22 Reacties

2 jaar geleden

Hallo ☺️ Ja ons kindje eet grotendeels veganistisch. Heel af en toe alleen een eitje. Zo ziet zijn week menu er ongeveer uit: In de ochtend altijd iets van havermout met fruit, notenpasta en hennepzaadjes. Of bananen havermout pannenkoekjes Als tussendoortje doe ik vaak een groene smoothie of een appel met tahin, verdund met water als een soort dipsaus (tahin zit heel veel calcium in) en soms ook gewoon een mandarijntje of ander fruit. In de middag meestal een boterham met avocado, hummus of pindakaas. Als ik merk dat hij daarna nog honger heeft geven we hem nog een boterhammetje, een volkoren crackertje of een rijstwafel. Savonds is altijd verschillend, ik probeer wel altijd voor 2 avonden avondeten te maken voor hem. Qua proteïne wisselen we af met bonen/quinoa/tofu/tempeh/erwtjes/noten/zaden. Koolhydraten: meestal zoete aardappel, volkoren pasta, zilvervliesrijst, quinoa of andere volkoren granen. Groente: Kan je natuurlijk van alles doen, groene bladgroenten zijn heel gezond en voor de rest kan je natuurlijk alles geven. Zo kleurrijk mogelijk is altijd het best. Qua supplementen geven we b12 druppels, vitamine D druppels en vegan omega 3 uit algen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt 😁

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Hallo ☺️ Ja ons kindje eet grotendeels veganistisch. Heel af en toe allee ...
Welke b12 druppels hebben jullie? Wij willen dat ook gaan geven. En die omega 3 ken ik alleen als capsules, hoe geven jullie die aan je kindje? Of prik je ze dan bijvoorbeeld door?

2 jaar geleden

Wij eten volledig vegetarisch. Om B12 en proteine aan te vullen, eten we veel bonen en vleesvervangers. Zorgen dat hij iedere avond in ieder geval iets van groente, proteine en koolhydraat heeft. Vergelijkbaar met het menu van mandymelody. Wij geven geen B12, want in overleg met zijn dietist lijkt dat met ons menu niet nodig te zijn, maar wel vit D en omega 3 uit algen. Hie heb je druppels van bij de Holland en Barrett speciaal voor kinderen, smaakt een beetje naar aardbei

2 jaar geleden

Super bedankt! Hier heb ik echt wat aan 🙏🏻 Nog 1 vraagje, hebben jullie de bloedwaardes nog laten controleren om te kijken of je kindje alle voedingsstoffen binnen krijgt? Of vertrouwen jullie op het “dieet” wat ze nu krijgt?

2 jaar geleden

Reactie op LPF2020

Super bedankt! Hier heb ik echt wat aan 🙏🏻 Nog 1 vraagje, hebben jullie ...
Vertrouw ik helemaal op :)

2 jaar geleden

Welke b12 druppels hebben jullie? Wij willen dat ook gaan geven. En die ome ...
Ik geef de b12 druppels van Vitaminfit. En koop dan meestal gewoon die voor volwassenen want dan heb je meer voor je geld, dan moet je alleen de dosering aanpassen. ☺️ maar b12 hebben ze overal wel. Ja de omega 3 capsules prik ik door idd en dan geef ik het op een lepeltje of door zijn hapje heen. Ik gebruik die van testa en soms ook die van Holland and barret.

2 jaar geleden

Reactie op Bowie123

Wij eten volledig vegetarisch. Om B12 en proteine aan te vullen, eten we ve ...
Ja vooral bonen en linzen zijn echt heel gezond! 😁 met vleesvervangers zou ik alleen wel op het zout letten. En niet te veel andere toevoegingen ofz 😅 maarja af en toe kan ook geen kwaad.

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Ja vooral bonen en linzen zijn echt heel gezond! 😁 met vleesvervangers zou ...
Nee vleesvervangers hebben we nu als enige bron van zout, dus dat valt reuze mee. En we letten erop dat het niet de meest zoute versies zijn. Vallen dus ruim binnen de normen. Daarnaast heb ik nog geen wetenschappelijk bewijs kunnen vinden wat de lange termijn consequenties zijn van gematigde hoeveelheden zout op deze leeftijd. Mocht je dat hebben, ben ik daar wel benieuwd naar :)

2 jaar geleden

Reactie op LPF2020

Super bedankt! Hier heb ik echt wat aan 🙏🏻 Nog 1 vraagje, hebben jullie ...
Ik heb een maandje geleden al mijn bloedwaarden laten testen, dit was helemaal goed. Dus ik vertrouw er wel op dat die van hem ook goed zijn, aangezien hij vaak een stuk gezonder eet dan ik 🙈 misschien heb je ook iets aan de documentaire Forks over knives en What the health op Netflix. Daar heb ik ook veel aan gehad.

2 jaar geleden

Reactie op Bowie123

Nee vleesvervangers hebben we nu als enige bron van zout, dus dat valt reuz ...
Ah dat valt inderdaad mee! Wetenschappelijk bewijs heb ik nu ook niet echt. Hoor het alleen vaak voorbij komen dat we moeten opletten op ons zout gebruik. En vooral jonge kindjes, hun niertjes werken nog niet zo goed dus dan is het moeilijker te verwerken. Maar een beetje zal idd geen kwaad kunnen. ☺️ volgens mij mogen ze max 2 gram. Zolang je daar niet boven komt zal het allemaal gewoon goed zijn!

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Ik heb een maandje geleden al mijn bloedwaarden laten testen, dit was helem ...
Ik heb inderdaad what the health gekeken. Wij hebben een erfelijke vorm van kanker in de familie waardoor ik nu extra gemotiveerd ben om onze levensstijlen aan te passen. Ik zal forks en knives ook even gaan kijken! Ik ben nu sinds januari begonnen om veel minder vlees en zuivel te eten, wanneer zou een goed moment zijn om mijn eigen bloed te testen? En op welke waardes wordt er getest? Er zijn trouwens bij vitaminfit ook baby/kind omega 3 druppels!

2 jaar geleden

Ik wil een beetje meepraten. Wij eten nog maar een keer pw vlees of vis. Zuivel is bijna helemaal plantaardig vanwege mijn lactose intolerantie. M'n zoontje heeft ei allergie dus dat is ook bijna weg uit huis. Onze zoon drinkt havermelk van Alpro. Is hij echt gek op. Verder veel linzen en bonen gerechten. Soms een vleesvervanger. Verder gebruik ik een vloeibare multi vitamine. Vanochtend eten we bvb chili zonder vlees.

2 jaar geleden

Reactie op LPF2020

Ik heb inderdaad what the health gekeken. Wij hebben een erfelijke vorm van ...
Ah oké, dat snap ik ja! Dan heb ik nog wel een aanrader, heb pas het boek van Dr greger gekocht ( een veganistische dokter) In dit boek staan alle meest voorkomende ziekten en ook hoe je ze kan voorkomen/terugdraaien. Misschien ook wel interessant :) het hele boek is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Oorspronkelijk is het een Engels boek maar deze is vertaald naar het Nederlands https://www.bol.com/nl/nl/p/hoe-overleef-je/9200000083484318/?bltgh=lQLp08DWGagJdhTc3WVH6Q.2_14.15.ProductImage Hmm wanneer je het best je bloed moet laten testen weet ik ook niet precies 😅 Denk wel dat je het al zou kunnen doen hoor. Ik heb toen getest op vit. A, vit B12, Vit D, en ijzer. Ohja klopt! Ga ook eens naar hun omega kijken 😁

2 jaar geleden

Ik wil een beetje meepraten. Wij eten nog maar een keer pw vlees of vis. Zu ...
Ohja ongezoete havermelk geef ik ook af en toe aan mijn zoontje. Wissel het af met ongezoete sojamelk omdat daar weer wat meer eiwitten en voedingswaarde in zitten. Ohja een vloeibare multivitamine is ook wel handig idd :) Chili is hier ook favoriet! Lekker met geprakte avocado erbij 😁 en voor de volwassenen lekker Nacho chipjes erbij!

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Ohja ongezoete havermelk geef ik ook af en toe aan mijn zoontje. Wissel het ...
Ik vind het melk gedeelte lastig! Daarvoor wil ik misschien een diëtist raadplegen. Tenzij iemand hier het antwoord heeft haha. Hij drinkt dus de groeimelk variant van alpro. En ze raden 300 ml per dag aan max. Maar onze zoon zit iedere dag wel op 450 ml (350 cc melk en 100 gram kwark). Maar is dat dan minder erg omdat het plantaardig is en maar een klein stukje koemelk? Ja chili is echt lekker hè! Misschien hier wat recepten uitwisselen die ook dreumes proof is?

2 jaar geleden

Ik vind het melk gedeelte lastig! Daarvoor wil ik misschien een diëtist raa ...
Ja dat is ook lastig, ik doe het alleen soms op dagen als hij weinig calcium binnen krijgt. Zuivel/plantaardige melk hebben we ook eigenlijk niet nodig maar calcium natuurlijk wel, en dat is soms wel makkelijk om het te drinken ipv om het uit ons eten te halen. De beste bronnen van calcium rijke voeding zijn donkere bladgroenten, bonen, erwtjes/split erwten, kikkererwten en linzen. Ik probeer ook vaak een smoothie te maken met chia zaadjes, boerenkool, tahin (hier zit allemaal super veel calcium in) en dan nog een banaan en mango om het wat zoeter te maken. Zo heb je al gauw een smoothie met iets van 800 mg calcium. 😁 die delen we dan natuurlijk wel met z’n drietjes haha. M’n zoontje vindt dit ook echt super lekker!

2 jaar geleden

Ik vind het melk gedeelte lastig! Daarvoor wil ik misschien een diëtist raa ...
Ja receptjes delen is ook een goed idee! :) ga er even over nadenken. Vaak heb ik nog niet echt receptjes en stel ik maar gewoon wat samen uit dat lijstje van m’n eerste reactie. Maar laatst had ik bijvoorbeeld ook een linzen curry voor hem gemaakt met wat minder kruiden dan ik in die van ons doe. En dat vond hij ook super lekker!

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Ja dat is ook lastig, ik doe het alleen soms op dagen als hij weinig calciu ...
Thanks voor je antwoord! Ik ga is kijken of hij zo'n shake wilt drinken 😝 hij vind melk erg lekker, dus daar stoeien we een beetje mee. Vanavond eten wij een vega pasta. Ik maak altijd een basic tomatensaus. Je zou nog loubia en lehdes kunnen opzoeken. Dit komt uit onze keuken (Marokkaans) en zitten ook bonen in. Linzen curry is ook erg lekker! 😍

2 jaar geleden

Reactie op MandyMel0dy

Ah oké, dat snap ik ja! Dan heb ik nog wel een aanrader, heb pas het boek v ...
Wat grappig dat je over dit boek begint. Dit boek is de hele reden dat ik hiermee begonnen ben. 🙏🏻

2 jaar geleden

Ik heb vandaag linzen/wortel rijst van Bonduelle gegeven! Het is geen echte rijst, maar in de vorm van. Was hier een groot succes! Ik heb ook nog niet echt recepten, het is meer improviseren. Ik ben er nog te “newbie” in haha. Van de week gewoon aardappel met broccoli en kidneybonen erdoorheen geprakt. Mijn dochter lust gelukkig alles (nog). Dus ik kan de gekste dingen geven haha. Ik geef haar nu elke dag een maiswafel met Tahin + agavesiroop 😀 Geef direct na haar broodje iets met veel vitamine C. Plantaardig ijzer wordt minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees, maar met vitamine C neemt plantaardig ijzer beter op.