772 Reacties
2 jaar geleden
Ik vind de borstvoeding het ene moment helemaal geweldig. En het andere moment een gevecht die ik aan het verliezen ben. Mijn dochtertje hapt rechts super goed aan. Links is dramatisch. Diverse houdingen geprobeerd en het drinken blijft zeer doen (alleen op links). Ook merk ik dat bij iedere teug die ze neemt op links ik last krijg van een spiertje in mijn rug? Dit is echt alleen als ze een teug neemt. Iemand hier ervaring mee? Of tips? Ik wil echt heel graag bij de BV blijven. Kolven heb ik nog niet geprobeerd omdat de melk er als het ware uitloopt als het voedertijd is.
2 jaar geleden
Hier ook fan van het tepelhoedje. Baby had veel moeite met goed aanhappen, liet steeds los, werd boos en mijn tepel deed pijn. Het drinken kostte hem waarschijnlijk meer energie dan het hem opleverde. Met tepelhoedje houdt hij wel vast en komt hij weer aan. Volgens de verloskundige moet ik wel elke dag even de borsten leeg kolven om borstontstekingen te voorkomen.
Wel apart trouwens dat er met kolven soms niets komt en dat de baby er wel gewoon melk uit drinkt (ik zie het uit zijn mond lopen en in het tepelhoedje zitten). Zal wel hormonen zijn of dat de baby harder zuigt
2 jaar geleden
Reactie op Livdb1
Ik vind de borstvoeding het ene moment helemaal geweldig. En het andere mom ...
Heeft zij ook een voorkeurshouding? Mijn dochter dronk ook eerst de ene kant veel beter dan de andere. Moeilijk aanhappen, pijnlijke tepels, klemmen 😬. Maar dat bleek ook haar niet voorkeurshouding te zijn. Ben nu paar keer bij de chiropracter geweest en merk al verbetering, zelf ook bezig om d'r andere kant te stimuleren met liggen ed.
2 jaar geleden
Reactie op Cillycilly
Hier ook fan van het tepelhoedje. Baby had veel moeite met goed aanhappen, ...
Ik heb dus ook met kolven dat er bijna niks uitkwam. Met een oxytocine neusspray nu dus wel meer, de neusspray helpt met het toeschiet reflex. Maar het is nog steeds minder dan wat hij eruit krijgt.
2 jaar geleden
Hoi mama's, mijn zoontje is 10 dagen oud, ik geef bv vanaf dag 1 het gaat best wel goed, sinds gisteren merk ik veel last van jeuk/ branderig gevoel aan mijn tepels. Ik heb verder geen kloven, mijn tepels zien er goed uit, ik denk niet dat de kleine spreeuw heeft. Is dit normaal? Heeft iemand daar ook last van?
2 jaar geleden
Reactie op Mummy2021
Hoe lang leggen jullie je baby's aan 1 borst? Wat als de kleine aan 1 borst ...
Kraamhulp adviseerde mij dat wel te doen de eerste twee weken. Als ze bij mij genoeg heeft aan een borst, kolf ik de ander. Maar eventjes hoor. Tweede borst wordt hier gezien als "toetje".
Denk dat ik dat kolven nog wel eventjes doe, ook na twee weken. Bij de eerste had ik namelijk haast geen productie, wil graag dat dat nu goed blijft gaan😁
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Mummy2021
Hoe lang leggen jullie je baby's aan 1 borst? Wat als de kleine aan 1 borst ...
Hier geef ik momenteel maar 1 borst, aangezien hij die tot nu toe nog nooit leeg heeft gedronken. Hij drinkt ook gemiddeld iedere 2 uur en dan voor Max 15 min. Denk dat zodra hij langer tussen de voedingen zal laten en ook langer wilt drinken ik beide borsten ga geven, anders zit er te veel tijd tussen en gaan ze knappen 😜
Denk dat het heel erg afhangt van je productie, als deze wat lager is zou ik wel beide borsten aanbieden.
2 jaar geleden
Reactie op NJMY
Ik heb even een vraagje , ik wil beginnen met kolven maar hoe moet ik nu be ...
Wat ik begreep niet te vaak, en het beste is na de ochtendvoeding want dan heb je de meeste melk.
2 jaar geleden
Wat ik begreep niet te vaak, en het beste is na de ochtendvoeding want dan ...
Ik had toch nog ergens een artikel gevonden dat je na je voeding kan afkolven . Totdat er niks meer uit komt . Maar ik heb na de voeding maar 5 min per borst gedaan.
Zodat ik toch wat kan opbouwen.
Vannacht doe ik het dan bijvoorbeeld niet . En dan morgen vroeg weer kolven.
Ik ga het voeding niet en dan weer wel zeg maar om en om doen.
Dan doe ik het niet te vaak maar kan ik wel een voorraadje opbouwen.
2 jaar geleden
Reactie op Mama101
Lijkt me afhankelijk van je productie? Als ik maar 1x per dag kolf ontploff ...
Ik had begrepen dat je juist door veel te kolven je productie te veel verhoogd en overproductie krijgt. Vandaar dat ik geleerd had van ee lactatiedeskundige, en wat de verloskundige en kraamverzorgster beaamde was niet te vaak en het beste na de ochtendvoeding omdat je dan de meeste melk hebt.
Ik leg mijn zoon per voeding aan beide borsten. Mijn lactatiedeskundige raadde het ook af om 1 borst aan te leggen en de ander te kolven, omdat je lichaam dan eigenlijk voor 2 gaat produceren. Dat is dus wat ik geleerd heb, maar als het voor jou werkt en je er verder geen last van hebt, kun je denk ik gewoon doen wat goed voelt.
2 jaar geleden
Reactie op Mama101
Ik voed een borst en kolf de andere. Dat wissel ik per voedbeurt om. Deze m ...
Meestal leg ik hem aan twee borsten en dan kolf ik daarna nog af .
Maar net heb ik inderdaad aan 1 borst en de andere afgekolfd.
Maar nu lijkt het alsof die nog honger heeft omdat die maar 1 borst heeft gehad.
Vind het nog wel lastig hoor . En moet mijn weg er echt nog in vinden.
2 jaar geleden
Reactie op Mama101
Ik voed een borst en kolf de andere. Dat wissel ik per voedbeurt om. Deze m ...
Zag je reactie.. ik heb dat namelijk ook. Ik heb de haakaa aangeschaft, op advies van de vk. Die vangt al het "lekkende" melk op, hoef ik verder niks voor te doen.
2 jaar geleden
Reactie op NJMY
Meestal leg ik hem aan twee borsten en dan kolf ik daarna nog af .
Maar ne ...
Dan even kijken of hij de afgekolfde melk nog uit de fles wil hebben 😊 op die manier kan je makkelijk "aftoppen".
@sjerd: voordeel is dat we nu (3 weken geleden bevallen) een goede 2 liter aan voorraad in de vriezer hebben liggen 😉
2 jaar geleden
Borstvoeding gaat nu dus goed, kolven kreeg ik er eerst maar 2 ml uit. Nu m ...
Wat bedoel je met neusspray? Je gebruikt dat en dan kolf je?