19 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Selmx
Ben je altijd zomaar bevoegd om thuis les te kunnen geven? Ben wel benieuwd ...
Inprincipe wel, als het vanwege reizen of geloofsovertuigingen niet kan. Maar zodra je kind eenmaal ingeschreven staat in het systeem van scholen kan je er niet meer van af tenzij emigreren
één jaar geleden
Geen ervaring, maar homeschooling is zeker niet illegaal (in België). Je kind moet dan bij de bevoegde examencommissie op de gepaste momenten de eindtoetsen (IDP in Vlaanderen, CEB Wallonië, etc.) afleggen om een getuigschrift te verkrijgen. Je zou bij deze instanties misschien ook op zoek kunnen gaan naar thuislesgevers en/of ouders die hier ook voor kozen?
Ik heb een keer een klas uit een privéschool begeleid naar hun IDP's die werden afgenomen door een school in Halle. Daar waren toen ook een 5-tal kinderen aanwezig met een ouder die thuisonderwijs kregen.
één jaar geleden
Reactie op xmammie🌸
Ik snap hem niet.. naar school doen en thuis lesgeven? Kan dat tegelijk dan ...
Dat zou ideaal zijn, maar dat kan niet, zodra je kind is ingeschreven moet het naar school dan ben je verplicht om het kind ook naar school toe te laten gaan. Maar ik zoek eigenlijk ouders die thuis lesgeven en een soort van lotgenoten hebben of clubje waardoor je toch het sociale aspect hebt voor kind zegmaar
één jaar geleden
Reactie op Sja1989
Nee geen thuisles hier. Onze kleine gaan naar de basisschool als ze 4 zijn. ...
Als ik naar me eigen basis school ervaring kijk leer je bijna niets wat je in het echte leven nodig hebt, dat wat je leert lesen, schrijven, rekenen kan ik ook wel geven. En een vreemde waarvan je niet weet wat hij zij in het dagekijkse leven doet voedt jou kind deels op, en vind de seksuale voorlichting en alle verschillende mensen vormen met bijvoorbeels lqbt op jonge leeftijd niet nodig (bedoel het niet negatief) iedereen moet zelf weten wat hij/zij/hen is.
één jaar geleden
Reactie op Mieperdd
Als ik naar me eigen basis school ervaring kijk leer je bijna niets wat je ...
Maar een school gaat toch om zoveel meer dingen dan alleen rekenen/schrijven. Het gaat om elke dag leren hoe je met andere kinderen, maar ook juffen en meesters om moet gaan. Wat de normen en waarden zijn op een school, het ritme van kinderen, het buitenspelen noem maar op. En wat als je kind dan naar de middelbare gaat? Krijgt die dan ook thuis les? Want ook dan zijn ze nog steeds leerplichtig en dan is het niet meer rekenen en schrijven maar een stuk ingewikkelder
één jaar geleden
Wat de normen en waarden op een school zijn hoeft niet onze normen en waarde te zijn, en al het andere ritme etc heb je nu ook al als t goed is is dan ook jou eigen ritme en niet met de meute mee. Ik weet dat er veel kinderen zijn die ook thuis les gegeven worden en die zullen mischien ook wel eens een keer samen komen en bundelen hun kwaliteiten en krachten. Hoop hun te kunnen bereiken op deze manier wat hun reden is geweest om thuis les te geven en hoe ze dat in werkelijkheid vormgeven
één jaar geleden
Reactie op Mieperdd
Wat de normen en waarden op een school zijn hoeft niet onze normen en waard ...
Nee mijn normen en waarden zijn ook niet allemaal hetzelfde als op school, maar een kind die niet naar school gaat zal later nooit met vrienden/collega's/partner het kunnen hebben over hoe het vroeger was op school, het hele sociaal-emotionele pakket en alle herinneringen die daar bij komen kijken zoals een musical. Tuurlijk moet jij doen waar je je goed bij voelt, maar scholen bestaan niet voor niks denk ik dan 🙈.
één jaar geleden
Wij zijn er ook over na aan het denken en twijfelen dan vooral tussen de vrije school en thuis les geven.
één jaar geleden
Reactie op Mieperdd
Als ik naar me eigen basis school ervaring kijk leer je bijna niets wat je ...
Ja ik heb soms ook het gevoel dat dingen anders kunnen op de basisscholen. Ik zou bijvoorbeeld voorstander zijn van meer buiten spelen en een vak zoals communicatie heb ik dan wel weer een beetje gemist. Ik twijfel daarom tussen basisschool en vrije school, maar hang toch meer naar reguliere basisschool omdat ik nu al zie hoe prettig mijn dochter het heeft op de kinderopvang met alle kindjes en duidelijke structuren. Daar zijn alle kindjes weer anders in denk ik. Lekker alle opties bekijken, goed dat je daar nu al mee begint!
één jaar geleden
Ik hoor hier mensen denken over vrije school. Einig idee wat dat inhoud? T klinkt alsof een kind daar heel veel vrijheid heeft want het woord vrij zit er in dus vrijheid. Maar nee dit is helemaal niet waar. Tuurlijk het is anders dan regulier onderwijs maar het is eigenlijk bijna het zelfde maar dan met de invloed van de antroposofische visie. Als je je kind meer vrijheid wil geven en de practische dingen in het leven wil leren ga dan kijken naar bijv. Een Montessori school. Montessori is erg gericht op het zelf leren doen en vooral ook in de practische dingen in het leven. Ik zelf werk op een Montessori kdv gevestigd in een Montessori school. Erg mooie vorm van onderwijs en leren.
Daarnaast persoonlijk zou ik niet snel gaan voor thuis onderwijs. Ik snap dat je het met bepaalde dingen niet eens kan zijn maar het hele sociale aspect van school is zoooo belangrijk voor de ontwikkeling en dat aspect ga je niet vinden in spelen met andere kinderen bij op visite gaan bij je vriendin of meeten met andere mama's. Het samen leren, ontdekken en samen mijlpalen behalen is echt heel erg belangrijk.
één jaar geleden
Volgens mij is het vooral een romantisch idee dat het zo leuk en makkelijk is om je eigen kinderen les te geven, zelf je tijden in kan delen, inspelen op wat een kind wil leren en wat jij je kind niet wil meegeven (of juist wel)
Het lijkt mij heel pittig voor iedereen! 😊 Als ouders ben je dan ook opeens juf en meester en dat is echt een vak! Het is niet voor niets een opleiding van vier jaar, waarin je meer leert over leerstijlen en verschillende methodieken om kinderen zaken aan te leren. Je denkt nu nog, oh dat lezen, schrijven en rekenen kan ik ook wel mijn kind leren, maar wat als je kind bijv dyslectisch is of anderszins baat zou hebben bij professionele ondersteuning zoals RT? Of je kind wil niet en haalt het bloed onder je nagels vandaan? Na de les is het dan nog steeds bij jou. Ik vind het dapper als mensen dat doen!! (Ik zou het in ieder geval niet kunnen 😊)
Ik denk dat het goed is voor een kind om zoveel mogelijk verschillende invloeden en ervaringen te krijgen. Ik denk met plezier terug aan mijn juf in groep 3, superlief, maar ook aan een superstrenge juf aan groep 6 en de invulmeester met zijn fantastische beeldende geschiedenislessen. Vergeet ook de groepsdynamiek niet, het samen spelen, het leren omgaan met elkaar.
Ik vind school een aanvulling op wat een kind thuis hoort. Een school is niet de enige plaats waar opvoeding en meningsvorming plaatsvindt.
Je wilt je kind toch klaarstomen voor het leven in de hedendaagse maatschappij, dat t later een goed leven kan hebben met een leuke baan en mensen om zich heen. Daar hoort naar mijn mening dus ook bij het omgaan met andersdenkenden.
één jaar geleden
Ik denk dat je misschien meer reacties krijgt als je dit topic in het algemeen forum plaatst. Nu bereik je alleen de mensen die in november 2021 uitgerekend waren of een baby in die maand hebben gehad. Dit is dus nu ook niet de meest actieve groep meer.
Zelf wil ik onze zoon gewoon naar de lokale school doen. Wij werken allebei en vind het straks goed voor zijn ontwikkeling. Ook juist om andere ideeën mee te krijgen. We gaan hem namelijk naar een christelijke school doen, omdat we in de biblebelt wonen. Zelf zijn wij ook beide christelijk opgevoed, maar zijn het allebei niet meer. Toch vind ik het mooi als mijn kind daar wat van mee krijgt, had zelf ook gewoon een goede ervaring met de christelijke school waar ik op zat. In de basis ben ik het wel eens met de normen en waarde en ik denk dat het goed is voor een kind om meer te horen dan alleen wat er thuis gedacht word.