772 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb ook een paar weken geleden Corona gehad en goed ook. Daardoor was mijn productie echt heeeeel laag. Dus heb toen noodgewongen kv moeten kopen . Omdat ook de voorraad uit de vriezer er door ging.
Sinds dien heb ik bijna niks meer aan productie dus ben bijna voorlesig over . Kolf nog 2 x per dag en dat is 1 voeding nog . 150 ml en soms haal ik dat nog niet eens dus dan mix ik het nog . Dus denk dat ik over 1 a 2 weekjes wel helemaal ben gestopt helaas iets eerder dan gepland maar het is niet anders.
2 jaar geleden
Ik ben een week geleden ook goed ziek geweest, wel geen corona. Mijn productie is ook minder geworden. Het is nog zeker voldoende wanneer ze rechtstreeks bij mij drinkt, maar tijdens het kolven krijg ik er niet meer voldoende uit. Ik probeer het terug op te krikken met 'boezemvriendjes', dat lijkt wel te werken. Al is het nog steeds niet zoals voorheen.
2 jaar geleden
Reactie op LilyLewis
Ik ben een week geleden ook goed ziek geweest, wel geen corona. Mijn produc ...
Wat zijn “boezemvriendjes”?
2 jaar geleden
Soms zo’n twijfel om af te bouwen. Gister avond na de voeding bleef hij huilen. Uiteindelijk echt nog bijna een hele fles afgekolfde melk op. Had dus duidelijk nog niet genoeg uit de borst op.
Was er helemaal klaar mee en dacht ik ga afbouwen.
Vanochtend (en vannacht) ging het wel weer goed en denk ik ‘moet ik wel afbouwen?’ Vaak ook nog 2 nachtvoedingen wat wel zwaar is icm werk
2 jaar geleden
Soms zo’n twijfel om af te bouwen. Gister avond na de voeding bleef hij hui ...
Ik heb hetzelfde momenteel. Ik geef ook gedurende de dag best veel melk bij (gisteren in totaal wel 300ml over 3x) en denk er ook sterk over na om af te gaan bouwen
Maar vanochtend ging dan weer super goed en het is Zo’n fijn moment samen!
Ben jij er al uit?
2 jaar geleden
Reactie op taartjes1234
Ik heb hetzelfde momenteel. Ik geef ook gedurende de dag best veel melk bij ...
Lastig hè. Vind het idd ook zo’n fijn moment samen.
Had nu net weer dat ik bij moest geven (nog ongeveer 60ml).
Heb nu de knoop doorgehakt om af te gaan bouwen. ‘het gedoe’ met net niet genoeg, toch nog melk opwarmen (ondertussen huilende baby) vind ik best stressvol. Heb er ook echt vrede mee merkt ik. Vooral heel trots dat ik hem 4,5 maand heb kunnen voeden.
Weet jij al wat je gaat doen?
2 jaar geleden
Lastig hè. Vind het idd ook zo’n fijn moment samen.
Had nu net weer dat ik ...
Hier ongeveer hetzelfde..
Met kolven moest ik moeite doen om er genoeg uit te krijgen voor wat zij drinkt als ik weg ben.. dat lukte 9 van de 10 keer niet en de vriezervoorraad ging hard..
En omdat ze steeds vaker de fles krijgt (op de opvang en papadagen), weigerde ze steeds vaker de borst (echt krijsen tot we een flesje pakten en dan was het goed)
Ik ben nu aan het afbouwen (op gevoel 😛) en ga proberen of het lukt om de avond-, (eventuele) nacht- en ochtendvoeding nog te blijven doen. Die voedingen weigert ze nooit en drinkt ze altijd rustig :)
Gisteravond wilde ze na een flesje nog even aan m’n borsten 🥰
Van dat soort momenten geniet ik nu extra en ik heb geen stress meer of het wel gaat lukken en of ze wel genoeg krijgt
En een flesje geven is ook gewoon gezellig hoor! 🥰
2 jaar geleden
Reactie op Gietertje
Hier ongeveer hetzelfde..
Met kolven moest ik moeite doen om er genoeg uit ...
Wat fijn dat ze die nog gewoon rustig drinkt. Zou fijn zijn als je die kunt blijven geven!
Hier idd ook sinds 2 weken dat ik niet meer genoeg gekolfd krijg.
Ga ook op gevoel afbouwen. Wie weet idd nog de ochtend en avond voeding wel borstvoeding 😊
VRIEND
2 jaar geleden
Om heb nu bijna een week een verstopte melkklier, die gelukkig nog niet is gaan ontsteken.
Normaal kreeg hij 1 borst per voeding, maar omdat ik nu de linker altijd eerst geef, voor extra ontstopping zuigkracht, moeten we allebei weer wennen aan 2 borsten per voeding, met alle zorgen die daarbij komen (zijn mijn borsten wel weer snel genoeg gevuld? Produceert mijn verstopt borst nu minder melk?) als je steeds aan dezelfde kant begint (als mijn rechterborst niet vaak meer leeg gedronken wordt, gaat deze dan minder produceren? Wat als hij te vaak de 2e borst niet wil omdat hij dat niet gewend is?)...
Normaal heeft hij dagelijks 8 tot 9 luiers per dag. Nu zijn het er 7, waarbij 2 dagen zelfs 5 en één dag 6!
De laatste 3 dagen geven we hem ook iedere dag een flesje, maar dat kan alleen als je het ijs 12 uur in de koelkast laat ontdooien, bij mijn weten... Eergisteren had ik me te laat herinnerd dat ik melk eruit moest zetten, dus dat zakje heb ik op het aanrecht laten ontdooien... Hoe doen jullie dat veilig als je snel bevroren melk nodig hebt?
Gisteravond heb ik 110 ml ontdooid om hem voor het slapen gaan te geven (meestal slechts 40 tot 60), maar hij was te moe en heeft er geen druppel van op... 2 kolfsessies weggooien, zo zonde!
Mijn borst geeft inmiddels niet veel last meer, maar je voelt nog wel de knobbels. Gisteravond heb ik deze voor het eerst in dagen weer leeg gekolfd (normaal leg ik aan) en gelukkig kan ik concluderen dat aan deze kant de productie (weer?) goed is. Nu maar hopen dat rechts niet inkakt... Heb daar een paar dagen terug expres nog een power kolf uur mee gedaan...
Gedoe! 😣
As dinsdag ga ik voor het eerst weer werken en mag ik standaard gaan kolven overdag. Ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de productie, na meegelezen te hebben hier onder...
Ik hoopte een jaar bv te gaan redden.
2 jaar geleden
Reactie op Hepziba
Om heb nu bijna een week een verstopte melkklier, die gelukkig nog niet is ...
Vervelend van je verstopte melkklier zeg! Hoop dat dat snel is opgelost!
Ik weet verder niet veel over productie enzo, maar melk uit de vriezer mag je ook onder stromend water ontdooien :)
Als je het in zakjes invriest, dan is het zo ontdooit
En melk uit de koelkast is (uit m’n hoofd) 8 dagen houdbaar én mag je twee keer opwarmen!
Dus ik weet niet hoe vaak je nu kolft en hoe vaak je een flesje geeft, maar misschien is het een optie om ipv in te vriezen (een deel) in de koelkast te laten?
Als hij dan een deel laat staan, dan kun je het nog een keer opwarmen de volgende keer :)
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Gietertje
Vervelend van je verstopte melkklier zeg! Hoop dat dat snel is opgelost!
Ik ...
Heel erg bedankt voor de tip! Had er even op gegoogeld en als websites zeggen dat je opgewarmde melk niet nog een keer kunt opwarmen, behalve La Leche. Die zouden we wel moeten kunnen vertrouwen, inderdaad. Ik ga gewoon een flesje in de koelkast zetten voor de gekolfde melk en restjes 😁
Heel erg bedankt! Ook voor de stromend water tip!
2 jaar geleden
Reactie op Hepziba
Heel erg bedankt voor de tip! Had er even op gegoogeld en als websites zegg ...
Ik zag ook dat het verschillend was per website, maar mijn Lactatiekundige zei weer dat het echt niet mocht 2 x opwarmen.
2 jaar geleden
Reactie op Cillycilly
Ik zag ook dat het verschillend was per website, maar mijn Lactatiekundige ...
Wij hebben het al eens gedaan 😛
En een vriendin van me doet het ook altijd
Maar wel alleen met ‘verse’ melk..
dus vers gekolfd of uit de koelkast
Niet eerst ingevroren melk
VRIEND
2 jaar geleden
Op hoeveel voedingen zitten jullie nu?
Vandaag heeft hij werkelijk ieder uur gedronken! Mijn productie lijkt inmiddels weer wat het was en meer. Heb gisteren gekolfd en vanmiddag de haakaa gebruikt terwijl hij aan de andere kant dronk. Beide bevatten net zoveel melk als voorheen toen ik hem iedere 2 uur voedde aan 1 borst per voeding. Blij dat het allemaal weer is toegenomen! Nu hoef ik me alleen nog zorgen te maken over die knobbels weg krijgen en af en toe rechts legen als hij vergeet 2 borsten per voeding te drinken (en in slaap valt of veel te lang aan de eerste borst blijft proberen) aangezien aangeraden wordt om aan de verstopte borst de voeding te beginnen.
2 jaar geleden
Op hoeveel voedingen zitten jullie nu?
Meestal 7, maar wil ook nog wel eens 8 zijn..
2 jaar geleden
Reactie op Gietertje
Al een hele poos op 6
Soms een keer 5, soms een keer 7
Same here!