7 Reacties
MOD
één jaar geleden
Onze zoon zegt ook nog geen papa of mama. Enige wat we er op dit moment enigszins uit kunnen halen is haije en hai (limburg).
Wij zijn toevallig maandag bij cb geweest en zij vond het niet erg. Ze zijn op zo veel vlakken aan het ontwikkelen en ineens kan het snel gaan.
De oudste zei met 20mnd pas zijn eerste bewustr woord naast papa en mama. En nu houdt hij zijn mond niet meer met 3 jaar.
Waarschijnlijk is jouw kindje op andere vlakken sneller en komt het er uiteindelijk allemaal wel uit 🥰
één jaar geleden
Hier wel papa en mama en verder brabbelen. Ze snapt wel idd meer dan wij denken heb k het idee en we oefenen nu regelmatig woordjes maar ze zegt nog niks na. Ze kan wel heeeel goed ja en nee knikken haha maar daar zit nog niks bewust bij maar dat doet ze hele dag door bij allss wat we zeggen 😂
één jaar geleden
Hier ook een zoontje van 14 maanden die nog niks herkenbaars zegt, hoor 😊🙃 Hij wijst heel veel en 'zegt' dan "uh!" 'Bah' zegt hij ook. Maar niet in de betekenis dat iets vies is. Brabbelt en kletst verder ook echt enorm veel, intonatie heeft hij ook ontdekt haha.
Ik zou die opmerking van het cb lekker naast je neerleggen. Als ze zich op 't fysieke vlak erg ontwikkelen, gaat daar de focus heen. Zit de taalontwikkeling weer in de lift, ligt de fysieke ontwikkeling weer 'stil' ❤️😘
VRIEND
één jaar geleden
Hier ook nog niet, 14 maanden, maar heeft wel wat moeilijkheden gehad zijn eerste levensjaar die kunnen meespelen.
Toch; ken meerdere kindjes die nog niets zeggen/zeiden met 14 maanden en het komt. Ook een meisje van zelfde leeftijd als onze oudste, sprak nog niet met 14 maanden, maar nu heeft ze het weer helemaal ingehaald.
Geen zorgen (al weet ik ook dat dat lastig kan zijn) het consultatiebureau mag er ook wat minder 'moeilijk' over doen als het afwijkt van hun lijstje (als je het mij vraagt), behalve aangeven hoe je het kan stimuleren. Komt vanzelf.
één jaar geleden
Volgens mij hoef je je pas echt zorgen te maken als je kind bij 18 maanden nog geen enkel woordje kan zeggen. Het gemiddelde aantal woordjes bij 18 maanden is 50 woordjes. De minimale is volgens mij 5~10 woordjes (naast papa en mama). Vanaf 50 woordjes gaat de taalontwikkeling meestal heel erg snel, waardoor het uiteindelijk in de meeste gevallen allemaal bijtrekt.
Het beste wat je kunt doen is alles benoemen en als een sport commentator alles zeggen wat jij en/of je kind aan het doen is (dit is een bal. Een blauwe bal. Ik rol de bal.)
Mijn neefje zei heel lang niks behalve "die". Mijn zus vroeg in het begin ook altijd aan hem "wil je die? Of wil je die?" in plaats van de dingen een naam te geven. Nu is hij 6 en kletst hij de oren van je hoofd. Zowel in het Engels als in het Nederlands want zijn vader is Canadees.
Met mijn zoontje ben ik vanaf 6 maanden gebaren gaan gebruiken (simpele gebaren zoals meer, klaar, melk, eten, water, etc). Het schijnt dat gebarentaal de taalontwikkeling gunstig kan beïnvloeden. Kindjes komen er dan achter hoe fijn het is om te communiceren en begrepen te worden. Ze krijgen sneller interesse in communicatie en praten. Dat gezegd hebbende, ik ken ook een kindje dat goed communiceert met gebarentaal, maar tot zijn 2e verjaardag zei hij niks behalve mama, papa, eten en water en nog een paar andere woordjes. En vanaf zijn 2e verjaardag ging het opeens heel snel en kon zijn moeder opeens hele "gesprekken" met hem voeren. Voor zover dat mogelijk is met een kind van 2 natuurlijk 🤭
één jaar geleden
Dankjewel voor jullie reacties en tips 😊 stelt me toch een beetje gerust. Nog even geduld hebben dus.