19 Reacties
één jaar geleden
Mijn dochtertje loopt ook nog niet los. Wel aan de hand en overal aan langs (bijv.tafel). Ik krijg ook met regelmaat de vraag of ze loopt maar trek me er weinig van aan. Wel ben ik gaan oefenen met de trap op lopen/klimmen. Dit doet ze nu zelfstandig, is heel goed voor de ontwikkeling van de beentjes en dat vond die van mij interessanter als aan de hand lopen in het begin 😂
één jaar geleden
Gemiddeld beginnen kindjes tussen de 12 en 18 maanden met stappen/lopen. En dat is wat het is, slechts een gemiddelde. Als je kindje er wat langer over doet en ze ontwikkeld zich verder goed, zou ik me hier geen zorgen over maken! 😀 Mijn dochter liep met 10 maanden, haar nichtje liep met 20 maanden. Nichtje is nu 2,5 en je ziet echt geen verschil met andere kindjes van haar leeftijd wat betreft lopen! Zo snel kan het dus ook bijtrekken. Mocht je vermoeden dat er iets anders aan de hand is, kan je de kinderfysio eens vragen. Maar als ik jou verhaal zo lees, heeft je dochter er gewoon nog geen behoefte aan of vindt ze het misschien nog wat spannend. Alles op z’n tijd. 😀
één jaar geleden
Mijn dochter is ook bijna 17 maanden en loopt ook nog niet, ze kruipt heel graag.
Wel probeer ik het met een loopwagen wel vind ze dit nog een beetje eng maar ik doe het op haar tempo 😊
En ik trek me er niks van aan als mensen wat zeggen echthoor
één jaar geleden
Hier een zoontje van bijna 17 maanden loopt sinds 2 weken pas. Wat hier hielp is m 2 lepels in zijn handen geven en samen lopen. Ik hou dan de lepels vast en laat ze een voor een los. Ineens leek hij door te hebben van oooh dit kan ik ook.
één jaar geleden
Hier ook nog niet aan het lopen. Ik word stiekem ook een beetje ongeduldig, maar het komt vast wel goed😅
één jaar geleden
Hier geen ervaring mee; kan alleen zeggen dat mensen altijd commentaar hebben... wij krijgen altijd; zo die loopt goed (ze rent ook), hoe oud is ze? Oh ik dacht dat ze al 2,5 was...🫥 (ze is 1,5)
Mensen hebben altijd een mening en die geven ze graag... positief of negatief.
Maak je vooral niet druk, laat ze maar kletsen❤️
één jaar geleden
Hier ook een meisje van bijna 17 maanden die nog niet los loopt. Ik denk dat ze het wel kan, maar ze durft blijkbaar nog niet. Ik word idd ook gek van al die reacties: 'oh loopt ze nu nog steeds niet?' Ze loopt wel het hele huis door achter de poppenwagen, dat doet ze ook met 1 hand. Loopfietsje kan ze ook prima. En de trap opklimmen kan ze ook zelf. Het komt vanzelf, maar inderdaad, ik word inmiddels ook wel een beetje ongeduldig.... 🙈
één jaar geleden
Reactie op Tems87
Hier pas enkele wankele stapjes en alleen aan de hand. Ze vertrouwt haar ze ...
Hebben jullie geen controle gekregen bij een orthopeed voor de heupen? Omdat ze in stuit heeft gelegen en je ook aangeeft stijf in de heupen is gaan bij mij alarmbellen af. Mijn dochter had dit namelijk ook stuit en stijve heupen en heeft heupdysplasie. 9vd10 keer prima te behandelen als ze klein zijn met een spreidbroek maar zodra je kindje ouder is dan 1 is dit niet meer effectief. Mijn dochter heeft 9 maand gespreid. Nja goed misschien hebben jullie destijds wel controle gehad en zet ik hier aannames op niks.
één jaar geleden
Mijn dochter loopt ook nog niet. Wel 9 maanden in een spreidbroekje gezeten en heeft nog rest dysplasie. Waarschijnlijk operatie met 3 jaar. Maar Poeh die reacties van anderen. Oh loopt ze nog niet? Hoe oud is ze? Maar als ik dan vertel over dr heupen vinden mensen het ineens super knap dat ze al zo langs de meubels stapt enzo. Euhm ja boeien ook al had ze geen heupdysplasie gehad was t toch ook oke geweest.
Mensen maken er zo'n wedstrijd van kijk eens wat mijn kind kan en kan die van jou dat ook.
Ieder zn eigen tempo.
Leven en laten leven
één jaar geleden
Hebben jullie geen controle gekregen bij een orthopeed voor de heupen? Omda ...
Ze heeft toen ze 3 maanden was een echo gehad en dat was goed. Percentages waren geloof ik 63 en 68 procent. Niet langs een orthopeed geweest. Ze kwam er wijdbeens uit en zo zit ze nog het liefst wijdbeens in de buggy enzo.
één jaar geleden
Reactie op Tems87
Ze heeft toen ze 3 maanden was een echo gehad en dat was goed. Percentages ...
Aahhh okee dus wel goede controle gehad dan kan t ook niet meer slecht worden toch? Fijn dat toen alles goed was. 🥰
één jaar geleden
Reactie op Fannyke89
Hier hetzelfde met een mannetje van 16 maanden dat niet loopt, maar krijg v ...
Ik snap wel dat je niet kan wachten! Het is zo leuk om te zien! Maar oprecht, probeer er toch stiekem nog van te genieten🙈
Mijn zoontje is los gaan lopen vlak voor zijn eerste verjaardag (met heeel wat opmerkingen ook daarover, t is nooit goed🤪).
Maar in de kinderwagen zetten is niet eens leuk meer want dan wordt hij pisnijdig (want meneer wil lopen), buiten lopen super schattig, maar geen land mee te bezeilen, rent alle kanten op die je niet wilt en zo ‘goed’ luisteren is er met 13 maanden nog niet bij (nu inmiddels wel gelukkig haha). Ook in huis is niks meer veilig/meneer rent zonder na te denken ook gewoon een trapje of stoeprand af met de nodige valpartijen als je niet snel genoeg bent.
Alles heeft echt z’n voors en tegens en ontwikkeling gaat op een eigen tempo waar echt heeleemaal niks mis mee is! Die opmerkingen zijn ook heel irritant want ze maken je onzeker wat helemaal nergens voor nodig is. Gemiddelden zijn gemiddeld omdat de een wat sneller is, de ander wat langzamer maar dat zegt niks over dat iets wel/niet goed is. (Volgende keer zeggen; nee ze loopt nog niet, vind je daar iets van? En dan kijken hoe ze reageren😉)
En zoals hier ook gesteld is, als je je echt zorgen maakt dat er iets niet goed is kan je altijd vragen of dat gecheckt kan worden☺️
één jaar geleden
Ons zoontje is 17 maanden en loopt ook nog niet los. Tot een week geleden dacht ik ook dat het nog heeel ver weg was, maar nu loopt hij aan een wagentje en onze handen en komt het wel weer wat dichterbij.
Wij hebben wel fysiotherapie sinds 4 maanden omdat hij motorisch achterbleef, eigen technieken (niet helpende) ontwikkelde en overall moeite leek te hebben met bepaalde houdingen.
Dit heeft me vooral inzicht gegeven dat hij net wat andere tussenstappen nodig had (hij was heel flexibel en wat tenger qua bouw waardoor stabiliteit moeilijk was) en welke oefeningen hem konden helpen.
Onze fysiotherapeut rekende van optrekken tot staan + 3-4 maanden voor loslopen.
In mijn omgeving zijn er wat meer kinderen nu die met 20 maanden gingen lopen (misschien valt het me nu op) en ook een nichtje van ons die juist vlot leek met motorische mijlpalen duurde het toch ineens 'lang' met echt los lopen.
Zorgen hoef je je zeker niet te maken! Je kan altijd een kinderfysio mee laten kijken, kan heel fijn zijn.
Verder kan je proberen als ze staat om net buiten haar bereik dingen te laten pakken. Loopwagentje die je tegenhoudt/verzwaard
Tussen je benen laten staan als je op de bank zit en dan dat ze zichzelf omdraait.
Allemaal oefeningen die balans, kracht op de plek en niet onbelangrijk vertrouwen in (los)staan stimuleren.