15 Reacties
10 maanden geleden
Hier ook slaapkoppen (alle drie). Normaal is ze doordeweeks vaak rond half 8 wakker uit zichzelf, maar nu is het vaak half 9.
We hebben geluk dat we nog niet veel verplichtingen hebben sochtends (ook niet tijdens werkweken), dus dat uitslapen voor onze dochter meestal wel kan.
Ze gaat 2 keer per week naar de opvang en dat zijn dan de dagen dat ze ‘op tijd’ eruit moet.
Het liefst willen ze dat ze daar rond 9 uur wel binnen is, dus daar streven we dan naar. Dan is half 8 opstaan wel vroeg genoeg.
10 maanden geleden
Ik heb er eigenlijk niet zoveel last van. Als we nergens naartoe moeten en hij slaapt uit tot half 9 is het lekker en houd hij zelf zijn middagdutje wat korter. En doordeweeks wisselen de tijden. Op maandag en dinsdag haalt mijn man hem om 6 uur uit zijn bed, dan eten ze wat yoghurt en eet hij bij de gastouder een broodje. Op woensdag moeten we er om 7 uur uit, soms is hij dan van zichzelf al wakker en soms niet, dan gaan we naar peuterzwemmen na het ontbijt en slaapt hij vaak tussen de 2 a 3 uur in de middag. Donderdag kan hij uitslapen, maar word dan vaak zelf wel rond half 8 wakker. En vrijdag is het uiterlijk half 8 en moet hem dan uit bed halen.
Wij beginnen de dag dus wisselend. En als hij wel in het weekend om 7 uur wakker word is dat even pech voor ons. Maar in het algemeen lijkt hij ook al echt een vrij zijn/weekend slaap ritme te hebben, vergeleken met de doordeweekse dagen. Hij lijkt er dus niet extra last van te hebben.
Maar de tijd dat we hem s'avonds op bed leggen verschilt ook. Zelf dus geen last ervan dat we geen vast ritme hebben.
We volgen hem dan ook gewoon voor de rest van de dag. Zijn middagdutje was pas dus ook een paar keer al om 12 uur en een andere keer is het half 2.
VRIEND
10 maanden geleden
Ik heb er eigenlijk niet zoveel last van. Als we nergens naartoe moeten en ...
Ja, bij ons wisselt het dus ook vaak veel. Zowel bedtijd als middagdutjes (meestal maar 1 uurtje) en opstaantijd. Alleen het ontbijt in de ochtend is op de vroege dagen extra uitdagend...
10 maanden geleden
Reactie op Hepziba
Ja, bij ons wisselt het dus ook vaak veel. Zowel bedtijd als middagdutjes ( ...
Ja ik maak mij zelf dus niet zo druk om de verschillende tijden.
Als hij dus met mijn man heel vroeg eruit gaat krijgt hij yoghurt, wat mijn man dan toetje noemt. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed en snel. Zelf kan ik op de andere dagen (woensdag en vrijdag) als ik met hem ontbijt, wel iets meer de tijd nemen. Dus dan neem ik de tijd met een broodje eten. Als ik toch een keer iets minder tijd heb geef ik ook weleens yoghurt of fruit als ontbijt en dan komt het broodje later wel.
10 maanden geleden
Hoi,
Ik ben zelf ook leerkracht (sta 3 dagen voor de klas) en ook op mijn vrije dagen sta ik met mijn 2-jarige op (in het weekend slaap ik één dag uit, dan staat mijn man met hem op). Dit betekent dat ik 6 dagen in de week tussen 6 en 7u op sta. Niet altijd vrolijk, soms zelfs chagrijnig. Maar het ritme doet hem goed en hij slaapt ook gewoon niet langer dan dat 😅
Ik slaap 'omgekeerd' uit: vroeg naar bed, óók op vrije dagen. Ik lig er op werkdagen tussen 20.45-21.15 uur in. Op vrije dagen, als ik niet erg moe ben, tussen 21.30-22.00u.
10 maanden geleden
Uitslapen 😅? Onze zoon is elke dag tussen 6.00 en 6.30 wakker. Maakt dus niets uit of we moeten werken, weekend of vakantie hebben, de dag begint gewoon… voor de middagdutjes volgen we hem, maar die vinden vrijwel altijd plaats tussen 11.30 en 13.00.
Is korter of minder uitslapen een optie voor je?
VRIEND
10 maanden geleden
Reactie op Mama101
Uitslapen 😅? Onze zoon is elke dag tussen 6.00 en 6.30 wakker. Maakt dus n ...
Korter slapen doe ik bij werkdagen, maar hij dus vaak ook, als hij niet voor mijn bedtijd in slaap valt... Ik heb nogal moeite met vroeg naar bed gaan, maar ga al wel echt 1 of 2 uur eerder dan voordat ik moeder was.
Minder uitslapen is zeker een goede optie, maar ook hier heb ik best moeite mee, doordat de kleine nog niet doorslaapt (2 of 3x pn wakker wordt) en door het opgelopen slaaptekort van doordeweeks.
10 maanden geleden
Aah, hier loop ik ook al een tijdje over te peinzen 😅 fijn dat je de topic maakte!
Ik ben ook leerkracht en wij hebben door verhuis, keuze van kdv en pendeltijden ook niet de meest handige situatie gecreëerd 🙃. Nu twee prachtige dochters (2 jaar en 4,5 maanden) en ik begin over een week halftijds weer te werken. Dus 2 (3) dagen in de week zal ik er vroeg uit moeten voor werk, de andere 3 (2) zou ik hypothetisch gezien langer kunnen blijven liggen...
Hier is de peuter van 2 sowieso eigenlijk onze wekker: zij slaapt meestal niet later dan 7, Helaas! Maar da's toch al beter dan 6u of vroeger... We gaan geen andere keuze hebben dan hen ook vroeg te wekken, maar ik denk dat ik toch wat ga kijken of ze (en ik) heel erg lijden onder wisselende opstaantijden.
In de vakantie past het zich vlot aan, dus wie weet 🤞
10 maanden geleden
Reactie op Hepziba
Korter slapen doe ik bij werkdagen, maar hij dus vaak ook, als hij niet voo ...
Hoe vroeg ga jij naar bed? En hoe vroeg gaat hij naar bed? Ik denk dat daar je oplossing ligt: werken aan het slaaptekort dat jullie doordeweeks oplopen. Het is niet “normaal” om in het weekend bij te moeten tanken van tekorten doordeweeks. Normaal tussen haakjes, want het klinkt erg onaardig maar dat bedoel ik niet zo. Ik bedoel vooral dat dat onder de meest reguliere omstandigheden niet gebeurt en niet nodig is.
Waarom wordt je kleine wakker snachts? Hoe lang is hij dan wakker? En jij? Doe je de nachten alleen of wissel je die af met je partner?
10 maanden geleden
Wij houden vaste slaaptijden aan voor zijn middagdutje en de avond. Mijn slaap is mij veel waard (zeker met een baby erbij die in de nacht nog wakker wordt) dus ik probeer de structuur erin te houden. Met een uitstapje gaan wij dus ook op tijd weer naar huis. Daar doet hij het goed op. Echter maken wij hem in het weekend niet wakker. Meestal is hij om 7:00 wakker, maar soms hebben we mazzel dat hij een uurtje langer slaapt.
10 maanden geleden
Reactie op Evachristina90
Hoi,
Ik ben zelf ook leerkracht (sta 3 dagen voor de klas) en ook op mijn v ...
Hier precies hetzelfde.. ritme en regelmaat gaat de kleine zo goed op. Ik zou het liefst elke dag uitslapen (oh en vroeg naar bed, veel slaap nodig hier) maar het is helaas niet anders.. dus vroeg naar bed en op staan als hij wakker is.
In het weekend blijft 1 van ons langer liggen
Ik sta ook stront chagrijnig in de regen buiten, maarja de kleine man geniet zo van het wandelen, plassen stampen enz. Neem een grote doek mee om de glijbaan droog te maken, kan hij lekker glijden en rond zijn middagslaapje is hij ook weer moe genoeg zo. Ennehh.. vaak zat dat ik dan ook een middagdutje doe 👌🏻
VRIEND
10 maanden geleden
Reactie op Mama101
Hoe vroeg ga jij naar bed? En hoe vroeg gaat hij naar bed? Ik denk dat daar ...
Als wij rond 9 uur naar boven gaan, liggen we er op z'n vroegst om 10 uur allemaal in. Diaval gaat op gelijke tijd met ons naar bed, maar als wij nog tot half 11 op zijn, doet hij vaak een uur een dutje vanaf 9 of 10 uur.
Je hebt gelijk; als je op tot naar bed gaat, zou je genoeg slaap moeten kunnen krijgen.
Punt is, doordeweeks staat hier de wekker op half 6. Zo laat kom ik dan meestal ook weer thuis, uiterlijk kwart over 7. Dan eten en daarna willen we nog even uitpuffen op de bank, terwijl we eigenlijk om half 9 al op bed moeten liggen om 9 uur slaap te pakken... Ik heb heel veel moeite met direct afruimen, opruimen en naar bed gaan na het eten, wat dan wel zou moeten.
Onze kleine wordt vaak nog wakker op zijn oude drinken tijden. We krijgen hem vaak weer in slaap binnen 5 minuten, inmiddels. Hij slaapt nog tussen ons in, dus we doen het nog allebei, afhankelijk om wie hij vraagt. Maar zodra hij weer naar zijn eigen bedje gaat (zodra de kerstboom weg is) zal ik waarschijnlijk weer als nachten op me nemen omdat mijn man meer dan fulltime werkt.
10 maanden geleden
Reactie op Hepziba
Als wij rond 9 uur naar boven gaan, liggen we er op z'n vroegst om 10 uur a ...
Snap ik ook wel dat je nog even een ‘avond’ wil hebben. Misschien een tip waar je iets aan hebt en mij goed helpt:
Ik werk op maandag/dinsdag en woensdag. Op zondag avond maak ik dan vaak een ovenschotel klaar die op maandag alleen de oven in geschoven hoeft te worden. Daar eten we simpelweg op dinsdag ook nog van. Dan is het puur na etenstijd gelijk 3 borden in de vaatwasser en de ovenschotel terug de koelkast in. Dan heb ik dus 2 dagen weinig op te ruimen.
Op woensdag doe ik voorgeschilde aardappels en voorgesneden groente uit een zak of diepvries koken. Is zo klaar, weinig voorbereiding en weinig op te ruimen. Vleesje erbij en hup alle pannen in de vaatwasser.
Ook douche ik regelmatig in de avond, dan is het in de ochtend snel wassen en opmaken waardoor ik iets later op kan staan in de ochtend.
Half 9 zou ik ook niet al naar bed kunnen, maar elke dag rond half 10 slapen (en ja dus ook weleens om 9/kwart over 9 naar boven) zorgt er wel voor dat ik redelijk ‘bijgeslapen’ ben, maar nog steeds dood vermoeid hoor🥴
VRIEND
10 maanden geleden
Reactie op SdG
Snap ik ook wel dat je nog even een ‘avond’ wil hebben. Misschien een tip w ...
Dat klinkt heel efficiënt inderdaad! Ik zat al te kijken naar mealprep, maar ook dat vraagt de nodige planning en voorbereiding, waar ik nog geen tijd voor gevonden heb. Dit is heerlijk simpel en efficiënt! Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee!