26 Reacties

4 jaar geleden

Ik ben nu trouwens 11+3

4 jaar geleden

Wij doen het wel. Ik weet nog niet wat we gaan beslissen als de uitslag niet goed is.. Maar je kunt jezelf wel beter voorbereiden als je het kindje dan toch laat komen.

4 jaar geleden

Ik heb nipt met neven gedaan en ookal hebben we geen ernstige afwijkingen in de familie en zelf nog (maar) 24 ben, ben ik blij het wel gedaan te hebben. Gelukkig was alles goed. ❤️

4 jaar geleden

Wij hebben voor nipt gekozen omdat er 2 syndromen tussen zitten waarbij je baby geen levens kans heeft. Dan is de keuze 'snel' gemaakt en kan je er vroeg bij zijn en het leed misschien iets verzachten. Sydroom van down weten we niet wat we gaan doen...wat bij ons knaagt is dat wij er voor zullen zorgen is prima, maar wat als wij er niet meer zijn? Wij gaan geen nevenbevindingen laten testen, dat blijft te vaag en kan voor wekenlange spanning zorgen omdat ze moeilijk en pas later kunnen vaststellen of het bij jou bij de baby of in de placenta zit. Daar pas ik voor. Maar even no offence er zijn in deze geboorte club geloof ik minstens 2 andere topics over dit onderwerp misschien kan je daar ook even kijk wat iedereen vind. Ik ben vandaag geprikt voor de nipt.

4 jaar geleden

Wij doen het niet, vorige keer ook niet gedaan, vanwege onze leeftijden, geen afwijkingen in de familie en ook omdat een nipt geen 100% zekerheid geeft. Ik had het er even met de gyn over en die zei daarnaast ook: 'stel dat de nipt aangeeft dat er mogelijk wel iets is, ga je dan het risico nemen met verder onderzoek (vruchtwaterpunctie) dat je een mogelijk gezond kindje perongeluk afstoot, om erachter te komen dat het kindje misschien niet levensvatbaar is?' (Ik hoop dat ik het wat begrijpelijk verwoord ;) ) In ons geval zou Downsyndroom geen dealbreaker zijn, dus ook daarom niet. Succes met de keuze!

4 jaar geleden

Wij hebben het ook niet gedaan. Omdat dit sws geen 100%zekerheid geeft dit is voor ons baby 5 en bij geen 1 gedaan.

4 jaar geleden

Heb het bij mijn 2 andere kindjes niet gedaan, met dezelfde argumenten die jij opgeeft. Komt niks voor in de familie, leeftijd en ook een traject doorlopen. Maar nu spontaan zwanger van de derde en inmiddels ben ik 35. Dus heb het nu wel laten doen. Wacht nog op de uitslag ...

4 jaar geleden

Wij hebben het wel gedaan. Bij 2 van de 3 afwijkingen is je kindje niet levensvatbaar. In het derde geval, downsyndroom, willen wij ons hier op kunnen voorbereiden. De nipt is zeker wel betrouwbaar. En ja er is natuurlijk wel vervolgonderzoek nodig indien hij afwijkend is.

4 jaar geleden

Ja ik ga nipt doen maar dan zonder de nevenbevindingen. Ik verwacht er niks uit maar wil het zeker weten qua syndroom van down. Rest wil ik niet weten, mijn idee is dan dan weet je veels te veel.

4 jaar geleden

Reactie op Taxilou

Wij hebben het wel gedaan. Bij 2 van de 3 afwijkingen is je kindje niet lev ...
Ik snap dat je zegt dat de nipt betrouwbaar is. Maar wat hier wordt bedoelt is dat de uitslag geen 100% zekerheid geeft of daadwerkelijk het syndroom aanwezig is. Het is een percentage. Voor 100% zekerheid is er vervolgonderzoek nodig.

4 jaar geleden

Wij zijn na 1,5 jaar fertiliteitstraject zwanger (beide 28) en hebben er na lang wikken en wegen voor gekozen om de NIPT te doen zonder nevenbevindingen. Dit omdat de 2 syndromen naast het Down syndroom of niet levensvatbaar zijn of een zeer korte levensduur hebben. Dit willen wij zowel ons kind als onzelf niet aandoen. Ik snap het gevoel dat je na zo lang proberen er niet aan wilt denken om je kindje nu weg te moeten laten halen. Wat we zouden doen met het Syndroom van down als uitkomst beslissen we pas als het zo is.

4 jaar geleden

De Nip-test geeft geen directe uitslag over welk syndroom je kindje mogelijk heeft, maar enkel een uitslag ‘afwijkend’ of ‘niet afwijkend’. Tevens geeft de NIPT geen 100% zekerheid. Daarnaast zijn er nog vele (chromosoom)afwijkingen die niet via prenatale diagnostiek opgespeurd kunnen worden en je weet niet je wat je kindje meemaakt/overkomt in het leven na de geboorte. Kortom: zekerheid heb je nooit. Met geen enkele test. Ik begeleid nu 14 jaar gezinnen met kinderen met het Downsyndroom. Praktisch alle ouders geven aan dat de komst van hun dochter of zoon met Downsyndroom hun leven heeft verrijkt. En ik persoonlijk ken geen mooiere, meer pure, en gelukkigere mensen dan de mensen met Downsyndroom die ik heb mogen leren kennen. Wij gaan zelf dan ook niet testen.

4 jaar geleden

Ook al zijn er veel topics over, ik wil voor al even ingaan op de opmerking "2 jaar traject". Hier ook zwanger na 3 jaar en uiteindelijk in traject zwanger van 1e kindje. Ik zou het mentaal niet aan kunnen na al die tijd eindelijk zwanger en dan een kindje krijgen met een levensverwachting van <1 jaar. En om daar dan pas bij de geboorte achter te komen, ik zou mentaal echt compleet kapot gaan. Wij hebben daarom gekozen voor nipt zonder neven.

4 jaar geleden

Wij doen de nipt zonder neven bevindingen.

4 jaar geleden

Ik heb bij mijn eerste wel getest en zal het nu weer doen. Heb zelfs mijzelf meegetest om te zien of je iets onder de leden hebt en dan kan je daar iets aan doen als je bevallen bent. Wij hadden geen reden om te testen *En alles was ook goed), maar liever voorbereid als er wel iets is.

4 jaar geleden

Hier vorige week een goede uitslag gekregen voor de nipt en nevenbevindingen. Al 3 gezonde Kids maar toch deze keus gemaakt. De test is er niet voor niks. Ik kan persoonlijk maar 1 ding zeggen. Het heeft mij ENORM veeeeeeeel rust gegeven🙏❤!!

4 jaar geleden

Ik heb de nipt test gedaan met nevenbevindingen. Voor mij was dit belangrijk omdat de vader niet mee wil werken en niks wil vertellen over of er eventueel ziektes in de familie zijn waar ik rekening mee moest houden. Ik heb er idd ook over nagedacht wat ik wilde doen. Dit geeft uiteindelijk wel de doorslag. Als er een negatief testresultaat uitkomt of ik nog andere onderzoeken wilde doen zoals vruchtwaterpunctie en vlokkentest. En als daar iets uitkwam zou ik de zwangerschap dan afbreken ja of nee. Aangezien ik alleen ben zou ik door willen gaan tot ik het zeker wist. Al deden ze de test maar dubbel ik wil het zeker weten. Anders was ikzelf in mijn situatie genoodzaakt om de zwangerschap te stoppen. Ik ben gister ochtend gebeld en alles zag er goed uit er waren geen bijzonderheden 😊🙏 Dus enorm opgelucht!! En dit geeft me het laatste stukje opluchting dat ik nu werkelijk kan genieten van de zwangerschap ❤️✨ Het is gewoon heel persoonlijk maar zou je zelf afvragen is het echt nodig? Geeft het je rust? En wat als de testen aangeven dat er iets is hoe handel je dan? Mijn schoonzus heeft bijvoorbeeld niks laten testen en ik heb een super neefje hoor! 😍 Succes met je keuze en overleg gewoon veel samen dan kom je er wel uit, 😘

4 jaar geleden

Wij hebben Nipt met nevenbevindingen gedaan. Goede uitslag gekregen gister. Wij hebben hiervoor gekozen, omdat we de zwangerschap willen afbreken bij bepaalde aandoeningen. O.a. bij Patau en Edwards. Deze ziekten zijn niet met leven verenigbaar. Verder wilden wij bij bepaalde afwijkingen weten wat de gevolgen zijn voor het kind en voor ons. Een klinisch geneticus legt dat dan uit als er iets gevonden wordt bij de test. Wij willen weten wat ons te wachten staat als de baby er is. Op een gezonde baby bereid je je immers ook voor, waarom dan niet op een baby die wat mankeert? Dan kan meteen de juiste hulp ingeroepen worden tijdens of net na de bevalling. Het ouderschap gaat al overweldigend genoeg zijn. Laat staan met een kindje met een bepaalde aandoening. Ik moet zeggen dat de uitslag me veel rust brengt. Mocht de uitslag niet goed zijn geweest, had ik me ongetwijfeld zorgen gemaakt. Maar zorgen maak je je toch om je kindje. Maar dan kun je wel een keuze maken in het belang van je kind en/of julliezelf of je goed voorbereiden op wat jullie te wachten staat.

4 jaar geleden

Als er nu wat aan je kindje mankeert dan is dat al zo, daar zal een nipt uitslag niks aan kunnen veranderen. Als je met de 20 weken er achter komt dan gaat er ook niks veranderen aan de gezondheid van je kindje. Als is die heeeele kleine mini kans je te horen krijgt dat er iets niet goed is dan kom je hoe dan ook voor mega rottige keuze te staan. Niet alleen over leven en dood misschien, maar ook hoe jullie dit samen gaan doorstaan, hoe dit allemaal een plek moet gaan krijgen. Mijn tip is vooral, ga daar pas echt over nadenken ALS die storm komt aanwaaien, want nu heb je geen idee. En is het ook niet nodig. Daarnaast zullen alle zeilen op zo’n moment bij worden gezet en krijg je heel veel hulp in zo’n traject. Een nipt geeft je eerder duidelijkheid over een aantal onzekerheden dan een 20 weken en geeft je eventueel iets meer tijd om na te denken. Tis daarbij op sommige afwijkingen ook iets nauwkeuriger. Wij hebben het wel laten doen om onszelf de keuze te kunnen geven als we wel in een storm zouden komen. Zodat we goed kunnen nadenken hoe we dit kunnen passen en meten in ons bestaan, leven en gezin.

4 jaar geleden

Wij hebben besloten geen nipt-test te doen. De NIPT geeft geen zekerheid, geeft alleen iets aan over 3 afwijkingen, en ik wil met het eventuele vervolgonderzoek absoluut geen risico lopen op een miskraam. Daarnaast heeft mijn schoonzus (juf) een meisje in de klas waarmee van alles mis zou zijn. Ze is kerngezond geboren. Dat zal best een uitzondering zijn, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Als laatste ben ik pas 25 jaar en hebben wij allebei geen afwijkingen in de familie. Ohja en met de 20-weken echo kunnen ze ook veel zien, hartafwijkingen enz.