15 Reacties
één jaar geleden
Hier precies hetzelfde, ik laat haar rustig even uitschreeuwen totdat het ophoudt (zonder haar haar zin te geven). Ze moet maar wennen dat niet alles gaat zoals zij het voor ogen heeft ;)
één jaar geleden
Wat bij mijn zoontje vaak goed helpt is om een alternatief te geven of twee keuzes geven die hij wel mag. "Dat mag niet, maar je kan wel dit doen"/"wil je A of wil je B doen?"
En als ik hem iets moet laten doen (kan van alles zijn, bijv tanden poetsen of een bepaalde kant op lopen/aan de hand looen) dan lukt het vaak wel als ik een beetje gek doe, als ik een beetje overdreven enthousiast doe, of als ik er een liedje over zing. Dit voorkomt vooral veel tantrums want dan is het leuk/grappig en doet hij mij na (als een tantrum al begonnen is, is dit misschien niet de beste methode 🙃).
Met dat tasje over de grond slepen zou je bijvoorbeeld je eigen tas heel hoog kunnen optillen en zeggen "ik kan mijn tas zoooooo hoog vasthouden!" En dan op je hoofd ofzo en (als het een rugtas is ten minste) op het laatst op zijn rug doen en heel enthousiast doen.
Mijn zoontje heeft (nog) geen broertje of zusje, maar ik heb kortgeleden wel iets gezien over ruzie tussen 2 kinderen en hoe het belangrijk is voor beiden om eerst het "slachtoffer" te vragen of ze ok zijn en sorry te zeggen zodat het kindje dat geslagen heeft ook leert dat slaan (of iets anders) niet ok is en wat de juiste reactie daarop is(empathie). Ook zorgt het ervoor dat de aandacht niet gaat naar het kindje dat slaat, maar naar het kindje dat geslagen is. Daarna kun je het kindje dat geslagen heeft apart nemen en uitleggen dat je mensen niet mag slaan. Ik vond het iig heel handig voor als het misschien eens voorkomt in de speeltuin (of als we nog een 2e kindje mogen verwachten).
Het is inderdaad verdomd lastig allemaal. En het kan zo makkelijk klinken hoe anderen het doen, maar wat bij mijn zoontje werkt, werkt ook niet altijd hoor. Soms is het gewoon even doorbijten 🥲
Maar hopelijk heb je er toch wat aan. En zo niet, "het is maar een fase" en daar moeten we (bijna) allemaal wel doorheen 🫠
één jaar geleden
Reactie op MamaLars
Dan doen wij ook. Maar er zit nog steeds geen vooruitgang in ☹️
Dat de vooruitgang nog niet zichtbaar is in gedrag wil niet zeggen dat het er niet is. Kinderen (tot aan pubers en soms volwassenen aan toe) hebben verwerkingstijd nodig. Die hele kleintjes helemaal, ze worden zoveel geprikkeld!
Blijf consequent in wat je doet en zoals je zelf al zegt: het is een (lange en moeilijke) fase.
één jaar geleden
Geen tips, wel heel veel herkenning. Stiekem fijn om dit te lezen (sorry🤐) want soms lijkt het alsof alleen mijn kind altijd boos/verdrietig/driftig is en niet meewerkt.
Vandaag in de speeltuin voor het eerst, en de glijbaan vond hij wel leuk. Tot er een ander kindje ook in het huisje klom en van de glijbaan wou. Toen ging de driftkikker kwaad op de grond liggen huilen tot het kindje beduusd maar weer wegliep 🥹 schaamde me wel een beetje al weet ik dat hij natuurlijk moet leren delen en samen spelen. Geen idee hoe ik dat moet stimuleren aangezien hij niet naar de opvang gaat en enigs kind is. Over 3 weken ben ik uitgerekend en ik hoop dat dit “probleem” zich vanzelf oplost wanneer zijn zusje wat ouder is en ze samen kunnen gaan spelen. Ook in ballorig bijv als er andere kindjes ook maar in de buurt komen van waar hij aan het spelen is wordt hij heel driftig en gaat huilen en “vervelend” doen tegen ze.
Vervolgens zag meneer een bal liggen onder in de kinderwagen van een andere mevrouw, en die ging hij natuurlijk even pakken 😂😂 helemaal boos en verdrietig weer zichzelf op de grond gegooid omdat ik de bal terug legde en zei dat dat niet mocht. Mevrouw vond het zo zielig dat ze besloot langer in de speeltuin te blijven (ze wou net weggaan toen hij de bal kwam pakken) en hij wel even met de bal mocht 🤣 klein dramaatje. Ik vind het opvoeden, en manieren zoeken om grenzen aan te geven etc best wel moeilijk 🙈🙈🙈 dan zie ik allerlei kindjes heel lief en braaf spelen (al dan niet samen) of meelopen naast ouders etc en dan denk ik, wat doe ik dan verkeerd 😂
één jaar geleden
Klinkt gewoon als het begin van de peuterpuberteit. Ze ondekken hun eigen ik en gaan grenzen opzoeken. Het is lastig als je van alles wil maar je het niet duidelijk kan maken of het gewoon weg niet lukt.
Ook dit is een ( lange ) fase.
Ik ga als ze boos zijn rustig zitten, ze worden vanzelf rustig. In de winkel wacht ik ook rustig. En als ze iets zelf willen doen en het is veilig doe maar. Spullen zijn te vervangen, trots niet :)!
één jaar geleden
Oh precies hoe je ons mannetje omschrijft!! Jeetje was is deze 'fase' heftig. Hij heeft maanden lang gehuild als baby. Daarna was het frustratie omdat hij nog niks kon. Ik keek hem groot en kon niet wachten totdat hij dingen zelf kon ondernemen. En nu kan hij van alles, nu is het precies dit😭 hij heeft zoveel temperament, heeft geen zitkont en is ondernemend.
Ik weet dat ik niet mag vergelijken. Maar er zijn bij ons veel kindjes van dezelfde leeftijd. Vrienden en familie. Maat die lijken allemaal zo lief en leuk! Komt onze tank weer aan! Is nergens bang voor, loopt OVER-AL naartoe. Als ik zeg dat hij naar de voordeur mag lopen, loopt ie de straat op. Tijdens koningsdag loopt hij de menigte in en het lijkt hem niks te interesseren 😅
Hoofdbonken deed hij 2 weken als hij echt boos was. Dat doet hij gelukkig niet meer. Slaan was heel erg! Nu bijna niet meer. Dus daar zie ik duidelijk verandering in! Het is echt ook wel een lief, ondeugend en ondernemend mannetje. Maar het neemt niet weg dat ik het echt heel er pittig vind😳
Tips heb ik dus eigenlijk niet. Ik probeer hem overal bij te betrekken, als hij slaat blijven aangeven dat het pijn doet en dat hij moet aaien, gooien met spullen zeg ik dat hij het moet pakken en aan mij mag geven ipv gooien.
Vooral veel geduld en af en toe even me-time! Succes mama🍀🙏
één jaar geleden
Hier helpt bij drift buien door op z’n niveau te zakken en te zeggen dat ik hem begrijp bijv. je wilt graag nog met de bal spelen,maar we gaan nu naar huis en eten,mama is hier .en dan wacht ik even. Moet zeggen buiten heeft hij niet veel drift buien probeer em zoveel mogelijk voor te bereiden op het geen wat er gaat gebeuren bijv. De kinderboerderij gaat zo dicht ga je je speelgoed alvast opruimen.
Mijn manier werkt niet altijd maar denk wel dat hierdoor z’n driftbuien minder intens zijn en van korte duur zijn en anders is afleiden ook altijd een optie😄
één jaar geleden
Hier precies hetzelfde bij mijn dochter van 19 maanden. Heel veel ontevredenheid, schreeuwen, gooien, huilen etc. Ik heb haar vandaag eerder moeten ophalen bij de opvang omdat ze alleen maar andere kindjes in de weg zat (lees speelgoed afpakken / duwen). Ze is duidelijk drukker en driftiger dan de gemiddelde kinderen van haar leeftijd. Ik hoop van harte dat deze fase gauw voorbij is..
Soms vraag ik mij hoe wij hier het beste mee om kunnen gaan. Ze lijkt niet te willen luisteren ook al blijven we corrigeren. Ik vind het een pittige fase dit.
één jaar geleden
Reactie op -Vino-93
Oh precies hoe je ons mannetje omschrijft!! Jeetje was is deze 'fase' hefti ...
Oh ik ben eigenlijk heel blij dit te lezen want dit had ik kunnen schrijven 😅 dus ik ben blij dat er ook andere mensen zijn met hele explosieve kinderen. Laten we hopen dat deze fase snel voorbij gaat!
één jaar geleden
Hier ook hetzelfde, zo'n 2 maanden al. (en van te voren ook al een pittig mannetje)
Ik heb echt geen tips, ik zoek ook zelf het hele internet af. 😅
Negeren helpt hier niet dan gaat hij nog bozer worden en krijsen. Als ik het woordje 'nee' zeg dan gaat hij al dramatisch doen..
Ik denk maar steeds het is een fase.....
één jaar geleden
Ons zoontje begint soms ookal te peuterpuberen. Gelukkig valt het gooien redelijk mee. Maar het dramatisch op de grond gaan zitten ken ik wel. Vaak laat ik hem even en probeer ik hem daarna te troosten en af te leiden. Gelukkig is hij best wel snel afgeleid en blijft hij niet in de driftbui hangen. Ik benoem het ook vaak dat ik snap dat hij boos is, alleen dat sommige dingen niet mogen/kunnen.
Ik vind het soms vooral ook lastig om soms niet erom te lachen. Want soms komt het als volwassenen zo grappig over. Bijvoorbeeld bij het zwemmen als hij bij de glijbaan moet wachten en zich dan ook laat vallen tot zit, alleen dan onder water komt.
Het hoort er allemaal bij en gelukkig lukt vooral het afleiden wel goed.
Hij zoekt alleen duidelijk de grenzen op en ergens vind ik het dus ook wel grappig. Op het moeilijk doen bij de poepluier verschonen na. Dan kan hij zo moeilijk doen, dus als daar tips voor zijn hoor ik het graag!
één jaar geleden
Wat vervelend is dit he! En vooral dat ze nog niet kunnen uitleggen wat er loos is..
Wat bij ons erg helpt is erkenning geven voor waarom jij denkt dat je kind overstuur is en echt uitleggen. 'Ik snap wel dat je het niet leuk vindt om in de kinderwagen te gaan, maar we hebben wel een beetje haast dus daarom is dat nodig.' Bij onze dochter helpt het dat ze zich gehoord voelt.