8 Reacties

één jaar geleden

Mijn zoon ook net 2 al een maand aan de gang dat slaan naar kinderen en dieren ook bijten duwen haren trekken wij hebben kind&gezin ingeschakeld en kan zijn dat het gewoon peuter puberteit is

één jaar geleden

Hem zeggen wat wel lief is. Ik zeg tegen mijn dochter als ze slaat. Stop slaan is niet lief. Wat is wel lief om te doen. En deze vult ze nu zelf al in met aaien kusje knuffel dus dan doet ze dat ook altijd

één jaar geleden

Hier wordt babybroertje nog weleens geslagen helaas. Ik geef aan dat het pijn doet en dat de baby dan gaat huilen. Ik geef een alternatief: aai aai en doe dat voor. Bijten hebben wij er een paar maanden terug zo uit gekregen (voor nu..).

één jaar geleden

Mijn zoontje is ook de grenzen aan het opzoeken. Bij ons is het naar andere kinderen gelukkig alleen duwen en hebben we nu al aardig goed afgeleerd, de gastouder zei ook dat ze verschil zag en dat hij het al minder deed! Nu begint hij soms ons te slaan, het duwen begon ook bij ons, maar herkende we zelf niet gelijk als iets ernstigs, want een kind van bijna 2 die een volwassene duwt haalt niet zoveel uit. Ik ben dus wel eigenlijk blij dat hij eerst de grenzen bij ons uittest, voordat hij het bij andere kinderen doet. Ik pak altijd zijn arm vast waarmee hij slaat, zeg duidelijk dat het niet mag, maar geef ook gelijk de optie dat hij wel mag aaien. Ik zeg ook vaak: we slaan niet, we aaien. Heel vaak gaat hij gelijk over op aaien, als hij nog in zijn frustratie zit, pak ik weer zijn arm vast, soms ook allebei zijn armen. Ik zeg er weer bij dat we mensen niet slaan, alleen aaien. Als hij echt heel erg gefrustreerd en nog door gaat, zet ik hem bij mij weg. Dan is het huilen, op de grond liggen en de grond slaan, wat ik niet erg vind. Want slaan helpt wel om je frustratie kwijt te raken, maar we slaan gaan mensen, dieren of dingen die kapot kunnen. Vaak benoem ik dan dat ik snap dat hij gefrustreerd is en bied ik een knuffel aan, soms is het nog even nee en wilt hij na een minuut wel een knuffel. Vaak wil hij dan wel gelijk een knuffel. Als hij getroost is benoem ik nog een keer dat we niet slaan, ik ben aan het proberen dat hij sorry zegt voor het slaan, dat lukt nog niet altijd en geef altijd nog een keer aan dat we aaien. Dan aait hij meestal een keer en is het klaar. Dit hebben we ook zo met duwen gedaan, dat doet hij dus nu eigenlijk al niet meer. En slaan word gelukkig ook minder en dus alleen bij ons als ouders of opa en oma. Ik weet niet of dit ook voor jullie werkt. Maar stap 1 voor mij is uit de situatie halen dat hij niet kan slaan, stap 2 is een alternatief bieden, stap 3 is hem de kans geven om het alternatief toe te passen. En dan natuurlijk stap 4 belonen voor het goede gedrag!

één jaar geleden

Mijn zoontje is ook de grenzen aan het opzoeken. Bij ons is het naar andere ...
Goede tactiek en uitleg. Hier slaat of duwt die totaal niet. Maar is vooral ondeugend en luistert niet. Dingen die niet mogen bijvoorbeeld. Dan gaat die een uur lang lopen/liggen huilen , wilt niet getroost worden.. dus merk wel sinds die 2 jaar is dat opvoeding heel zwaar is. 🙈

één jaar geleden

Reactie op Tutje

Goede tactiek en uitleg. Hier slaat of duwt die totaal niet. Maar is vooral ...
Ja bij ons was de twee is nee fase ook gelijk begonnen toen hij twee was geworden. Een uur lang liggen huilen lijkt mij heel heftig. Vaak is het bij ons redelijk snel weer over en hij wil meestal wel getroost worden. Dus vind zelf deze fase ook zeker een uitdaging, ook om zelf geduldig te blijven, al lukt het niet altijd. Het is zeker pittig, vooral nu ik zwanger ben van de tweede. Gelukkig heeft deze fase juist ook veel leuke dingen! Zoals het meer praten en het uit zichzelf knuffelen, stoeien en dansen. Vind de ontwikkeling dus juist ook wel heel erg leuk!

één jaar geleden

Mijn zoontje is ook de grenzen aan het opzoeken. Bij ons is het naar andere ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie. We gaan nu meer de nadruk proberen te leggen op het aaien en knuffelen. Dit doen we nog niet heel veel. Hopelijk gaat het straks beter🤞🏻

één jaar geleden

Reactie op Daphne1989

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We gaan nu meer de nadruk proberen te ...
Ik hoop dat het voor jullie werkt! En we proberen allemaal ons best te doen, maar het opvoeden blijft soms een zoektocht ;)