772 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Vandaag heeft hij werkelijk ieder uur gedronken! Mijn productie lijkt inmid ...
Wat vervelend he, die verstoppingen? Ik heb dit in de eerste weken gehad, kwam bij mij door niet goed aanhappen waardoor ik een melkblaar kreeg en daardoor weer verstoppingen. Pijnlijk en ik maakte me zorgen of het zou gaan ontsteken. Overigens schijnt het wel een goed teken te zijn als er nog wel melk uit de borst kwam. Je kunt de verstoppingen proberen weg te masseren. Ik kreeg van de lactatiekundige de tip dit te combineren met een warm badje met magnesiumzout, daarna masseren en dan voeden/kolven. Het is best wat gedoe om met je borst in zo’n badje te gaan (ik deed dit in de wasbak) maar het heeft wel geholpen bij mij. Dit stuurde ze mij: “Een zoutwaterbad wordt vaak ingezet bij borsten die ‘’op slot zitten’’ (vastzittende stuwing), een verstopt melkkanaal of een borstontsteking die niet door drinken en masseren loskomt. Het is een dompelbad in zout water (30 gram zout per liter water). Hiervoor gebruik je zeezout (al dan niet met kruiden of etherische oliën) of Magnesium zout (Epsom zout) opgelost in kokend water. Voeg koud water toe tot de oplossing een net verdraaglijke temperatuur heeft (als een heel warm bad). Laat dan de betroffen borst in de kom met de zoutoplossing hangen. Als de borst door en door warm is, iets omhoog komen en de borst enkele keren van boven naar beneden masseren. Herhaal dit enige keren of zolang het water warm blijft. Spoel het zout van de tepel en tepelhof, dep de borst droog en gebruik de kolf of voed je kindje. Masseer de borst vanaf achter de verstopping in de richting van de tepel tijdens het kolven of voeden. Indien de verstopping niet is opgelost, verwarm het zoute water dan opnieuw en herhaal het borstbad, gevolgd door stevige massage en kolven met de hand op de verstopte plaats.” Je kunt ook proberen of een andere voedingshouding helpt, bijvoorbeeld liggend voeden of de rugbyhouding. Sterkte ermee ❤️ Hopelijk gaat alles snel weer soepel.

2 jaar geleden

Op hoeveel voedingen zitten jullie nu?
6 of 7 voedingen en dan geven we na 2 of 3 voedingen ook nog een flesje kunstvoeding, omdat hij niet goed genoeg groeit. Maar wil verder nog niet stoppen met borstvoeding dus krijgt hij het gewoon extra en ga ik gewoon door met borstvoeding!

2 jaar geleden

Op hoeveel voedingen zitten jullie nu?
6 voedingen, hebben een tijdje op 5 gezeten (rond kerst). Onze dochter was net zo tevreden als met 6 maar kwam onvoldoende aan dus moesten terug naar 6. Daar zitten we nu nog op.

2 jaar geleden

6.5 (haha). 6 Voedingen over de dag heen, en om 22uur s avonds een droomvoeding, dan drinkt ze meestal ongeveer de helft van de tijd dat ze normaal drinkt.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Buideltje

Wat vervelend he, die verstoppingen? Ik heb dit in de eerste weken gehad, k ...
Heel erg bedankt voor de super duidelijke omschrijving! Toen ik aan de lijn hing met de lactatie deskundige zei ze dat ik zout moest gebruiken zonder te specificeren, maar ze klonk erg overhaast... Ik zal het zout dat ik hiervoor gebruik even aan gaan passen... Ik gebruik er nu de haakaa voor, maar nu enkele dagen later, gaan we daar nog steeds vrolijk mee door...

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Heel erg bedankt voor de super duidelijke omschrijving! Toen ik aan de lijn ...
Dat is slim bedacht, om een haakaa ervoor te gebruiken. Handiger dan voorover on die wasbak hangen met je hoofd naast de kraan 🙈😊 Je moet er somsecht wat voor over hebben om borstvoeding te geven vind ik, het gaat zekerniet altijd vanzelf. Even goed warm maken onder de douche hielp bij mij ook wel, en dan daar masseren, als je even wat afwisseling en ontspanning kunt gebruiken. Ik vind het wel intensief, de badjes tussen hetvoeden door er ook nog bij. Hopelijk helpt het snel.

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Heel erg bedankt voor de super duidelijke omschrijving! Toen ik aan de lijn ...
Ik heb laatst ook een heel hardnekkige gehad... ik ben onder de douche gaan staan en heb de zere plek gemasseerd met de bovenkant van de elektische tandenborstel toen mijn borst goed warm was. Hierna met de Hakaa gekolfd. Dat net zo lang afgewisseld tot ik het idee had dat hij minder pijnlijk werd. Toen een warme hittepit erop gedaan en de elektrische kolf erop gezet... volledig afgekolfd en toen mijn kindje eraan laten drinken. Dat heeft voor mij echt geholpen! Kindje was iets minder blij haha, ze moest hard werken voor dr melk 😉 Ik las laatst ergens dat het vooral melkvet is dat zich ophoopt in een klier, dus vooral zorgen dat het warm, warmer, warmst is! Succes, en sterkte... want het is heel pijnlijk! 😥

2 jaar geleden

Wat drinken jullie? Niet alleen voor hydrateren maar ook, en bij mij vooral, mbt voedingsstoffen? Ik woog voor mijn zwangerschap 46,5kg (ja weinig, maar past bij mijn bouw). Hoogtepunt zwangerschap 60kg. Na één week zat ik alweer op 49,9kg. Oeps, even schrikken. Ik drink, op advies, melk en sap en ook wat water en thee. Maar die laatste twee echt meer voor 'erbij' omdat er geen voedingsstoffen in zitten. Ben opzoek naar meer variatie en evt. ook lactosevrij. Tips??

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Buideltje

Dat is slim bedacht, om een haakaa ervoor te gebruiken. Handiger dan voorov ...
Onze douche wordt helaas niet mega heet, maar dit heb ik de eerste dagen inderdaad wel gedaan. Heel erg bedankt voor het meedenken! De haakaa hiervoor gebruiken was ook een tip van de lactatiekundige. Stuk beter dan je hoofd naast de kraan en weken maar, inderdaad!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Nitij

Ik heb laatst ook een heel hardnekkige gehad... ik ben onder de douche gaan ...
Ik heb de eerste dagen de borst zo stevig gemasseerd dat ik er een blauwe plek heb nu! 🤣 Mijn man raadde aan om met de electrisch kolf te kolven, maar mij leek de haakaa ook een stuk krachtiger hiervoor! Dat ga ik ook gewoon weer doen! Die tip gaf de lactatie deskundige ook; eerst leeg kolven en dan de kleine aanleggen. Zo lullig inderdaad! Maar ja, niets zuigt zo sterk als de kleine. Hij heeft er ook een hekel aan als ik masseer terwijl hij drinkt. Hij pakt mijn hand vast en duwt hem weg. Zo schattig! Maar daardoor durf ik eigenlijk amper meer te masseren tijdens het voeden, alleen tijdens kolven... Ik heb nu een hele takenlijst die ik afwerk, inmiddels al 4 dagen; Warmte kompres Zout bad (gaan we nu doen met zeezout ipv keukenzout) Masseren met de hand en vibrator Kolven /aanleggen, wat we nu toch maar braaf zullen omgooien naar eerst kolven, dan aanleggen (arm kind) Dit hele verhaal lukt me meestal maar eens per dag omdat het zo'n onderneming is... De eerste keer 2. Het doet nu gelukkig geen pijn meer, op wat prikkende steekjes na. Het is alleen nog duidelijk verdikt. Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen, meiden! Weet iemand hoe lang zoiets ongeveer kan duren?

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Evachristina90

Wat drinken jullie? Niet alleen voor hydrateren maar ook, en bij mij voor ...
Smoothies! Lekkere mix van fruit, misschien wat groente, eventueel vetten zoals pindakaas, avocado of kokosvet, aangevuld met melk of yoghurt. Heerlijk! En kun je ook gewoon bevroren in de blender gooien. Maak er eventueel een buddha bowl van door minder vocht toe te voegen, en half bevroren in een kommetje te gieten, getopt met zaden en fruit; eten met een lepeltje. https://youtu.be/1lya0p3CCMI

2 jaar geleden

Reactie op Gietertje

Al een hele poos op 6 Soms een keer 5, soms een keer 7
Hier ook!

2 jaar geleden

Lastig hè. Vind het idd ook zo’n fijn moment samen. Had nu net weer dat ik ...
Ik vind net als jij de onzekerheid dat mijn zoontje te weinig krijgt in combinatie met het gedoe zo vervelend. Ik kolf nu ook wat vaker per dag en het is echt niet leuk, zie er ook tegenop en m’n tepels zijn er kapot van. Mijn zoontje weigert regelmatig de borst nu, maar drinkt een flesje vervolgens helemaal leeg Heb daarom vandaag besloten ook af te gaan bouwen. Eerst met de voorraad in de vriezer (heb denk jk nog 10 voedingen) en daarna met kunstvoeding. Ga het ook op gevoel doen en ga steeds 1 van de de voedingen overdag vervangen. Wel verdrietig over en heel veel twijfel gehad, maar nu ik het besloten heb geeft het me rust. Ook denk ik dat het me gaat helpen me niet alleen moeder te laten voelen en wat afstand van m’n kindje te nemen voor wat meer vrijheid. Ook belangrijk: ik ga over 3 weken weer werken dus komt goed uit denk ik zo.

2 jaar geleden

Reactie op taartjes1234

Ik vind net als jij de onzekerheid dat mijn zoontje te weinig krijgt in com ...
Heel herkenbaar jouw verhaal! Ik ben momenteel een weekje ongeveer aan het afbouwen om dezelfde redenen. Ook op gevoel en het gaat (voor mijn gevoel 😛) best goed 😊 en het voelt ook gewoon goed! Ik kan tot nu toe nog steeds goed de avond (23 uur), nacht- en ochtendvoeding geven (die weigerde ze ook nooit) Na de ochtendvoeding (vanochtend half 9) kan ik nu al sowieso tot een uur of 5 niet kolven. Gisteren kwam er toen 110 ml uit.. vandaag 140 (gisteren had ze om 14 uur na haar flesje nog een paar minuutjes aan de borst gedronken 😊). Heb geen last van stuwing oid (ook niet om 5 uur smiddags nadat ik dus de hele dag niet heb gegeven) Gaat best snel dus hier! Merk alleen dat m’n borsten snachts/sochtends wel weer echt vol zitten.. dan voelen ze wel weer hard soms Ben benieuwd hoe lang ik die voedingen nog vol kan houden :) Flesjes geven me ook wel rust. Daar zit ze ook wel eens aan te ‘hannesen’, maar dan weet ik tenminste zeker hoeveel ze binnenkrijgt en of ze genoeg heeft :) En flesjes geven vind ik ook gezellig 🥰

2 jaar geleden

Reactie op taartjes1234

Ik vind net als jij de onzekerheid dat mijn zoontje te weinig krijgt in com ...
Fijn dat het je rust geeft! Hopelijk maakt het je snel niet meer verdrietig. Had ik ook. Eerst veel twijfel. Keuze eenmaal gemaakt gaf veel rust. Ook dat ik niet meer de druk voel nu om genoeg te moeten kolven. Hebben nu 1 voeding al wel kv (de een na laatste van de avond). Flinke stuwing gehad afgelopen 2 avonden, haha. Nog wel voorraad in die vriezer die mee zal gaan naar de opvang. Voorlopig dus nog wel kolven op het werk. Zodra de stuwing minder is ga ik 1 kolfmoment overdag overslaan.

2 jaar geleden

Reactie op Gietertje

Heel herkenbaar jouw verhaal! Ik ben momenteel een weekje ongeveer aan het ...
Fijn dat het afbouwen soepel gaat. Heb je de kolfmomenten wel afgebouwd of pas gaan kolven als je stuwing voelde? Zou fijn zijn als je die momenten nog bv kan blijven geven. Ik hoop ook wel de eerste ochtend en laatste avond voeding te kunnen blijven. Hoop ook wel eigenlijk dat ie snel begint met doorslapen😅 Ja flesje is ook gezellig hè! 🥰

2 jaar geleden

Fijn dat het afbouwen soepel gaat. Heb je de kolfmomenten wel afgebouwd of ...
Jaa zeker gezellig 🥰 En ook minder gestress 😊 Ik heb m’n kolfmomenten ‘gerekt’.. dus steeds langere tijd ertussen.. beginnen met 5-6 uur ertussen (ze drinkt normaal na 3-4 uur). En nu kan ik er dus al 10 uur tussen hebben Heb haar natuurlijk niet laten verhongeren hoor Haha Ondertussen flesjes gegeven (gekolfde melk of kunstvoeding) Ze weigerde zooo vaak de laatste tijd, dat ik het overdag niet meer zag zitten om nog live te voeden.. elke keer weer die strijd.. (En ik werk 4 dagen, dus op die dagen kolf ik sowieso overdag :))

2 jaar geleden

Reactie op Gietertje

Jaa zeker gezellig 🥰 En ook minder gestress 😊 Ik heb m’n kolfmomenten ‘g ...
Oh dat is een goede om de kolfmomenten te rekken. Ik werk idd ook 4 dagen. Doe je dan op de dagen dat je overdag met haar bent live voeden als ze moet eten zodra je stuwing voelt en als je geen stuwing hebt flesje? Of sowieso gekolfde melk/ kv?

2 jaar geleden

Oh dat is een goede om de kolfmomenten te rekken. Ik werk idd ook 4 dagen. ...
Ik doe zelf meestal echt een flesje.. Heb op de nacht/ochtend na nog geen stuwing gehad en ben overdag te onzeker geworden ofzo of ze wel wil.. omdat ze zo vaak weigerde Maar live voeden kan ook dan hoor als het zo uitkomt :) Ik doe echt alleen live savonds en sochtends (en eventueel snachts)

2 jaar geleden

Productie gedaald sinds ik werk :( Kolf me suf baal echt heel erg