772 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb ook een hele rollercoaster gehad met borstvoeding tot nu toe. Het ging erg goed in het begin alleen mijn hormonen werden mij snel de baas. Ik wilde opeens niet meer 😓 ik stond te huilen onder de douche omdat mijn borsten zo vol waren... dus ik ging over op flesvoeding wat de stomste keuze ooit is geweest. Mijn meisje kreeg extreem last van krampjes. Dus ik wilde weer over naar de borst. Helaas ging dat niet meer van z'n lije dakje... Mijn productie was helemaal verstoord en ik had het idee dat mijn meisje niet genoeg binnen kreeg. Gelukkig is dit niet het geval want ze komt goed aan en heeft genoeg plas luiers. Mijn productie is nog steeds wat verstoord, mijn borsten zitten half verstopt. Gelukkig komt er morgen een lactatiekundige die mij gaat helpen. Dus mijn advies is, laat je helpen als het allemaal niet zo lekker loopt 🥰

3 jaar geleden

Mijn instelling is altijd geweest dat ik wel graag borstvoeding wilde proberen te geven, maar ik dacht dat dat misschien al niet zo gaan lukken/erg pijnlijk zou zijn wegens ingetrokken tepels. In het ziekenhuis (heb een spoedkeizersnede gehad) meerdere keren geprobeerd om hem aan te leggen maar al gauw een tepel kapot gezogen met een tepelhoedje. Dus in het ziekenhuis begonnen met handkolven en wel iets eruit gekregen, maar was minimaal. Max 1,5cc per "voeding". Sinds we thuis zijn met de hulp van de kraamzorg aan de elektrische borstkolf en het gaat zo goed! Op 2 voedingen na (eerste voeding na thuiskomst omdat hij verging van de honger en de volgende dag de ochtendvoeding) heeft hij alleen moedermelk gehad. De kleine is vandaag 1 week oud en zit mooi weer op zijn geboortegewicht. Heb zelfs al een klein voorraadje in de vriezer. 💪🏻 Aan de ene kant mis ik het intieme moment dat je hem aan de borst legt, maar aan de andere kant weten we nu precies hoeveel hij binnen krijgt plus hij krijgt (nog) gewoon 7 voedingen i.p.v. dat hij om de haverklap komt als ie aan de borst wil. Ik ben heel blij met hoe het gaat 😄

2 jaar geleden

Ik had door inleiding en spoedkeizersnee dat de borstvoeding niet vanzelf opgang kwam. Mijn zoontje hapte wel heel goed aan, dus in het ziekenhuis dachten ze dat het wel goed was en heb ik geen begeleiding gehad. Thuis met ze kraamzorg bleek hij net geen 10% te zijn afgevallen. Dus toen heeft zij samen met mijn verloskundige (en mij natuurlijk) een plan gemaakt om de borstvoeding op gang te krijgen. Ik moest toen hen 15 minuten aan elke borst aanleggen, daarna nog 15 minuten kolven met de elektrische kolf en we gingen 20 ml bijvoeren. Vanaf toen is hij eigenlijk elke dag aangekomen! Hebben ook nog 2 keer gepowerkolft. We konden na een paar dagen stoppen met de bijvoeding en volledig op borstvoeding gaan. Het rare is wel dat ik er met kolven bijna niks uit krijg en met borstvoeding hij wel genoeg kreeg om te groeien. Dus ik heb de melk, alleen met kolven komt het er niet uit (hadden ook een andere kolf nog geprobeerd). Dus mijn borstvoeding gaat nu super, heb geen stuwing (heb grote borsten van mezelf), hij hapt goed aan en ik heb helemaal geen last van mijn tepels. Alleen kolven is dus even de vraag of dat wil lukken, en dat moet eigenlijk wel voor als ik straks naar het werk ga. Ik heb nu eerst een week gewoon gefocust op de borstvoeding en ga vandaag een keer kolven proberen, om te kijken of ik nu meer productie heb. Anders zou er een neusspray zijn die zou kunnen werken en anders ga ik er een lactatiedeskundige bij halen.

2 jaar geleden

Het ging dus trouwens op het begin echt niet vanzelf en heb er echt hard voor gewerkt. Ons hele proces van voedibg kosten op het begin 1,5 en moest om de 3 uur. Dus kregen misschien een uur slaap tussen de voedingen door snachts. Maar het is het allemaal waard geweest vind ik!

2 jaar geleden

Reactie op Daphne90

Ik heb ook een hele rollercoaster gehad met borstvoeding tot nu toe. Het gi ...
Oh ja die eerste dagen zijn zo lastig! Het doet pijn, je borsten doen pijn, alles voelt ongemakkelijk en natuurlijk hormonen! Wat leuk dat je wel terug de moed gevonden hebt om ermee verder te gaan. Blijven volhouden en dan zal jouw productie wel terug goed komen. Succes ermee!

2 jaar geleden

Reactie op Linds1990

Mijn instelling is altijd geweest dat ik wel graag borstvoeding wilde probe ...
Wat goed dat je al een voorraad bij elkaar hebt! Je doet nu dus fulltime kolven? Is inderdaad wel handig dat je weet hoeveel jouw baby drinkt. Bij onze dochter heb ik ook fulltime gekolfd en het was voor mij ook een rust dat ik wist hoeveel ze binnen had en zeker wist dat ze voldoende dronk.

2 jaar geleden

Het ging dus trouwens op het begin echt niet vanzelf en heb er echt hard vo ...
Pittig! Wel fijn dat alles nu goed op gang gekomen is. Ik heb zelf koekjes gemaakt die de melkproductie zouden bevorderen. Is op basis van havermout, lijnzaad en biergist. Die dingen zouden goed zijn daarvoor. Geen idee of het ook echt veel helpt maar bij mij loopt het nu in ieder geval een stuk vlotter dan met onze dochter.

2 jaar geleden

Reactie op StarsHollow

Wat goed dat je al een voorraad bij elkaar hebt! Je doet nu dus fulltime ko ...
Ja, ik doe fulltime kolven inderdaad! En mijn kraamhulp zei dat het haar opviel dat degenen die eerst met de hand hebben gekolfd vaak ook sneller een betere productie hebben... of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Ik raad kolven echt aan, vooral als je hands-free kolft door ze vast te zetten met je voedingsbeha of een kolfbeha, zodat je tijdens het kolven een handje kunt helpen door je borsten te masseren/de melk richting de tepels te duwen. Ik probeer nu wat te minderen, omdat ik anders bang ben voor overproductie, maar vandaag hebben m'n borsten dus heel de dag extreem gelekt 🙈 tot vervelens toe. En dat terwijl ik dus nog na iedere voeding, dus om de 3u kolf. Heeft iemand tips voor het afbouwen?

2 jaar geleden

Hi mamas! Odin is 1 week en 3 dagen. Ik heb hem sinds dag 1 aan de borst gelegd en het gaat super goed. Alleen merk ik de laatste dagen dat hij een beetje verzet als hij aan de borst moet happen. Na twee keer hapt hij wel goed. Mijn vraag was of andere mamas dit ook ervaren? Is het nou een sterk en koppig baby die het zelf wilt hahah of moet ik wat achter zoeken? Hij drinkt top dAarna als hij aangelegd is dus dat hij niet wilt drinken is niet de case. Groetjes!

2 jaar geleden

Reactie op ShindyO

Hi mamas! Odin is 1 week en 3 dagen. Ik heb hem sinds dag 1 aan de borst ge ...
Ik heb wel een periode gehad dat hij heel driftig werd omdat het niet lukte en hij toen niet meteen melk kreeg. Ik heb wel dat hij soms loslaat omdat mijn borsten dan wat vol zijn. Als ik dan mijn borst wat platter maak voor het aanhappen en de eerste slokjes drinken dan gaat het wel. Ik weet niet of het bij jou ook komt omdat de borst wat vol zit? Dan werkt dus het even platter knijpen van de borst.

VRIEND

2 jaar geleden

Ik had door inleiding en spoedkeizersnee dat de borstvoeding niet vanzelf o ...
Bij mij is het zo dat mijn borsten spontaan gaan lekken als ik naar mijn kleine kijk. Ook heb ik gelezen dat je meer melk kunt afkolven als je naar een foto of filmpje kijkt van je baby, dus ik zou zeggen, hou hem lekker vast of bij je tijdens het kolven. Kijken of dat helpt.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op ShindyO

Hi mamas! Odin is 1 week en 3 dagen. Ik heb hem sinds dag 1 aan de borst ge ...
Jaha, die had ik in het begin. Toen moest ik hem ook iedere 3 uur voeden, waar hij duidelijk iets langer de tijd wilde nemen om te slapen of krampjes te verwerken... Daarom zijn we eerst een verschoning gaan doen om hem wakker te krijgen, of eerst helpen met de krampjes en dan pas aanleggen. Inmiddels mogen we s'nachts om de 4 uur voeden, en dan komt hij zelf na 3.30 of 3.45 uur. Dan hapt hij vaak snel goed aan.

VRIEND

2 jaar geleden

Trouwens, ik drink dagelijks borstvoedingsthee van weleda. Geen idee of dat is waardoor ik goed produceer inmiddels, maar wellicht het proberen waard

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Bij mij is het zo dat mijn borsten spontaan gaan lekken als ik naar mijn kl ...
Ik keek ook naar hem, hij huilde zelfs ook op momenten en normaal lek ik daar ook van. Maar het os bij mij echt maar 1 of 2 ml dat lukt met kolven, dus ik wil de neusspray proberen en anders een lactatiedeskundige inschakelen. Ik wil nog wel proberen wat ik hier las om in mijn bh de kolf te doen en tegelijk mijn borsten masseren, misschien dat dat nog iets helpt!

VRIEND

2 jaar geleden

Iemand tips hoe je kan zorgen dat de baby goed aanhapt? Onze kleine man is nu een kleine 3 dagen oud, drinkt genoeg uit de borst en m’n productie is al heel erg goed, maar hij zuigt alleen aan het topje van de tepel met de lipjes nog wat naar binnen gevouwen, ipv een mooie grote “hap”. Ik krijg deze hap ook niet gestimuleerd door hem zelf te laten zoeken naar de tepel en zodra het mondje wagenwijd opengaat de borst gelijk naar binnen te duwen als het ware, hij maakt daarna namelijk gelijk weer een klein mondje om alleen aan het topje te zuigen. Tijdens het drinken z’n lipje naar buiten vouwen lukt ook niet. Heb nu extreem veel pijn bij het drinken, iig de eerste 5 minuten is het niet te doen qua pijn, daarna wordt het wat verdraagzamer. Wil hem uiteraard zsm de juiste manier aanleren, zodat we allebei kunnen genieten van het voedingsmoment.

VRIEND

2 jaar geleden

Ik keek ook naar hem, hij huilde zelfs ook op momenten en normaal lek ik da ...
In de eerste week producer je sowieso nog niet zoveel. In het ziekenhuis kreeg ik er de eerste nacht met handkolven aan beide kanten niet meer dan 3 druppels uit en daar was de verloskundige al van onder de indruk. Rind dag 6 vulde ik met 2 voedingen een bodempje van mijn haakaa. Inmiddels, op dag 9 spoot ik werkelijk zijn gezicht vol!

VRIEND

2 jaar geleden

Deze link zat bij een bv cursus die ik heb gevuld en is zo helder! Hopelijk staat er nog iets in dat je nog niet wist dat kan helpen. https://youtu.be/wjt-Ashodw8

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

In de eerste week producer je sowieso nog niet zoveel. In het ziekenhuis kr ...
Ja ik ben nu alleen al 3 weken verder en de bordtvoeding loopt goed. Ik lek ook erg veel en vaak, dus er is genieg melk. De kraamverzorgster en verloskundige wisten ook niet waarom er zo'n verschil tussen kan zitten. Maar bedankt voor de link zal er zeker naar kijken!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Iemand tips hoe je kan zorgen dat de baby goed aanhapt? Onze kleine man is ...
De link bevat vooral informatie over afleggen.

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Iemand tips hoe je kan zorgen dat de baby goed aanhapt? Onze kleine man is ...
Heb je veel stuwing of heel gespannen borsten? Want dan kan het zijn dat jouw baby de tepel moeilijk kan vasthouden en er eigenlijk af glijdt.