard, had het ook niet verwacht. Maar ze zeid ...
Ja tegen mij ook, dieren geluiden etc. Maar ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. En toen gooide ze het op tweetalig opvoeden 😅 Ik zat er ook heel erg mee. Tot ik op verschillendr forums ging lezen en dit gewoon heel normaal is. Mijn zoontje ging pas kruipen met 12 maanden. En sinds een maand loopt hij,ook niet heel goed maar het komt allemaal wel.
2 jaar geleden
Spraak zou ik me geen zorgen om maken! Pas sinds kort zegt onze dochter wat korte woordjes die ik heeeeeel veelvuldig met haar 'oefen'. De ene brabbelt al heel veel en de ander nog helemaal niks! Wst dat betreft vind ik dat het CB hier wel heel erg op voorruit loopt! Toevallig dat onze dochter laatst de speelblokjes aan mij moest geven en dat deed ze uiteraard niet op commando bij het CB. De tafeltjes en stoeltjes zijn natuurlijk ook veeeeeeeel interessanter. Dan krijg je wel meteen de opmerking dat ze wel spulletjes ook hoort af te geven. Waar zij niet bij stilstaan of weten, is dat onze dochter alles prima kan afgeven. Ze komt zelfs de dingen die ze niet mag hebben, ons brengen😆 Ik neem dus alles wat zij zeggen met een korreltje zout.
Maar ik kan me goed voorstellen dat icm het fysieke je je wel zorgen maakt. Het is nooit verkeerd om een arts mee te laten kijken. Wellicht is het juist goed om dat doen nu, dan wordt je misschien wel gerustgesteld dat er niks aan de hand is, of ze ontdekken misschien wel de oorzaak en kun je daar ook weer mee aan de slag! Al met al misschien wel geruststellender dan nog even zo doorgaan nu?
Komt vast goed❤
2 jaar geleden
Reactie op Mx3
Spraak zou ik me geen zorgen om maken! Pas sinds kort zegt onze dochter wat ...
Ja is misschien ook zo. Maar het voelt dan gelijk een beetje als 'falen' ofzo, terwijl ik ook echt zie dat hij op andere punten heel goed scoort, hij begrijpt ons goed, komt naar je toe als je dat vraagt etc. Dus dan denk je: met mijn kind is niks mis, maar als vervolgens het cb en de fysio dan wat zeggen, dan wordt je toch onzeker.
2 jaar geleden
Reactie op Aloha
Ja is misschien ook zo. Maar het voelt dan gelijk een beetje als 'falen' of ...
Ja snap ik heel goed!! Makkelijker gezegd dan gedaan: denk absoluut niet dat je faalt, je doet het als moeder fantastisch!
Misschien goed om die punten voor jezelf eens op te schrijven wat hij al wel doet. Dan zie je misschien meer in perspectief!
Iedereen zegt tegen ons: goh nauwelijks tanden.. nu komen net haar 6e en 7e tandje door.. Ik dacht eerst ook: ja wel erg laat. Mja ze rolde met 4 maanden en met 13 maanden liep ze los. Op het ene vlak zijn ze vlotter dan op het andere.
Probeer nu maar zo te denken: laten we maar naar een arts gaan. Komt er niks uit, zie nou wel: er is niks. Komt er wel wat uit: mooi, zijn we er op tijd bij! 😊
2 jaar geleden
Reactie op YKAH
Zijn spraak op het randje? Mijn zoontje is 15 maanden en zegt niet eens mam ...
Precies het zelfde hier geen woordjes. Zoek maar eens de groniger standaard op 18 mnd moeten ze geloof ik 3 woordjes zeggen ( dieren geluiden tellen ook) Hier bekijken ze het verhaal met 18 mnd dus opnieuw, we hebben een afspraak. Maar goed als ze hulp krijgt kan dat alleen maar positief uitpakken dat ze niet met een achterstand aan de basisschool straks begint. Ze loopt nu sinds een week. @ts snap dat je je zorgen maakt als het in combinatie is en er een arts bij gehaald wordt maar deze mensen proberen je zoontje wel te helpen uiteindelijk, succes!
2 jaar geleden
Snap dat je er niet lekker bij voelt. Maar het komt vast goed. Een arts na laten kijken is nooit verkeerd. En als er wel iets is beter optijd dat te laat.
Hier is onze dochter ook niet de snelste. Hebben ook fysio al vanaf 3maanden. En in het begin ook wel een keer bij een arts geweest was toen niks aan de hand. Hier is was ze ook heel gefrustreerd als ze iets wil en niet kan. Maar inmiddels kruipt ze rond en loopt langs de tafel. En hebben nu eindelijk heel vrolijk meisje. Ze staat veel op haar tenen dat houden ze nu nog in de gaten
Wat betreft spraak is hier het zelfde brabbelt veel maar versta er vrij weinig van😅 komt vanzelf en anders bestaat er nog logopedie. Moest ik zelf vroeger ook heen 🤭
2 jaar geleden
Reactie op Miertje08
Precies het zelfde hier geen woordjes. Zoek maar eens de groniger standaard ...
Woordjes?
Neenee hier is Mama is recent terug ontdekt, verders is het enkel dada. En een vroem-soort van geluid. Maar ik maak me ook niet echt zorgen, dit zal ook wel een beetje te maken hebben dat hij naar oma gaat en niet naar een crèche.
2 jaar geleden
Ik snap je zorgen heel goed.
Ik kreeg van CB te horen dat mijn zoontje ver voor loopt in z'n ontwikkeling omdat hij het rondje in het vormen doosje kon stoppen... Uhm Nee, dat is een spelletje wat hij bij ons en de gastouder heel leuk vindt en elke dag oefent.
Hij gaat nu voorzichtig stappen aan een loopauto. Heeft heel lang getijgerd voor hij ging kruipen. Er zijn ook kindjes die eerst zeker willen weten dat ze het kunnen voor ze het gaan doen. Die maken dus eerst heel lang oefen bewegingen en dan ineens doen ze het "uit het niets".
Het kan natuurlijk altijd hè, dus een check is nooit verkeerd.
Dan weet je het zeker.
Heb je toevallig ook een osteopaat geprobeerd ipv een fysio?
Die kunnen je toch soms iets meer vertellen.
Die van mij vertelde bijvoorbeeld dat billenkruipers vaak vast zitten in hun nek. Dit krijgen fysio's niet altijd goed.
Verder vertelde hij nog meer dingen die ik allemaal niet wist.
Goedkoop is t niet maar misschien de moeite waard om eens te proberen 🤷🏼
Ik zweer erbij.
2 jaar geleden
Reactie op Aloha
Klopt, vind ik ook. Maar moet nu met 18 maanden naar de cb arts, om een ext ...
Je moet niet naar het CB hè 😊 ze geven advies, als jij niet met 18 maanden extra wil hoeft dat niet. Vind je het een fijn idee dat er nog een keer gekeken wordt, vooral gaan, maar je MOET niet 😊
2 jaar geleden
Reactie op Kleintjeonderweg
Ik snap je zorgen heel goed.
Ik kreeg van CB te horen dat mijn zoontje ver ...
Ja, wij zijn bij een osteopaat geweest en ook doorgestuurd door de fysio naar een manueel therapeut. Die hebben beiden wel geholpen naar mijn idee...maar toch blijft die op dit niveau nu 'hangen'
2 jaar geleden
Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt, zou ik zelf ook doen. Aan de andere kant zijn er ook veel tegenstrijdige verhalen hoor. Mijn zoontje heeft nooit getijgerd. Ging direct kruipen maar wel heel laat. Volgens het cb was dat niet goed, maar volgens de kinderarts slaan sommige kinderen tijgeren gewoon over. Ons zoontje zegt ook nog niet heel veel hoor.
Nogmaals, ik snap dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen. Maar het hoeft niks te zijn. En misschien is het heel makkelijk op te lossen. Ik zelf was een heel lui kind. Uiteindelijk liep ik in 1 keer. Wel heel laat. Maar is allemaal goedgekomen met mij hoor
2 jaar geleden
Reactie op Aloha
Oh, het kwam bij mij over zo van: met 18 maanden kom je terug en dan heb je ...
Zo zullen ze het ook vast gezegd hebben, maar als jij dat niet wil, hoeft het niet, ze zijn een advies orgaan 😊
Als je het prettig vindt om de arts te spreken, zeker gaan, als je al naar een kinderarts gaat vanwege de fysio en je vindt het niet zo nodig kan je gewoon afzeggen
2 jaar geleden
Reactie op Aloha
Oh, het kwam bij mij over zo van: met 18 maanden kom je terug en dan heb je ...
Met 18 maanden is een standaard afspraak volgens mij. En bij de arts is heel wisselend. Dan de arts en dan de verpleegkundige. Ik heb bij ons niet het idee dat daar een bepaalde volgorde in zit.
Hier komen ze zelfs op huisbezoek normaal met 18maanden. Maar aangezien wij over een maandje nr 2 verwachten en ze dan met 2 weken sowieso komen, wordt dat gecombineerd.
2 jaar geleden
Ik werk op een kdv en heb 2 kindjes gehad die 2 maanden voordat ze 2 waren pas gingen lopen. Ook zeiden ze niet veel. Maar het is uiteindelijk wel goed gekomen! :)
2 jaar geleden
Ik ben trouwens heel benieuwd wat het CB bij ons gaat zeggen over het praten. Hij zegt niet zoveel, maar heeft verschillende woorden 1 keer op exact het juiste moment gebruikt… ja, kan hij ze dan of niet?
Ook papa en mama zegt hij nog niet gericht. Het enige wat hij consequent zegt (en direct aanspreekt) is Stitch 😳