15 Reacties
één jaar geleden
Als mijn zoontje om de tv vraagt doe ik wat ze in het Engels redirect noemen. Ik zeg dan dat de tv nu niet aan kan, maar we kunnen wel samen een boekje lezen. Hij is gek op boekjes lezen, dus de tv is dan gauw vergeten.
Betreft eten geef ik hem wel gewoon wanneer hij het vraagt. Hij weet het beste wanneer hij honger heeft, dus als hij om eten vraagt vind ik niet dat ik kan beslissen dat hij geen honger heeft. Ik geef dan meestal eerst een kleine snack en wat water en meestal is hij dan tevreden.
Ik zeg eigenlijk zo min mogelijk nee. Dat wil niet zeggen dat ik geen grenzen aangeef. Het woordje nee is gewoon niet zo effectief vind ik (vooral niet als je het constant gebruikt). Terwijl hij iets doet wat niet mag zegt hij zelf nee en zit met zijn hoofd te schudden.
Dus ipv "nee, niet met je eten gooien" zeg ik bijvoorbeeld "eten blijft op de tafel" en ik pak er een kommetje bij en laat hem het eten van zijn tafel/bord in het kommetje doen. Ik geef dus een grens aan, en dan stuur ik hem bij (redirect) door iets anders met hem te doen. Anders kan ik de hele dag door wel nee blijven zeggen.
één jaar geleden
Ik ben hier ook wel benieuwd naar qua eten en wat jullie dan geven.
Kleine man eet in de ochtend z’n flesje en een boterham, tussendoor zeker 1 en soms 2 stuks fruit. Als lunch 2 boterhammen en als snack bijvoorbeeld:
-2 cracottes,
-paar maisfingers
-knijpfruitje
-wafer (van kiddylicious)
-van die krabsticks
Maar vooral de namiddag snack heeft hij echt wel trek en wil hij het liefst heel bovenstaand rijtje. Yoghurt vindt hij niet lekker (naturel)
Als ik na een paar snacks zeg ‘je hebt genoeg gehad’ wordt hij ook echt wel boos (en wat ik hier lees geeft hij dus eigenlijk best goed aan dat hij nog trek heeft) maar ik wil graag gezonde dingen geven en leren dat hij zich niet vol moet vreten voordat hij z’n avondeten krijgt.
Hebben jullie nog tips qua gezonde snacks (ik begreep dat te veel fruit ook niet goed is) en rauwkost vind ik nog wat lastig omdat hij nu pas goed leert kauwen/afbijten ipv alles proppen en verslikken
één jaar geleden
Reactie op SdG
Kleine ...
Ik geef vaak voor lunch een omelet met fijngehakte groenten erdoor. Je zou daar in principe ook een kleinere portie van kunnen geven als snack. En je kunt online zoeken op recepten voor bijvoorbeeld broccoli tots. Daar maak je dan een hoop van, vries ze in en als hij trek heeft piep je er 1 op in de oven of magnetron. Dan heb je een groenten snack.
Bliss balls zijn ook zoiets en daar heb je veel verschillende recepten van. Of bijvoorbeeld balletjes van linzen (kunnen ze wel wat hardere poep van krijgen als ze er teveel van eten of te weinig water drinken). Hummus met wat toast of soepstengels om te dippen.
Wat ook lekker is (ziet er niet zo uit en klinkt ook niet heel geweldig haha) is yoghurt met appelmoes en notenboter of pompoenpitboter!
één jaar geleden
Sowieso hebben die bewegelijke kleintjes van ons de 3 'grote maaltijden' ontbijt, lunch en avondeten nodig en tussen die 3 door, ook nog 2 eet- en drinkmomenten.
Wij vermijden maïsvingers of rijstwafels. Puur omdat het opvulling is en niets voedzaam, dus snel weer trek. Als hij zijn eten op heeft, is ie (daardoor) vaak echt wel voldaan. Eet hij met grote smaak en groot gemak, maken we wat meer en kijken we wat hij nog op eet. Maar echt snacken zoals wij volwassenen doen, doet ons zoontje niet - maar dat hebben wij hem ook nooit aangeboden. Weet niet of daar verschil in zit.
Naast zijn vaste eet- en drinkmomenten knabbelt ie echt van ons mee (hapje brood hier, likje yoghurt daar). Hij is geen broodfan dus 's ochtends havermout met banaan en zijn lunch èn avondeten zijn warm (avondeten soms restjes vd lunch met wat aanvulling. Als ie vd opvang komt (krijgt ie ook warme lunch) krijgt ie 's avonds nog havermout met fruit. Andere keer zijn zowel lunch als avondeten volledige porties).
Ik snap dat je het wilt aanmoedigen dat hij je dingen, zoals de afstandsbediening, brengt. Maar de 'beloning' van het aanzetten vd tv, hoeft er, naar mijn idee, niet altijd te zijn. Je kan er ook een spelletje van maken: "Dankjewel! Zoek jij de...... bal eens? Ja!! Kan jij mij nu de..... brengen?" En ook gewoon zeggen: "Dankjewel voor het brengen. De tv blijft nu wel uit." En dan evt gevolgd door wanneer ie wel aan gaat of gevolgd door een afleiding.
Mijn mannetje wijst sinds 2 weken naar alles en vindt ook uit dat wij erop reageren, super leuk 😄🤪 Maar: niet altijd. Als hij het knopje vd afzuigkap aanwijst en hij staat aan tijdens het koken, hoort hij van mij: "Ja, dat is het knopje vd afzuigkap. Daar blijven we nu vanaf want we zijn aan het koken." Kan ie pissig om worden. Mja...
Dus ja. Wij stellen echt wel grenzen en stimuleren hem op een afleidende manier toch verder. En qua eten... lastiger. Ik zou opletten op de voedzaamheid vd tussendoortjes. Succes!
één jaar geleden
Reactie op SdG
Kleine ...
Ik geef mijn zoontje tegenwoordig een bakje met een koekje, maischips of rozijntjes of iets op de salontafel. Hij eet dan staand aan te tafel. Hij is dan al snel weer afgeleid en gaat wat anders doen. Als hij in de stoel zat bleef hij ook maar dooreten.
één jaar geleden
Reactie op SdG
Kleine ...
Zoals hier ook al aangegeven zou je eens kunnen kijken wat het doet als je wat meer voedzame tussendoortjes geeft. Dat vult meer en ze hebben er dan ook echt iets aan. Ik geef bijvoorbeeld:
- volkoren knackebrot of volkoren cracker, zo of met bijvoorbeeld wat hummus, zuivelspread light, ricotta, margarine met pindakaas, etc
- fruit, ik let erop dat hij niet teveel fruit met veel fruitsuiker op een dag eet (zoals banaan of druiven) en geef bij veel trek bijvoorbeeld wat extra appel, peer, frambozen ed
- groente leren ze snel eten, je zou via de app van solid starts kunnen kijken hoe je het het beste kunt snijden en vooral gewoon proberen, ze krijgen het eten snel onder de knie en het is hier echt een favoriete snack of extraatje bij de lunch. Bijv plakjes komkommer, reepjes paprika, snoeptomaatjes in vieren gesneden.
- wat stukjes mozzarella
- halfvolle yoghurt met wat fruit erdoorheen, bijv een paar geprakte framboosjes of blauwe besjes, of wat geraspte kokos.
- wat stukjes zelfgemaakt bananenbrood.
- een kant-en-klare of zelfgemaakte volkorenpannekoek of havermoutpancake, evt met een beetje (100%) appelstroop (maar eigenlijk niet nodig), zonder suiker.
- een extra boterham
- een restje groente (bijv gekookte bloemkool, broccoli, wortel, courgette, sperziebonen), heb ik s avonds over, gaat het in een bakje in de koelkast. Gaat er hier goed in als snack.
- een gekookt ei in vieren gesneden of een omeletje, evt met een restje groenten of wat doperwtjes erdoor.
Best wat opties dus, zonder dat je er veel werk aan hebt, dat is voor mij iig belangrijk. Ontbijtjes en avondeten maken vind ik al tijd genoeg kosten 😉
één jaar geleden
Reactie op Buideltje
Zoals hier ook al aangegeven zou je eens kunnen kijken wat het doet als je ...
Jaaa ik ga eens kijken wat lukt! Dankjewel voor de tips.
Hij heeft wel echt logopedie gehad voor het eten dus ‘makkelijk’ onder de knie gaat helaas voor hem niet op. (Rapley eten enz ging bij hem juist heeeeel erg mis) Maar proberen kunnen we het altijd!
één jaar geleden
Reactie op SdG
Jaaa ik ga eens kijken wat lukt! Dankjewel voor de tips.
Hij heeft wel ech ...
Ah, dat lijkt me dan inderdaad wel lastiger. Sorry, daar ging ik dan dus wat te makkelijk vanuit 😊 Ik weet natuurlijk niet wat lastig is voor je zoon, maar misschien helpt het dan om met gekookte groente als tussendoortje te beginnen? En dan van daaruit proberen wat wel en niet gaat. En anders zijn er genoeg andere opties dan rauwkost.
één jaar geleden
Wauw fantastische reacties al. Heb ik echt wat aan. Hoeveel tv kijkt jullie kindje?
één jaar geleden
Ik kijk regelmatig op deze site voor recepten en kwam deze post over snacks tegen 🍎
https://www.mjandhungryman.com/snacks-for-toddlers/
één jaar geleden
Als ze bv niet wilt eten ( zeg maar waarom echt geeeen idee want ze is echt een mega goeie eten maar soms… weigert na 2 happen) krijgt ze ook niks anders.. we maken er geen strijd om maar blijven het gedurende de maaltijd die we eten wel aanbieden op verschillende manieren ( zelf doen, neerleggen, stukjes geven) maar gaat ze er mee gooien is t klaar en halen we t weg. Dan krijgt ze ook niks anders behalve de pap fles voor bed en blijft ze gewoon aan tafel zitten
Tv kijken vind ze niks aan 😅hoogstens 5 min.. deze hebben we ook nooit aan
één jaar geleden
Reactie op babyboyben
Wauw fantastische reacties al. Heb ik echt wat aan. Hoeveel tv kijkt jullie ...
Mijn kindje kijkt maximaal 5min TikTak via YouTube >> als ik zijn nagels moet knippen 🤣 En dat is vaak om de dag.
Verder gewoon niet. Wij kijken ook niet als hij wakker is.
één jaar geleden
Reactie op babyboyben
Wauw fantastische reacties al. Heb ik echt wat aan. Hoeveel tv kijkt jullie ...
Hier veel te veel 😂
Vaak wel 5 Bumba-afleveringen op een dag (soms meer, soms minder)
Vaak savonds met de avondfles voor het slapen gaan.. sochtends bij het ontbijt ook regelmatig (dan eet ze vaak beter 😛) en bij het avondeten ook hahahah
Loedermoeder hier 🤪
Overdag bij het spelen doen we ook wel eens liedjes/clipjes aan. Soms op YouTube, soms op spotify
Dan speelt ze ook lekker ondertussen. En danst ze er lekker op los 🥰