77 Reacties

2 jaar geleden

Hier ook nog niets naast gebrabbel. 'dada' soms ik denk ook eerder onbewust 'mama' en 'vrrrrrrrm' (8/11)

2 jaar geleden

Bij ons alleen papa, poes, die, mmmmmm (bij eten) dus dat is ook niet zoveel

2 jaar geleden

Nope hier is het ook nog meer gebrabbel. Ze begrijpt alles heel goed ook als ik woordjes zeg, zoals waar is je buik en zo dan wijst ze dat aan. Haar favoriete pop heet nana nou dat zegt ze dus wel de hele dag door en af en toen beppe. Ze praat de oren van mijn hoofd maar er is niks van te verstaan 😂

2 jaar geleden

Wij hebben echt een kletsmajoor in huis. Probeert alles wat wij zeggen meteen na te zeggen en kent al veel woorden ook bewust. Papa, mama, oma, opa, pop, bal, auto, eten, lamp, boeh (koe), woef, hopakee, fiets, melk, paard, die, daar, op, koffie, thee. Poes, nee en ja. Geloof dat ik nu het grootste deel heb.

2 jaar geleden

Bij ons ook hoor 15maanden en zegt alleen nog maar soms papa dadaaa eten auto en mmmm en ja en nee en voor de rest is het gebrabbel.. ik sta er niet stil van het komt wel elke kind heeft zijn eige tempo

2 jaar geleden

Sem kletst veel maar geen echte woorden hoor. Hij kent wel veel woorden want alles wat ik vraag dat doet hij. Als ik zeg ga je bordje maar opruimen, loopt hij naar de keuken en gooit hem in de gootsteen bijvoorbeeld. Laatst dacht ik dat mijn dochter al veel meer zei toen, tot ik een filmpje zag van haar. Precies hetzelfde haha. En die kletst echt de hele dag enorme verhalen, dus maak me geen zorgen 😂

2 jaar geleden

Hier een echte kletskous. Ze zegt : papa,mama opa oma, fib(finn, grote broer) poes, koe, kip, doei , dank (dankjewel ) en goegoe ( google, wij hebben een Google nest die super interessant is) ze kan een poes na doen en een auto. Af en toe flapt ze er een nieuw woordje uit maar Die horen we dan bijna niet meer daarna.

2 jaar geleden

Reactie op Kelly_fn

Hier een echte kletskous. Ze zegt : papa,mama opa oma, fib(finn, grote broe ...
Oja en nee en ja kan ze zeggen. Het woord nee wordt meerdere keren per dag gebruikt 😂

2 jaar geleden

Mijn zoontje (17/11) kletst heel erg veel, en er komen echt woorden uit dat je denkt, hoe dan 😂 zoals vaatwasser en stofzuiger en uittaten (uitlaten) haha. Eigenlijk vanaf 10 maanden zegt hij veel woordjes, probeert ook alles na te zeggen en leert iedere dag een nieuw woordje. Het aller liefste wat hij zegt vind ik is; mama helpen? En appelsap🤭 Maar heb een paar vriendinnen met kindjes van dezelfde leeftijd en die zeggen een paar woordjes zoals papa en mama. Elk kindje op zn eigen tempo!❤

2 jaar geleden

Hier idd ook alleen nog maar gebrabbel. Merk wel dat ze steeds mee begrijpt. Als ik 's avonds zeg: "kom, we gaan naar bed, we gaan slapen", loopt ze naar dr slaapkamer. Heb bij haar af en toe dat ik denk dat ze bal zegt, maar verder nog niet echt. Ook nog niet echt mamma of pappa ofzo. Komt vanzelf.

2 jaar geleden

Hij ‘praat’ de oren van m’n hoofd maar ik maak er nog niet veel van. Hij zegt al wel papa/ va, mama, paaaa. (paard) oef oef (als hij een hond ziet, terwijl ik altijd gewoon hond zeg🤷‍♀️) hij maakt wel prima duidelijk wat hij wil en begrijpt het als ik iets vraag bijv. pak je fles maar. M’n andere kinderen konden al vroeg goed praten. Ik maak me er geen zorgen over, alles op z’n tijd 😊

2 jaar geleden

Hier geen woordjes bewust, ze kan wel een vis nadoen 🤭 als ik haar boekje pak en de vis laat zien doet ze dat wel meestal. Ze heeft eigenlijk pas sinds vandaag dat ze me hele verhalen zit te vertellen in gaat eigen taaltje dat heeft ze nooit zo gedaan. Ze maakt wel de papa en mama klank maar doet dit nog onbewust... We zijn benieuwd naar wat het eerste woordje wordt hier.

2 jaar geleden

Overigens begrijpt we wel meeer en meer, ze weet welke jas van haar is en ook als we schoenen aan doen loopt ze naar de kapstok en wijst haar jas aan. Als ik vraag waar is bijvoorbeeld gigi giraffe ( zoef zoef dieren) en het liedje zing gaat ze dat specifieke beestje zoeken en aanzetten.

2 jaar geleden

Van 20 november is ze en ze kan echt al 30 tot 40 woordjes bewust zeggen als het er niet meer zijn. Volgens cb is dit echt heel vlot, dus zou je niet te druk maken. Gemiddeld zouden de kindjes op deze leeftijd 1 tot 3 woordjes 'moeten' kunnen. Verder brabbelen alsof ze echte gesprekken voert. Hoe dit kan geen idee vanaf geboorte heb ik wel altijd veel tegen haar gesproken elke handeling benoemd etc. Haar eigen naam is Sarena en daar heeft zij nena van gemaakt. Begrijpt ook goed wat we zeggen of vragen. Dingen weggooien in de prullenbak, opruimen, pakken, geven etc.

2 jaar geleden

Mijn mannetje is van 20 november en zegt een aantal woordjes. Dit doet hij al een paar maanden. Begon met papa, bal, daar, nee, bah en nu poes (poehh is het meer). Boe is voor de koe en oeh aah voor de aap. Dat kleine monster weigert om mama te zeggen, ik ben ook papa 🤨

2 jaar geleden

Onze 3 de zoon is van 23 november en praat al heel goed en geeft heel duidelijk antwoord op ja/nee vragen. Hij heeft best al een ruime woordenschat. Hij heeft dan ook wel 2 broers en dat maakt echt een groot verschil. Hij leert heel veel van hen

VRIEND

2 jaar geleden

Onze dochter van eind oktober praat ook nog heel weinig. Veel pappa pappa pappa, hap, nu ook boe bij koe en waf waf. Soms een verdwaalde 'mamma'. Ze begrijpt wel al meer woorden, bijv fles, melk, boven, kus, knuffel, oor, neus etc. Maar die spreekt ze nog niet uit 😄, we wachten rustig af.

2 jaar geleden

Hoe is het inmiddels met de woordenschat van jullie kindjes? Mijn dochter zegt nu ongeveer 18 woordjes… ik denkniet echt veel voor haar leeftijd.

2 jaar geleden

Reactie op bloempje1

Hoe is het inmiddels met de woordenschat van jullie kindjes? Mijn dochter z ...
Fynn begint wel meer te praten en vooral heel veel na te zeggen of meerdere woorden achter elkaar te plakken. Daarin merk ik wel de ontwikkeling maar echt veel verschillende woorden kan hij zelf nog niet. Maar bij het CB vroegen ze: kent hij drie woorden? Ja? Ooh dan gaat het helemaal goed.

2 jaar geleden

Reactie op bloempje1

Hoe is het inmiddels met de woordenschat van jullie kindjes? Mijn dochter z ...
18 is heel gemiddeld hoor. Ik las toevallig laatst een artikel kinderen van 18 maanden moeten ongeveer 10 tot 20 woorden kennen. Ik was er heel erg verbaasd over. Het blijkt dus dat wij een ventje hebben met een absurd grote woordenschat voor zijn leeftijd hij gebruikt effectief al meer dan 100 woorden en maakt al met regelmaat 3 woordszinnen. Overal waar ik kom krijg ik ook te horen dat hij al veel en goed praat...