12 Reacties

één jaar geleden

Dat "moet" absoluut niet. Met 18 maanden kennen de meeste kindjes wel al papa, mama en nog een paar andere woordjes. En terwijl het nu nog niet heel hard gaat, zal het leren van taal steeds sneller gaan. Ik las laatst ergens dat de taalontwikkeling vanaf 50 woordjes zo hard gaat dat kindjes elke 2 uur wel weer een nieuw woordje kunnen leren! Mijn zoontje kent wel al veel woordjes, maar de uitspraak kan soms best lastig te begrijpen zijn. Of hij maakt er een eigen woord van. Voor melk zegt hij bijvoorbeeld noenoe 🤷‍♀️ Ik wil er ook nog aan toevoegen dat niet alleen het spreken, maar ook het verstaan deel uitmaakt van het leren van een taal en dat ontwikkelt zich veel sneller dan spreken. Daarom is het goed om makkelijke korte zinnetjes te gebruiken, veel te praten tegen je kindje, en alles te benoemen. Ookal herhalen ze het nog niet, ze leren wel wat het betekent wat goed is voor de taalontwikkeling 😊

één jaar geleden

Hij kent misschien al 50 woordjes, want hij begrijpt je waarschijnlijk wel. Alleen hij kan het niet zeggen. Ons meisje is 15 maanden en zegt alleen papa en mama. Ze snapt echter alles. Ze weet waar de keuken is, haar slaapkamer, ze kan iets in de zak doen als ik het zeg, de gaat opruimen als ik zeg opruimen. Het praten komt vanzelf ☺️

één jaar geleden

Komt vast goed! Het gaat idd ook om hoeveel ze begrijpen.. sommigen doen er langer over om het dan om te zetten naar spraak. Mijn dochter zegt al best veel woordjes.. maar het zoontje van m’n neef (2 maand ouder) zegt met moeite papa en verder nog niks. Hij begrijpt wel wat je zegt en maakt zich tot nu toe vooral duidelijk door te wijzen. Je ziet hem half oefenen met z’n mondje/z’n hersens kraken om iets na te zeggen, maar het komt er nog niet uit. Sommige kindjes oefenen meer in hun hoofd denk ik.. andere meer verbaal/door te doen. Net als met lopen/kruipen/wat dan ook.

één jaar geleden

Zou me niet te druk maken en al zeker niet teveel googlen. Hier kletst hij de oren van mn kop af maar in het "zweeds". En zo af en toe denk ik he ik hoor n echt woord. Zoals mamaaaam dat is dus een banaan. Ook nog niet echt woordjes dus. 15 maanden

één jaar geleden

Hier 15 maanden en nog geen een woordje gehoord.. Probeer wel met hem te oefenen en alles te benoemen wat we doen of zien bijv. Ook het geval van begrijpen heb ik niet het idee dat hij het doet 🤣. Als ik zou zeggen doe iets in deze zak of geef maar hier, wat dan ook kijkt ie me aan of ie water ziet branden. Geen idee of dat al zou “moeten”, maar voor mij veelste vroeg om me er echt zorgen over te maken denk ik.. Komt vast vanzelf, mocht hij met 18 maanden nog geen vooruitgang hebben zal ik het eens aankaarten bij het consultatiebureau

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Hier 15 maanden en nog geen een woordje gehoord.. Probeer wel met hem te oe ...
Neemt trouwens niet weg dat ik al een tijdje heel enthousiast aan het wachten ben op de eerste woordjes en het wel enigszins jammer vind als ik de verhalen hier lees van wat kindjes allemaal al zeggen en begrijpen 🙈 lijkt me weer een hele leuke ontwikkeling

één jaar geleden

Reactie op Cindy11

Hij kent misschien al 50 woordjes, want hij begrijpt je waarschijnlijk wel. ...
Hier hetzelfde. Ook alleen mama en papa, maar begrijpt wel heel veel.

VRIEND

één jaar geleden

Ik zie in mijn omgeving heeel veel kindjes die pas na 18 maanden wat duidelijke woordjes hadden (en dan gaat het ineens hard). De audioloog zei ook dat overal gezegd wordt rond 1 jaar de eerste woordjes, maar dat is eerder uitzondering. 18 maanden is het eigenlijk zei hij. Onze jongste is namelijk ook nog niet zo ver (wel tot nu non-stop gehoorprobleem gehad). Onze oudste was wel snel (eerst woordjes vanaf 11 maanden, 20 met 14 maanden), maar die is qua spraak nu gelijk met leeftijdsgenootjes die toen nog niets lieten horen. Dus vroeg of laat zegt ook verder niet veel!

één jaar geleden

Mijn dochter zegt ook nog geen woordjes, maar ik merk wel dat ze veel begrijpt en dat in 2 talen. Bij ons denk ik dus dat het ook ligt aan tweetalig opvoeden. Ik maak me soms alsnkg ook wel beetje zorgen want haar nichtje die zelfde leeftijd is zegt echt al veel woordjes.

één jaar geleden

Reactie op Miemsje

Mijn dochter zegt ook nog geen woordjes, maar ik merk wel dat ze veel begri ...
Tweetalig opvoeden heeft hier niets mee te maken. Ze heeft nog genoeg tijd voordat ze haar eerste woordjes zou moeten kunnen zeggen. Er wordt vaak gezegd dat je kindje "achter loopt" vergeleken met andere kindjes die maar 1 taal spreken. Maar niets is minder waar. Stel dat een kind van 2 jaar 50 woordjes moet kunnen spreken, dan is dat bij een tweetalig kind verdeeld over 2 talen. Hierdoor lijkt het dus alsof ze in 1 taal achter lopen terwijl dat niet het geval is. Wat je vooral niet moet doen is stoppen met tweetalig opvoeden omdat iemand anders (een leidster van een kdv of een leraar bijvoorbeeld) zegt dat je kind achter loopt qua taal omdat je thuis geen Nederlands met haar spreekt. Dat gebeurt nog veel te vaak helaas.

één jaar geleden

Mijn zoontje van 15 maanden zegt nog niet eens papa en mama. Hij zegt alleen ‘hap’ als die eten wilt, en ‘da’ = daar. Ik heb mij er ook druk om gemaakt. Ook nog gevraagd op de opvang wat hun vinden van zijn taalontwikkeling, want hun hebben toch iets meer ervaring met kindjes dan ik. Maar hun zeiden dat ik mij geen zorgen moest maken, omdat die al wel heel veel begrijpt en dat nu het belangrijkste is.

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Tweetalig opvoeden heeft hier niets mee te maken. Ze heeft nog genoeg tijd ...
Ik ben pedagogisch medewerker en voedt mijn dochter tweetalig op. Toevallig vorige week een workshop taal en communicatie gehad van een logopediste. Kinderen die tweetalig worden opgevoed kunnen wel wat later praten omdat hun hersenen meer verbindingen aan het maken zijn, maar er is niet bewezen dat ze achterlopen in de taalontwikkeling. Tweetalig opvoeden is juist heel goed!