36 Reacties

2 jaar geleden

Hier net hetzelfde. Maar net pas op controle geweest en ze doet alles goed volgens schema. Ze brabbelt de hele dag door, verstaat alles wat wij zeggen, doet inderdaad ook dieren geluiden na. En zegt enkel mama, papa en aap (= aap, schaap en oma 😅) De rest komt wel als ze er klaar voor is.

2 jaar geleden

Niet om druk maken elke kind is anders. Komt allemaal goed. Ons kindje kan al heel veel woorden zeggen maar was laat met lopen. Ene is vroeg met dit andere met dat.

2 jaar geleden

Hier echt precies hetzelfde!

2 jaar geleden

Toevallig van de week er over met mijn moeder, las inderdaad dat ze rond deze tijd al veel woorden kunnen zeggen of zelf al 2 woorden achter elkaar. Nou dat is hier echt niet het geval, ze praat ontzettend veel maar geen woord verstaanbaar, enige is bah, beppe en der knuffel nana (pepinana). Als ik jou verhaal lees is het net mijn dochter. Dus nee je bent niet de enige. Alles op hun eigen tempo, vind alles al zo snel gaan laat mij nog maar even genieten van dit heerlijke babytaal.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is net een papegaai hij zegt alles na! Dus dat is niet te vergelijken! Maar wat anderen zeggen de ene is laat met dit en de andere laat met dat.. Komt echt wel goed!

2 jaar geleden

Hier zegt ze mama, papa, poe (poes) naan (banaan) bal, poppie, pippie (woezel en pip) en nijn (mandarijn). Opa, oma (al weet ze niet wie wie is) auto, boem, ohoh, toel (stoel). Ik zou me echt niet te druk maken, het komt écht vanzelf! Gewoon alles blijven benoemen en dan ook steeds hetzelfde woord gebruiken. Oh en als ik zeg 1.....2.... zeg ze hoppetee 🤣

2 jaar geleden

Oh hier ook hoor! Heel veel gebrabbel, maar woordjes, nope. Hier wordt wel dada(daag) gezegt met een wapperend/zwaaiend handjes. Zelfs mama/papa wordt al eens onbewust gezegd. Verders is het hier gewone brabbel-baby-taal. Hij vertelt wel heelder verhalen hoor! Maar ergens binnenin zegt het mij dat dit ook is omdat Deamon niet een dagopvang gaat. Hij is hier verders alleen..

2 jaar geleden

Dat is al veel haha. Mijn zoontje zegt de klanken van het woordje “klaar” als ie ergens klaar mee is en dat is het wel. Ieder kindje heeft z’n eigen ontwikkeling. Mijn zoontje liep bijvoorbeeld al voor z’n 1e verjaardag. Ieder z’n tempo 😁 hij begrijpt wel veel en ik denk dat ze dat ook bedoeling met “woordjes kennen”.

2 jaar geleden

Dag lieve andere november mama, ik ben zelf ontwikkelingspsycholoog en orthopedagoog en heb dus veel geleerd over o.a. de taalontwikkeling(wel lang geleden😅). Mijn dochter doet ongeveer hetzelfde. Dat is volgens mij prima al herken ik t zorgen maken ook wel een beetje. Wanneer komen die andere woordjes nou?? ;) Grofweg zeggen ze dat de eerste woordjes komen rond 1 jaar en twee-woordzinnetjes rond 2 jaar. Er is superveel variatie en dat is allemaal normaal. Zo lang je zelf veel tegen haar praat en vertelt wat je doet, ziet of wat jullie gaan doen en boekjes samen leest, plaatjes en dingen benoemt ben je heel goed bezig. Ze heeft dan een mooi ruim taalaanbod. Ik denk altijd maar om mezelf gerust te stellen: zij legt nu de basis voor een heel uitgebreid taalnetwerk in haar hoofd en die woordjes komen er straks wel uit. Je vertelt dat ze vrijwel alles begrijpt dus haar taalbegrip is heel goed. Dat bevestigd dat haar taalnetwerk in haar hoofd om t zo maar te zeggen prima is. De taalproductie dus het uitspreken en de woorden vormen is complex en is tot in de kleutertijd nog volop in ontwikkeling. Sommige kinderen kunnen dan bepaalde letters nog niet goed uitspreken. Geen zorgen dus! Zo te horen doet ze het juist goed!! Wat ik nog doe is filmpjes met bijvoorbeeld dierennamen -geluiden samen kijken en in boekjes haar aan laten wijzen waar bijvoorbeeld de koe is (bij keuze uit twee plaatjes) ed. Frustreer haar en jezelf maar niet met woordjes ‘eruit trekken’, het komt vanzelf😉. Zeker als je doet wat je al doet🤗

2 jaar geleden

Reactie op Kyuubi

Oh hier ook hoor! Heel veel gebrabbel, maar woordjes, nope. Hier wordt wel ...
Ja, Bibi gaat idd ook niet naar de opvang. Vanaf juli wel! Ben benieuwd of dat wat zal veranderen!

2 jaar geleden

Hier wel vanaf 6 maand naar de opvang, maar heeft hier niet geholpen😅 motorisch en sociaal wel voor de ontwikkeling goed geweest maar verbaal nog erg weinig. Maar hier is het ook een stuk eigenwijsheid denk ik, hij maakt zich op zijn manier wel duidelijk en dat vind hij nu prima werken. Hij doet alles op zijn manier.

2 jaar geleden

Mijn dochter gaat wel naar opvang, sinds ze 12 weken is. Denk wel dat dat ook meehelpt aan haar ontwikkeling. Zo zie ik dat ze echt ontzettend sociaal is en dingen heel snel oppakt als ze het een ander kindje bijvoorbeeld heeft zien doen. 2 woorden achter elkaar doet ze nog niet echt, maar ze pakt nu wel heel snel veel woorden achter elkaar op. Opa, papa, mama, paard = paa, poes, bah, vies, vis, eten, auto, ijs, slapen. Ze reageer ook als ik bijvoorbeeld zeg; wat doet de koe? Dan zegt zei; boe. Of wat doet het hondje? Dan zegt ze; woef woef. Het is nu sinds een week of 2 zo dat als je nu een woordje voor het eerst zegt, dat ze het dan meestal gelijk goed na kan zeggen en dat was een paar weken geleden nog niet, toen had ze meer oefening nodig.

2 jaar geleden

Mijn dochter zegt ook weinig. Alleen als ze huilt kan ze ineens mama (heel dramatisch) roepen. Verder zegt ze echt alleen maar “Ta”. Ik vind het prima, begrijp wat ze bedoelt. Zij begrijpt ook wat ik bedoel, dus het zal wel los lopen. Ieder kindje doet dingen op zijn/haar eigen tempo. Maak je vooral niet druk! Ze gaan straks echt wel praten, dan willen we waarschijnlijk dat ze even alleen nog maar TA of BA konden zeggen 🙊😂

2 jaar geleden

Reactie op Marielleolthof

Hier wel vanaf 6 maand naar de opvang, maar heeft hier niet geholpen😅 moto ...
Ja, dat lijkt het hier ook te zijn hoor. Ze bereikt toch wel wat ze wilt met wijzen of schreeuwen.🙄 Bibi wordt hier ook wel Queen B genoemd.🤭

2 jaar geleden

Hier alleen die die die, met dat vingertje. Geen woordjes wij zitten nog in de mamamama Papapapa fase ... Ow en ze zegt wel ai, ze bedoelt hai (als in hallo) Maar een geluid van een hamster, je prikkelt mijn nieuwsgierigheid 😂

2 jaar geleden

Reactie op Miertje08

Hier alleen die die die, met dat vingertje. Geen woordjes wij zitten nog in ...
Hahaha! Ja jeweetwel! Alsof je een poesje roept. "T, t, t, t" Ja jeetje, moeilijk uit te leggen dit. Kan ik hier iets inspreken? 😂

2 jaar geleden

Reactie op LPF2020

Mijn dochter zegt ook weinig. Alleen als ze huilt kan ze ineens mama (heel ...
Hier ook precies dit 😂

2 jaar geleden

Hier begint het sinds deze week een beetje te komen. Papa, Mama en dag dat zei ze al. Maar nu zegt ze Nee, DichTTT (deur dicht etc), To (auto), iets (fiets) Poe (gepoept)

2 jaar geleden

Reactie op Marielleolthof

Hier wel vanaf 6 maand naar de opvang, maar heeft hier niet geholpen😅 moto ...
Haha, hier ook, als hij meer eten wil, duwt hij zijn bord naar ons toe, als hij drinken wil zijn beker, snappen we hem niet, dan klimt hij toch gewoon zelf op tafel 🤦🏻‍♀️ We stonden elkaar gisteren alleen even aan te kijken, er kwam opeens foutloos “kijk” uit zijn mond (terwijl hij naar buiten wees, maar buiten was niets te zien (toen wij eenmaal over onze verbazing heen waren en keken iig))

2 jaar geleden

Mijn meiske gaat sinds ze 4 maanden is naar de opvang, maar hier nog geen herkenbare woordjes hoor. Motorisch is ze wel sterk, maar ze is ook fysiek heel sterk waardoor ze snel dingen ook gewoon kan. Ze kon daardooe al snel dr hoofdje omhoog houden, rechtop zitten, staan en lopen. Maar praten duurt gewoon wat langer. Ze is lekker aan t brabbelen en begrijpt idd meer dan wij soms denken. Dus we wachten rustig af tot er iets verstaanbaars tussen zit. 😅