31 Reacties
één jaar geleden
Onze kleine man zit ook aan de onderkant van gewicht. Die krijgt alleen al heel lang geen fles voeding meer, alleen voor het slapen savonfs een fles volle melk. Sinds dien eet hij wel normale porties eten, maar hij is gewoon slank van zich zelf. Zolang je kleine het verder goed doet zou ik me niet te veel zorgen maken. We zijn niet allemaal gemiddeld en de ene is wat slanker als de ander toch
één jaar geleden
Het klinkt misschien heel naar maar hoeveel drinkt je kleine ongeveer met borstvoeding? Want het kan zijn dat hij het meeste van zijn calorieën binnenkrijgt hierdoor waardoor hij daarna geen trek meer heeft in vast voedsel.
Hetzelfde geld voor flesvoeding of calorie houdende dranken.
Maar het hoeft ook niks te zeggen, onze dame heeft van die periodes (fases), die duren soms 2 weken dat ze bijna niks eet en daarna weer mega veel eet. Groeispurt dan ofzo 😂
Kinderen en eten blijft een raar fenomeen 🤔
één jaar geleden
Het lijkt mij dat hij de calorieën van de bv nog niet kan missen. Ik zou hem dat juist zoveel mogelijk bv laten drinken, als hij dit wel goed drinkt. In mijn ogen komt dat eten dan vanzelf wel. Maar ja, dat is hoe ik er naar kijk.
Onze dochter zit qua lengte/gewicht verhouding nog lager. En blijft ook maar afbuigen.
Ze eet:
Ontbijt:
1 boterham met boter en kipfilet, 1 beschuitje met boter en een beker thee.
Tussendoor:
Ongeveer 75 gram fruit met een cracker en thee.
Lunch:
1 boterham met boter en kipfilet, 1 beschuitje met boter en thee.
Tussendoor:
Ongeveer 75 gram fruit, volkoren koekje, 1 fles (90 ml+ 3 schepjes nutramigen junior)
Later op de middag nog een cracker
Diner:
Paar hapjes groente, soepstengel (om haar bezig te houden) en 1 fles (120 + 4 schepjes nutramigen junior)
Tussendoor heel veel bekers thee
één jaar geleden
Vervelend! Ik ben gezegend met een goede eter, maar ondanks dat ook een lichtgewicht. (Hij beweegt nogal graag)
Zijn er wat meer calorierijke dingen die hij lekker vindt?
Ik geef mijn zoontje bijvoorbeeld vaak avocado (kan ook in een smoothie mocht jouw zoontje wel makkelijk drinken) en gewoon een lepel hummus. Mozzarella. Pindakaas op brood of door de havermout. Yoghurt zou je nog een banaan door kunnen blenden voor de calorieën.
Ijsjes vindt mijn zoontje ook top. Je zou van een danoontje een ijsje kunnen maken bijvoorbeeld. Of van yoghurt met fruit.
Hoop dat je iets vindt wat hij lekker vindt en een beetje aanzet.
Of minder borstvoeding werkt, geen idee. Vind dat moeilijk in te schatten. Ik heb geen verschil gemerkt in afbouwen en eten, maar hij is vrij natuurlijk zelf af gaan bouwen.
één jaar geleden
Lastig zeg! Hier een goede eter maar ook een lichtgewicht. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe hij nu op de curve zit, ik kom alleen bij het CB voor de vaccinaties 🙃. Voorheen zat hij altijd ergens tussen de onderste 2 lijntjes, terwijl hij qua lengte boven het gemiddelde zat. Maar zo lang hij vrolijk en actief is (ietsje minder actief zou best mogen 🤪) geloof ik het wel met die lijntjes in een grafiek. Ik was vroeger ook tenger, zie je nu niets meer van 🤣.
Ik ben al wel sinds zijn verjaardag gestopt met de melk (als in: krijgt gewone koemelk), en dat is ook het moment waarop hij echt ging eten - als een bouwvakker. Hij eet regelmatig meer dan ik. Maar geen idee of dat met elkaar te maken had/heeft 🤷♀️.
Misschien idd kijken waar je calorieën kunt toevoegen. Pindakaas op stukje banaan? Roomboter op brood, avondeten met extra (gezonde) vetten, volle yoghurt/kwark etc… maar dat heb je vast zelf ook allemaal al bedacht/geprobeerd. En hier is het ook echt zien eten doet eten - hij eet het allerbest op het kdv. Maar thuis at hij in het begin ook alleen als ik zelf ook aan het eten was en niet teveel ‘aandacht’ aan hem gaf qua stimuleren om te eten. Als ik al had gegeten en hij dus alleen at, dan at hij veel minder.
VRIEND
één jaar geleden
Hij lust gelukkig alles maar speelt er gewoon liever mee en wil daarna weer uit zijn eetstoel. Gelukkig zijn er zeker dingen favoriet waar hij wel meer van eet dan gemiddeld voor zijn doen. We gaan dus inderdaad maar mikken op gezonde calorieën toevoegen zoveel mogelijk. Behalve volvette producten gebruiken, waren we daar nog niet op gekomen.
Heel erg bedankt voor alle tips, adviezen en vergelijkingsmateriaal.
één jaar geleden
Ons ventje heb ik een poosje geleden gemeten op 80 cm en 10 kg. Echt een kleintje dus. Hij draagt vaak zelfs nog broekjes in maat 80 omdat de rest van z'n kont zakt.
Hier is het ontbijt alleen een probleem als hij naar de opvang moet. Dan weigert hij alles. Echter aangekomen op de opvang eet hij dan wel weer ineens een boterham. Gelukkig hebben ze bij ons altijd een aantal kindjes die in het ontbijtclubje zitten en mogen ze hun boterhammetje daar nog eten. Anders eet ie dus echt niks in de ochtend.
Fruit gaat er meestal wel in, al is het aantal soorten momenteel een stuk beperkter. Aardbeien, gele kiwis, perziken en peer wordt ineens verfoeid.
De lunch gaat meestal goed, zo'n 2 boterhammen en een flinke fles melk.
Tussendoor wil ie alleen een beetje fruit, wat rozijntjes of een dadelreepje. De rest kan hem echt gestolen worden. Hij geeft totaal niks om tussendoortjes. Komt alleen schooien als ik yoghurt met muesli eet.
En dan het avondeten... Een ramp sinds ie 9 maanden is. Het begon fantastisch, hij at heerlijk. En toen ineens was het klaar. En nu eet ie steeds minder lijkt het wel. Z'n favoriete gerechten eet ie nog maar 5 hapjes van. Dus het dieet bestaat hier vaak uit een paar hapjes warm eten, brood, fruit en Griekse yoghurt. Oh en hamburger, hij is gek op een gebakken of gegrilde burger. Dus die maak ik regelmatig. En soms krijgt ie frietjes uit de airfryer, dat gaat er ook nog wel in. Nou lekker voedzaam hè. Ik heb echt totaal geen idee hoe we hem aan het eten moeten krijgen 😭
één jaar geleden
Reactie op MinnieMouse
Ons ventje heb ik een poosje geleden gemeten op 80 cm en 10 kg. Echt een kl ...
Wij zitten hier ook nog in maatje 80 van broeken. Net korte broeken gekocht bij Hema in maat 80 en echt ruim zat. Gewicht en lengte was bij de laatste vaccinatie en dat is al even terug. Lengte is altijd gemiddeld geweest.
Vervelend dat hij zo lastig eet. Lekker vaak aan de hamburger dan maar toch? Is vast een fase en hij gaat vast wel weer een keer beter eten.
één jaar geleden
Eten jullie trouwens tegelijk met jullie kinderen? Wij zitten in een fase dat hij alles wil wat op mijn bord ligt, dat is soms best wel handig als ik wil dat hij iets eet/proeft.
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op MinnieMouse
Ons ventje heb ik een poosje geleden gemeten op 80 cm en 10 kg. Echt een kl ...
Die van ons is 81,5 cm en 9,5 kilo.
Als we haast hebben (voor de opvang) raakt hij hier ook haast nooit zijn ontbijt aan. Gelukkig is dat maar eens per week en kan hij daar compenseren.
Fijn om te lezen dat jullie tussendoortjes zo gezond zijn. Dat is het enige dat hier echt goed gaat. Mijn man maakt regelmatig bananenbrood voor hem in tussendoor van te snoepen.
Zijn andere maaltijden werken ook alleen maar met zijn favorieten. En dat zijn er niet veel (peer, havermout, patat).
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Die van ons is 81,5 cm en 9,5 kilo.
Als we haast hebben (voor de opvang) r ...
Bananenbrood is hier ook een favoriet. Wij ontbijten er ook vaak allemaal mee.
Appelmoes zonder suiker ook een hit. Die al geprobeerd?
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Wel appelmoes minder zoet, bij de patat. Ging best aardig, nadat hij het er ...
Haha hij heeft wel een goede smaak!
één jaar geleden
Hier een mini die wel goed eet wat ook weer zorgen geeft. 79 cm en 9.3 kg.
Korte broeken van vorig jaar passen nu perfect (vorig jaar kon ze ze niet aan vanwege spreidbroek) maar dit is maat 68 😵💫
Ik zou zeggen gezonde vetten en zolang hij vrolijk en gezond is geen zorgen maken ❤️
VRIEND
één jaar geleden
Hier een mini die wel goed eet wat ook weer zorgen geeft. 79 cm en 9.3 kg. ...
Maatje 68... Wow. Toevallig ging ik gisteren nog door een oude doos en haalde een kort broekje eruit van vorig jaar. Toen ik hem voor hield dacht ik dat zijn beentjes weer te dik voor waren, maar ik had ook even mijn twijfels of ze nu beter zouden passen...
Versnelde spijsvertering of heeft ze nu de vrijheid ontdekt en schiet ze alle kanten op?
Die van mij is (ook) een groot ontdekker die veel te weinig slaapt en alle kanten op rent. Dus ja, geen uitgebluste indruk ofzo.
Maar gisteren wel een doorverwijzing naar de diëtiste gehad van het CB.
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Maatje 68... Wow. Toevallig ging ik gisteren nog door een oude doos en haal ...
Ja Hahaha ik had broekjes maat 80 gehaald maar deze waren echt veeeeeel te groot! Zakje gewoon van haar billen af. Ze heeft echt ook spillenpootjes. Dus kwam goed uit dat ik nog wat had liggen van vorig jaar die paste nog prima.
Ja wat t is weten ze nog niet. Lopen bij dieetiste en kinderarts en niemand weet hoe het kan. Ze heeft t lopen nog niet helemaal ontdekt dus geen idee ze is wel echt een kleine druktemaker wat betreft rond kruipen en spelen en donderjagen.
Maar ze eet op sommige dagen echt ook meer dan ik dus ja zeg het maar. Ik geef al volle producten zoals volle melk volle yoghurt ze krijgt roomboter op brood. Etc. Dus gezonde vetten krijgt ze wel binnen. 😅