318 Reacties

3 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Hier maar overgestapt van pil naar prikpil, echt geen zin in ongelukje als ...
En volgens mij is het heel normale bijwerking, hoor geen orgasme kunnen krijgen of verminderd libido.. Daar hoef je je echt niet voor te schamen... Ik vind het ook altijd een beetje gênant allemaal maar al deze baby's zijn er niet zomaar gekomen moet je maar denken 😉 En psycholoog hier gaf aan dat die dingen seks en flashbacks en of herinneringen aan bevalling ook vaak samen gaan, dat had ik namelijk.

3 jaar geleden

@ tessaaa, Ik slik zelf al 9 maanden sertraline en ook na mijn eerste kindje een postnatale depressie gehad. Deze 2e keer ben ik vanaf zwanger worden tot 9 maanden naar de bevalling goed/ streng in de gaten gehouden op eventuele terugval. Suf kan ik me niet goed herinneren. Ik neem hem voor het slapen in en dan merk ik er niks van. De eerste weken zijn wel wennen en na een week of 6 ging het met mij een stuk beter. Ik vind jullie allemaal super goede moeders! Jullie doen het echt super goed 💪🏻. Blijven praten heeft mij na mijn eerste kindje ervan af geholpen. Wel bijna 2 jaar geduurd.

3 jaar geleden

Van antidepressiva kun je in het begin suf en duizelig zijn. Dit komt mij heel bekend voor. Ik heb verschillende voorgeschreven gekregen (venlafaxine, sertraline, paroxerine en ik heb nu citalopram). Na een week of 4 zouden de bijwerkingen af moeten nemen en zou je wat verschil moeten gaan merken. Vaak is de 1e die wat aan je merkt je partner. Ik slik mn medicatie in de avond, omdat ik er in het begin vrij duizelig van werd en dan had ik de ergste duizeligheid in mn slaap in de nacht. Ik hoop dat het wat doet. Als je bijwerkingen te heftig zijn, zou ik dat aangeven bij de arts.

3 jaar geleden

Bedankt lieve dames voor de uitgebreide reacties. Goed om te weten wat ik ongeveer kan verwachten. En fijn dat het beter met jullie gaat!💪🏽👍🏼 Ik zal de pil nu ‘s avonds in gaan nemen en hopelijk slaap ik dan ook makkelijker in. Ik heb nu onwijs onrustige benen dus dat helpt niet echt(neem het nu ‘s middags in omdat ik de eerste pil ‘s middags bij de apotheek kon ophalen en zo snel mogelijk wilde beginnen). Het suffe en vermoeide gevoel heb ik nog wel en ook draaierig maar het is te doen. Zal vast beter gaan als ik t ‘s avonds inneem en de tijd verstrijkt 😉

3 jaar geleden

Bedankt lieve dames voor de uitgebreide reacties. Goed om te weten wat ik o ...
Hoi, ik heb in het verleden ook sertraline gebruikt en dat werkte goed voor me. Dat wazige zien kan ik me niet zo herinneren, wel dat ik de eerste paar dagen er flink beroerd van was, beetje buikgriep klachten. De psychiater legde uit dat als je er sterk op reageert dat op zich een goed teken is, want dan slaat het aan. Ik moest het trouwens in de ochtend nemen omdat je er in tegenstelling tot sommige andere ad medicatie je er juist meer wakker van kan worden.

3 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Hier maar overgestapt van pil naar prikpil, echt geen zin in ongelukje als ...
Ik heb met citalopram wat erg op escitalopram lijkt precies hetzelfde gehad. Het middel werkte op zich goed maar ik kon geen orgasme meer krijgen. Ik ben toen eerst overgestapt naar mirtazepine, daar sliep ik heerlijk van maar ging ik onwijs veel van eten en toen uiteindelijk naar sertraline, dat was een goede match. Zodra ik stopte met de citalopram was die bijwerking gelukkig weer over.

3 jaar geleden

Reactie op Lizaem

Hoi, ik heb in het verleden ook sertraline gebruikt en dat werkte goed voor ...
Bedankt voor het delen. Zo zie je maar dat het voor ieder lichaam weer anders kan werken. Ik heb gelukkig geen buikgriepklachten. Ik voel me ook niet wakkerder maar slaap niet bepaald beter ondanks de sufheid. Zal met de tijd wel beter worden💪🏽 in ieder geval goed te horen dat t bij mij dan waarschijnlijk ook aanslaat.

3 jaar geleden

Wat fijn dat dit topic er is. Heb 3 weken geleden eindelijk de stap durven zetten om naar de huisarts te gaan. Die heeft bevestigd dat ik een postnatale depressie heb.. zat er dik in, ik dacht steeds dat het vanzelf wel over zou gaan 😅 (dat ik dat geloofde ook) Heb antidepressiva gekregen, en heb mijn omgeving op de hoogte gesteld maar die vinden dat het allemaal zo erg niet is en wel meevalt. Vind het zo lastig omdat hun niet weten hoe ik me voel en totaal geen medeleven of iets, onbegrip.. leidinggevende die zelfs zei ‘dat ik die troep maar niet moet nemen want ik kom er zelf wel uit.’ 🤯 En de huisarts die geen psycholoog heeft. Gelukkig me al laten vertellen dat ik die zelf ook kan zoeken. Wel fijn dat ik hier me verhaal kwijt kan 🥺

3 jaar geleden

Reactie op NovemberBabyLin

Wat fijn dat dit topic er is. Heb 3 weken geleden eindelijk de stap durven ...
Jeetje wat heftig dat je geen steun van je omgeving krijgt. Misschien houd je je zo sterk dat ze t niet aan je merken? Terwijl je je van binnen heel slecht voelt? Super dapper dat je toch de stap naar de huisarts hebt gezet. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een psycholoog. Je kunt zelf kiezen welke. Jouw leidinggevende heeft er zo te horen totaal geen verstand van dus daar zou ik niet naar luisteren😒 Sterkte meid, er komen vast betere tijden aan! We kunnen altijd hier op t forum spuien😜

3 jaar geleden

Reactie op NovemberBabyLin

Wat fijn dat dit topic er is. Heb 3 weken geleden eindelijk de stap durven ...
Zoals ik al aangaf kijk eens op zorgkaart Nederland

3 jaar geleden

Na enorm vaak uitstellen heb ik volgende week eindelijk een afspraak bij de huisarts voor een doorverwijzing. Het 1e wat de assistente zei: gaat het eindelijk goed genoeg met Olivia om aan jezelf te denken? 😅🙈

3 jaar geleden

Reactie op Ellen3

Na enorm vaak uitstellen heb ik volgende week eindelijk een afspraak bij de ...
Super knap van jou! ♥️

3 jaar geleden

Reactie op Ellen3

Goed begin! Verder heb ik de rest van dit topic helemaal gemist.. hoe is het met de iedereen?

3 jaar geleden

Goed begin! Verder heb ik de rest van dit topic helemaal gemist.. hoe is ...
Psygisch prima, voor zover dat kan. Met m'n oor, evenwicht, zicht, misselijkheid, dikke knudde en helaas geen verbeteringen. Het maakt me verdrietig dat ik momenteel (weer) niet zoveel kan maar ik probeer te roeien met de riemen die ik heb en te genieten van de momenten die er in extra heb met 'mn dochter. Ik ga gewoon naar verjaardagen enzo en probeer m'n rust te pakken waar kan. Ik had het uiteraard liever anders gehad. Maar weiger bij de pakken neer te gaan zitten🧡💚 en bij jou?

3 jaar geleden

Reactie op Miertje08

Psygisch prima, voor zover dat kan. Met m'n oor, evenwicht, zicht, misselij ...
Pff nog steeds geen antwoord. Hoe nu verder? Krijg je een verwijzing etc? Goed dat door blijft gaan! ♥️ Alles ook verder goed met Hannah? Hier verder wel redelijk. Ik heb mijn behandeling afgemaakt en afgesloten. Zit momenteel wel erg met mijn moeder. Ik vermijd het onderwerp een beetje maar moet het wel onder ogen gaan zien. Gelukkig doet onze zoon het hartstikke goed en steunt mijn man mij echt waar hij kan.

3 jaar geleden

Pff nog steeds geen antwoord. Hoe nu verder? Krijg je een verwijzing etc? G ...
Die diagnose is super heftig lijkt me, geef jezelf ook even de tijd om aan het idee te wennen zou ik zeggen 💚🧡 Hanna doet het super! Eten gaat vaak gewoon goed, slapen is ook geen probleem en het is echt een makkelijk en lief kind vinden wij. Het balletje ligt nu eigenlijk bij de psygiater die gaat verder uitzoeken met de neuroloog en huisarts hoe verder. Uiteraard ga ik zelf ook de huisarts stalken volgende week want dat oor is gewoon niet goed en daar moeten ze eens beter naar kijken vind ik. Ik heb een spray maar dat werkt helmaal niet het probleem wordt erger 🙃

3 jaar geleden

Reactie op Miertje08

Die diagnose is super heftig lijkt me, geef jezelf ook even de tijd om aan ...
Ja ik ben in het proces. Ik zie m'n moeder deze week. Denk dat het erg emotioneel gaat zijn. Wat goed van Hanna! Ze komt van ver 🥰 Irritant zeg, zeker met je huisarts. Misschien verwijzing naar de KNO arts vragen? Misschien is het wel je slakkenhuis in je oor.

3 jaar geleden

Ja ik ben in het proces. Ik zie m'n moeder deze week. Denk dat het erg emot ...
Ik ben overal al geweest kno arts neuroloog er is een mri gemaakt weer naar de huisarts maar ondertussen geen steek verder en best veel pijn al 4 dagen, moet sowieso bellen want mijn voorraadje emesafene (die ik over had van de zwangerschap) is nu echt op en ik ben de hele dag misselijk. Niet te doen vandaag, ik zit er effe een beetje doorheen. Maar zo lekker m'n meisje halen en dan ben ik het hopelijk weer heel even vergeten zo.

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Ellen3

Wat goed dat je een afspraak hebt. Bij mij kwam het besef dat het niet goed met me ging ook toen het (achteraf gezien tijdelijk) beter ging met onze dochter maar niet met mij (ondanks ik dit wel wist maar drukte dat weg want zij was de prioriteit). Hier gaat het nu wat beter. Ben nu ca 2 maanden geleden met medicatie (antidepresiva) gestart dit geeft ook een wat stabielere basis. Ook helpen gespreken met pedagoog erg. Die zijn natuurlijk voor dochter, maar zoals zij ook zegt, eerst moeten pappa en mamma goed in vel zitten met een goede basis. En de gesprekken met zn 3en (mijn man ik en pedagoog) zijn een hele mooie aanvulling op mijn gesprekken bij psycholoog.

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Miertje08

Ik ben overal al geweest kno arts neuroloog er is een mri gemaakt weer naar ...
Wat zwaar die zoektocht. Gelukkig sleept zo'n lachend klein meisje je er ook weer doorheen 🥰.