14 Reacties

2 jaar geleden

Wij hebben 2 keukenkastjes afgesloten, omdat daar schoonmaakspullen in staan. De rest is open. Twee daarvan is ze geregeld aan t plunderen. Dat laat ik maar gewoon gaan. Heb de breekbare en gevaarlijke daar uit gehaald. De andere kasten krijgt ze zelf niet goed open, omdat die geen greepjes hebben (magneet druk systeem wat ze nog niet doorheeft). Ze speelt wel veel ook met dr speelgoed, dus dat scheelt voor ons natuurlijk. Maar we corrigeren haar ook veel en ze krijgt ook echt niet alles wat ze wil. En ja, dan is het ook hier brullen. En dan doe ik meestal 2 dingen. Of gewoon laten brullen en een aai over dr bol, als ik zelf op dat moment druk ben (bijv aan t koken ben). Of ik geef haar ff een knuffel en probeer dan haar af te leiden met iets anders, bijv door met de blokken te gaan spelen. Ze mag best even verdrietig of boos zijn dat het niet ging zoals zij wilde, maar ze gaat het niet alsnog krijgen. In mijn optiek is ze nu wel op een leeftijd dat ze dat moet leren. En dan beter nu, dan over 2 jaar. Mijn advies zou dus zijn om voor jezelf te kijken wat je echt niet wilt dat hij doet en daar dan toch wat vaker nee zeggen. En dan wordt het brullen, en dat gaat echt wel een tijd duren, maar denk echt dat je daar later profijt van gaat hebben. En dan misschien samen met zn speelgoed spelen? Of juist speelgoed zonder muziek? Mijn dochter speelt momenteel meer met van die stapelbakjes en blokken enzo dan met dr muziekdingen. En prijs hem dan: "wat ben jij lekker aan t spelen! Dat is leuk!" Ik kan natuurlijk niet precies de situatie bij jullie thuis inschatten, maar hopelijk heb je er wat aan. Succes.

2 jaar geleden

Oh en wat betreft het zich bezeren: laat maar lekker gebeuren (tenzij het echt gevaarlijke situatie is). Daar leert ie van. Mn dochter had vaak dr vinger tussen de keukenla of la van de commode. Huilen natuurlijk. Maar inmiddels weet ze dat en is ze veel voorzichtiger met de la dichtdoen, zodat dr vinger er niet tussen komt.

2 jaar geleden

En kijken of je misschien op een paar kastjes een kinderslot kan zetten. Scheelt dan een hoop gedoe met opruimen en geeft jou dan ook iets meer rust. Hoef je niet op alles meteen nee te zeggen.

2 jaar geleden

Idd kindersloten kopen. De borden en pannen staan hier überhaupt op een plek waar ze niet bij kan komen. En speel je zelf wel met hem? Merk dat je vaker topics opent waarin je zegt dat je kindje veel huilt e.d. en dat je een beetje gefrustreerd overkomt soms. Lekker op de grond gaan zitten bij hem en alle speelgoed uitstallen. Het kan ook helpen als je niet altijd hetzelfde speelgoed geeft, maar soms iets een tijdje achter houdt en dan na een tijdje weer geeft. Dan is het weer "nieuw". Wij wisselen regelmatig de spullen af die in haar speelgoedkist liggen. Heeft ie een eigen hoekje waarin ie lekker kan spelen op een kleed oid? Lekker met hem naar buiten gaan naar de kinderboerderij of naar een binnenspeeltuin. Hij moet zo te horen echt lekker op avontuur en alles ontdekken.

2 jaar geleden

Om die reden afgelopen weekend een ikea keukentje voor hem gekocht, via marktplaats met allerlei pannen en schaaltjes en bakjes en pollepels en spatels. Werkt super goed, hij is niet meer in onze keuken geweest. En is de hele dag aan het "koken"😆

2 jaar geleden

Reactie op Anneke501

En kijken of je misschien op een paar kastjes een kinderslot kan zetten. Sc ...
Heel erg bedankt voor de tips🌸

2 jaar geleden

Idd kindersloten kopen. De borden en pannen staan hier überhaupt op een ple ...
Ik speel zeker wel met hem en over een hoekje met speelgoed hij gooit met alle speelgoed dus het blijft niet in een hoekje en hij wil ook niet ergens blijven zitten hij wil liever huis rondlopen kijken wat in alle kasten ligt 😃

2 jaar geleden

Reactie op NadiaH

Ik speel zeker wel met hem en over een hoekje met speelgoed hij gooit met a ...
Keertje met hem naar monkey town oid gaan. Kan ie lekker zn energie kwijt!

2 jaar geleden

Wij hebben net zoals veel andere mama's hier al benoemd hebben, een kinderslot op kastjes waar de kleine niet mag komen. Daarnaast hebben wij 1 kastje met spullen die onze kleine man wel mag pakken. Dat is zijn kastje. Die mag hij plunderen wat hij wil. Er zitten een paar dozen pasta in, snijplank en wat bakjes. Hij vind het fantatisch. Ook heeft hij in zijn speelgoedbak een eigen mixkom, garde en maatbeker. Als hij toch in een kast zit waar hij niet mag zitten dan vragen we of hij het geen wat hij heeft gepakt terug wil leggen. Dit vergt geduld, maar vaak legt hij het terug en vervolgens belonen we met enthousiasme en vertellen we hoe trots we zijn. Hier hebben we dan een glunderend kind die weer ergens anders gaat spelen. Hoe vaker we dit doen hoe makkelijker het gaat. Wij hebben ook als regel. Boem is ho. Hij zal zich bezeren en daar leert hij van. Van fouten leer je het meest We blijven erbij zodat hij zich niet heel ernstig bezeerd. Als hij boos is omdat hij iets niet mag kan je altijd proberen om hem af te leiden met iets wat wel mag. Soms is het ook goed voor je kindje om even boos te zijn. Wij laten onze kleine vaak 1-2 minuten uitrazen en gaan dan naast hem zitten en benoemen zijn emoties en zeggen dat we snappen dat het niet leuk is en we leggen uit waarom iets niet mag. Vervolgens is het een knuffel en we gaan weer wat anders doen. Hopelijk heb je hier iets aan. Succes met je zoektocht naar een manier om met zijn gedrag om te gaan.

2 jaar geleden

Reactie op Anneke501

Wij hebben 2 keukenkastjes afgesloten, omdat daar schoonmaakspullen in staa ...
Ik probeer ook te doen wat je beschrijft maar vind het moeilijk, mama's!/papa's telefoon is favoriet maar als ik zeg mag ik hem terug hij is van mama krijgt ik hem idd meestal terug. Vind het wel moeilijk haar te 'negeren'. Als ze verdrietig is... En kies meestal voor de knuffel/ afleid variant. Wel bang dat ik haar verwen. Hier ook de lades/kastjes met een slotje dicht waar ze echt niet in mag

2 jaar geleden

Hier ook, mevrouw houd van rommel maken, en ik het begin bleef ik maar opruimen, daar ben ik mee gestopt. Einde van de dag ruim ik goed op, de rest van de dag klein beetje, anders breek ik zelf m’n nek over al die troep. De wasmand word meerdere malen leeg gehaald, alle schoenen vsn het rek gehaald, in de keuken heb ik haar wat plastic schalen, pollepels gegeven en het een vaste plek gegeven. Daar mag ze dan gewoon mee spelen. Ligt ook wat van haar eigen speelgoed bij. En dat laat ik ook in de keuken liggen. Ze is ook veel aan het uitproberen hier, met als het niet mag keihard brullen en met haar hoofd op de grond bonken. Daar schrik ik zelf wel altijd van. En pak haar dan ook op als ze dat doet. Maar verder laat ik haar gewoon maar rommel maken. En “gevaarlijke” dingen zet ik weg.

2 jaar geleden

Ik loop er sowieso niet achteraan om op te ruimen, komt aan het einde van de dag wel een keer. Hij heeft de serre, die kan afgesloten worden met een hek, daar ligt bijna als zijn speelgoed. Vaak wil hij er alleen spelen als er iemand bij zit (je hoeft dan niet eens wat met hem te doen), maar soms heeft hij ook pech. In de woonkamer heeft hij wel wat toezicht nodig en in de keuken helemaal (de prullenbak heeft een hele grote aantrekkingskracht). En als hij zich bezeerd zijn we er voor hem, maar we lopen er niet achteraan om het te voorkomen

2 jaar geleden

Wij hebben kastjes waar hij echt niet bij mag met een magneet sluiting afgesloten die gaat dus alleen open wanneer we het magneetje er langs halen ( ik heb er zelfs moeite mee) verder heeft hij zijn eigen kisten waar hij lekker mee mag trekken en in de keuken hebben we 2 kasten waar hij als ik aan het koken ben bij mag. We ruimen savonds zijn spullen op,omdat ik er wel klaar mee was er elke keer achter aan te lopen en alles direct op te ruimen. Om 5 minuten later weer dezelfde spullen door de kamer te zien vliegen. Mocht er visite komen zeg ik altijd welkom in de kinder crèche vanavond is het hier weer netjes 🤣 Qua spelen speeltj hij veel met zijn v tech rollator en zijn loop bakfiets hier scheurt hij het hele huis mee door. Ook samen donderen vin hij prachtig een van ons die hem probeert te "vangen" kan hij enorm van genieten. Zelf spelen doet hij af en toe meestal wil hij samen iets doen en komt dit dan wel brengen 🤣🙈

2 jaar geleden

Dit klinkt als een kindje wat meer uitdaging wil en het ook zoekt. Hij zoekt grenzen op, dat hoort bij deze leeftijd. Geef die grenzen ook en blijf consequent. Sowieso je kastjes af gaan sluiten zoals hier al eerder benoemd. Focus op wat wel mag en niet op wat niet mag. En gun jezelf een beetje rust door niet alles steeds op te ruimen. Speelgoed zonder geluid is ook leuk. Zelf ontdekken, vormen, structuren etc. Het hoeft niet altijd veel te kosten, kijk ook eens bij de kringloop. En een uitstapje naar kinderboerderij, speeltuin, monkeytown of ballorig? En tot slot, speel samen. Door voordoen leert je kindje hoe het moet.