18 Reacties

10 maanden geleden

Oh zo lastig! Mijn dochter is ook geen goede eter, vooral geen groente. Gelukkig gaat (kale) pasta en vlees er wel aardig in. Maar alleen fruit is wel erg lastig. Het klinkt heel lastig, maar vooral niet een alternatief bieden als hij het eten niet wil. Dus niet dan alsnog een boterham smeren. Is heel moeilijk, want je wil niet dat hij honger heeft. Maar nu weet hij dat hij uiteindelijk toch wel wat gaat krijgen. Je zou bijv. bij de avondmaaltijd ook altijd een schaaltje met fruit op tafel kunnen zetten. Dat kent hij en is vertrouwd. Maar dan heb je wel de blootstelling aan het andere eten. En dan ervoor zorgen dat het fruit niet alleen voor hem is, maar voor iedereen. Ik heb zelf een cursus gevolgd bij een kindervoedingscoach. Kan dat van harte aanbevelen, je krijgt dan heel veel info en tips. Ik heb het zelf gevolgd bij Kidsvoeding.nl, maar je hebt bijv ook mammarooskookt.nl. Dat zijn de enige 2 die ik zo weet. Maar is wellicht niet voor iedereen financieel haalbaar, maar de moeite waard om eens op hun website en socials te kijken.

10 maanden geleden

Oudste is een heel kieskeurig op vlak van eten. Zelfs op de pasta, als oma het maakt ook niet, maar wel van opa 😅 Enkel brood met choco. De rest haalt hij er van tussen (kaas, hespenworst) Fruit eet hij ook wel, maar niet alles. Meloen-soorten en peer niet, de rest is eerst nog proberen. Geen groente, geen patat zelfs niet gepureerd, op frieten na. Nuggets en pizza wel. Dus naast wat wij op ons bord krijgen, krijgt hij voornamelijk nuggets. We proberen wel, maar als hij het uitspuugt moet hij er niets van weten. (Voor ons is dit voornamelijk een structuur-ding owv zijn autisme)

10 maanden geleden

Reactie op Kyuubi

Oudste is een heel kieskeurig op vlak van eten. Zelfs op de pasta, als oma ...
Hij at graag, patat, pizza, pasta en pannenkoeken. Maar daar is nu weinig van over. Hij eet er een paar stukjes en dan zegt hij klaar en wil hij van zijn stoel Dan vaak wil hij zijn bordje meenemen naar de kamer en dan gaat er nog paar happen naar binnen. Hij is wel gevoelig voor structuur. Zo wil hij geen bloemkool of rijst eten. Maar nu weet ik gewoon niet meer wat ik moet koken. Mijn plezier in koken is op dit moment erg op een laag pitje

10 maanden geleden

Reactie op DaniëlleS

Hij at graag, patat, pizza, pasta en pannenkoeken. Maar daar is nu weinig v ...
Dat snap ik zeker! De eerste minuten moet hij het ook niet hebben, maar na een poosje neemt hij zijn bordje met 5 nuggets en eet hij ze op. Woensdag is het pizza-dag. Dus hij krijgt nu eigenlijk altijd hetzelfde, zodat hij dan toch iets zou eten. De jongste is totaal het tegenover gestelde. Die eet alles wat hij voor zijn neus krijgt.

10 maanden geleden

Reactie op Kyuubi

Dat snap ik zeker! De eerste minuten moet hij het ook niet hebben, maar na ...
We hebben nu geen tv of radio aan. En niet van tafel lopen om iets te pakken en niet te veel op hem te letten. Heeft hij bijna zijn bordje leeg gegeten. Hopelijk is dit de manier voor hem. En niet eenmalig iets😅

10 maanden geleden

Dat hebben we hier ook een hele tijd gehad. Terwijl ze daarvoor echt een hele goede eter was. Wij hebben er vooral geen strijd van gemaakt. Als ze niet wilde eten, dan niet. Maar ze krijgt dan ook geen toetje of iets anders te eten. Ze mag dan ook wel van tafel, maar wij blijven rustig zitten eten. Het wordt hier nu langzaam beter. De ene dag eet ze heel goed en de andere dag is het weer drama.

10 maanden geleden

Hier is wegrennen geen optie. Ze zit gewoon aan tafel in de kinderstoel en daar blijft ze zitten. Wij zijn best streng qua eten. Helpt niet altijd hoor 😅 maar aan tafel is aan tafel. Soms werkt omkopen heel goed. Als je dit nog opeet mag je daarna yoghurt. En dan ineens gaat het er zo in. En soms heeft ze echt geen zin en is ze dwars, dan krijgt ze een boterham. Ben dan ook niet de moeilijkste maar die boterham moet dan wel op. En heel af en toe gaan wij gewoon afruimen en op de bank zitten en dan zit zij nog aan tafel en komt ze er niet vandaan voordat ze die 3 mini hapjes die ik geëist heb nog opeet.

10 maanden geleden

Oh en als ze in zon lastige eet periode zit geef ik haar smiddags na haar slaapje ook niet teveel te snoepen. Dus 1 koekje bijv en dan klaar. Zodat ze echt wel honger heeft rond etenstijd. Mee laten helpen met koken helpt hier ook goed (gewoon op de leertoren aan het aanrecht zetten en alles benoemen e.d.) Ze wil sowieso altijd kijken en weten wat alles is. Komkommer gaat er dan vaak al in terwijl ik nog bezig ben met koken.

10 maanden geleden

Reactie op EllieB

Dat hebben we hier ook een hele tijd gehad. Terwijl ze daarvoor echt een he ...
En wat doe je dan als je kindje wakker word van de honger?

10 maanden geleden

Reactie op EllieB

Dat hebben we hier ook een hele tijd gehad. Terwijl ze daarvoor echt een he ...
Hier adviseerde het CB om dan wel een toetje te geven. De toetjes mogen niet een beloning worden. Maargoed wij kopen ook om met yoghurt 🫣 maar die krijgt ze uiteindelijk toch ook als ze niet haar bord leeg eet.

10 maanden geleden

Ik vind het lastig.. Mijn zoon luistert wanneer het hem uitkomt😅 Ook is hij snel afgeleid. Samen koken vind ik zelf lastig qua alles goed plannen. Ik ben soms nogal chaotische in mijn hoofd. Maar dat lijkt me wel keer leuk om te doen

10 maanden geleden

Reactie op DaniëlleS

Ik vind het lastig.. Mijn zoon luistert wanneer het hem uitkomt😅 Ook is hi ...
Naja echt koken doe je zelf natuurlijk. Maar laten zien wat je allemaal aan het snijden bent e.d. vinden ze vaak al mega interessant. En wat betreft het niet luisteren, zet je hem dan niet in de kinderstoel? Hier komt ze daar zelf niet uit, dat lukt haar niet.

10 maanden geleden

Reactie op DaniëlleS

En wat doe je dan als je kindje wakker word van de honger?
Dat is hier nog nooit gebeurd eigenlijk.. Ze krijgt wel nog een flesje warme melk voor het slapen (ook als ze slecht heeft gegeten). Misschien dat dat helpt. Samen koken doen wij ook. Ik laat haar dan bijvoorbeeld alle groente in de pan gooien die ik heb gesneden.

10 maanden geleden

Hier adviseerde het CB om dan wel een toetje te geven. De toetjes mogen nie ...
Oh echt ja? Wij zien het vaak toch wel een beetje als beloning. Gebruiken het inderdaad ook wel eens als omkoop middel. "Als je deze hapjes nog op eet, krijg je een toetje"

10 maanden geleden

Reactie op EllieB

Oh echt ja? Wij zien het vaak toch wel een beetje als beloning. Gebruiken h ...
Wij gebruiken het idd ook niet als beloning. En we eten ook bewust niet elke dag een toetje, zodat ze er niet teveel vanuit gaat dat ze toch nog wel een toetje krijgt. Dus we wisselen het af. En in t algemeen: deze leeftijd is ook gewoon een lastige fase. Ze willen controle en autonomie. De 2 vlakken waar ze dat het meeste kunnen uitoefenen is eten en slapen. Wat betreft het eten proberen wij er idd ook geen strijd van te maken. Ik zorg ervoor dat er altijd iets bekends voor dr op tafel staat (of dat nou kale pasta is, of rijst, of een komkommertje), maar vervolgens is het aan haar of ze het wel of niet eet. Ze krijgt niet iets anders. Week af en toe dus nog een toetje. Ook voor het naar bed gaan krijgt ze niks anders en ze is nog nooit wakker geworden van de honger.

10 maanden geleden

Wij houden aan: wij bepalen wanneer je eet, hij bepaalt hoeveel hij eet. En sowieso aan tafel blijven tot iedereen klaar is (tenzij we lang natafelen of iets) Dus als hij geen hap neemt van zn avondeten, prima, dan niet. Morgen weer een dag. Hij zal niet verhongeren hoor:) En het werkt echt. Hij eet over het algemeen gewoon goed mee en er is nooit strijd. Toetje is ook geen beloning, maar onderdeel van het avondeten, dus als hij die wel eet, ook prima. Het is (wederom 😬🫠) een fase, over een half jaar kan het zomaar weer zijn dat ze 2x willen opscheppen 🤷🏼‍♀️

10 maanden geleden

Reactie op DaniëlleS

We hebben nu geen tv of radio aan. En niet van tafel lopen om iets te pakke ...
Wij hebben wel een tv in de keuken, maar die staat niet veel aan. Deamon zit ook in een Ikea kinderstoel en klespt zichzelf soms vast. Dus weglopen kan ook niet. En omkopen werkt ook niet. Het is gewoon als het iets is dat hij niet wilt weigert hij resoluut. Dan is hij met andere dingen bezig, brabbelen, zingen, naar dingen wijzen dat hij wil hebben, mijn arm uiteindelijk nemen om dat te pakken. Deamon is altijd al een slechte eter geweest, maar beetje bij beetje komt er wel iets bij al zijn het muizenhapjes, op zijn tempo.

10 maanden geleden

1️⃣Hier krijgt ze op de opvang rond 16:30u al groente hapje. Geef tijdens het koken ook vaak al snoep komkommer of paprika. Dan heeft ze haar groenten vast op. 2️⃣ wij geven idd wel gewoon toetje, maar bij ons is toetje vanaf begin af aan al fruit. Dus geeft ook het gevoel dat ze wat gezonds eet. 3️⃣ het eten zelf is soms een hele theater show. “Neeeeee Fleur, niet eten hè? Mama eten? Neeeeeee jij niet doen” zo grappig mogelijk. Of: “ik ga papa hapje geven… niet Fleur” ja weeeeeel “ is dan vaak het antwoord. Die laatste tip vind ik echt doodvermoeiend 😅 maar whatever works in deze fase 🙆🏻‍♀️ goed vitamines en fruit blijven geven overdag en dan kunnen ze best een vervelende fase hebben 😊 niet big deal van maken (probeer ik) 🤭