16 Reacties

3 jaar geleden

Hier is al een topic over. Er is gisteren nog e.e.a. in geplaatst 😊

3 jaar geleden

Niet. Dat is alleen goed als je zelf tweetalig bent. Is dit niet het geval, zeker niet doen

3 jaar geleden

* Of je gezinssituatie tweetalig, dus wanneer je partner een andere moedertaal heeft

3 jaar geleden

Ja dat is alleen handig als je zelf ook een andere moedertaal hebt. Ik heb een vriendin uit Engeland, vriend Nederlands, zij praat altijd Engels tegen de kinderen, hij altijd Nederlands. (Zij spreekt zelf wel gewoon goed Nederlands). Ook als de kinderen Nederlands tegen haar praten, praat zij Engels terug. Zou het niet aanraden als je zelf geen aanleiding hebt om zo te praten.

3 jaar geleden

mijn vriend is servisch, is zelf 2 talig opgevoed. maar zelfs nu (28jaar) heeft hij nog moeite met bijvoorbeeld die of dat (die kastje, etc) om deze reden wil hij ons zoontje nederlandstalig opvoeden en leert hij hem later een beetje joegoslavisch, oma praat wel veel joegoslavisch, dus daar zal hij het ook wel van overnemen.

3 jaar geleden

Als een van de twee anderstalig is, zeker doen. Wat dan vaak het beste werkt is dat kinderen met mama de ene taal spreken en met papa de andere. Als het gezin bij elkaar is met zijn allen is het de ene of de andere taal. Meestal wordt daarbij gekozen voor de taal van het woonland.

3 jaar geleden

Wij! Mijn partner is en praat Engels en ik praat Nederlands tegen onze baby.

3 jaar geleden

Reactie op Theekopje89

Niet. Dat is alleen goed als je zelf tweetalig bent. Is dit niet het geval, ...
Dat slaat echt nergens op! Is juist slim

3 jaar geleden

Mijn zoontje praat engels en nederlands hij is nu 3 jaar en weet ook de vertaling van alles dit alles komy gewoon door het kijken.van super simple songs😉

3 jaar geleden

Wij hebben bij ons eerste kindje ervoor gekozen om hem alleen Nederlands te leren omdat dat het belangrijkste was. We dachten we leren hem later Pools. Hij is nu 5 en mijn vriend spreekt nu al een tijdje pools tegen hem, maar het lijkt alsof hij bang is om het te leren (dat hij fouten maakt). Nu hebben we besloten het met ons dochtertje anders te doen en wel gelijk 2 talig opvoeden.. Overigens spreken mijn vriend en ik Engels met elkaar en kent mijn zoontje dat wel heel goed ook al hebben we nooit Engels tegen hem gepraat 😊

3 jaar geleden

Hier zijn huisdieren ook 4 talig opgevoed dus hetzelfde geldt nu ook voor kindje. Nederlands Engels want ouders de Ene spreekt Nederlands de andere alleen Engels. Je kan al raden welke ouder Nederlands spreekt denk ik 😂 Grootouders spreken zowel Nederlands als Engels en nog 2 verschillende aziatische talen We spreken thuis van alles door elkaar met de familie

3 jaar geleden

Dit zou kunnen helpen

3 jaar geleden

Reactie op Megamandy

Dat slaat echt nergens op! Is juist slim
Welke bronnen bevestigen dat? Elke logopedist zal zeggen dat je je kind in je moedertaal moet opvoeden, wil je een sterke basis leggen. Dat in sommige gezinnen meer moedertalen wordt gesproken, is iets heel anders dan geforceerd Engels praten tegen je kind omdat je dan denkt dat hij beter Engels kan later. Zorg voor een stabiele basis, door je kind dezelfde taal aan te leren die jij spreekt. Een tweede taal leren komt wel als ze er klaar voor zijn

3 jaar geleden

Reactie op Thereforyou

Ja dat is alleen handig als je zelf ook een andere moedertaal hebt. Ik heb ...
Eens. Talenleerkracht hier. Als je Engels tegen je kind spreekt terwijl dit niet je moedertaal is, leer je je kind sowieso ook fouten aan die een 'native speaker' niet zou maken. Dat zou ik dus niet doen. Als je je kind een stevige basis Engels wilt geven, zou ik hem/haar bijvoorbeeld vanaf een bepaalde leeftijd een Nederlands boek laten lezen terwijl hij/zij luistert naar de ingesproken Engelse versie. Onbewust leert je kind dan Engelse woordenschat en zinsconstructie. Hoe meer contact met authentiek Engels, hoe beter.

3 jaar geleden

Hoi allemaal! Omdat er twee actieve topics zijn binnen deze geboorteclub, zal ik het nieuwste topic sluiten. Het topic met de meeste reacties kan je hier vinden: https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-november-2020/tweetalig-opvoeden-Kmlvx5? Succes! Groetjes, Roos P.S. Bedankt dames die ts hier al naartoe verwezen!