772 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

In de eerste week producer je sowieso nog niet zoveel. In het ziekenhuis kr ...
En ook dat is weer voor iedereen anders 😁 Hier is de melkproductie sinds ongeveer 35 weken zwanger al bezig. Na de geboorte heeft mijn zoon meteen gedronken en mijn productie is sindsdien ook flink op gang. Hij is nu 2 weken oud, alle voedingen heb ik BV kunnen geven en daarnaast kunnen kolven. Er ligt dus een voorraadje in de vriezer 👍🏼 Gisteren heb ik een afbouwschema gekregen van het CB, want ik wil na een week of 4 graag stoppen/gestopt zijn. Ondanks dat het goed gaat, onze zoon het er goed op doet en de productie niks te wensen over laat. Het kost me veel energie, voelt alsof het mijn herstel in de weg staat, m'n borsten doen de hele dag pijn, ik kan 3x per nacht een schoon shirt aantrekken ivm lekken... Het is mooi geweest 😅

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op StarsHollow

Heb je veel stuwing of heel gespannen borsten? Want dan kan het zijn dat jo ...
Oh ja, zeker waar! Ik zag die kleine van mij gister gewoon stuiteren op mijn borst; poging tot aanhappen en weer weg duwen, en weer proberen aanhappen, etc. Ik moest zo lachen! Maar ja, dan helpt het om de borst tussen je vingers plat te duwen in dezelfde richting als zijn mondje, zodat het makkelijker past. Het groene hart ziekenhuis heeft hun borstvoeding cursus online gezet ivm corona. Wordt ook heel veel in behandeld met voorbeelden en dia's. https://landsteiner.mediasite.com/Mediasite/Play/3c76178f8b7945cbb79c0be143aae7b61d

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op StarsHollow

Heb je veel stuwing of heel gespannen borsten? Want dan kan het zijn dat jo ...
Ja dat probleem begint nu dus op te spelen sinds vanacht, hij heeft een nacht gehad waarin hij maar 1x kort aan de borst heeft gezeten voor de rest wilde hij alleen maar slapen slapen slapen, heb dus 2 x af moeten kolven omdat de melk eruit stroomde. Nu zijn m’n borsten idd zo hard dat de tepel niet meer mooi vormt voor hem… helpt niet echt mee. Maar dit probleem is vanacht pas opgetreden, de 2 dagen hiervoor had ik daar geen last van en hapte hij ook al verkeerd aan… hij zoekt goed met open mond, maar zodra hij de borst heeft gevonden maakt ie een tuitje van ze lippen en gaat eerst sabbelen, daarna over in zuigen. Denk dat ik gewoon geduld moet hebben en ff moet doorbijten 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Hoi, ik geef de 3e nu wel weer bv. Bij de 2e niet en de 1e wel. Bij de eerste ging het goed, alleen niet zo met mij. Ik kreeg last van sombere stemming. Nu was ik daar weer bang voor, veel tijd in voorbereiding gestopt. Ook vooraf een paar dagen met de hand gekolfd. Mijn productie was goed, maar meneer hapte niet goed aan. Wat ik en ze in het ziekenhuis niet goed door hadden. Pas toen de kraamzorg meekeek en ik verging van de pijn, was het duidelijk dat mijn tepels helemaal kapot waren. Met tepelhoedje en veel zalf zijn ze weer genezen. Toen heb ik ook paar keer gekolfd. Ik stond op punt om het op te gegeven. Maar toen kwam de stuwing en moest ik zo ie zo 2 dagen door, om borst ontsteking te voorkomen. En nu zijn we 2 weken verder en gaat het prima. Ik voed op verzoek. Als hij snachts vaker komt is het pittig om wakker te blijven, maar ik vind het verder makkelijker dan met de fles. Want als hij nu hapt en na 2 tellen klaar is heb ik niet voor niets een hele fles klaar gemaakt. Wel heeft hij vandaag pas (dag 15) voor het eerst zijn geboortegewicht gehaald. Ik begreep van de vk en consulatiebureau dat hij daar ook best de tijd voor mocht hebben. Dat heeft me gerust gesteld. Succes allen!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Deze link zat bij een bv cursus die ik heb gevuld en is zo helder! Hopelijk ...
Had over je reactie heen gelezen 😱, maar dankjewel, ga ik zeker bekijken!

2 jaar geleden

Bij mij kon mijn zoon niet goed drinken ivm vlakke tepels , dus heb de volgende dag op aanraden van de kraamhulp een tepelhoedje aangeschaft . Nu drinkt hij super goed ! Hij komt nu rond de 3/4 uur om te drinken. Heb wel een kolf besteld omdat de nachten echt slopend voor mij zijn. Zodat mijn man ook de nacht kan overnemen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Iemand tips hoe je kan zorgen dat de baby goed aanhapt? Onze kleine man is ...
Ik heb een tepelhoedje aan geschaft omdat mijn tepels te vlak waren en mijn zoon niet kon aanhappen ! Echt ideaal!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op NJMY

Ik heb een tepelhoedje aan geschaft omdat mijn tepels te vlak waren en mijn ...
Dankjewel voor je reactie. Ik voed nu ook sinds 2 dagen met hoedje. Wilde dit proberen te voorkomen aangezien het bij m’n eerste zoontje niet is gelukt opgeef moment weer zonder hoedje te voeden, maar merk nu wel al een verschil in pijn. Daarnaast denkt de verloskundige dat ik een ontsteking heb welke de pijn veroorzaakt, dus neem nu allerlei middeltjes. Hopelijk gaat het gauw beter en kan ik weer proberen zonder tepelhoedje te gaan voeden. Met hoedje wordt het ook veel meer een kliederboel en verslikt hij zich regelmatig. Jij hier geen last van?

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Dankjewel voor je reactie. Ik voed nu ook sinds 2 dagen met hoedje. Wilde d ...
Je krijgt er geen kloven door , door zo’n hoedje . Oei een ontsteking lijkt me echt pijnlijk. Ik voed nu 2 weken met een hoedje en gaat gewoon goed . Bij mij is het sowieso geen optie om zonder te doen . Omdat mijn tepels zo vlak zijn. En ga het ook niet eens proberen . Want zonder is echt een ramp en het gaat nu gewoon goed. Kliederboel heb ik geen last van zodra hij eraf gaat doekje eronder en hoedje af doen . Nee mijn zoon heeft zich nog geen 1 c verslikt . Weet niet waar dat aan ligt .

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op NJMY

Je krijgt er geen kloven door , door zo’n hoedje . Oei een ontsteking lijk ...
Ja daar heb je gelijk in. En idd als het werkt voor jou, gewoon lekker met hoedje voeden 🙂 Hij lekt bij mij nu steeds veel melk ernaast, volgens mij via z’n mondje. De hydrofiele doek die ik eronder houdt is elke keer helemaal nat. Denk dat dit komt doordat hij dus verkeerd aanhapt… en de melk stroomt voor m’n gevoel nu sneller en hij hapt nu ook makkelijker lucht binnen, waardoor hij zich denk ik weer verslikt. Het is weer even ons weg vinden en dealen met de pijn, maar daarna hopelijk weer een mooie borstvoeding ervaring 😊

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Ja daar heb je gelijk in. En idd als het werkt voor jou, gewoon lekker met ...
Ja precies , je moet toch je eigen weg zien te vinden. Mijn kolf is toevallig vandaag binnengekomen , dus ga daar ook mee beginnen. Dat is wel vervelend dat het zoveel lekt. Dan heb jij meer melk dan ik 🤣. Oh dat is minder dat die zich verslikt . Heb je misschien verkeerde maat tepelhoedje? Dat kan ook. Uiteindelijk komt het wel goed 😊

2 jaar geleden

Anderhalve week geleden ben ik bevallen van een gezonde dochter. De borstvoeding kwam snel opgang en ik had een overvloed aan voeding. Op dit moment ben ik erg onzeker over de borstvoeding omdat ik merk dat dit enorm aan het afnemen is. Mijn dochter heeft nog ruim genoeg maar merk dat het toeschietreflex trager wordt vooral aan een borst. Ook heb ik steeds wat pijntjes in mijn borsten wat mij erg onzeker maakt. Om de productie goed te houden kolf ik ook 1 of 2 keer per dag. De ene borst kolf ik dan 50 a 100 ml maar de andere borst komt er heel weinig uit en voelt ook niet leeg na het kolven. Zijn er meer moeders die dit herkennen?

2 jaar geleden

Reactie op MamavanBenthe

Anderhalve week geleden ben ik bevallen van een gezonde dochter. De borstvo ...
Misschien heb je een verstopte melkklier in 1 borst. Dat heb ik op dit moment ook. Maar ik ben aan het afbouwen met borstvoeding dus misschien dat het daardoor komt 🤔

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op NJMY

Ja precies , je moet toch je eigen weg zien te vinden. Mijn kolf is toevall ...
Oh super, dat je kolf binnen is :) Ja ik heb het idee dat dit lekken komt doordat hij verkeerd drinkt. Maar wellicht ook eens een andere maat hoedje gebruiken, want had dit bij m’n andere zoontje ook met dit hoedje 😅 We hebben gisteren witte plekjes in z’n mond ontdekt, welke we niet weg kunnen vegen en vanacht heeft hij veel overgegeven en gejammerd tijdens/na het drinken, dit in combinatie met de pijnlijke steken in m’n borst moet wel spruw zijn… dus vandaag langs de huisarts voor dubbelcheck en medicijnen.

2 jaar geleden

Ik wilde perse borstvoeding geven. Aan de borst het liefst maar kolven vond ik ook geen probleem. Dacht ik. Ik ben afgelopen vrijdag bevallen en ik reageer té heftig hormonaal op het bv geven (nachtmerries etc). Ze hapte bij mij meteen aan met een enorm zuigreflex. Zo hard dat ik na 1 dag al links een flinke kloof had. Ze hapte wel verkeerd dus alleen mn tepel. Het werd zo'n mega gehannes en ze had zoveel frustratie dat ik verschrikkelijk jankte en zij ook. Toen ben ik fulltime gaan kolven. Dat ging eventjes goed tot wéér de nachtmerries kwamen en ik ook overdag niet meer kon rusten en huilen. Productie ging ook achteruit én ze kreeg vreselijke krampjes. Omdat ze ookal kv (flesvoeding) als bijvoeding kreeg (door die frustratie was ze 7% al afgevallen op dag 2) gingen we dit 1 bv beurt geven. Krampjes werden minder en ze is meer verzadigd. Heeft afgelopen nacht dik 5 uur liggen slapen achter elkaar. Mede door die reden ben ik nu aan het stoppen met de bv. Het blijft een ding maar het beste is het beste waar je kindje het goed op doet. Ik had enorme conflicten met mezelf, slechte moeder etc... pfff als ik er aan denk word ik nog emotioneel. Hormonen hello🙈

2 jaar geleden

Oh.. Borstvoeding... Ik denk dat ik er mee ga stoppen.. Ik bied vanaf het begin maar 1 borst per keer aan, dit omdat ik de vorige keer een mega productie had.. Het heeft alleen niet genoeg geholpen want ik had al een borstontsteking te pakken.. Net de laaste tablet antibiotica gehad.. Na de eerste voeding had ik al kloven, omdat niet goed aanhapt. Ze groeit wel heel goed en heeft flinke plasluiers.. Echter.. Sinds gisteravond geen poepluier meer gehad, dus denk dat we morgen even moeten bellen met de huisarts 😑

2 jaar geleden

Reactie op Ebri

Oh.. Borstvoeding... Ik denk dat ik er mee ga stoppen.. Ik bied vanaf het b ...
Laatst had mijn kleine ook 2 dagen geen poepluier. Ook naar gevraagd bij de kinderarts en die zei dat als je borstvoeding geeft het wel eens kan zijn dat een kleine 10 dagen niet poept.. dus je kan het aankaarten maar zou me niet meteen zorgen maken 🥰

2 jaar geleden

Reactie op Ebri

Oh.. Borstvoeding... Ik denk dat ik er mee ga stoppen.. Ik bied vanaf het b ...
Ik heb steeds gehoord van verloskundigen en lactatiedeskundige dat het niet abnormaal is om enkele dagen geen poepluiers te hebben als je borstvoeding geeft. Aangezien dit dus veel makkelijker verteert dan kunstvoeding. Snap wel dat je er genoeg van hebt als je met zo’n overproductie en ontstekingen zit. Ik weet niet of er misschien nog andere middeltjes zijn om de productie wat terug te brengen.

2 jaar geleden

Reactie op Marros91

Oh super, dat je kolf binnen is :) Ja ik heb het idee dat dit lekken komt ...
Ben er alleen nog niet mee begonnen 🤣. Oh ja dat zou het kunnen zijn inderdaad. Ja misschien ligt het wel aan de maat . Gewoon uitproberen dan weet je het gelijk. Oh nee dat is vervelend 😣. Spruw is niet fijn voor die kleine . Hopelijk is het snel over met medicijnen . Succes 🍀

2 jaar geleden

Borstvoeding gaat nu dus goed, kolven kreeg ik er eerst maar 2 ml uit. Nu met een oxytocine neusspray gekolft en er kwam 20 ml uit 2 borsten, dus al vertienvoudigd! Hopelijk word het nog meer, maar dit voelt wel als een stap in de goede richting dat als ik aan get werk ga straks, ik gewoon borstvoeding kan blijven geven!