33 Reacties

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 1 november die kan nog maar 5 woordjes zeggen 😅, 30 woordjes vind ik al best veel.

2 jaar geleden

Mijn dochter zegt alleen "Ba, baba, bababa en papa & mama. Ik maak me niet druk, ze is motorisch mega sterk en verder dan leeftijdsgenoten.

2 jaar geleden

Waarom maak je je er druk om elke kindje heeft een eigen tempo. Jaxx is nu 21 maanden en zegt als tie er al zin in heeft alleen mama, papa, opa, "kaka"= oma, eten, die en bal. Daar in tegen loopt hij mega goed en klimt op van alles, en leert snel hij weet van alls wat we bedoelen en wat t is alleen het uitspreken lukt hem nog niet. En ergens denk ik dat tie t ook miss wel vertikt hij heeft nogal een ergw eigenwil + die super fijne peuterpuberteit die volledig al gaande is

2 jaar geleden

Reactie op Devenytje

Mijn zoontje van 1 november die kan nog maar 5 woordjes zeggen 😅, 30 woord ...
Het zijn dan echt woordjes als: au, klaar, dag, hap, nee, boe, mama, au, ei, aan, uit. Ze zegt bijvoorbeeld geen papa of ja.

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 26 november zegt nog niks. Volgends CB kunnen kindjes pas vanaf 2 jaar naar een logopedist

2 jaar geleden

Reactie op bloempje1

Het zijn dan echt woordjes als: au, klaar, dag, hap, nee, boe, mama, au, ei ...
Ik reken mama en papa als aparte woordjes haha. Maar ik zou je er nu nog niet druk om maken. Mijn nichtje die van maart 2020 is die kon met anderhalf al heel veel woorden zeggen en nu hele gesprekken, maar daarentegen was mijn zoontje weer sneller met andere dingen. Logopedie kan altijd nog als het het komende halfjaar nog niet veel veranderd.

2 jaar geleden

Mijn zoontje kent volges mij niet eens 5 woordjes 🤣 brabelt hele zinnen, vooral als hij boos is hoor je dingen dat je denkt wtf 🤣 soms tussen het brabbelen door herken ik een paar woorden of hij dat ermee bedoelt geen idee. Hij roept mij ook nooit og zegt geen ja of nee als ik hem wat vraag. In jou geval zou ik al blij zijn en me zeker geen zorgen maken

2 jaar geleden

Ik zie hier dat er zo nu en dan weer nieuwe woordjes bijkomen, dus ik maak me geen zorgen. Via de reguliere check-ups is ook logopedie aangeboden, maar de logopedist zei enkel contact op te nemen als we ons zorgen (gaan) maken. Onze dochter maakt nog geen zinnen en zegt (in twee talen) woordjes als uit, aan, papa, mama, opa, oma, auto, uil, eten, zit, hallo, doei, au, appel etc.

2 jaar geleden

Mijn dochter zegt maar 5 duidelijke woorden, voor de rest vooral haar eigen kinderbrabbels. Probeer vooral niet te veel te vergelijken. Heb het idee dat kinderen tegenwoordig al zoveel “moeten” op jonge leeftijd.

2 jaar geleden

Reactie op Liescodeluxe

Ik zie hier dat er zo nu en dan weer nieuwe woordjes bijkomen, dus ik maak ...
Sowieso als je je kind tweetalig opvoed, is het zo dat je kind sowieso in eerste instantie minder talig lijkt en meer fouten zal maken in de taal. Straks op de basisschool waarschijnlijk ook nog. Pas later in de ontwikkeling trekt dit helemaal recht en zijn ze over het algemeen taliger (mocht je dit nog niet weten, taaldocent hier😁). Echt ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Die van ons kan praktisch alles vertellen. Ik kan de woorden niet eens meer tellen. Ze zegt letterlijk alle woorden na nu. Maakt ook al zinnetjes. Maar vrienden van ons hebben een dochter die 9mnd ouder is en die zegt bijna niks. Die maakte zich ook druk, vanwege dit. Ook qua beweging en motoriek is onze dochter iets verder. Maar ik denk dat die van ons nu die enorme ontwikkeling doormaakt en andere kindjes doen er gewoon iets langer over. Misschien dat die van ons straks weer iets achter loopt met dingen. Vooral niet teveel vergelijken denk ik altijd maar 😊

2 jaar geleden

Reactie op Mx3

Sowieso als je je kind tweetalig opvoed, is het zo dat je kind sowieso in e ...
Had er inderdaad al veel over gelezen, maar toch bedankt voor je uitleg! 😊

2 jaar geleden

Mijn dochter is ook van nov 20 en zegt nu denk ik maximaal 10 woordjes en ook nog geen zinnetjes. Zelf was ik ook laat met praten. Ze was motorisch weer best snel met alles. Ik maak me er niet zo druk om. Ze begrijpt alles wat ik zeg en kan zich goed duidelijk maken op haar manier. Als ze iets wil dan merk je het duidelijk😂

2 jaar geleden

Het kan ineens heel snel gaan hoor, dit was een zorgen puntje bij onze dochter, de vorige keer ( soort van) met de hakken over de sloot bij het CB omdat ze maar 3 dingen zei met 18 maanden en nu komen er 2×woords zinnen uit ( dag mama). Gisten zei ze ineens kikker waar ben je? En vandaag heeft ze dat in combinatie met meerdere dingen benoemt, haar Fiep ( fiepe) haar voeten en mij. Ze weet ineens bijvoorbeeld wat een vliegtuig is een auto en een fiets, echt bizar hoe snel dat gegaan is. We lezen wel veel omdat zij dat leuk vind en ze is echt dol op haar woordjes boek van vtech. Vaak voor een paar euro op MP te vinden.

2 jaar geleden

Ons zoontje is van 16 november en zegt ook nog niet veel. Nja, hij zegt heel veel alleen wij verstaan het niet. Het is voornamelijk ‘die, baba (dit staat voor papa, mama, oma, eigenlijk iedereen haha) appie (appel), pie (peer), koekie en nog wat van die kreetjes. Maar het gekke is dat ie dan wel weer zegt ‘daar is ie!’. Ik denk dat mijn zoontje misschien wel denkt waarom praten als ze me toch wel begrijpen. Daarentegen is, zoals eerder ook benoemd, mijn zoontje motorisch heel goed, loopt/rent alsof ie nooit anders heeft gedaan en begrijpt bijna alles wat we zeggen. Soms denk ik wel eens van ga nou gewoon praten dan kun je beter benoemen wat je wilt, maar dat is puur voor hemzelf en niet omdat ik me zorgen maak. Onze kindjes zijn nog geen 2 jaar op de aarde.. ze hebben nog genoeg tijd om alles te leren/ontdekken en doen.

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 31 oktober 2020 en we voeden hem tweetalige op (Fries en Nederlands) en ik kan hele gesprekken met hem voeren. Hij maakt zelf al hele zinnen en kan hem zelf goed duidelijk maken in wat hij wel en niet wil.. Als we op de fiets zitten noemt hij alles wat voorbij komt.. Naast de gebruikelijke dierenwoordjes als hond, poes, paard, koe etc zijn we bijvoorbeeld al bij olifant, krokodil, nijlpaard en flamingo.. Hij snapt het allemaal.. Hij hoort ook het verschil tussen een trekker, kraan, auto, motor, vrachtwagen en scooter en zegt dus al wat er aan komt rijden.. Hij is zooooo goed bezig! Ook zijn motoriek is subliem, ben enorm trots op hem!

2 jaar geleden

Mijn zoontje is van 19 november en zegt eigenlijk ook niet veel duidelijke dingen. Bal, oh nee, mama, papa, eten, dag, waar ben je, hier issie, daar, en die de hele dag door en voor de rest heel veel in zijn eigen taal. Maar hij was wel heel snel en liep met 1 al volledig los. Maak me er niet zoveel zorgen om. Denk zolang je zelf weet dat je genoeg met je kindje oefent zal het wel goed komen. Ik zou me eigenlijk pas zorgen maken als ze echt nog geen enkel woord zeiden

2 jaar geleden

Ik vond net dit: https://www.24baby.nl/peuter/ontwikkeling/taalontwikkeling-peuter/ Dit is natuurlijk een gemiddelde. Ene kind zegt meer dan de ander. Tot 2.5 jaar zou ik me dus echt niet te druk maken mbt taal. En zelfs met 2.5 nog niet🙈 Ik zeg heel eerlijk ik dacht dat die van mij nog niet veel woorden kende (van 19 nov). Maar kwam toch op 30+ woorden ook. Maar niet altijd goed gebruikt en gebruikt ze ook niet altijd. Zoals mama kan hij zeggen, doet het alleen vrijwel nooit! Maar heb me nooit zorgen gemaakt. Hij kan bijv wel al bewust tot 3 tellen🙈 heeft hij ergens opgepikt en doet het nu bewust. Moeten wel voorwerpen/voelbare dingen zijn. Dus niet bijv een plaatje (met uitzondering van stippen) maar wel vingers/tenen en bijv antislip dingetjes op de onderkant van sokken😂 Ieder kind heeft zijn eigen kwaliteiten en talenten denk ik dan maar☺️ ene is hier vlot mee de ander met dat. Ze ontwikkelen zich allemaal in hun eigen lijntje☺️

2 jaar geleden

Wat een hoop woordjes al! Onze zoon is van begin november, hij zegt inmiddels wel enkele woordjes maar 30 echt verreweg niet😂 hij brabbelt soms wat, daar geniet ik dan ook maar van. Wees er vooral trots op dat ze al zoveel woordjes kan (en weet zeker dat je dat bent) derest kom zeker vanzelf!!!

2 jaar geleden

Laat het duidelijk zijn dat ik ENORM trots ben op mijn dochter!! Vroeg me alleen af hoever jullie kindjes zijn! Jeetje wat verschillend zeg!😄 mijn dochter begrijpt wel alles wat ik zeg of wat ik vraag. Als ik zeg: pak je schoenen even of gooi dat maar even in de prullenbak doet ze dat. Ik dacht alleen dat ze zich misschien al wel wat meer zou moeten praten. Vooral hoe ik haar spelenderwijs zou kunnen stimuleren😃.

2 jaar geleden

Hier exact hetzelfde. Zelf woordjes zeggen is nog niet veel. Begint nu stilletjes aan te komen. Daarentegen begrijpt ze wel alles wat we haar vragen en zeggen. Dus langs de ene kant ook wat zorgen langs de andere kant ergens wel wat geruststelling want ze begrijpt ons. Ook hier heb ik de indruk dat ze op andere gebieden wel al veel kan. Dus misschien doordat ze daar eerst dingen ontwikkeld heeft dat de taal wat later komt. Ze kunnen ook niet alles tegelijk leren natuurlijk, het is al zoveel 😁😉 en ik probeer inderdaad ook zoveel mogelijk in mijn hoofd te houden ieder kind zijn eigen tempo en manier van groot worden. En hey, binnenkort zullen we waarschijnlijk terug verlangen naar de tijd dat ze zo weinig konden zeggen als ze constant aan het praten zijn 🤣