14 Reacties
één jaar geleden
Die van mij kan vrij goed met een lepel eten. Als hij wat voller raakt, wordt er weer meer gegooid met eten.
Ik heb gewoon van die plastic kinderlepels die goed in de hand liggen. Niets bijzonders. Uit een bakje gaat wel makkelijker dan uit een plat bord.
Misschien iets makkelijks proberen zoals appelmoes of gemalen eten? En dan lepel in zijn hand en hem helpen de hand te sturen?
één jaar geleden
Reactie op Jana21
Ik ben ook benieuwd! Hier gaat het eten met lepel ook nog niet soepel, houd ...
Ik zou dan eerst met flink klevend eten proberen wat niet van de lepel afvalt als je hem omdraait. Zoete aardappel purée ofzo
één jaar geleden
Ik heb het kinderbestek van de Kruidvat. De vork is een beetje stomp maar het lukt hem om wat in de mond te krijgen. Maar deze zijn kort en andere die lang zijn, kan hij de draai niet maken als hij de lepel aan de einde vasthoudt.
één jaar geleden
Mijn zoontje lukt het nu best goed, maar ook nog niet perfect. Ik heb hem gewoon lekker veel laten oefenen met eten wat makkelijk is om met bestek te eten. En als het hem niet goed lukt stuur ik hem een beetje bij door de achterkant van de lepel/vork vast te houden.
Ik heb metalen bestek met een siliconen handvat voor hem en dat werkt prima.
Ik denk niet dat ze het "opeens" goed kunnen en dat het echt een kwestie van oefenen is.
één jaar geleden
Wij doen de truc met 2 lepels!
Onze dochter krijgt er 1 en daarmee 'schept' ze zelf in het bakje. En de andere lepel is voor ons waarmee we eten in haar mond scheppen (uit hetzelfde bakje). Soms pakt ze de lepel dan van ons over en pakken wij dus haar lepel. En soms blijft ze zelf met haar lepel op haar manier scheppen. Zo gaat dan het hele bakje leeg. Anders lag alles op de grond 😅
één jaar geleden
Mijn zoontje eet al sinds hij 6 maanden is zelf. De eerste 6 maanden met zijn handen, en sinds hij 1 is langzaamaan steeds meer met bestek omdat hij dat wilde nadoen. Gaat inmiddels best aardig maar hij oefent dus al 10 maanden. Het bestek maakt daarbij niet uit, plastic, metaal met siliconen handvat…. En eten wat wat glibberiger is (zoals pasta) eet hij na een paar happen meestal nog steeds lekker met zijn handen.
Eten is een complexe handeling (op je lepel krijgen, naar je mond brengen zonder dat alles er weer afvalt, in je mond stoppen….)
Gewoon lekker veel laten oefenen dus en vooral niet gaan ‘overnemen’ zou mijn advies zijn.
één jaar geleden
Hier begint hij met zn lepel. Maar na n paar happen zie je m kijken en grijpt ie vol met 2 handen in zn bord. Gaat tenslotte toch een stuk sneller 🤣
Hij eet meestal heel goed maar soms zitten er ook n paar dagen bij dat ie zn bord wegschuift en niks wil. Laat ik dan ook maar zo hij krijgt dan wel een toetje
één jaar geleden
Ons dochtertje is van 19 11 21 en die eet met alle bestek. Ook 'het grote mensen' bestek... ik ben hier met 5 maanden mee begonnen. Een lepeltje geven en zo verder uitgebreid.
Ze begint altijd heel schattig en keurig als een dametje met haar bestek (kan lepel of vork zijn) om vervolgens te eindigen met haar handen. Is wel een rommeltje maar wij krijgen altijd complimenten dat ze zo netjes kan eten.🤷♀️
Ons dochtertje pikt alles heel vlug op maar ja cliché, elk kind doet alles op z'n eigen tempo.
één jaar geleden
Maar moet dit al?
Nee toch?
Ik voer m’n dochter meestal nog gewoon hoor.. soms geef ik de lepel/vork gevuld aan en dan hapt ze het er netjes af. Heel soms laat ik haar zelf prutsen, maar het scheppen/prikken vindt ze vaak nog lastig en lukt niet.
Komt vast vanzelf hoor :)
Ze is handig genoeg met veel andere dingen :)
één jaar geleden
Wij zijn hier eigenlijk helemaal nog niet mee wezen oefenen. Pas toevallig dat we hem zelf nasi met de lepel lieten eten en dat ging al best goed. Het was een beetje een rommeltje, maar het viel mij alles mee.
Verder laten we hem eigenlijk nog vooral veel met zijn handen eten.
één jaar geleden
Hier eet ie met z'n handen of ik voer hem. Of we scheppen samen wat met de lepel. Ik ben al lang blij als ie hier eens z'n avondeten daadwerkelijk opeet ipv weigert of na 5 happen stopt... Het eten met bestek staat hier dus vrij laag onderaan de prioriteitenlijst 😬
één jaar geleden
Wij hebben haar de lepel zelf laten vasthouden rond 5 maanden. In het begin ging de helft ernaast of op de muur. Dat namen we op de koop toe. We gebruikten ook de 2e lepel truc :) Vanaf een maand of 10 begon ze netter te eten en nu kan ze het helemaal zelf. Met lepel én vork, en weinig morsen.
Mijn tip zou zijn: lekker laten aanmodderen en oefenen. Stuk plastic of zeil onder de stoel leggen voor rondvliegend eten. Vroeg de zelfredzaamheid stimuleren schijnt voor een wat relaxtere peuter te zorgen. We gaan het zien!
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op MinnieMouse
Hier eet ie met z'n handen of ik voer hem. Of we scheppen samen wat met de ...
Dat is hier ook zo. Hij wil het zelf doen allemaal maar dan komt er naar 3 happen een moment dat ie weigert🥴. Probeer je te helpen vliegt het bord nog net niet op de grond. Dus lekker knaaien met zn handen dan gaat er momenteel met geluk een half bordje in💪