36 Reacties

3 jaar geleden

Ja, met mijn eerste kindje gehad. Mijn bloedgroep is ook A negatief en ons kindje had een positieve bloedgroep. Je krijgt dan een injectie tijdens je zwangerschap en ook net na dat je bent bevalling. Dit zorgt ervoor dat je lichaam geen antistoffen gaat aanmaken tegen positieve bloedgroepen, zodat je geen miskraam krijgt wanneer je opnieuw zwanger bent van een kindje met een positieve bloedgroep!

3 jaar geleden

Tijdens de zwangerschap komt het bloed van de baby niet in aanraking met die van de moeder trouwens. Tijdens de bevalling is er een hele kleine kans dat dit gebeurd. Voor de baby kan dit geen kwaad. De injectie wordt gegeven voor de moeder zodat die geen problemen krijgt met zwanger worden in het vervolg. Hopelijk heb je hier wat aan. Ik vond het tijdens mijn zwangerschap destijds ook erg eng klinken. Maar dat is het niet! Liefs xx

3 jaar geleden

Geen zorgen, je krijgt gewoon een spuitje en dat is alles

3 jaar geleden

Ik heb gewerkt bij de bloedbank. Daar nemen ze o.a. bloed van "ex" zwangere vrouwen doe een kindje hebben met een pos rhesus factor. Hier halen ze de anti stoffen uit en maken er een medicijn van. Je krijgt in je zwangerschap als nodig een injectie. https://www.sanquin.nl/donor-worden/over-bloed/wat-is-rhesusfactor Vraag je dokter om advies! Of je verloskundige. Je zou de bloedgroep van je kindje laten testen via jou bloed om de rhesus factor te bepalen. Ik ben zelf 0- en wacht nog op de uitslag! Heel veel succes xx

3 jaar geleden

Reactie op Roos_1

Ik heb gewerkt bij de bloedbank. Daar nemen ze o.a. bloed van "ex" zwanger ...
Doe is die**

3 jaar geleden

Ik ben o negatief. Dit houdt in dat je 2 prikken krijgt 1 tijdens zwangerschap en 1 na de bevalling. Dit is in principe voldoende. Ik heb bij m'n eerste zwangerschap wel een voorval gehad: een man op de bus was op mijn buik gevallen bij 34w. Dus ze hebben gelijk gecheckt dat er geen scheur in m'n baarmoeder zat, baby in orde enzo. Maar dus ook eventuele bloedvermenging... Ik heb toen een extra prik gekregen. Dus oppassen bij een zware val of stoot in je buik.

3 jaar geleden

Reactie op Amandawe

Ik ben o negatief. Dit houdt in dat je 2 prikken krijgt 1 tijdens zwangersc ...
Ja dat zei de verloskundige. Dat ik echt wel voorzichtig moet zijn. En ik ben al een olifant in een porselein winkel. 😅 Dank je voor je antwoord. Het ging allemaal zo snel dat ik met vragen bleef zitten

3 jaar geleden

Idd geen zorgen. Wat wel is mijn vader heeft een neef met een zware mentale handicap daar er geen spuitje is gegeven. Met het eerste kan het nooit kwaad maar deze mensen hadden een miskraam gehad bij de eerste en was niet geweten. Vroeger waren ze natuurlijk ook niet waar ze nu zijn. Mijn vader zijn neef is 60 jaar.

3 jaar geleden

Ik ben O Negatief en Rhesus Negatief Na mn vlokken testen heb ik spuit ik mn been gekregen. Dat is alles.

3 jaar geleden

Reactie op Andrisa

Ja dat zei de verloskundige. Dat ik echt wel voorzichtig moet zijn. En ik b ...
Ik ook hoor. Maar was vooral pissig op de ketel die zo nodig moest vallen. 😤 Maar voor de rest zou ik me er niet druk om maken

3 jaar geleden

Ik heb het ook gehad bij onze dochter. Heb 3x een spuit gekregen die het tegen houd dat mijn lijf gaat "vechten" tegen de kleine. Ik krijg nu weer een onderzoek en op voorhand al 1 spuit. Laat je er niet bang van maken hoor!

3 jaar geleden

Reactie op Amy2

Ik heb het ook gehad bij onze dochter. Heb 3x een spuit gekregen die het te ...
Uhh 2 spuiten sorry 🤣😅 het is even een rot spuit(vond ik) omdat ie giga koud is.

3 jaar geleden

Reactie op Amy2

Uhh 2 spuiten sorry 🤣😅 het is even een rot spuit(vond ik) omdat ie giga k ...
Oh dank je wel voor de reactie. Een mens is altijd bang voor iets wat die niet kent. Maar een domme vraag misschien. Waarom geven ze dan niet gewoon direct een spuit? Ipv van af te wachten tot er wat gebeurt of 27wekek zwangerschap

3 jaar geleden

Ja wel van gehoord. Hebben wij ook. In het ergste geval krijg je rond 28 weken en na de bevalling een injectie om afstoten te voorkomen.

3 jaar geleden

Ik ben ook negatief! Bij mij volgen ze ook op of ik antistoffen aanmaak via bloedafname. Als ik eens zou vallen of een stoot op buik zou krijgen, moet ik ook een injectie krijgen heeft de gynaecologe gezegd. Zodat je geen antistoffen kan aanmaken, want als je met de baby in contact komt (bloedcontact zoals tijdens bevalling kan gebeuren), ga je antistoffen aanmaken en dan kan je jouw baby (bij volgende zwangerschap vooral) afstoten. En kan dus ook voor jezelf gevaarlijk worden denk ik. Maar nu door die injecties worden die antistoffen afgebroken/tegengehouden. Dat is toch wat ik heb begrepen van de uitleg.

3 jaar geleden

Reactie op Andrisa

Oh dank je wel voor de reactie. Een mens is altijd bang voor iets wat die n ...
Jaa ik was er inderdaad ook een beetje van geschrokken hoor. T onbekende is eng haha. Uhm ik heb eigenlijk geen idee waarom dat niet op voorhand gedaan wordt.. goeie vraag haha, zeker geen domme! Ik zal t aankomende controle eens vragen. Ben zelf ook wel benieuwd xx

3 jaar geleden

Wij hebben hetzelfde hier. Ik heb op 7 weken bloedverlies gehad. Hierdoor kreeg ik meteen een spuit toegediend. Deze telt voor 7 weken zei de gynaecoloog mij. Als ik nadien in de zwangerschap terug last zou krijgen van bloedverlies of inderdaad zou vallen of een stomp krijgen, zou ik een nieuwe spuit krijgen. Rond het begin van 3e trimester krijg je er sowieso 1 toegediend en bij de bevalling ook. Dit om te vermijden dat de bloed deeltjes van je positieve baby bij jou achterblijven en gaan vechten met je eigen bloed deeltjes.. De jouwe winnen dan sowieso en maken anitistoffen aan tegen die van je baby.. gevolg: als je een 2e kindje wil, en deze ook positief is.. ga je hem/haar gaan afstoten omdat je antistoffen hebt aangemaakt .. 1 tip: als je mag kiezen waar je de spuit neemt, kies voor je bil! De arm is echt heel pijnlijk!

3 jaar geleden

Ik ben ook negatief. Slecht zeer helden gaat het fout omdat je tijdens je zwangerschap een spuit krijgt toegediend .. helaas is het bij mijn eerste zwangerschap goed fout gelopen en is mijn dochter op 37 weken ingeleid wegens geen kindsve

3 jaar geleden

Klopt. Helaas is het bij mijn eersfe zwangerschap goed mis gelopen. Kantje boordje voor men dochter en heeft een bloedtransfusie nodig gehad na de geboorte... Gebeurt echter zeer zelden aangezien je spuitjes krijgt tijdens je zwangerschap en je weet dat je naar het ziekenhuis moet na een val of bloedverlies. Helaas ging het bij mij over een inwendige fout met de navelstreng dus geen zichtbaar bloed. Mijn lichaam was mijn dochter aan het afbreken

3 jaar geleden

Geen idee of het veranderd is (kinderen zijn inmiddels 14 en 12), maar mijn zus was ook negatief, maar mijn zwager ook, de baby zou dus ook altijd negatief zijn. Toch moest ze de spuiten, omdat ze niet er van uit gaan dat degene die je zegt dat de vader is, ook daadwerkelijk de vader is 🤷🏻‍♀️